Beantwoord

ontvangst RTBF Digitenne

  • 17 January 2021
  • 16 reacties
  • 853 keer bekeken

Al enige tijd ontvang ik bij Digitenne de zenders van de RTBF niet meer, zowel tv als radio. Ik woon in de grensstreek en kon tot voor kort gewoon prima tv kijken en radio luisteren. In het reguliere pakket zitten al helemaal geen Franstalige zenders (een schande!). Nu kies ik in het menu bij handmatig zoeken en dat gaat opeens niet meer verder dan kanaal 48 terwijl dit eerst tot 60 liep. En de RTBF zit op kanaal 56. Hoe komt dit? Alvast bedankt voor het antwoord.

icon

Beste antwoord door Noordzee 18 January 2021, 15:41

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@rklouwens Sinds vorig jaar mogen omroepzenders geen gebruik meer maken van het UHF-frequentiegebied boven de 700 MHz. Dat is nu gereserveerd voor mobiele telefonie (5G). Daarom zijn vorig jaar ook de meeste Digitenne-zenders van uitzendfrequentie veranderd. Ik denk dat de Digitenne-ontvanger bij een update is aangepast aan het frequentiegebruik door Digitenne, en dat daarom de kanalen boven kanaal 48 niet meer ontvangen kunnen worden. Het kan zijn dat de RTBF nog op een hoger kanaal zit, maar ook de Belgische zenders zullen moeten verhuizen naar lagere kanalen om de doorgifte van 5G ook in België mogelijk te maken. Dat is namelijk een Europese afspraak. Als dat is gebeurd zal de RTBF weer gewoon ontvangen kunnen worden op een Digitenne-ontvanger. 

Piet.

Oké, dank voor deze uitleg. Nog een nadeel van dat nieuwe 5G (volgens sommige gekkies zou het ook corona verspreiden :joy: ). Het is dus wachten op de verhuizing naar een nieuwe (lagere) frequentie.

Ik woon in de grensstreek en kon tot voor kort gewoon prima tv kijken en radio luisteren. (RTBF)

Dan zit je vast in Limburg. De RTBF zendt alleen uit in Wallonië en Brussel.

Scannen met ‘uitgebreid zoeken’ levert niks op?

Via een 4k UHD tv met DVB-T2 HEVC zou het waarschijnlijk nog wel moeten kunnen. Wel power inserter nodig voor de antenne. Wel 2 antennes nodig, want de digitenne-ontvanger heeft geen 'doorvoer’.

De RADIO zenders kan je probleemloos krijgen met een DAB+ radio en via internet. rtbf.be.

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @rklouwens ,

Ook de RTBF is van frequentie veranderd, ze zitten nu op kanaal 45. De zendmast staat in Luik. Dus even handmatig zoeken op kanaal 45. 

brf (Radio)
Classic 21 (Radio)
EURONEWS / BRF Blickpunkt
La1ère (Radio)
la trois
la une
musiq3 (Radio)
TIPIK
TIPIK (Radio)
VivaCite (Radio)
666 E45 h BEL RTBF

Zo, da's knap gevonden, @Noordzee .

Na een dik kwartier vond ik alleen dit:

https://fmscan.org/main.php?qth=Belgien&l=4&b=50.8333333&csave=2

Daar staat nog E56 voor de RTBF.

Reputatie 7
Badge +9

Zo, da's knap gevonden, @Noordzee .

Na een dik kwartier vond ik alleen dit:

https://fmscan.org/main.php?qth=Belgien&l=4&b=50.8333333&csave=2

Daar staat nog E56 voor de RTBF.

De zenders in Waver en Profondeville zenden inderdaad nog uit op kanaal 56, maar de zender in Luik, die goed in het zuiden van Limburg te ontvangen is, staat daar ook al op kanaal 45.

Piet.

Reputatie 7
Badge +28

Zo, da's knap gevonden, @Noordzee .

Na een dik kwartier vond ik alleen dit:

https://fmscan.org/main.php?qth=Belgien&l=4&b=50.8333333&csave=2

Daar staat nog E56 voor de RTBF.

De zenders in Waver en Profondeville zenden inderdaad nog uit op kanaal 56, maar de zender in Luik, die goed in het zuiden van Limburg te ontvangen is, staat daar ook al op kanaal 45.

Piet.

