Vraag

Melding van modemwissel op tv, eigen router

  • 26 February 2020
  • 43 reacties
  • 1260 keer bekeken

Hallo, ik maak gebruik van een eigen modem ( assus) wat al heel lang goed gaat.

Nu sinds kort krijg ik de melding “wissel uw modem” daar kwam ik achter omdat ik op wilde nemen.

Volgens helpdesk zou dit iets met bridge te maken hebben of een update die is uitgebracht en ik zou instellingen moeten wijzigen in mijn eigen modem ?

Mijn vraag wie heeft dit al eerder gehad en heeft hier een oplossing voor zonder de modem ( experia) van KPN te moeten gebruiken.

Graag jullie hulp.

 

 


43 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je zult een modem moeten hebben met een IGPM proxieserver. Als ik het goed hebt. @wjb heeft hier een topic over gemaakt.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Ik maak gebruik van de Asus AC5300, zou toch goed moeten zijn ?

Reputatie 7

Nee, met die Asus gaat het niet lukken tenzij je daar de onderstaande zaken op kunt configureren.

1) PPPoE verbinding op vlan 6 (zal wel lukken).

2) DHCP verbinding op vlan 4.

3) IGMP proxy server met routing naar vlan 4.

4) IGMP snooping op de LAN poorten.

Beste WJB,

dit is idd zo ver ik kan overzien allemaal al zo ingesteld en het werkt allemaal wel behalve dat ik de melding krijg en ik ook niet meer kan opnemen.

PPoE werkt geen probleem, DHCP staat ook aan

voor de rest zoals onder ingesteld

 

naar de switch waar poorten zijn toegewezen voor vlan 4

Mis ik wat ?

Reputatie 7

De configuratie die je laat zien in bridged-IPTV waarbij vlan4 aan de WAN zijde gebridged wordt naar vlan4 op die LAN poort.

Dat is nu net wat door KPN niet meer ondersteund wordt en wat op 1 april zelfs zal gaan leiden tot een volledig zwart beeld.

 

Wat voor een keuzen heb je onder "Use DHCP routes"?

Staat daar ook een keuze met iets als rfc3442 tussen?

wjb: Ik zal vanavond voor de zekerheid even kijken, als ik mij niet vergis stond deze optie er wel bij.

Als deze er bij staat moet ik deze dan instellen ?

Of is er een ergens een link waar ik uit kan halen wat ik nog meer moet in stellen ?

Ook nog even gezocht online: https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011708/

De bridge mode wordt niet meer ondersteund door KPN, alleen de routed mode, dat is de kern van het verhaal en daarom krijg je die melding op je scherm.

 

Reputatie 7

Als deze er bij staat moet ik deze dan instellen ?

Ja, rfc3442 is benodigd.

Tevens moet de de VID van LAN poort 4 leeg maken.

Ook op de switch worden geen vlans gebruikt, dus ook daarvan zal je instelling moeten aanpassen.

Als het dan nog niet werkt dan denk ik dat je die Asus beter kunt vervangen door een FRITZ!Box.

Oke, ga de instellingen vanavond aanpassen.

Wat ik dus nu zo begrijp:

DHCP route instellen op rfc3442

VID 4 leegmaken / houden op de modem alleen VID 6 gebruiken naar de switch

Op switch zijn geen vlans meer nodig, het kan dus af met een normale switch.

Indien dit niet werkt op zoek gaan naar een andere modem met ook goede wifi en vpn ondersteuning ( want ook daarvoor heb ik deze modem en firmware (Merlin firmware) )

Klopt dit zo een beetje ?

 

Reputatie 7

Op switch zijn geen vlans meer nodig, het kan dus af met een normale switch.

Mits die IGMP snooping ondersteunt.

De rest klopt wel zo'n beetje.

Ik heb er een goed gevoel over, ik denk dat het wel gaat werken.

De switch ondersteund dit wel, moet ik nog wat andere instellingen op de switch aanpassen ?

Moet ik hier b.v. ook de Vlan ID 4 weghalen of leeg houden ?

Reputatie 7

Ja, je moet doe VLAN ID leeg maken.

Op die switch heb je nu als het goed is ook advanced 802.1Q vlans ingesteld staan.

Voorbeeld:

Deze moet dan gedisabled worden.

802.1Q vlans zijn pas interessant als je zelf meerdere gescheiden lokale netwerken nodig hebt.

Zo is dat screenshot van mijn thuisnetwerk waarbij vlan 1 ons privé netwerk is, vlan 2 het gast netwerk en vlan 10 mijn zakelijke netwerk.

