Beantwoord

DVB-T RTL4 ontvangen

  • 18 June 2019
  • 21 reacties
  • 595 keer bekeken

Kun je met deze ontvanger niet meer RTL4 enz. ontvangen Ned.1-2-3-Reg?
icon

Beste antwoord door Noordzee 18 June 2019, 19:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dat ligt eraan wat jij voor ontvanger hebt. Er zijn FTA-ontvangers op de markt waarmee je inderdaad alleen naar de NPO en de regionale zenders kunt kijken.

Heb je een ontvanger van KPN (met abonnement op Digitenne), dan hoor je wel de Betaal-TV-zenders te ontvangen.

Wat voor type ontvanger heb jij?
Een zelf aangeschafte Topfield 5300 met H.Schijf
Reputatie 7
Badge +28
Ok, dan is het logisch dat je nog maar een paar zenders ontvangt. Vanaf 9 juli 2019 ga je helemaal geen zenders meer ontvangen op jouw ontvanger, ook de NPO niet meer. KPN is nu al bezig met het uitschakelen van een aantal TV-zenders.

Het is hoog tijd dat je jouw ontvanger omwisselt voor een nieuwe ontvanger. Dat kan via deze omwisseltool:

https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm

Wil je meer weten over het hoe en waarom van het omwisselen? Lees dit topic dan maar is:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235

Mocht je de omwisseling al gedaan hebben? Dan wordt enkele weken later jouw oude ontvanger uitgeschakeld. Je smartcard is dan ongeldig gemaakt. En dan ontvang je tot 9 juli alleen nog de NPO. Daarna niets meer.
Reputatie 7
Badge +25
Hi Enrico, welkom hier. Ik zie dat Noordzee je al heel goed heeft geïnformeerd, dus lees de topics die hij linkt ook even goed door. Mochten er nog vragen zijn laat het dan vooral weten.
Reputatie 7
Badge +28
@enrico27

Is het al gelukt met de omwisseling van jouw oude Topfield? Niet te lang ermee wachten, want vanaf 9 juli 2019 ga je helemaal niets meer ontvangen met de Topfield.
Ik heb gezien bij dat er bij Amazon.de ontvangers te koop zijn met DVB-T2 met een H.Disk, jammer dat mijn Topfield 5300 n.b. maar ik had mijn DVB-T ontvanger al omgeruild voor een nieuwe DVB-T2 toch jammer dat na 9 juli hij het niet meer doet de Topfield! 😂
Reputatie 7
Badge +28
Wat je ook kunt doen is om een FTA-ontvanger te kopen voor erbij.

Je kunt verschillende types FTA-ontvangers kopen die mogelijkheden hebben om te kunnen opnemen.
Bijvoorbeeld de XORO 8720.
Iemand op het forum hier heeft deze ontvanger hier beschreven:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/zte-zxv-7200-echt-van-inferieure-kwaliteit-473371

En ook met bijv. een XORO 7620 kun je NPO 1, 2, 3 en regio ontvangen én opnemen.

Als je één van die ontvangers b.v. in een hobbykamer of slaapkamer zet, dan kun je toch nog programma's opnemen van de NPO.
Je kunt met de KPN-DVB-T2 niet met de Topfield 5300 doorschakelen voor opname zoals bij een oude videorecorder via de TV 'aan'(AV) opname's maken?
Verneem gaarne van U! Enrico27
Reputatie 6
Badge +4
Is de vraag of een Topfield 5300 te gebruiken is om extern AV signaal toe te voeren en op te nemen?

Dit gaat niet want de Topfield neemt (nam) het originele digitale signaal op uit de transport stream van het Digitenne kanaal. Dan zou je een AV bron dus eerst heel complex om moeten zetten naar een eigen DVB-T signaal...

Een andere ontvanger erbij (om op te nemen) is 1000x eenvoudiger.
Reputatie 7
Badge +28

Een andere ontvanger erbij (om op te nemen) is 1000x eenvoudiger.


Zeker weten, dus b.v de XORO 7620.



