Vraag

Faxnummer aanvragen

  • 19 May 2019
  • 14 reacties
  • 3140 keer bekeken

Hallo ik heb een vraag, ik heb alles in 1 van jullie, internet, tv en bellen, nu heb ik een printer thuis waarmee ik ook kan faxen, nu is mijn vraag kan ik bij jullie een faxnummer aanvragen en hoe moet ik dit doen.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo,

Mocht je een extra Fax-nummer willen, dan kan dat meestal wel. In de meeste gevallen kun je daar dus een extra nummer erbij nemen. Of je stelt het zo in dat de fax na zoveel keer overgaan aanspringt. Dan kun je met je eigen nummer uit de voeten.
Zou je je profiel kunnen aanvullen met privégegevens en hier een seintje geven?

Dan kan een moderator jou verder helpen.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @AMS van den Berg Wat Noordzee zegt klopt, inderdaad. Je zou een extra nummer kunnen aanvragen en dit dan als faxnummer gebruiken. Je kunt hier trouwens het beste even voor bellen met de klantenservice via 0800-0402.
Bijna geen hond heeft meer een fax. Als je wilt faxen moet de ontvangende partij ook een fax(mogelijkheid) hebben om 'm te kunnen ontvangen.

Het versturen van een fax garandeert KPN niet meer.

Een fax is iets van de vorige eeuw. Écht de vorige eeuw bedoel ik dan.

Een extra (fax)nummer kost € 2,50 per maand. En dan nog de gesprekskosten gedurende de verbinding. Beetje zonde als je voor nop kunt e-mailen. Document scannen en mailen.

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/hoe-kom-ik-aan-een-faxnummer-457885#post660507

Reputatie 4
Badge +3
Hallo ik heb een vraag, ik heb alles in 1 van jullie, internet, tv en bellen, nu heb ik een printer thuis waarmee ik ook kan faxen, nu is mijn vraag kan ik bij jullie een faxnummer aanvragen en hoe moet ik dit doen.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Ik zou als ik u was vragen om een analoge telefoonlijn bij KPN met bijvoorbeeld Belbudget of Belbasis voor een fax.

Ik heb zelf de ervaring dat een fax niet werkt met de digitale telefoonlijnen via de experiabox. Dit komt kort gezegd doordat de modulatie die wordt gebruikt bij deze telefoonverbindingen niet kan omgaan met fax en modemsignalen. Mijn ervaring is dat er via de digitale telefoonverbinding bijna nooit een faxverbinding op te zetten is, en als er wel een verbinding is opgezet, dan is deze veel trager en onstabiele dan normaal.

De telefonische klantenservice van KPN heeft ook letterlijk toegegeven dat voor faxen een analoge telefoonlijn noodzakelijk is en dat de KPN VoIP dienst daar niet voor geschikt is.

@PeterG Er zijn nog meer dan genoeg mensen die van een fax gebruik maken. Een fax heeft namelijk vaak nog een betere juridische status dan een document via e-mail. Faxen garandeert KPN nog wel, mits verstuurd via een analoge lijn.
Digitimes schreef: Er zijn nog meer dan genoeg mensen die van een fax gebruik maken.

Tja, dat kan wel maar ik ken ze niet. De enige die dat tot enkele maanden nog had was de pizeria icm Thuisbezorgt. Maar ook dat gaan nu faxloos.
En met dit advies jaag je AMS van den Berg helemáál op (maandelijkse) kosten hoor:
Digitimes schreef: een analoge telefoonlijn bij KPN met bijvoorbeeld Belbudget of Belbasis.

Belbudget is het goedkoopste PSTN met 12,50 en € 0,13 per minuut € 0,06 starttarief per gesprek/verbinding. pdf belbudget.
Belbasis (meest genomen voor spraak): € 28,00 en € 0,08 per minuut, starttarief € 0,00.
Dit is voor beiden bellen naar vaste NL nummers, naar mobiel is stuk duurder met deze abonnementen. pdf belbasis.
Beiden plus nog weer € 35 voor het activeren van nieuw abonnement.

Toevoegen nr. bij Internet + tv + bellen is gratis en kost daarna € 2,50 per maand extra (excl. gesprekskosten)

Abonnement is i.i.g. hoger dan tweede VoIP voor € 2,50 en ( € 0,14 per gesprek/minuut.)

