Beantwoord

Kan ik mijn oude Digitenne tuner gratis inruilen?

  • 23 January 2019
  • 42 reacties
  • 2016 keer bekeken

Reputatie 1
Kan ik mijn oude toestel gratis inruilen voor een nieuwe bij het korts bij zijnde KPN winkel?
Ik heb geen abonnement en ontvang 4 kanalen gratis. Kan dat ook bij het nieuwe toestel gratis ?
Als ik hem niet omruil kan ik dan wel de 4 blijvende kanalen blijven bekijken?
Admin: eigen topic aangemaakt, afgesplitst van bestaand topic
icon

Beste antwoord door PeterG 23 January 2019, 19:15

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Dag Jopie, welkom op de KPN community. Leuk dat je hier een vraag stelt 🙂 Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, bedoel je misschien Digitenne tuner omruilen vanwege de migratie naar het nieuwe tv-signaal (DVB-T2)?
Je kijkt alleen NPO zenders via Digitenne. Ook dan is een nieuwe ontvanger nodig.
Heb je al een 4K tv check dan even of ie beschikt over de ontvangst van DVB-T2 HEVC. Dan hoef je alleen de antenne aan te sluiten mét een power inserter.
Indien niet dan kan je er één kopen of een nieuwe losse ontvanger voor DVB-T2 HEVC aanschaffen. Die zijn in Nederland niet te koop, ook bij KPN niet, maar via de Duitse webshop Amazon.de (met NL taal in te stellen) zijn ze volop te krijgen.

De gratis omruil is alleen voor Digitenne-abonnee's. Niet voor FTA kijkers van het NPO pakket.
Reputatie 7
Badge +28
Even ter aanvulling:

De ontvangers kosten op amazon.de ongeveer 30 euro. Wil je een luxe-ontvanger met opnamemogelijkheden, dan ben klaar vanaf ongeveer 60 euro. Bekende merken zijn Strong, Xoro, Technisat en Philips.

Je kan gebruik blijven maken van je huidige antenne.

Het is ook mogelijk om via b.v. het Nederlandse bol.com een ontvanger te kopen. https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/dvb-t2%2Breceivers/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html

Daar zijn de ontvangers wel veel duurder en je hebt minder keus.


Let goed op dat ontvanger HEVC en/of h265 heeft staan in de specificaties. ER worden ook nog steeds DVB-t2 h.264 ontvangers aangeboden. Deze ontvangers werken niet in Nederland en Duitsland.
Reputatie 1
Dus eigenlijk kan ik het oude toestel gewoon houden en t.v meekijken zoals ik nu doe.
Dus eigenlijk kan ik het oude toestel gewoon houden en t.v meekijken zoals ik nu doe.
Nou....
Totdat het huidige zendsysteem in jouw regio uit de lucht gaat. Dan ontvang je er niks meer mee.
TENZIJ je nu al een ontvanger hebt die DVB-T2 HEVC ondersteunt.
Welke ontvanger gebruik je nu?

NPO is via de ether vrij te ontvangen. Net als DAB+ en FM. En net als voor DAB+ en FM dien je zelf zorg te dragen voor (de aanschaf van) een ontvanger.
Reputatie 7
Hey @jopie20 er gaat wel degelijk iets veranderen, vandaar dat we je daarvan ook op de hoogte stellen 🙂 Binnenkort gaan we met Digitenne over op dé nieuwe techniek: DVB-T2. Hiermee geniet je van tv kijken in HD-kwaliteit. De zendmasten in jouw regio worden hiervoor omgebouwd. Om ook dit signaal thuis te kunnen ontvangen heb je een geschikte tuner nodig.

Als je de tuner via KPN wilt ontvangen heb je een abonnement nodig. Je betaalt voor Digitenne €15,50 p/mnd (incl. 1 tuner). Extra tuners (tot een maximum van 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5,- per stuk, per maand. Heb je Digitenne in combinatie met Interactieve TV, dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de tuners.

Heb en wil je helemaal geen abonnement van KPN? Ontvang dan de NPO + regionale zenders gratis via een DVB-T2 HEVC tuner. Daarover kun je dit forum ook gebruiken om meer informatie te krijgen @Noordzee en @PeterG weten daar het één en ander wel over te vertellen :)
Reputatie 7
Badge +28
Dus eigenlijk kan ik het oude toestel gewoon houden en t.v meekijken zoals ik nu doe.

Nee, je hebt voor NPO 1/2/3 en de regionale zender dus een nieuwe settopbox-ontvanger nodig. Zelf heb ik via de website amazon.de een Xoro 7619 aangeschaft voor maar 27 euro incl verzendkosten. Andere bekende merken zijn Technisat, Strong en Philips. Wil je een ontvanger waarmee je ook kan opnemen, dan is de ontvanger wat duurder, zo vanaf 60 euro ben je dan klaar.

