Telefoon verloren, kwijt of gestolen: wat moet ik doen?

• 13 mei 2013
  • 6 reacties
  • 53327 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1885 reacties
Je hecht uiteraard veel waarde aan je telefoon, maar sta jij wel eens stil bij het abonnement waar je gebruik van maakt? Want wat als je jouw toestel verliest of als deze wordt gestolen? Vaak is er dan alleen aandacht voor het toestel zelf. De grootste problemen worden echter veroorzaakt door het achterliggende abonnement. Hoe voorkom je misbruik op dit gebied?

1. Wachtwoorden
Wachtwoorden zijn waarschijnlijk de belangrijkste hulpmiddelen om je gegevens veilig te houden. Vroeger werd er alleen gebruikgemaakt van je sim pincode, echter is het tegenwoordig ook mogelijk om een code, gebaar of andere vorm van beveiliging op je toestel te zetten.

Hiermee bescherm je echter alleen je toestel en bescherm je jezelf niet tegen eventueel misbruik van je abonnement. Mensen vergeten veelal hun sim pincode te wijzigen waardoor juist deze belangrijke code 0000 of 1234 blijft. De belangrijkste methode om misbruik tegen te gaan is om ook deze code dus aan te passen.

2. Blokkeer diensten die je niet gebruikt
Ook diensten die je zelf niet zou gebruiken kunnen zorgen voor misbruik. Denk er dan ook aan om de diensten die je zelf niet gebruikt gewoon te blokkeren. Denk hierbij aan internet buiten de EU (roaming) maar ook aan eventuele SMS betaaldiensten (payinfo diensten). Op deze manier voorkom je hoge kosten door diensten die ongewenst zijn. Hoe je internet in het buitenland kunt uitzetten verschilt per toestel.

Via Toestelhulp kun je per toestel terugvinden hoe je je internet uitzet. Kies in het menu voor "Internet" en vervolgens voor "Uitzetten". Op deze manier krijg je stap voor stap te zien hoe je je internetverbinding uitschakelt. Vergeet deze echter niet weer aan te zetten als je deze weer wilt gaan gebruiken. Voor de SMS-diensten kun je jouw aansluiting blokkeren via Payinfo.

3. Zoek de meest passende oplossing
Als je toch gebruik wilt maken van bepaalde diensten in het buitenland, zorg er dan voor dat je hetgeen hebt dat het beste aansluit bij je wensen. Voor datagebruik (buiten de EU) zijn er bijvoorbeeld verschillende bundels die ervoor zorgen dat je vakantie wat betreft internet in ieder geval zorgeloos blijft. Ook eventuele applicaties zoals de MB meter of de MijnKPN app kunnen hierbij assisteren zodat je continu weet waar je aan toe bent. Deze apps kun je terugvinden in de App store van Apple en de Play Store van Android.

4. Controleer je factuur regelmatig
Om helemaal zeker te zijn van je zaak adviseren we vanzelfsprekend je factuur regelmatig te bekijken. Staan er diensten op die je niets zeggen of staan er nog dingen op waarover je twijfelt? Neem dan contact met ons op zodat we uitleg of advies kunnen geven over hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen. Dit kan via alle bekende kanalen zoals onze gratis klantenservice te bereiken op +31 6 1200 1200, Twitter, Facebook of natuurlijk dit forum.

5. Installeer applicaties die je kunnen ondersteunen
Tenslotte kun je nog gebruik maken van verschillende applicaties die misbruik kunnen beperken of voorkomen. Afhankelijk van je type toestel kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld ‘Zoek mijn iPhone’ of ‘Plan B’. KPN biedt KPN Veilig aan. Met deze applicatie wordt jouw toestel beschermd tegen virussen en andere dreigingen. Ook bescherm je jouw gegevens en kun je via je jouw telefoon op afstand volgen, blokkeren of wissen.

Wat als mijn toestel wordt gestolen (in het buitenland)?

Mocht je toch de dupe zijn van diefstal (en eventueel misbruik) dan zijn er een aantal stappen die gevolgd moeten worden.

1. Blokkeer je simkaart
Het is natuurlijk ontzettend vervelend dat je je telefoon kwijt bent, echter is hetgeen de meeste problemen oplevert je simkaart. Via dit kleine kaartje kun je namelijk bellen en dat is dan ook vaak hetgeen de meeste misbruikers graag willen hebben. Je simkaart kun je 24/7 blokkeren via MijnKPN of via +31 6 1200 1200, onze gratis klantenservice (vanaf het buitenland betaal je het tarief voor bellen vanuit het buitenland). Je kunt eventueel direct een nieuwe simkaart bestellen. 

2. Doe aangifte
Een belangrijke tweede is aangifte doen bij de lokale politie. Op deze manier is ook deze op de hoogte van het verlies van je toestel. Als je een verzekering hebt op je toestel wordt namelijk altijd gevraagd naar een kopie van het proces verbaal of de verklaring van vermissing. Volg de stappen op deze pagina om een melding te maken van diefstal: Verlies of diefstal mobiel

6 reacties

Hoi,

Ik ben mijn telefoon gisteravond verloren. Het gaat om een Galaxy S5. Moet ik nu ook alles blokkeren enzo? Want ik hoop hem eigenlijk nog wel terug te vinden, denk dat ik hem gewoon ergens heb laten liggen. Ik hoop hem nog te kunnen traceren online, daar heb ik wel eens iets over gehoord. Weten jullie hoe dat moet?

Groeten,
Samira
Reputatie 7
Badge +30
https://www.google.com/android/devicemanager

Op de telefoon krijg je dan een melding dat de locatie is opgevraagd, dus als hij wel gestolen is zou ik meteen op vergrendel & wissen klikken.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Samira, welkom! Wat balen dat je mobiel spoorloos is. Het ligt er een beetje aan. Als jij gisteren (bijvoorbeeld) bij een vriendin was dan zou ik 'm niet gelijk blokkeren. Maar als je 'm in de stad bent kwijtgeraakt zou ik het wel doen. Blokkeer je simkaart via MijnKPN indien je dat nodig vindt. Bij twijfel zou ik het wel doen. Een nieuwe simkaart is redelijk snel geregeld namelijk.

Met die link van Robin kan je wellicht jouw toestel vinden! Wil je dat proberen?
Reputatie 7
Badge +24
Heb je je telefoon inmiddels weer gevonden Samira? Of anders geblokkeerd? Ik hoor het graag als je nog vragen hebt!
Hooii. Nou ik heb hem weer gelukkig! Via Google Timeline teruggevonden. Hij stond dus inderdaad uit maar kon de laatst bekende locatie inzien. Voor iemand met hetzelfde probleem, had het uit deze handleiding: http://losse-telefoon.nl/artikelen/Android_telefoon_opsporen_na_verlies_of_diefstal

En anders kun je online nog super veel Engelse handleidingen vinden.
Reputatie 7
Badge +24
Wat een goed nieuws! Heb je 'm pas net gevonden? Wel speciaal dat je 'm na een maand nog terug vindt. 🙂

Reageer