Beantwoord

E-mail bericht hacker

  • 4 March 2019
  • 2 reacties
  • 2264 keer bekeken

Ik ontving een email bericht van een hacker vanuit mijn eigen mailbox; m.a.w. het lijkt er op dat de hacker in mijn mailboxheeft ingebroken en vandaar uit een bericht heeft gestuurd. Hij gebruikte als afzender een alias die ik al lang niet meer gebruik. De hacker eiste een soort van 'losgeld' in de vorm van bitcoins. Ik heb de mail direct weggegooid.

Is het daadwerkelijk mogelijk dat de hacker in mijn mailbox heeft ingebroken? Er is n.l. een van mijn eigen aangemaakte mappen in mijn mailbox verdwenen. In deze map had ik diverse facturen opgeslagen.

Hoe kan ik de alias die de hacker mogelijk als afzender gebruikte verwijderen?

Wat kan ik c.q. KPN hier aan doen, om verder acties te voorkomen?


Bij voorbaat dank,
groet,
Saskia

*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Bart_ 4 March 2019, 20:46

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Als het werkelijk zo is dat jouw emailaccount gehackt zou zijn, wijzig dan in ieder geval het wachtwoord van de mailbox zodat de hacker er niet meer bij kan.
Dat kan je via https://email.kpn.com doen.

Het is sowieso verstandig om jouw wachtwoord regelmatig te veranderen en het is dan ook eigenlijk heel raar dat KPN deze functionaliteit niet gewoon binnen de webmail omgeving ter beschikking stelt. Nu is de drempel mijns inziens veel te hoog om je wachtwoord regelmatig te wijzigen, helemaal als je niet de beheerder bent van het contract en dus geen toegang hebt tot de KPN ID. Zo moeten mijn vrouw en kinderen bij mij aankloppen om zelf hun eigen wachtwoord te kunnen wijzigen en dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn.

Vraag blijft overigens wel of jouw mailbox werkelijk gehackt is of dat er sprake is van spoofing.
Reputatie 7
Badge +20
@Svdt Ik kan me levendig voorstellen dat je erg bent geschrokken van zo'n bericht. Als ik het zo lees lijkt het veel op een valse e-mail: ik heb dergelijk berichten wel meer gezien en vaak maken de verzenders gebruik van oude gegevens, om geloofwaardiger over te komen. Dat wil niet meteen zeggen dat men jouw gegevens ook echt heeft: dit soort criminelen maken gebruik van een serie gegevens die ooit zijn uitgelekt en men probeert door deze te gebruiken hun eis kracht bij te zetten. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan de mail te verwijderen. Mocht je zoiets weer zien dan kun je het altijd bij ons melden. Hier lees je er iets meer over.

Als het werkelijk zo is dat jouw emailaccount gehackt zou zijn, wijzig dan in ieder geval het wachtwoord van de mailbox zodat de hacker er niet meer bij kan. Dat kan je via https://email.kpn.com doen.


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Reageer