Vraag

Slecht bereik met 4G

  • 26 March 2019
  • 7 reacties
  • 3821 keer bekeken

Sinds enkele weken is mijn bereik via 4G minimaal. Wanneer ik op mijn toestel 4G uitzet heb ik wel volop bereik met 3G. Ik heb hier nooit problemen mee gehad.
Wat valt hier aan te doen? Ik betaal voor 4G dus dan zou dat ook naar behoren moeten werken...

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Mekkel, welkom op het forum! Vreemd dat dit zo opeens is ontstaan. Het 4G bereik zou alleen maar beter moeten worden.

Heb je hier thuis last van, of buitenshuis? Of overal? Kun je jouw profiel aanvullen met jouw adresgegevens en klantnummer? Ik hoor ook graag welk merk+type toestel je gebruikt.
Reputatie 5
Badge +6
@Joran het spijt mij om te zeggen maar ook ik ervaar dit probleem. Ik ben inmiddels al met @Marcia_ bezig om hiernaar te kijken.

Gelukkig heb ik voice over WIFI thuis maar 1 streepje 4G is veel slechter dan weken geleden.

Door verandering van werk reis ik veel door Nederland waarbij ik merk dat de connectiviteit op de weg prima is, maar in de trein ver is te zoeken. Ik heb gister voor het eerst wat locaties doorgegeven aan @Marcia_ waarbij ik hoop dat er verbetering komt. Maar het is duidelijk te merken dat KPN niet echt trein vriendelijk is.

Eigenlijk ben ik weer terug bij af waar ik enkele jaren geleden voor ben weggegaan bij KPN.
Beste Joran,

ik heb mijn profiel aangevuld. Ik heb er vooral binnenshuis last van. Maar dan overal, ook waar ik eerder gewoon altijd vol bereik had. Zoals eerder gezegd, wanneer ik 4G uitzet en over ga naar 3G heb ik wel vol bereik.

Mijn toestel is een iPhone 7.
Reputatie 7
Badge +28
@Dennisk76: Dat hoor ik helaas wel eens vaker. Bepaalde trajecten zijn al langere tijd problematisch, zoals Utrecht CS. Interessant achtergrondartikel daarover: Waarom je internetverbinding verdwijnt in de trein - NRC. Veel andere trajecten die je noemt zouden prima moeten werken. Marcia houdt je op de hoogte in jouw topic :)

@Mekkel: Dank! Op jouw adres verwachten we buitenshuis en binnenshuis een prima bereik op 4G. Ik heb daarom de technische dienst aangestuurd, we gaan uitzoeken of er iets aan onze kant is veranderd (draairichting van de mast bijvoorbeeld, of tijdelijke werkzaamheden) of dat er een andere oorzaak is (nieuwe hoogbouw bijvoorbeeld). De technische dienst neemt binnen een week contact met je op. Hou er rekening mee dat er anoniem wordt gebeld. Laat hier ook vooral weten wat er is uitgekomen!
@Joran
Goed om te horen. Ik zit momenteel ook op mijn werk. Postcode 5038 KE te Tilburg.
Daar is het bereik ook zeer minimaal op 4G. Maar op 3G gewoon volop. Dit is ook nooit geweest...
Ik wacht het telefoontje af!
Ben 5 april gebeld door iemand van de technische dienst. Deze gaf aan niets geks te kunnen vinden maar vond het erg vreemd. Deze zou het nog eens laten bekijken door collega's. Nadien niets meer vernomen.
Aangezien ik op mijn werk gebeld werd kwam het onder mijn collega's ter sprake. Tot verbazing van iedereen met KPN als provider bleek bij hen het bereik met 4G ook ineens zeer minimaal te zijn.
Weliswaar binnen, maar daar was het bereik altijd gewoon dik in orde.
Al met al zit ik dus, en blijkbaar niet ik alleen, nog steeds met een slecht bereik via 4G...
Reputatie 7
Badge +28
Het lijkt inderdaad wel even te duren. Om misverstanden te voorkomen, er wordt nog gewerkt aan de storingsmelding Het focust zich wel voornamelijk op jouw thuisadres omdat ik het bericht over je werkadres pas later zag. Op 10 april is er uitgebreid onderzoek gedaan om te kijken met welke masten je verbinding maakt, met welke signaalsterkte en of er op die masten wijzigingen zijn geweest de laatste periode. De oorzaak is in dit onderzoek niet naar boven gekomen. Het toestel maakt nog regelmatig verbinding met een 4G mast in de buurt. Op die 4G mast is verder onderzoek gedaan maar zijn geen bijzonderheden gevonden.

We laten het hier niet bij maar de storingsmelding is eerst weer teruggekoppeld (van de 3e lijn naar de 2e lijn, die op korte termijn opnieuw contact opnemen). De 3e lijn wil graag meer informatie om dit verder te kunnen onderzoeken. Meldt in dit gesprek vooral expliciet de problemen op het werkadres en dat er meer meldingen binnenkomen. Ik ben nog wel even benieuwd; hebben jouw collega's allemaal een slecht bereik of (op verschillende adressen) bij hun thuis en in de omgeving? Dat laatste doet zeker denken dat er meer aan de hand is, als dit een recent probleem is.

Reageer