Beantwoord

Teleplan onduidelijkheid

• 25 oktober 2016
  • 7 reacties
  • 196 keer bekeken

Na mijn telefoon (SONY Xperia Z3) weggebracht te hebben op 12 okt j.l. en erg snel geholpen te zijn in de kpn winkel (Rotterdam) had ik de goede hoop erin dat het snel opgelost zou worden. Echter is het nu zo dat als ik meer duidelijkheid probeer te achterhalen over de status van mijn telefoon dat dit erg lastig blijkt.

Zo zijn er twee verschillende statusupdates op E-repair en via de link die ik via KPN repair in mijn mailbox heb gekregen:

De een geeft aan: start onderhoud op 18 okt (e-repair), de ander: uw apparaat wordt onderzocht (link)

Ook is het zo dat er op E-repair wordt aangegeven dat mijn telefoon bij Teleplan ligt met een "video recording problem" Terwijl ik hem heb weggebracht vanwege een gebarsten voor en achterscherm (wat overigens wel aangegeven staat via de kpn repair mail)

Getracht met teleplan te bellen om uit te vinden hoe dit precies zat, maar ben daar redelijk bot afgewezen met de opmerking dat ik vanzelf wel zou zien wanneer de status veranderd.

Ik hoop dat ik vanuit hier in elk geval iets meer duidelijkheid kan krijgen dan dat op dit moment aangeboden word!
icon

Beste antwoord door Cindy_ 26 oktober 2016, 14:32

Hi @gllooijen, bedankt voor je gegevens. Ik heb direct voor je gebeld naar Teleplan. Je toestel is doorgestuurd naar Sony zelf. Daar wachten ze op onderdelen om je toestel te repareren. De verwachting is, pin me er niet op vast, dat je toestel eind volgende week terug is. Halverwege volgende week moeten de onderdelen binnenkomen bij Sony. Wat ik zeg, het is een indicatie, maar ik hoop erg dat je toestel dan inderdaad retour komt. Heb je voor nu eerst voldoende informatie van me?
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi @gllooijen, welkom op het forum!

Je toestel is al een tijdje onderweg lees ik! Rot dat je niet bepaald verder bent gekomen toen je belde, mijn excuses hiervoor.

In sommige gevallen veranderd de status niet is mijn ervaring. Bijvoorbeeld wanneer een toestel wordt doorgestuurd naar de fabrikant voor verdere reparatie. Mogelijk is er bij jou ook zoiets aan de hand. Ik hoop dat ik je wel meer duidelijkheid kan geven en ook een indicatie wanneer je je toestel terug kunt verwachten. Hiervoor heb ik wat gegevens van je nodig. Je ontvangt zo een privébericht van me. Beantwoord je die met je gegevens?
Reputatie 7
Badge +24
Hi @gllooijen, bedankt voor je gegevens. Ik heb direct voor je gebeld naar Teleplan. Je toestel is doorgestuurd naar Sony zelf. Daar wachten ze op onderdelen om je toestel te repareren. De verwachting is, pin me er niet op vast, dat je toestel eind volgende week terug is. Halverwege volgende week moeten de onderdelen binnenkomen bij Sony. Wat ik zeg, het is een indicatie, maar ik hoop erg dat je toestel dan inderdaad retour komt. Heb je voor nu eerst voldoende informatie van me?
Beste Cindy en/of andere webcare-medewerkers,

Zoals hierboven te lezen is was mijn Xperia Z3 nogal een tijdje onderweg (lees weggebracht op 12 oktober) Cindy wist mij te vertellen dat mijn telefoon doorgestuurd was naar Sony zelf en dat ze daar aan het wachten waren op onderdelen om mijn telefoon te repareren. Cindy vertelde mij ook dat hij waarschijnlijk vorige week vrijdag (4 nov) weer terug zou zijn. Nou ben ik de grootste zuurpruim niet en besloot ik, toen ik op vrijdag nog geen bericht had gehad, nog even iets langer te wachten om KPN en TelePlan het voordeel van de twijfel te gunnen.

NU is het zo dat Cindy vertelde dat er op onderdelen gewacht werd, maar tot mijn verbazing zie ik dan gisteren staan op KPN Repair (Link via mail) dat er geen herstelwerkzaamheden uitgevoerd worden en dat er contact opgenomen word. Ik vind het vrij bizar als dit inderdaad waar is. Dit betekent dat KPN (en Teleplan) er bijna 5 (!!!) volle weken over gedaan hebben om tot de conclusie te komen dat ze mijn mobiel niet gaan repareren.

Op E-repair staat echter weer dat het onderhoud is afgerond en dat mijn telefoon naar de winkel is gestuurd. Wat moet ik nou geloven?

