Vraag

Experia Box geeft op specifiek tijdstip problemen op LAN

  • 20 May 2019
  • 17 reacties
  • 309 keer bekeken

Hallo, Het is een klein netwerkje. 2 Printers, 3 pc's, een Synology nas, voip, Sonos en alarm. Allemaal op het modem en een extra switch aangesloten. Het probleem is dat er bijna iedere dag tussen kwart over 2 en 3 uur een storing op het lan netwerk optreed. Deze storing duurt een enkele seconde, maar zorgt ervoor dat het tekenprogramma dat gebruikt wordt crashed omdat het geen verbinding meer heeft met de nas. Er wordt al maanden naar de oorzaak gezocht door apparaten los te koppelen tussen 14:15 en 15:00 uur. We zijn er nu achter dat alleen als het modem losgekoppeld wordt van het netwerk het probleem niet meer voorkomt. Dus het lijkt er heel sterk op dat het modem in die drie kwartier iets doet waardoor er een storing ontstaat. Het modem is een Experia Box V10. Door tijdelijk het V10 modem te vervangen door een V9 komt het probleem ook nog voor. Ik weet, dit is heel raar, maar daarom wordt er al maanden naar een oplossing gezocht.
Dus als we de printers, voip, Sonos en alarm loshalen van het netwerk blijft het probleem gewoon elke dag doorgaan.
Mijn conclusie is dat als er een Experia Box op het netwerk aangesloten is (V10 of V9) er een storing is van een enkele seconde tussen 14:15 en 15:00 uur. 's Ochtends zijn er nog nooit problemen geweest terwijl er dan ook getekend wordt. Begin je om 14:00 uur te tekenen dan ontstaat het probleem ook. Netwerkkaarten zijn al vervangen.
Dit probleem is alleen te merken aan het tekenprogramma omdat dat gevoelig is voor netwerkonderbrekingen. In Word heb je nergens last van omdat dat programma maar eens in de zoveel minuten wat opslaat op de nas.
Op twee computers wordt getekend en beiden hebben het probleem. Er zijn geen ip conflicten. Er wordt gewerkt met vaste lan bedrading. Er is geen gsm antenne of zoiets in de buurt.
De vraag is of anderen dit ook hebben of misschien weten hoe dit te voorkomen.

M. vr. gr.

Marty

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Lastig zoeken zoiets . . .
Is het tekenprogramma afhankelijk van een internetverbinding ?
Of is het alleen de verbinding met de nas die de boel verstoord ?
Hoe dan ook gaat het tekenprogramma ook niet vrijuit, dat zou niet mogen gebeuren, is daar in nog iets in te stellen zoals de reserve copy op de lokale harde schijf te houden ?

Ander idee, een ander router kastje gebruiken op zo'n manier dat er nog maar 1 kabel voor internet naar de experia box gaat, dan kun je die voor de test loskoppelen.
A ja, maar dan moet de experia box in bridge mode, of hoe . . . , dat stukje laat ik aan anderen over.

NB, ik ben zeer benieuwd om welk tekenprogramma het gaat, maar als je dat hier niet wilt vermelden dan begrijp ik dat.
NB2, ik teken al jaaaaren op een off-line XP computer tot veel genoegen.
Dag Kees,

Dank je wel. Het is het tekenprogramma Adomi. Dat heeft geen internet nodig om te functioneren. Dat programma slaat alles wat je doet in een log-bestand op in de map waar de tekening staat. Dat is niet te wijzigen volgens mij. Stel Adomi crashed dan haalt hij bij opnieuw opstarten de laatste muisklikken en toetsenbord ingaven sinds het laatste opslaan uit dat bestand. Dat bestand wordt de hele tijd ge-update als je werkt. Ik zal navragen of de lokatie te wijzigen is. Goeie van je, maar ik geloof dat het niet kan.
Nu zit de voip en het alarm in de Experia Box. De rest zit in de extra switch. Ik zal voip en alarm ook in de switch doen. Overigens voip en alarm uit de Experia Box (dus los van het netwerk) geeft ook nog het probleem.
We gaan morgen het dsl stekkertje uit het V10 modem halen om te kijken of het probleem ook voorkomt als het modem wel aan het netwerk zit, maar niet op internet.

Bedankt voor het meedenken.
Hoi, @Marty100 Dat klinkt behoorlijk vervelend en lijkt me ook zoeken naar een naald in een hooiberg. Zo te lezen ben je al een flinke tijd bezig en zijn alle voor de hand liggende tips al geprobeerd. Sommige apparaten op een netwerk zitten elkaar soms in de weg. Ik kan hier van afstand onmogelijk iets zinnigs over zeggen.
@wjb Jij hebt veel netwerk kennis, wat zijn jouw gedachten?
Ik heb nu de voip en alarm op een tweede switch gezet (beide switches gekoppeld). vanuit een switch gaat er een kabel naar het modem. Vandaag 15:10 uur ging het weer fout. As. vrijdag (eerder lukt niet) halen we het modem van het netwerk, kijken of het dan over is. Is geen oplossing natuurlijk.