Reputatie 7
Badge +24

Waar gebruik je die switch eigenlijk? Als je die voor de Asus router hebt staan, haal hem er dan tussenuit. Als je hem na de router gebruikt, reset hem naar fabrieksinstellingen, dat moet goed zijn.

Reputatie 7

Waar gebruik je die switch eigenlijk? 

Misschien staat die switch wel bij de TV ontvanger om daar de TV ontvanger, televisie, home cinema set en de playstation op aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +24

Nou ja... ik heb ff het topic doorgelezen, en het is nog nergens genoemd volgens mij. Alleen dat er een switch is. Niet waar die staat. En sommigen hebben hem voor de router staan geloof ik, dus ik dacht: ik vraag het.

@Nick83 Ik heb deze router altijd gebruikt ( vanaf begin) om Vlan 4 en Vlan 6 te scheiden, hiervoor had ik geen Asus router en was een benodigd iets om geen KPN modem te hoeven te gebruiken en staat na de Asus router :-) ( geen probleem dat je dit vraagt)

Maar als het zo is zoals WJB en jij ook aangeven dan kan ik deze nu gewoon als standaard instellen of vervangen met een standaard switch en indien “als het werk" vanuit daar weer Vlan's opbouwen indien dit weer nodig is voor prive.

Ik laat zeker nog weten of dit goed gaat werken, zover bedankt voor de hulp

 

 

Na alles gedaan te hebben en ook de switch gereset te hebben werkt er echt niks meer , geen tv meer ook niet meer met de experia box, wel gewoon internet.

 

ze hebben kik user commando gedaan en dat heeft voor nu geholpen welliswaar met de experia box maar dat heeft voor nu geholpen. Ze zagen meerdere mac adressen. Straks als de software op de ontvanger staat nog maar eens proberen.

 

 

pfff net voordat ik dacht dat het in orde was, gaat de software weer fout...op 85%

 

alles werkte uiteindelijk met de experiabox, nu alles weer terug gezet en settings nogmaals aangepast zoals werd voorgesteld. maar geen TV…… nog andere opties ?

 

Reputatie 7

Heb je de TV ontvanger hierbij ook een keer uit en aan gezet terwijl.deze met de Asus verbonden was?

Heb je de TV ontvanger ook een keer rechtstreeks op de Asus aangesloten om zo de switch uit te kunnen sluiten als mogelijke oorzaak?

Heb je ook een "Use DHCP route" met rfc3442 en Microsoft?

Zo ja, geeft dat een ander resultaat?

Zo nee, overweeg dan toch om over te stappen op een andere router.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

@wjb tv onvanger inderdaad een keer uit en aangezet met de asus verbonden, tevens werkte dit wel met de experia aangesloten met de switch.

DHCP route beide geprobeerd en gaf geen verschil.

Rechtstreeks aan de asus router ga ik zeker nog proberen… je weet maar nooit.

nu vlan4 weer erbij gezet en had weer beeld echter weer de melding van “wissel uw modem”

Andere router zou ik best willen overwegen echter kom ik dan ook niet met het zelfde probleem te zitten ?

 

Reputatie 7

Zelf gebruik ik, zoals je in dat aangehaalde topic hebt kunnen lezen, een EdgeRouter Lite 3.

Ook een FRITZ!Box met FRITZ!OS 7.12 of nieuwer zal probleemloos werken.

Badge +12

Zelf gebruik ik, zoals je in dat aangehaalde topic hebt kunnen lezen, een EdgeRouter Lite 3.

Ook een FRITZ!Box met FRITZ!OS 7.12 of nieuwer zal probleemloos werken.


En met de Fritz!box is het instellen van VLAN's zelfs niet nodig.

Reputatie 7

Zelf gebruik ik, zoals je in dat aangehaalde topic hebt kunnen lezen, een EdgeRouter Lite 3.

Ook een FRITZ!Box met FRITZ!OS 7.12 of nieuwer zal probleemloos werken.

En met de Fritz!box is het instellen van VLAN's zelfs niet nodig.

Met een EdgeRouter Lite 3 ook niet hoor. :wink:

Overigens is dat inherent aan het feit dat er gebruik gemaakt wordt van een IGMP proxy server op de router. De IGMP proxy server is feitelijk het ontkoppelpunt tussen het IPTV platform van KPN (vlan4) en het thuisnetwerk.

Ik zal ook nog de IGM proxy uit te zetten als test, maar ik denk dat ik een probleem krijg als ik dit nu doe tijdens tv kijken van de vrouw :-)

 

Denk je dat de AVM FRITZ!Box 7530 een optie is deze heeft namelijk versie 7.12 ?

Alleen zie ik dat de wifi snelheid niet echt hoog is bij deze

Reageer