En gezien het gebruik lijkt het me veel handiger om het bestaande telefoonnummer ook voor de fax te gaan gebruiken!
Gaat het om faxen verzenden of ontvangen ?

Voor ontvangen :

Fax2Mail

U kunt bij ons elk nummer instellen als een fax2mail account. U ontvangt faxen dan als PDF-bestand in uw e-mail box.

( lees ik op de site van een conculega )
Reputatie 4
Badge +3

Digitimes schreef: Er zijn nog meer dan genoeg mensen die van een fax gebruik maken.
Tja, dat kan wel maar ik ken ze niet. De enige die dat tot enkele maanden nog had was de pizeria icm Thuisbezorgt. Maar ook dat gaan nu faxloos.
En met dit advies jaag je AMS van den Berg helemáál op (maandelijkse) kosten hoor:




Digitimes schreef: een analoge telefoonlijn bij KPN met bijvoorbeeld Belbudget of Belbasis.
Belbudget is het goedkoopste PSTN met 12,50 en € 0,13 per minuut € 0,06 starttarief per gesprek/verbinding. pdf belbudget.
Belbasis (meest genomen voor spraak): € 28,00 en € 0,08 per minuut, starttarief € 0,00.
Dit is voor beiden bellen naar vaste NL nummers, naar mobiel is stuk duurder met deze abonnementen. pdf belbasis.
Beiden plus nog weer € 35 voor het activeren van nieuw abonnement.

Toevoegen nr. bij Internet + tv + bellen is gratis en kost daarna € 2,50 per maand extra (excl. gesprekskosten)

Abonnement is i.i.g. hoger dan tweede VoIP voor € 2,50 en ( € 0,14 per gesprek/minuut.)

En gezien het gebruik lijkt het me veel handiger om het bestaande telefoonnummer ook voor de fax te gaan gebruiken!

Beste @PeterG ,

waarmee jaag ik AMS van den Berg op kosten dan? Ja, beide abonnementen zijn duurder dan een extra telefoonnummer als SIP-account op je Experiabox, maar nogmaals, zo'n SIP-account op je Experiabox is niet bruikbaar voor fax-verkeer. Voor fax en modems is een analoge lijn een vereiste! Zoals eerder gezegd, geeft KPN dit zelf ook aan en is deze case dan ook aanleiding voor KPN om VolkerWessels Telecom aan te sturen voor de (vaak kostenloze) aanleg van een nieuwe koperlijn als blijkt dat er geen vrij aderpaar(dus zonder actieve DSL/POTS-service) beschikbaar is. Dit zouden ze écht niet doen als ze de noodzaak van een analoge lijn in deze case niet inzagen, aangezien dit proces KPN redelijk wat geld kost.

Ze hadden dit overigens goedkoper kunnen maken door middel van linesharing van DSL en POTS op één aderpaar, maar nieuwe linesharing aansluitingen worden niet meer opgeleverd. Waarom is mij ook een raadsel. Wellicht heeft @Bart_ hier een antwoord op?

Aanvulling: er is wel een manier om fax-verkeer over SIP mogelijk te maken: T38. Maar dan moeten Experiabox en SIP-server van KPN dit wel allebei ondersteunen en ingeschakeld hebben. Dit is op dit moment niet het geval. KPN zou dit dus eerst moeten gaan testen en daarna gaan ondersteunen, dit kost hen te veel tijd en geld. Tevens maakt dit wel fax-verkeer mogelijk maar op een hele lage transmissiesnelheid. Dit betekent dat de gebruiker meer geld kwijt is aan gesprekskosten.

Hallo ik heb een vraag, ik heb alles in 1 van jullie, internet, tv en bellen, nu heb ik een printer thuis waarmee ik ook kan faxen, nu is mijn vraag kan ik bij jullie een faxnummer aanvragen en hoe moet ik dit doen.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
Ik zou als ik u was vragen om een analoge telefoonlijn bij KPN met bijvoorbeeld Belbudget of Belbasis voor een fax.

Ik heb zelf de ervaring dat een fax niet werkt met de digitale telefoonlijnen via de experiabox. Dit komt kort gezegd doordat de modulatie die wordt gebruikt bij deze telefoonverbindingen niet kan omgaan met fax en modemsignalen. Mijn ervaring is dat er via de digitale telefoonverbinding bijna nooit een faxverbinding op te zetten is, en als er wel een verbinding is opgezet, dan is deze veel trager en onstabiele dan normaal.

