Beantwoord

Sinds de router-update naar het nieuwe mesh-netwerk, werkt eigen wifi-extender niet meer

  • 23 September 2021
  • 16 reacties
  • 420 keer bekeken

Beste KPN,

Niet zo lang geleden is er een automatische update geweest van mijn router. De router werd toen een mesh-netwerk. Ik had tot die tijd een wifi-extender (tp-link RE650 a €75,-) hangen die ervoor zorgde dat ik ook in de tuin signaal had. Deze wifi-extender was helaas niet mesh-compatible dus sindsdien heb ik in de tuin geen signaal meer.

Ik heb hier al uitgebreid over geklaagd bij KPN maar er is geen oplossing voor mijn probleem. Het enige wat ik kan doen is volgens mij super-wifi van kpn aanschaffen (a €199,-). 

Ik zie dat nieuwe klanten van kpn de superwifi cadeau krijgen??? Je begrijpt dat dit gegeven bij mij wringt.

Kan kpn mij een alternatief bieden wat mijn probleem oplost?

icon

Beste antwoord door RENEVDENH1983 28 September 2021, 12:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @RENEVDENH1983. Balen dat je sinds de mesh-update van de Experia Box geen gebruik meer kunt maken van jouw TP-link. :slight_frown:  Je gebruikte deze vooral voor wifi in jouw tuin, begrijp ik. Lastig dat je hierdoor nu geen wifi meer in de tuin hebt. Heb je Wifi Manager al geprobeerd? Met deze handige online tool check je de status van je wifi in je hele huis. Kan het beter? Dan zoeken we samen de juiste manier om jouw wifi sneller, sterker en stabieler te maken. Heb je daar SuperWifi punten voor nodig? Via de Wifi Manager krijg je ze voor een superscherpe prijs, zodat je maximaal van je wifi geniet.

Hoi Denise,

Bedankt voor je begrip en tip. Ik zie dat mbv de Wifi manager inderdaad een aanbieding krijg. Ik vraag mij af hoe ver die super-wifi-punten van kpn bereik hebben en wat dit doet met mijn overall snellheid in mijn woning. Ik lees hier en daar in reviews dat de snelheid wat terugneemt.

groetjes,

Reputatie 7
Badge +24

Ik lees hier en daar in reviews dat de snelheid wat terugneemt.

Dat is bij uw huidige repeater ook zo. Toen de repeater het nog deed, toen had u achter in de tuin ook vast niet dezelfde snelheid als binnen bij de Experiabox. 

Dat uw huidige repeater het niet meer doet komt niet door mesh. Maar doordat de bandstering functionaliteit van de Experiabox is aangepast. 2,4 en 5 GHz WiFi worden onder dezelfde naam uitgezonden. En het is de bedoeling dat apparaten automatisch de juiste band kiezen: bandstering. Sommige apparaten kunnen daar niet goed mee overweg.

Nick83,

Dat is bij uw huidige repeater ook zo. Toen de repeater het nog deed, toen had u achter in de tuin ook vast niet dezelfde snelheid als binnen bij de Experiabox.

Ik snap dat mijn repeater/extender niet exact dezelfde snelheid haalt als de router in de meterkast. Echter, 1 van de super-wifi punten zal de router zelf vervangen en de/het andere punt(en) fungeren dan als wifi-extender. Volgens de reviews ligt de snelheid van het 'hoofd’-super-wifi-punt lager dan de router dat op zichzelf had.

 

Dat uw huidige repeater het niet meer doet komt niet door mesh. Maar doordat de bandstering functionaliteit van de Experiabox is aangepast. 2,4 en 5 GHz WiFi worden onder dezelfde naam uitgezonden. En het is de bedoeling dat apparaten automatisch de juiste band kiezen: bandstering. Sommige apparaten kunnen daar niet goed mee overweg.

Volgens mij geef ik aan dat mijn tp-link RE650 geen mesh-netwerken ondersteund. Dit staat ook zo beschreven in de specificaties. Er gebeurd namelijk exact wat jij hierboven beschrijft. Hij kan niet goed met dit signaal overweg.

gr.

René

Reputatie 7
Badge +10

1 van de super-wifi punten zal de router zelf vervangen en de/het andere punt(en) fungeren dan als wifi-extender.

Dacht dat met die router firmware update dat nu juist samenwerkt als één mesh WiFi systeem??
Maar mogelijk afhankelijk welk type router?? Daar kunnen andere gebruikers misschien een beter antwoord op geven. Ik gebruik namelijk geen KPN routers.

 

Volgens de reviews ligt de snelheid van het 'hoofd’-super-wifi-punt lager dan de router dat op zichzelf had.

Als je die SuperWiFi's slim plaatst, (en het 1e SuperWiFi zou je eventueel gewoon bekabeld aangesloten kunnen houden, mocht de snelheid bij eerste testen te laag zijn), kan dat reuze mee vallen.

