Beantwoord

DVS uitbreiden met 4e adapter, icm zonnepanelen?

  • 4 April 2020
  • 5 reacties
  • 149 keer bekeken

Op de site van KPN lees is dat een DVS maximaal bestaat uit 3 adapters. Is het mogelijk om een 4e adapter aan te sluiten ?

Zo ja: kan ik dan ergens terugvinden hoe ?

Daarnaast lees ik dat het gebruik van zonnepanelen problemen kan veroorzaken. Is dat zo ? Zo ja: is dat te voorkomen ? Heeft iemand daar ervaring mee ? 


*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door TFHFony 7 April 2020, 22:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Technisch is het mogelijk om meer dan 3 DVS-adapters aan te sluiten. Praktisch neemt met iedere adapter de snelheid zodanig af dat meer dan 3 niet aan te raden is, reden waarom KPN er niet meer dan 3 tegelijk aanbiedt. Ik heb geen ervaring met zonnepanelen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @DVS Gebruiker, welkom op het forum!
Zoals @Henk2304 noemt is het technisch wel mogelijk 4 DVS adapters met elkaar te verbinding maar is het eigenlijk niet aan te raden.
De kwaliteit van het signaal heeft hier onder te leiden en het vast stellen van eventuele problemen is met 4 adapters ook aanzienlijk lastiger.
Om die reden valt dit ook buiten onze technische ondersteuning.

Zonnepanelen zijn inderdaad een mogelijke storingsbron voor de draadloze verbindingsset.
Ik lees in andere topics dat het vaak wel te verhelpen valt om deze op een andere fase aan te sluiten. 

Reputatie 6
Badge +8

Een en ander zal afhangen van hoe je zonnepanelen zijn aangesloten. Met een normale inverter zal het normaal gesproken geen probleem zijn. Gebruik je Micro Converters of een systeem met optimizers: Deze communiceren onderling nogal eens via PLC over de stroomlijn. Als je dan dus DVS adapters gebruikt (welke feitelijk ook gewoon PLC adapters zijn) kunnen deze inderdaad storen op elkaar.

Het gebruik van een 4e DVS adapter is technisch inderdaad mogelijk, maar geeft zoals hierboven aangegeven een kans op lagere snelheden. Of je hier last van hebt kan je alleen achter komen door het te testen.

Iedereen dank voor uw reacties. Ik ben nu in elk geval wat wijzer over mijn vragen. 

Dank jullie wel.

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan hoor! :) Mocht je nog vragen hebben weet je ons te vinden!