De telefonische klantenservice van KPN heeft ook letterlijk toegegeven dat voor faxen een analoge telefoonlijn noodzakelijk is en dat de KPN VoIP dienst daar niet voor geschikt is.

@PeterG Er zijn nog meer dan genoeg mensen die van een fax gebruik maken. Een fax heeft namelijk vaak nog een betere juridische status dan een document via e-mail. Faxen garandeert KPN nog wel, mits verstuurd via een analoge lijn.

Hallo @Digitimes , ik heb ooit eens gelezen dat KPN bezig is de analoge telefoonlijnen om te zetten naar digitale lijnen, dus dan zou het advies om een belbudget of andere analoge lijn te nemen bij voorbaat reeds achterhaald zijn?
Voor fax en modems is een analoge lijn een vereiste!

Dat is helemaal niet waar. Het kan prima werken via een Phone aansluiting van een Experiabox.
Kun je linken naar 'literatuur' waar een pstn lijn een ""vereiste"" zou zijn voor een fax???

Linkje dus?? Waar geeft KPN dit aan?
Zoals eerder gezegd, geeft KPN dit zelf ook aan


En anno 2019 is een fax vrij overbodig. Dat het kan met een printer hoeft nog niet dat je het ook gebruikt. Het kan zijn dat sommige landen, die achter lopen, nog faxen gebruiken. De vraag is echter: faxt TS met dergelijke bedrijven?

Jan-D schreef: ik heb ooit eens gelezen dat KPN bezig is de analoge telefoonlijnen om te zetten naar digitale lijnen, dus dan zou het advies om een belbudget of andere analoge lijn te nemen bij voorbaat reeds achterhaald zijn?

Dat is inmiddels gebeurt. Er zijn nu 13 digitale centrales die bij de klant analoog eindigen. Eigenlijk staat bij die klanten het modem in de centrale. De verbindingen komen tot stand op basis van IP technologie. Gelijk aan de VoIP thuis via je modem dus.

Hoe dan ook AMS van den Berg, die ook helemaal niet meer gereageerd heeft, zal een afweging moeten maken hoe noodzakelijk het gebruik van de fax-functie is. Is er wel een fax in zijn kring om náártoe te sturen. Of een faxbericht te ontvangen?
En hoe nuttig is een apart nummer ervoor? Een faxnummer heet alleen zo omdat indien er een fax aan gekoppeld is. Het is geen speciale techniek op de lijn voor een fax ofzo.
De actieve ondersteuning (helpdesk) voor faxen (ook via pstn) is al jaren geleden stopgezet.
Reputatie 4
Badge +3
Hallo @Digitimes , ik heb ooit eens gelezen dat KPN bezig is de analoge telefoonlijnen om te zetten naar digitale lijnen, dus dan zou het advies om een belbudget of andere analoge lijn te nemen bij voorbaat reeds achterhaald zijn?
Nee. Ik weet 100% zeker van deze en nog twee andere provincies dat daar nog geen analoge centrales (volledig) zijn omgezet naar digitale. De modernisering waar jij het over hebt is de omzetting naar E-POTS. Deze omzetting is nog amper afgerond. Naar het schijnt loopt de planning daarvan flinke vertraging op omdat dit tegelijk zou worden gedaan met de opzet en uitvoering van VULA(en VULA loopt vertraging op vanwege conflicten met andere VULA partijen). De bron hiervan zijn een aantal monteurs met wie ik contact heb gehad in desbetreffende provincies en waarmee ik op goede voet sta. Tevens heb ik bij al de mensen waar ik ben geweest die nog een analoge lijn hebben gemerkt dat de centrales nog pulskeuze ondersteunen en accepteren; de moderne centrales herkennen geen puls meer.

Ik weet van één centrale dat daar komend najaar een grote schoonmaak gepland staat, waarbij de oudere telefonie en DSL-apparatuur op de nominatie staat om weggehaald te worden. Echter, vanwege de hierboven aangegeven vertraging is het de vraag of dit nog doorgaat.


Voor fax en modems is een analoge lijn een vereiste!
Dat is helemaal niet waar. Het kan prima werken via een Phone aansluiting van een Experiabox.
Kun je linken naar 'literatuur' waar een pstn lijn een ""vereiste"" zou zijn voor een fax???

Linkje dus?? Waar geeft KPN dit aan?