Iemand op het forum hier heeft deze ontvanger hier beschreven:https://forum.kpn.com/digitenne-12/zte-zxv-7200-echt-van-inferieure-kwaliteit-473371
En ook met bijv. een XORO 7620 kun je NPO 1, 2, 3 en regio ontvangen én opnemen.
Zonde en jammer want nu heb je per 7 juli een waardelose ontvanger en gooi je voor + €.100,= weer weg?
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat is inderdaad (per 9 juli 2019) zo.
Aan de andere kant is de XORO 7620 ook best een betaal alternatief.
Reputatie 6
Badge +4
Zonde en jammer want nu heb je per 7 juli een waardelose ontvanger en gooi je voor + €.100,= weer weg?
Heb je die ontvanger recent gekocht dan?? Ze zijn al jaren uit de actieve verkoop bij KPN en ik heb er ook al een defect aan gehad. Ik denk dat ze op basis van leeftijd geen 100 euro meer waard waren, nu nog veel minder.

Maar goed, ik heb ook nog twee werkende 5300 staan, hele harde schijf vol met mooie opnames. Dus een video jukebox geworden. Er zijn trouwens wel AV naar DVB-T modulatoren te koop, misschien leuk om eens mee te experimenteren.
Modulatoren van AV naar DVB-T waar zijn die te koop?
Heeft iemand nog ervaring met opnemen van DVB-T2 met oude VHS videorecorder of dat mogelijk is via een bijgeleverde snoer met het kleine stekkertje + Tulp-uitgang.😉
Reputatie 7
Badge +28
Mogelijk weet @PeterG daar wat over te zeggen. Hij weet wat meer over opnamemogelijkheden te vertellen.
Modulatoren van AV naar DVB-T waar zijn die te koop?
Heeft iemand nog ervaring met opnemen van DVB-T2 met oude VHS videorecorder of dat mogelijk is via een bijgeleverde snoer met het kleine stekkertje + Tulp-uitgang.😉

Ik vrees dat UHF-modulatoren vreselijk duur zijn, áls ze nog te krijgen zijn. Er is tenslotte al dik 20 jaar de scart, die die dingen juist "verdreef" uit videorecorders.

Een modulator van AV naar DVB-T (ofwel een mini DVB-T zender) bestaat niet. Dat durf ik zo wel te zeggen. Als je op die manier nog een Topfield 5300 had willen gebruiken ... forget that.

Zelf heb ik de zxv7200 met de tulp-uitgang met de dvd/harddisc-recorder verbonden. Dat werkt prima. Met een oude VHS zou dat dus ook kunnen. Zijn er nog érgens cassettes te krijgen?
Eerst kwam tot mijn verbasing de LP weer terug, en zelfs die verhipte cassettebandjes zijn weer in.
Maar niet bij mij.
Of de videocassette's weer terug komen, ik betwijfel het.

Er zijn opname apparaten die een HDMI ingang hebben, dat zou natuurlijk het mooiste zijn, nu ja, het minst slechte, nog mooier is een DVB-T2 ontvanger die op kan nemen . . . . .
Maar helaas, daarom ben ik ex-digitenne klant.
Reputatie 6
Badge +4
@PeterG Er zijn wel degelijk Pal AV naar DVB-T modulatoren te koop. Standalone is wel zeldzaam en dit kost vast wel een paar honderd euro. Ik wil het nog wel gaan proberen eigenlijk...ooit.

Ik denk dat met de lopende uitfasering van analoge TV bij Ziggo er meer Harddisk danwel DVD recorders op Marktplaats e.d. komen. Dat is duidelijk geschikter.
@PeterG Er zijn wel degelijk Pal AV naar DVB-T modulatoren te koop. Standalone is wel zeldzaam en dit kost vast wel een paar honderd euro. Ik wil het nog wel gaan proberen eigenlijk...ooit.
OOOoooh. Prijs staat niet in verhouding tot het beoogde gebruik.

Ik denk dat met de lopende uitfasering van analoge TV bij Ziggo er meer Harddisk danwel DVD recorders op Marktplaats e.d. komen. Dat is duidelijk geschikter.
Precies. Hier dus ook als tuner voor de dvd/harddisc al jaren een digitenne-ontvanger. Omzeil ik tenminste die bloedirritante copieerbeveiliging via de scart van de ITV-decoder.