 

Ja @P.J.M. van der Vooren , daarom ook mijn eerdere reactie. Kanaal 56 is normaliter niet te ontvangen in de grensstreek. Kanaal 45 wel. 

 

 

Hallo @rklouwens ,

Ook de RTBF is van frequentie veranderd, ze zitten nu op kanaal 45. De zendmast staat in Luik. Dus even handmatig zoeken op kanaal 45. 

brf (Radio)
Classic 21 (Radio)
EURONEWS / BRF Blickpunkt
La1ère (Radio)
la trois
la une
musiq3 (Radio)
TIPIK
TIPIK (Radio)
VivaCite (Radio)
666 E45 h BEL RTBF

 

 

Als je RTBF kijkt en luistert begrijp je ook vast Frans … https://www.rtbf.be/entreprise/recevoir-la-rtbf

https://ds1.static.rtbf.be/article/pdf/liste-des-emetteurs-tnt-en-service-1381331133.pdf

 

Nee ik woon in Zeeuws-Vlaanderen. De radiozenders van de RTBF ontvang je hier gewoon op de FM dus dat is niet zo'n probleem. Het gaat om de zenders La Une, La Troix etc. Ik ben dus afhankelijk van de zendmast in Brussel. Het is dus even wachten op de omschakeling. Bedankt voor het meedenken.

Kanaal 56 heeft altijd gewerkt hoor. Alleen met storm is het signaal slecht. Op de meeste dagen werkte het prima.

ik woon in Zeeuws-Vlaanderen.

Oeps:scream: …. dat kan natuurlijk ook:grin:

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @rklouwens ,

Ik ben even uitgegaan van de locatie Hulst. De zendmast van Waver is te ver voor ontvangst. (ook nu op kanaal 56. ) Met maar 31 dB in Hulst gaat dat niet lukken.  Het kan zijn dat het vermogen in het verleden hoger was, maar nu is het normaal gesproken niet mogelijk. 

Vanuit Brussel wordt de RTBF niet meer uitgezonden. Allen nog maar een lokale zender op kanaal 55. 

 

BX1 746 E55 v BEL BX1 Bruxelles=Brussel/Tour des Finances=Financietoren (bru) 53km 155° - 8 31dB

 

brf (Radio)
Classic 21 (Radio)
EURONEWS / BRF Blickpunkt
La1ère (Radio)
la trois
la une
musiq3 (Radio)
TIPIK
TIPIK (Radio)
VivaCite (Radio)
754 E56 h BEL RTBF Waver Overijse (wal-bra) 71km 148° - 80 31dB
Reputatie 5
Badge +1

Afgelopen zomer was ik nog nabij de Franse grens. Toen zat RTBF nog op k56 in DVB-T .

Ze gebruikten toen QAM 16 .

Dit QAM type werkt al goed met een lage C/N en als je weet dat Wavre een ERP van 80 kW heeft  / had verbaas ik me niet als dat in Zuid Nederland te ontvangen was.

 

De RTBF heeft me desgevraagd begin 2020 gemeld dat ze over gingen stappen naar DVB-T2 met h265. Alleen ze moesten nog wachten op toestemming van de telecom autoriteiten.

Geheel Wallonie zou één sfn op k42 gaan worden.

Ook zou het een "harde switch” gaan worden, m.a.w. er werd geen overgangsperiode ingepland.

 

Over een week of 2 ben ik weer oop diverse plekken in Belgie en kan ik checken wat er nu te ontvangen is.

 

Reputatie 7
Badge +28

Kanaal 56 is nog steeds in de lucht met de Waalse publiek zenders. BX1 op kanaal 55 niet meer. 

Naar verluid gaat de RTBF in maart omschakelen naar kanaal 42 en dan moet de RTBF weer te ontvangen zijn in Zeeuws-Vlaanderen (en West-Brabant waarschijnlijk). Waver is zeker niet te ver want tot de invoering van 5G was er altijd ontvangst. Dus als het vermogen hetzelfde blijft komt alles weer goed. 

Reputatie 6
Badge +4

Update: Er wordt 22 mei gestart met de laatste zendmast geschikt te maken voor kanaal 42 DVB-T2.  Als er geen vertraging door slecht weer optreedt zou in theorie halverwege juni gestart kunnen worden met HD uitzendingen via dat kanaal in geheel Wallonië.

 

Er is voorzien in simultaan uitzenden in DVB-T op de huidige kanalen. Onbekend hoe lang..

Reageer