Zoals eerder gezegd, geeft KPN dit zelf ook aan

Dit is telefonisch besproken met de PSTN-afdeling van KPN Telecom en nogmaals geverifieerd in de KPN winkel. Ik heb er ruim anderhalf uur voor aan de lijn gehangen en ben met verschillende medewerkers doorverbonden die elk specifiekere kennis van zaken hebben. Er zal ongetwijfeld een link over zijn binnen de KPN medewerker omgeving maar daar heb ik geen toegang toe.

En anno 2019 is een fax vrij overbodig. Dat het kan met een printer hoeft nog niet dat je het ook gebruikt. Het kan zijn dat sommige landen, die achter lopen, nog faxen gebruiken. De vraag is echter: faxt TS met dergelijke bedrijven?

Dat is een afweging die TS zelf moet maken. Ik geef alleen weer wat mijn bevindingen zijn. Mijn bevindingen zijn dat o.a. met juridische kwesties en inderdaad ook buitenlandse communicatie een fax goed van pas kan komen en zelfs ook noodzakelijk is voor snelle behandeling van het verstuurde.

Jan-D schreef: ik heb ooit eens gelezen dat KPN bezig is de analoge telefoonlijnen om te zetten naar digitale lijnen, dus dan zou het advies om een belbudget of andere analoge lijn te nemen bij voorbaat reeds achterhaald zijn?
Dat is inmiddels gebeurt. Er zijn nu 13 digitale centrales die bij de klant analoog eindigen. Eigenlijk staat bij die klanten het modem in de centrale. De verbindingen komen tot stand op basis van IP technologie. Gelijk aan de VoIP thuis via je modem dus.


Hoe verklaar je dan het feit dat analoge lijnen nog steeds puls accepteren, terwijl de nieuwe E-POTS centrales dit niet ondersteunen? En het feit dat KPN monteurs die in de centrales komen dit tegenspreken?
Hoe verklaar je dan het feit dat analoge lijnen nog steeds puls accepteren, terwijl de nieuwe E-POTS centrales dit niet ondersteunen?

Zelfde als het feit dat de modems van xs4all ook wel puls ondersteunen en die van kpn niet. Kwestie van de gekozen techniek. KPN heeft bewust gekozen voor puls-ondersteuning van "analoge" centrales omdat die lijnen veelal overwegend nog door ouderen gebruikt worden. Die hebben nog verrassend vaak een draaischijf.

E-POTS wordt niet door KPN aangeboden. Ik kom het, via google, alleen tegen icm Tele2.

PeterG schreef: Hoe dan ook AMS van den Berg, die ook helemaal niet meer gereageerd heeft, zal een afweging moeten maken hoe noodzakelijk het gebruik van de fax-functie is. Is er wel een fax in zijn kring om náártoe te sturen. Of een faxbericht te ontvangen?
En hoe nuttig is een apart nummer ervoor? Een faxnummer heet alleen zo omdat indien er een fax aan gekoppeld is. Het is geen speciale techniek op de lijn voor een fax ofzo.
De actieve ondersteuning (helpdesk) voor faxen (ook via pstn) is al jaren geleden stopgezet.
Hoe dan ook, het signaal wordt ergens onderweg omgezet in digitaal.
Misschien wel meerdere keren cq codering/protocol.
Daar wordt het niet beter van natuurlijk.
(zoals ik in het eerder aangehaalde al schreef) ik heb jaren terug kunnen faxen via de toenmalige spullen en voip aansluiting.
Reputatie 7
Badge +20
Dag heren! Ik zie dat TS @AMS van den Berg niet meer is teruggekeerd in dit topic en ik hoop daarmee dat de vraag in elk geval is beantwoord.

Ik zie ondertussen ook dat er zich een mooi gesprek heeft ontwikkeld over de achtergronden van fax en de diverse lijntypes.
Ze hadden dit overigens goedkoper kunnen maken door middel van linesharing van DSL en POTS op één aderpaar, maar nieuwe linesharing aansluitingen worden niet meer opgeleverd. Waarom is mij ook een raadsel. Wellicht heeft @Bart_ hier een antwoord op?

Ik ben bang dat ik daar geen direct antwoord op heb. Jullie kennis over dit onderwerp gaat de mijne te boven, ben ik bang. 😉 Ik kan uiteraard een poging wagen om meer informatie te achterhalen.

Reageer