Omdat ik als eerste het bericht las dat er geen onderhoud meer gepleegd zou worden ben ik langs de winkel gegaan en heb nagevraagd wat ik dan als vergoeding zou krijgen. Hier wisten ze me te vertellen dat ik voor mijn Z3 288 euro als vergoeding zou ontvangen. Ik zou dan met die vergoeding een nieuwe telefoon in de winkel uit kunnen kiezen. Er staat in de verzekeringsvoorwaarden:

." In geval van onherstelbare schade of verlies of diefstal zal KPN overgegaan tot levering van
een vervangend Mobiel Toestel van het zelfde type. Indien dit type niet meer leverbaar of
voorradig is, zal Contractant een in functie en kwaliteit gelijkwaardig alternatief ontvangen of een
waardebon waarmee de klant zelf bij een verkooppunt van KPN een nieuw toestel kan kopen. ."

Tot nog toe klopt het nog met de voorwaarden, echter toen ik ging kijken wat ik dan voor die 288 euro potentieel zou kunnen kopen (Lees zonder 100-300 euro bij te moeten betalen). Lagen er alleen maar telefoons die totaal niet een "alternatief" zijn die in "functie en kwaliteit gelijkwaardig" is. Puur kijkend naar de specificaties van de aangeboden telefoons (ik kan het excel-sheetje doorsturen als dat nodig is) is het duidelijk te zien dat mijn eigen Z3 beter uit de bus komt dan wat ik zou kunnen kopen voor die 288 euro. Uiteraard zijn er een aantal onderdelen beter (door vooruitgang van technologie) maar deze wegen niet op tegen de specificaties die slechter zijn dan die van de Z3.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt, en in ieder geval een antwoord wat er nou precies allemaal met mijn telefoon is gebeurd. Ondertussen begin ik het wachten een beetje zat te worden!

Groeten

Rens
Reputatie 7
Badge +24
Hallo Rens,

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen dat ik niks kan veranderen aan de waarde van de bon. Dan gaan we verder naar wat wel kan, ik denk dat we ons daar het beste op kunnen richten.

Je toestel is doorgestuurd naar Sony. Bij Sony toestellen wordt dit vaker gedaan, om het toestel bij de fabrikant te laten repareren. Toen ik belde is dit ook bij mij aangegeven en dat er op onderdelen gewacht werd. Dat komt niet overeen met het verhaal hierboven natuurlijk, wat ik ook gek vind. Gisteren heb ik weer gebeld voor opheldering. Teleplan gaf aan dat Sony destijds wachtte op onderdelen, maar dat je toestel uiteindelijk niet te repareren was. Erg jammer dat dat niet direct is geconstateerd, dat had veel tijd gescheeld.

Wat ik wel heb gedaan is gekeken met Marcia naar vergelijkbare toestellen. Op de camera na, kun je voor ongeveer hetzelfde bedrag toestellen vinden die verder qua specificaties overeenkomen met de Z3. Hierbij te denken aan accu, geheugen etc. Qua camera kom je niet in de buurt van de Z3, dan zou je bij Sony moeten blijven en daar komt een vrij grote bijbetaling aan te pas.
Als je kijkt naar de LG Nexus 5X, een Samsung Galaxy A3 of een iPhone 5S, dan zit je ongeveer rond dezelfde prijs. Hetzelfde toestel wordt het niet, dus ik kan me ook goed voorstellen dat je nu denkt; dit past totaal niet bij me, maar ik hoop je wel een idee te hebben gegeven van wat wel kan rond die prijs.

Groetjes Cindy

Ha Cindy,

Bedankt voor je (ietwat teleurstellende maar wel zeer duidelijke) antwoord 🙂. Nu weet ik ten minste waar ik aan toe ben. Wat ik me wel nog afvroeg of het mogelijk is dat ik de waardebon die ik zou krijgen voor mijn Z3 kan bewaren totdat ik mijn abonnement kan verlengen om zo een lagere telefoon premie te kunnen nemen omdat ik dan de bon kan gebruiken om de restwaarde af te kopen?

Vriendelijke groet

Rens
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Rens, ik begrijp je teleurstelling hierin en ik had gewild dat ik ander nieuws had gehad.

Een hele goede vraag, die ik niet direct kan beantwoorden. Ik heb je vraag even uitgezet bij de winkel of dat systeemtechnisch op 1 of andere manier mogelijk is. Je hoort het van me!
Reputatie 7
Badge +24
Hoi Rens,

Het lukt me niet om je blij te maken ben ik bang! 😞 Je kunt de bon niet inwisselen bij een verlenging.
Wat je misschien wel zou kunnen doen is nu bijbetalen voor het toestel dat je graag wilt en verlengen met een Sim Only abonnement. Dan betaal je nu wat meer, maar straks een stuk minder per maand.

Reageer