Gebruik al jaren een losse decoder voor de harddisc-recorder. Dat rare letterboxbeeld via de interne tuner... met storende friemels erin. 16:9 Standaard Digitaal is dan toch mooier op zo'n apparaat dan 4:3 letterbox analoog.

En nu heb ik rechtstreeks via de Digitenne, indien ik het zo doen, ook nog eens een prachtig Hoge Definitie weergave. Helemaal blij. Want via de SCART op de recorder, cvbs, nu ook een mooier plaatje dan eerst via scart van de Topfield 6000 cok.
En rgb? De ingang van een recorder is nooit rgb voor opname. Daar gebruikt(e) altijd al het cvbs signaal voor.
Reputatie 6
Badge +4

@PeterG Er zijn wel degelijk Pal AV naar DVB-T modulatoren te koop. Standalone is wel zeldzaam en dit kost vast wel een paar honderd euro. Ik wil het nog wel gaan proberen eigenlijk...ooit.OOOoooh. Prijs staat niet in verhouding tot het beoogde gebruik.


Ik denk dat met de lopende uitfasering van analoge TV bij Ziggo er meer Harddisk danwel DVD recorders op Marktplaats e.d. komen. Dat is duidelijk geschikter.Precies. Hier dus ook als tuner voor de dvd/harddisc al jaren een digitenne-ontvanger. Omzeil ik tenminste die bloedirritante copieerbeveiliging via de scart van de ITV-decoder.

Gebruik al jaren een losse decoder voor de harddisc-recorder. Dat rare letterboxbeeld via de interne tuner... met storende friemels erin. 16:9 Standaard Digitaal is dan toch mooier op zo'n apparaat dan 4:3 letterbox analoog.

En nu heb ik rechtstreeks via de Digitenne, indien ik het zo doen, ook nog eens een prachtig Hoge Definitie weergave. Helemaal blij. Want via de SCART op de recorder, cvbs, nu ook een mooier plaatje dan eerst via scart van de Topfield 6000 cok.
En rgb? De ingang van een recorder is nooit rgb voor opname. Daar gebruikt(e) altijd al het cvbs signaal voor.

Nee klopt, die prijs is voor een budget gebouw intern kabelnet. Ik bedoel meer wie het echt op die manier wil die kan het krijgen.

Kopieerbeveiliging op Scart oh gut ja, bekend uit de oude doos. Heb er 20 jaar geleden een simpel circuit van Internet geplukt en in mijn zelfbouw AV router gebouwd. Goede oude tijd, net als Filmet decoderen.

Zit er op de Scart van de KPN ontvanger geen macrovision meer dan? SD heeft geen waarde om illegaal te verspreiden.

Letterbox is een noodoplossing geweest voor de 4:3 toestellen, met name ether en kabel TV. Anamorf 16:9 via RGB was voor mijn breedbeeld TV in combinatie met Digitenne een duidelijk pluspunt ten op opzichte van uitvergroot letterbox van de analoge kabel!

Ik geloof zeker dat het CVBS uit de HD ontvanger erg mooi is in vergelijking met T1 Digitenne! Het is niet erg dat de DVD recorder alleen CVBS omzet want de Y/C processing via digital comb filter is extreem goed!
Heb ooit testbeelden opgenomen van een professionele Rohde& Schwarz testbeeld generator en de opnames geanalyseerd via een VM 700 van Tekronix (Jarenlang wereldwijd DE omroep video analyser). De afgespeelde signalen waren werkelijk verbluffend goed! De helderheid bandbreedte was "gewoon" 4,8 MHz. De bekende streepjes blokken in het testbeeld strak en volle helderheid t/m het rechtse blok. Geen groeplooptijd fouten tussen Y en C, vrijwel perfect te noemen. Geen 4,43 MHz friemels tussen de kleurblokken. De digitale techniek heeft in de PAL tijd al mooie dingen bereikt, ik word er met terugwerkende kracht nog blij van haha.

Nu is die Panasonic recorder stuk en heb ik een Pioneer in gebruik maar die lijkt me gelijk goed.
Geen reklame maar VHS-vid.banden zijn bij Bol nog te koop.