Er is dadelijk behalve de veel mooiere beeldkwaliteit nog een voordeel : Je kan dadelijk twee regionale zenders bekijken i.p.v. eentje.
Reputatie 1
Dus ik kan mijn oude vanaf 12 febr, in de container gooien. Kan ik met de nieuwe ontvanger nu ook al ontvangst krijgen of moet ik wachten tot 12 febr.
Reputatie 7
Badge +28
Ja, je kan met de nieuwe ontvanger nu al TV kijken.
Reputatie 1
Ik blijf zeuren, ik heb nu een ontvanger van KPN; RE-2100 T.
Dus waardeloos. Bedankt voor alle moeite. vr.gr. Jopie
Reputatie 7
Badge +28
Je zeurt niet, hoor.... 🙂
Ik heb zelf mijn oude ontvanger weggebracht naar de recyclebak van de Media-Markt.

Heb je al een nieuwe ontvanger uitgezocht?
En wat voor eentje is het dan geworden?
Reputatie 1
Neen, ik kan de juiste nog niet vinden bij Amazon. De beste is toch DVB-T2 H265 {HEVC} ?
...
Neen, ik kan de juiste nog niet vinden bij Amazon. De beste is toch DVB-T2 H265 {HEVC} ?
Anders keuze genoeg 😉
KLIK . Ze hebben bij Amazon.de alléén maar DVB-T2 HEVC (= H.265) ontvangers aangezien die norm in Duitsland (ook) gebruikt wordt.
Reputatie 7
Badge +28
Ik geef je hieronder de link naar het merk ontvanger welke ik heb gekocht. Je kan uiteraard net zo goed een ander merk uitkiezen, maar mijn ontvanger werkt perfect.

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-8719-T2-Receiver-Irdeto-Zugangssystem/dp/B01HGJFBTC/ref=sr_1_8?ie=UTF8&qid=1548697559&sr=8-8&keywords=dvb-t2+receiver&refinements=p_89%3AXoro

en eentje met scart-aansluiting:

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7620-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6EK/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1548697559&sr=8-4&keywords=dvb-t2+receiver&refinements=p_89%3AXoro

Wil je ook kunnen opnemen? :

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-8730-KIT-Irdeto-Zugangssystem/dp/B01N4NM69N/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1548697559&sr=8-6&keywords=dvb-t2+receiver&refinements=p_89%3AXoro


Deze heb ik nu draaien:

https://www.amazon.de/Xoro-HRM-7619-Receiver-Mediaplayer/dp/B01N0O6OUI/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1548698589&sr=8-2&keywords=dvb-t2+receiver&refinements=p_89%3AXoro
Reputatie 1
Als ik een ontvanger bestel moet ik altijd een antenne en afstand bediener bij bestellen, Moet dat of kan ik mijn oude antenne en afst. bediener gebruiken? Aansluiten is dat eenvoudig te doen?
Antenne blijft zo. Aangezien het een heel ander apparaat is zit er ook een nieuwe afst.bed. bij.

Heb bij kennissen zo'n apparaat geïnstalleerd. Was heel makkelijk.
Reputatie 7
Badge +28
@jopie20

Is het al gelukt via amazon.de ?

Mocht het niet lukken, dak kan je dezelfde ontvanger ook via bol, com kopen:
https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/dvb-t2%2Breceivers/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html

Maar dan wel voor de dubbele prijs. Koop zeker niet de Philips ontvanger op bol.com! Die heeft alleen h.264 en is dus niet geschikt voor het nieuwe DVB-T2 in Nederland.
Reputatie 1
Ja hoor gister besteld en volgens hen morgen 1 febr. ontvangen. Allen bedankt voor de hulp.
Ik zal jullie bericht doen of alles naar wens verloopt. (viaAmazon besteld)
@jopie20

Is het al gelukt via amazon.de ?

Mocht het niet lukken, dak kan je dezelfde ontvanger ook via bol, com kopen:
https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/dvb-t2%2Breceivers/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html

Maar dan wel voor de dubbele prijs. Koop zeker niet de Philips ontvanger op bol.com! Die heeft alleen h.264 en is dus niet geschikt voor het nieuwe DVB-T2 in Nederland.
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben benieuwd of jouw nieuwe ontvanger goed werkt. Heb je de ontvanger al aangesloten?
Reputatie 1
Heb een xoro gekocht voor €. 40,00 . ( bij amazon.de) en prima ontvangst. Alleen met overschakelen naar ander kanaal gaat wat trager. Vlotte levering. En nu maar hopen dat hij 12 febr. het ook doet.
Allen bedankt voor de inlichtingen die ik van jullie mocht ontvangen.
hart.groeten van Jopie 20
Reputatie 7
Badge +28
Oh, die ontvanger gaat het straks echt wel doen.
Wel even opnieuw zenders zoeken op 12 februari......

Veel plezier met je nieuwe ontvanger. 😎
Reputatie 1
Oke, alweer een goede tip.

Bedankt. groeten Jopie
Wel even opnieuw zenders zoeken op 12 februari......
Dat vraag ik me af, zou in theorie niet nodig zijn, de zendfrequenties blijven voorlopig nog gelijk.
Reputatie 7
Veel kijkplezier met je nieuwe ontvanger @jopie20! Ik hoop dat je de HD-kwaliteit goed opmerkt.
Laat je hier de eerste indruk en ervaring achter wanneer het zover is? 🙂
Reputatie 1
Er kan in de ontvanger aan de voorkant ook een USB Sticker in. Wat kan ik daar mee doen enn hoe werkt dat?
gr.Jopie 20

Reageer