Zie mijn ervaringen met twee SuperWiFi punten naar de overkant van de straat:

Heb ze in mijn geval wel separaat achter een zeer oude eigen router hangen:

Maar de stabiliteit en betrouwbaarheid ermee is uitstekend:

Dacht dat met die router firmware update dat nu juist samenwerkt als één mesh WiFi systeem??
Maar mogelijk afhankelijk welk type router?? Daar kunnen andere gebruikers misschien een beter antwoord op geven. Ik gebruik namelijk geen KPN routers.

Nu weet ik het niet meer. Hoe werkt dat superwifi nou precies? Werken de superwifi-punten nou samen met de router of verliest de router zijn wifi-werkzaamheid?

Ik heb begrepen dat 1 van de superwifi-punten bedraad op de router aangesloten moet worden en dan kan de rest van de superwifi-punten draadloos op een andere plek staan? Moeten deze superwifi-punten bij elkaar in de buurt staan of geldt de router dan voortaan ook als een superwifi-punt? Ik wil namelijk 2 superwifi-punten aanschaffen. 1 voor op zolder en 1 voor de tuin. Deze 2 zullen dus ver van elkaar staan maar de router staat in de meterkast dus deze zou ze kunnen verbinden als deze dus blijft 'meedoen’ in het netwerk.

gr.

 

Reputatie 7
Badge +10

Nu weet ik het niet meer. Hoe werkt dat superwifi nou precies? Werken de superwifi-punten nou samen met de router of verliest de router zijn wifi-werkzaamheid?

Dat zou nu net afhankelijk kunnen zijn van welk type KPN router je gebruik maakt.
Maar zoals aangegeven, ikzelf gebruik géén KPN router (en ben ook niet van plan ze aan te sluiten).
Kan er dus ook geen uitsluitsel over geven. Gebruik 2 van die SuperWifi's achter een eigen router,
waarbij in dat geval die SuperWiFi’s NIET samenwerken met de router (althans niet qua WiFi).
Staat daar volledig los van. En dat werkt in dat geval dan ook uitstekend. Geen omkijken naar.

Welke type KPN router gebruik je?  Dan kunnen andere gebruikers wellicht aangeven of die SuperWifi’s
wel of niet samenwerken met de door KPN geleverde routers.

Je kunt natuurlijk ook WiFi mesh spullen van een heel ander merk nemen.
Het hoeft niet perse van KPN. (Zou ik eerlijk gezegd altijd aanbevelen).
Ben je niet afhankelijk van de steeds maar weer veranderende grappen en grollen wat KPN in petto heeft met firmware updates, waarvan je maar moet afwachten of het allemaal blijft lopen zoals bedoeld.

Reputatie 7
Badge +24

 

Volgens mij geef ik aan dat mijn tp-link RE650 geen mesh-netwerken ondersteund.

Klopt. Hoeft ook niet. Uw mobiel of laptop ondersteund ook geen mesh. Hoeft ook niet, kan ook niet. Mesh is iets wat tussen WiFi punten (van hetzelfde merk) onderling werkt. Het heeft niets te maken met het verbinden van apparaten zoals bijvoorbeeld een mobiel, laptop of printer ofzo. En zo heeft het ook niets te maken met het verbinden van de tp-link extender. Want die verbind op gelijke wijze als een laptop of mobiel. Tenminste... dat zou die moeten doen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik vermoed dat @RENEVDENH1983 een v10a heeft. Klopt dit? Die heeft onlangs een update gehad waarmee het nu mogelijk zou zijn om de SuperWiFi's draadloos te plaatsen. Zonder dat er 1 bekabeld verbonden is.

De zogenaamde mesh update dus. Tegelijk is het daarmee ook onmogelijk geworden om de 2,4 en 5 GHz verschillende namen te geven. Dat kon voorheen nog via de service tool op de KPN site. Nu niet meer. 2,4 en 5 GHz worden nu onder dezelfde naam uitgezonden. En er is bandstering. Dat houd in dat de router apparaten dwingt om op 2,4 of juist op 5 GHz te verbinden. Niet alle apparaten kunnen daar goed mee overweg. 

Bij andere Experiaboxen en ook bij de KPN Box moet er 1 SuperWiFi bekabeld aangesloten zijn.

Ik vermoed dat @RENEVDENH1983 een v10a heeft. Klopt dit? Die heeft onlangs een update gehad waarmee het nu mogelijk zou zijn om de SuperWiFi's draadloos te plaatsen. Zonder dat er 1 bekabeld verbonden is.

