Beantwoord

Digitenne probeem

  • 23 February 2019
  • 8 reacties
  • 128 keer bekeken

Wij hadden digitenne op de tv met insteekkaarten,,hiervoor hebben we losse kastjes gekregen, en moeten nu elke keer een kastje afkoppelen en weer aansluiten op de tv op de camping, vroeger nam je de kaart mee en klaar, heeft iemand een idee voor een betere oplossing, of moeten we weer een extra abonnement afsluiten , en weer een los kastje naast je tv.?

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door PeterG 25 February 2019, 11:38

Bekijk origineel

8 reacties

Er is geen andere oplossing dan inderdaad nu een heel kastje meenemen. Er zijn geen insteekkaarten meer omdat er momenteel maar weinig tv's in gebruik zijn bij digitenne kijkers die het DVB-T2 HEVC signaal kunnen ontvangen.
De meeste tv's zijn DVB-T2 H.264, maar die verouderde norm gebruikt kpn niet.

Je kunt tot 3 ontvangers in één abonnement hebben. De extra ontvangers kosten € 5 per stuk per maand. Als ie niet jaarrond nodig is lijkt me het meenemen naar camping en naar huis het goedkoopst. Dan komt ie thuis, als extra, ook nog van pas lijkt me.

Als op één tv (bv in huis) het voldoende is om alleen npo te krijgen (bv alleen nieuws/teletekst) dan kun je daarvoor evt. een FTA ontvanger kopen. Daar heb je alleen NPO 1, 2, 3 en 2 regionale zenders op dan. En de radio daarvan.
Via Amazon.de zijn diverse DVB-T2 HEVC ontvangers te krijgen.
Hi Peter,

ik begrijp niet dat die mensen bij KPN niet eerst de problemen oplossen voordat deze ontstaan, wie sleept er nou elk weekend met een los kastje naar de boot of naar de camping ( waarbij je vroeger een insteekkaart meenam den als bij kanaaldigitaal).
Ook al als je een inbouw TV heb waar je de nodige veranderingen moet laten aanbrengen zoals een extra stopcontact en ruimte voor een los kastje.
Inmiddels heb ik een abonnement en 3 losse kastjes, en een extra kastje bijbesteld, maar KPN beweerd dat ik bij dat losse extra kastje nu weer een extra abonnement moet afnemen van € 15,50 per maand, terwijl men beweerd dat de kosten hetzelfde blijven als het oude abonnement? En jij aangeeft dat een extra kastje €5,-- kost.
Ben aan het overwegen toch maar weer naar kanaal digitaal te gaan, per slot heb je daar en meer kanalen,maar met insteekkaart. En alleen NPO1-2-3 te kijken is nou ook niet bepaald geweldig.
wat ik ook niet begrijp is, dat KPN aan het kastje geen wifi mogelijkheid heeft aangebracht, dan kun je in het hele huis wifi kijken net als bij Ziggo, nu moet je voor elke kamer extra voor het kasje betalen.
Hoi, Ik geef aan dat je tot 3 kastjes in 1 abonnement kunt hebben. Zie mijn eerdere reactie. 1 zit in het abonnement + 2 extra à € 5 p/m p/st.
Dus voor een 4-de moet je inderdaad een extra abonnement nemen.

Er was laatst nog iemand op het forum die inderdaad, voor een boerderij, 2 abonnementen heeft (die had 5 toestellen).

Geen idee hoeveel ontvangers je in één abonnement van Canaldigitaal kunt hebben....

Waarom 4 kastjes? 3 thuis en 1 op de camping? Zijn er nog 3 thuis nodig als je op de camping bent? En is ie op de camping nodig als je thuis bent?

Zelf heb ik voor de woonkamer 1 X interactieve tv. En nog 2 extra digitenne kastjes voor gebruik op diverse plaatsen, die hebben bij mij ook geen vaste plaats. Daar "sjouw" ik ook mee rond.

