Beantwoord

Slechtere WIFI na installatie Experia Box V10 met 2x Experia WIFI

  • 19 February 2019
  • 7 reacties
  • 358 keer bekeken

Reputatie 1
Ik moest de Experia Box V8 vervangen door een Experia Box V10. Hierna is het wifi signaal niet meer door het hele huis bereikbaar of is instabiel. Hierna heb ik 2 x Experia Wifi geinstalleerd, hierna is het nog slechter geworden. 1x Wifi rechtstreeks op de V10 aangesloten en 1 x via een verbindingsset op de 1e etage waar geen kabel aanwezig is. Wat is de oplossing? Waarom is de wifi van de V10 slechter dan die van de V8?
icon

Beste antwoord door Nauticus 27 February 2019, 10:17

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Nauticus, dat klinkt niet best. De WiFi hoort zeker niet slechter te zijn dan bij de V8. Een verschil is wel dat de V8 alleen uitzendt op 2,4Ghz WiFi. Dat heeft voor en nadelen. Een voordeel is dat het signaal veel beter door muren en vloeren gaat. Een nadeel is dat vrijwel elk huishouden een 2,4Ghz WiFi netwerk heeft waardoor je veel meer storing hebt van andere netwerken. De V10 heeft een 5Ghz netwerk dat minder goed door obstakels heen gaat maar wel een stuk minder storing heeft van andere netwerken. Wat bij jou het beste werkt kan wat verschillen. Toch zou ik een slechtere WiFi zeker niet verwachten.

Is dit overigens de V10 of de V10A? Kun je jouw adresgegevens en klantnummer nog toevoegen aan je profiel en een reactie sturen als dat is gebeurd? Dan kijk ik de lijn na.
Reputatie 1
Het betreft een V10. Ik heb inmiddels een monteur voor as maandag besproken.
Reputatie 7
Badge +28
@Nauticus: Hoe is het afgelopen met de monteur?
Reputatie 1
Beste Joran, niet veel verbeterd, ik heb de wifi versterkers weer verwijderd. De monteur heeft een verouderd verbindingskastje er tussen uitgehaald en een nieuwe geplaatst waardoor het aantal fouten op de lijnen sterk werd verminderd tevens heeft de monteur de lijnen een aparte naam gegeven voor 2.4Ghz en de 5Ghz. Toch waren de snelheden ver beneden peil. De monteur was ook niet echt tevreden maar kon na 3 uur het ook niet verbeteren. Bij vertrek adviseerde hij dat ik misschien de wifi versterkers weer moest verwijderen. Dit heb ik dus gedaan de snelheden waren beter, maar de verbinding zeer instabiel. Waarschijnlijk door de naamswijziging werkt nu mijn beveiligingscamera niet meer. Ik wordt hier wel behoorlijk geïrriteerd door.
Reputatie 7
Badge +28
Ik kan me het voorstellen. Ik zie inmiddels de terugkoppeling van de monteur ook, hij heeft duidelijk zijn best gedaan. De lijn zelf ziet er uitstekend uit.

Het lijkt me ook goed dat we het eerst even zonder de Experia WiFi's doen. Voorheen had je de V8 en was de verbinding prima. De V10 is op alle fronten beter op het gebied van WiFi; meer en sterkere antennes en fysiek een groter apparaat. Het is mogelijk dat de 5Ghz minder goed werkt omdat dat niet zo goed door muren en andere obstakels gaat. Dat kunnen we nu ook uitsluiten doordat de netwerknamen zijn veranderd. Je weet nu zeker met welk netwerk je verbonden bent, het 2,4Ghz zou identiek - of beter - moeten werken aan de V8.

Het enige verschil dat ik me nog kan bedenken is dat draadloos internet op de V8 op een beter kanaal stond ingesteld. Als ik even spiek op Google Maps betwijfel ik of netwerken van de buren een probleem zijn, maar we kunnen het even controleren. Heb je een Android toestel? Dan kun je Wifi Analyzer - Apps op Google Play eens installeren. Deze app achterhaalt op welk kanaal je de Experia Box het best kunt instellen. Dat kun je vervolgens doen met de Servicetool: wijzig je KPN WiFi-kanaal in een paar stappen | KPN. Kanaal 12 en 13 werken niet op elk apparaat, je kunt het beste een lager kanaal instellen.

De beveiligingscamera zal inderdaad opnieuw verbinding moeten maken. Je kunt even de handleiding er bij pakken, kun je het merk+type laten weten als het niet lukt? Dan kijk ik met je mee.
Reputatie 1
Beste Joran, het lijkt erop dat de verbinding via de 2.4Ghz band weer op het oude niveau of zelfs beter is dan voorheen. De camera en de printer doen het ook weer. Het was beter geweest dat de monteur mij erop had gewezen dat deze opnieuw ingesteld moesten worden op de nieuwe wifi verbinding (naam). Alles draait nu op de 2.4Ghz band(CH 4). De 5Ghz zit op CH 100.
Reputatie 7
Badge +28
Dat ben ik met je eens! Ik ben blij dat het weer een stuk beter werkt 🙂 Kijk het even een tijdje aan en meldt het vooral als er toch nog storingen zijn.

Reageer