De zogenaamde mesh update dus. Tegelijk is het daarmee ook onmogelijk geworden om de 2,4 en 5 GHz verschillende namen te geven. Dat kon voorheen nog via de service tool op de KPN site. Nu niet meer. 2,4 en 5 GHz worden nu onder dezelfde naam uitgezonden. En er is bandstering. Dat houd in dat de router apparaten dwingt om op 2,4 of juist op 5 GHz te verbinden. Niet alle apparaten kunnen daar goed mee overweg. 

Bij andere Experiaboxen en ook bij de KPN Box moet er 1 SuperWiFi bekabeld aangesloten zijn.

 

Nu wordt alles duidelijk :joy: voor iedereen. Wij hebben inderdaad de ExperiaBox V10a. Deze heeft onlangs de mesh-update ontvangen. Tot die tijd had ik de Tp-link RE650 in gebruik. Deze kon het 2.4ghz signaal en het 5.0ghz signaal apart van elkaar ‘doorsturen/extenden’. Sinds de mesh-update weet de RE650 zich geen raad meer met het ene signaal wat er is overgebleven en is ie dus niet meer bruikbaar zoals ik hem voorheen gebruikte.

Ik vermoed dat @RENEVDENH1983 een v10a heeft. Klopt dit? Die heeft onlangs een update gehad waarmee het nu mogelijk zou zijn om de SuperWiFi's draadloos te plaatsen. Zonder dat er 1 bekabeld verbonden is.

Klopt het dus dat ik in combinatie met de ExperiaBox V10a de 2 superwifi-punten geheel draadloos kan plaatsen in mijn woning? 1 voor de zolder en 1 voor de tuin. Het is dus niet zo (voor deze router) dat 1 superwifi-punt de router vervangt?

Reputatie 7
Badge +17

Klopt het dus dat ik in combinatie met de ExperiaBox V10a de 2 superwifi-punten geheel draadloos kan plaatsen in mijn woning? 1 voor de zolder en 1 voor de tuin. Het is dus niet zo (voor deze router) dat 1 superwifi-punt de router vervangt?

Dit klopt helemaal!

Klopt het dus dat ik in combinatie met de ExperiaBox V10a de 2 superwifi-punten geheel draadloos kan plaatsen in mijn woning? 1 voor de zolder en 1 voor de tuin. Het is dus niet zo (voor deze router) dat 1 superwifi-punt de router vervangt?

Dit klopt helemaal!

Dit klopt dus helemaal niet! Ik heb 2 superwifi-punten gekocht en ben er nu dus achter dat ik wel degelijk 1 van de 2 superwifi-punten bedraad moet aansluiten op mijn router. Dit is niet bruikbaar in mijn situatie.

Om moe van te worden!

Of ik doe iets verkeerd maar zo niet dan stuur ik ze vandaag nog terug.

Reputatie 7
Badge +17

De Experia Box V10a heeft onlangs een mesh-update gehad, waarna het mogelijk is om alle SuperWifi punten draadloos aan te sluiten op het modem. In onderstaande topic lees je hier meer over:

Het is voor de installatie wel nodig dat de SuperWifi tijdelijk wordt aangesloten. Na installatie kan je deze loskoppelen en ergens anders neerzetten. Voor hulp bij het installeren van de SuperWifi punten kan je gebruik maken van de KPN Thuis app.

Beste Denise,

Ik loop alweer een paar uur te proberen en te proberen maar ik krijg het geheel niet werkend.

Ik heb gecontroleerd of mijn modem de juiste update heeft gehad. De huidige firmware-versie is v5.00.52 build493-owl. Dit zou moeten kloppen.

Wanneer ik m.b.v. de kpn-app de boel probeer te installeren lukt dit alleen wanneer ik 1 superwifi-punt bekabeld met het modem verbind. Wanneer ik dit punt vervolgens ergens anders draadloos wil plaatsen worden de lampjes rood en ben ik beide superwifi-punten kwijt, de kpn-app ziet ze niet meer. Wat ik nu over heb is alleen wifi via mijn modem. Terug bij af dus.

Ik volg gewoon netjes de kpn-app maar toch loopt het mis. Nu ik het wel op de 'oude’ manier werkend heb gekregen, moet ik nu mijn superwifi-punten en mijn modem resetten? Staan ze nog op een verkeerd protocol of iets dergelijks? zodat ze alleen via de oude manier verbonden kunnen worden??? Ik weet het niet. Ik weet ook niet veel van netwerken maar dat zijn toch de meeste klanten neem ik aan?

Heeft u voor mij aub een stap-voor-stap uitleg hoe ik het geheel aan de praat krijg? Dit zou toch allemaal niet zo moeilijk moeten zijn…

gr.

 

Reputatie 7
Badge +24

De Experiabox een keer resetten. Dat is denk verstandig.

Hoi Nick83,

Dit is inderdaad hetgeen wat er nog misging. Thanks! Het eerste wifi-punt is al in bedrijf en het tweede is bezig met de update.

vriendelijke groet,