Er zullen ook wel weer module's komen. Maar daar moet je wel (op de camping/thuis) televisies voor hebben die DVB-T2 HEVC kunnen ontvangen! 😉 Die norm heeft je tv op de camping nu vast niet.
KPN wil de mensen de aanschaf van direct een nieuwe tv besparen, vandaar nu alleen kastjes die de nieuwe norm aankunnen.

Om voorlopig geen module's te leveren (smartcards zullen sowieso niet meer komen) was n.a.v. dit bericht:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/veel-tvtoestellen-ongeschikt-voor-dvbt2-van-belgisch-digitenne/

Als je voldoende wifi snelheid hebt (thuis of op de camping) kun je een abonnement op NLziet of de Canaldigitaal app/website overwegen. Naast bv. 1 abo digitenne met max. 3 ontvangers.
Beiden kun je met Chromecast streamen naar een TV. Een Chromecast gaat in de hdmi ingang. (op de camping zal met een gemeenschappelijke wifi dit niet werken. Alleen als je eigen internet-wifi hebt)
Deze DVB-T@ HEVC heb ik op de camping voor US $24.23 - 25.18 zie link model k6

https://nl.aliexpress.com/item/DVB-T2-K6-DVB-T-H-265-HEVC-Digitale-HD-Terrestrial-Tv-ontvanger-Ondersteunt-Dolby-Youtube/32966277171.html?spm=a2g0z.search0604.3.56.cffb153dktHMqA&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_3_10065_10068_10890_319_10546_317_10548_10696_10084_453_454_10083_10618_10304_10307_10820_537_536_10902_10843_10059_10884_10887_321_322_10103%2Csearchweb201603_61%2CppcSwitch_0&algo_pvid=74e29fcc-0389-4588-b55a-3566c5a9f133&algo_expid=74e29fcc-0389-4588-b55a-3566c5a9f133-8

deze werkt ook met Duitse zenders -vrije zenders-
hier zou ook digitenne kanalen kunnen werken ware die niet voorzien van crypto signalen.
Oh nou, zodra KPN dan met module's (zonder smartcard, codering zit in de module) gaat werken dan kun je daarop overgaan i.p.v. 1 of dus zelfs 2 v.d. ontvangers.

Met die TV kun je natuurlijk wél de kanalen van de NPO ontvangen. Daar is geen crypto op.

Overigens zijn de nieuwe ontvangers héél klein en licht. Het lijkt me dus niet zo'n punt om daarmee aan de haal te gaan en steeds mee te nemen. Scheelt toch weer een ontvanger.
Afst.bed. niet ook vergeten mee te nemen.
NPO 1.2.3 daar hoef ik geen digitenne abonnement voor af te sluiten, we doen dit voor RTL kanalen en Discovery etc.
Maar ja, het is nu niet anders, misschien verzint iemand een beter systeem dan met losse kastjes lopen slepen naar de
camping of naar je boot of naar je vakantiehuisje.
Voorheen betaalden we 15,50 voor digitenne met 2 kaarten, en nu 25,50 ( dus 10,-- euro meer per maand voor 3 kasjes)
waarvan je het kastje in de weekend en in vakantie moet afkoppelen en aansluiten op de camping.
Losse kaart steek je in de portemonnee en klaar.
Word tijd dat alles draadloos word met een usb stick of dergelijke, alles een zelfde aansluitsysteem.
Ah, nou de module zal vast wel terugkomen. Het nieuwe codeersysteem werkt echter zonder smartcard; de codering zit in de module. Maar tegen die tijd alleen de module meenemen is ook niet zo groot.
Smartcards komen er zeker niet meer. Modules dus hoogstwaarschijnlijk weer wel. (maar zeker niet dit jaar)

Je kunt gedurende het seizoen 1 vd 3 toch gewoon op de camping laten? En dan met de 2 thuis de 3 tv's daar voorzien. Ik neem aan dat die niet alle 3 tegelijk gebruikt worden. In huis met een kastje sjouwen lijkt me toch al praktischer dan steeds heen en terug naar de camping. (?)
Het is 'even' niet anders.

Reageer