Voip en alarm zaten eerst rechtstreeks op het modem, maar door voip en alarm los te halen was het probleem niet opgelost.
Het modem loshalen was de oplossing, maar dan haalde ik gelijk dus voip en alarm los omdat die op het modem zaten.
Om een of andere combinatiefout uit de weg te gaan zijn voip en alarm van het modem gehaald en op een aparte switch gezet.

Ik denk dat bij het loshalen van het modem het probleem voorbij is (was eerst nl. ook zo, alleen zaten voip en alarm ook op het modem). Dat ga ik vrijdag zien.
Heel raar allemaal, vooral ook omdat een tweede modem hetzelfde probleem geeft en het altijd tussen 14:15 en 15:00 uur gebeurt.
Als het modem loshalen inderdaad het probleem weghaalt kan ik altijd nog de wifi uitzetten in het modem. Kijken of dat wat oplost.
Reputatie 7
Kan je eens kijken op welk tijdstip de DHCP lease van de NAS en die computers komt te vervallen.
Dag WJB,

Ik kan dat vrijdag zien, helaas niet eerder. Ik laat het weten.

Marty
Ben je al wat verder met troubleshooten, @Marty100 ? 🙂
Ik heb niks meer gehoord en ga er voorlopig van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht dat niet zo zijn, laat het weten! 🙂
Dag Erwin,

Het heeft wat langer geduurt dan ik dacht. Wat vrije dagen tussendoor. Maar gisteren is er getest. Het modem is van de switch losgehaald en het probleem bleef weg.
Dus we hadden geen internet en de apparaten op de wifi hadden geen verbinding met het netwerk.
Wat we nu gaan testen is het modem op het netwerk laten, maar de internet kabel eruit. Dan hebben we dus ook geen internet, maar zit het modem en wifi wel weer op het netwerk.

Even afwachten.
Okay! Dank voor de duidelijke update. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, laat het weten.
Reputatie 7
Het modem is van de switch losgehaald en het probleem bleef weg.
Wat is het type modem en wat is het merk en type van die switch?
Wat zit er allemaal op die switch aangesloten?
Dag wjb,

De switch is een Netgear GS108GE en het modem een V9 of V10. Op dit moment zit de V9 aangesloten. Maar met de V10 gaat het ook fout.
Verder is op de nas en de pc waar het om gaat alles al van het netwerk geweest en dan blijft het fout gaan. Dus met alleen modem (V9 of V10), switch, pc en nas gaat het ook fout. Zonder modem gaat het goed.
Het modem is de dhcp server. Op de pc is de netwerkkaart al vervangen. In het logboek van de pc is niks te vinden over een ip adres dat hij kwijt raakt.
Ok, er zijn nog wat testen gedaan.
Modem van het netwerk. Dan geen probleem.
Modem op het netwerk, maar dsl kabel uit het modem. Ook geen probleem.

Dus het probleem komt omdat het modem verbonden is met internet. Eigenlijk wist ik dit al een tijd maar kon het gewoon niet geloven. Dan zou je nu zeggen dat een ander modem het op zou lossen, maar een ander modem is geprobeerd en geeft hetzelfde resultaat.

Ik heb hier geen verklaring voor, misschien iemand anders? Er is maar 1 poort deforward en dat is OpenVPN die gericht staat naar de nas. Maar dat lijkt me ook geen probleem en stel dat er iemand aan het hacken is dan is het wel elke middag rond dezelfde tijd.

Is er nog een KPN'er die hier wat over weet? Zijn er problemen van dit soort bekend met Experia boxen? Dus dat als het modem een internet verbinding heeft dat dat een keer per dag storing geeft op het interne netwerk.

Ik hoor het graag.
Reputatie 7
Badge +24
A ja, maar dan moet de experia box in bridge mode, of hoe . . . , dat stukje laat ik aan anderen over.

Dat hoeft helemaal niet. Je kan er gewoon een router achter hangen. Heb ik al vele jaren, is geen enkel probleem. Experiabox staat gewoon volledig op default instellingen hier.
Dag Nick83,

Dat is een goed idee. Ik schat in dat dan de problemen voorbij zijn. Zo niet, dan heb ik een router over.

Zal volgende week ergens worden. Als ik wat meer weet meld ik het.
Reputatie 7
Aangezien jij een port-forwarding naar jouw NAS hebt staan komt daar iets meer bij kijken.
Zie Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Als je overigens een glasvezelaansluiting hebt, dan kan je er ook voor kiezen om de Experia Box volledig te vervangen.
Zie Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.
Ha WJB,

Ja, komt goed, dank je wel. Ik hoop alleen dat er in een V10 het subnet te wijzigen is. Kpn is een ster in het leveren van modems die je eigenlijk niet wilt hebben.

Dank je wel voor die documenten, die tweede is heel interessant.