Beantwoord

[Pishing] Enquete over KPN met beloning en vraag om creditcard

  • 29 October 2019
  • 7 reacties
  • 2419 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

O help , ik kreeg een verzoek om een enquete in te vullen over KPN en dat heb ik gedaan. Toen kwam ik bij die beloningen en toen ontstond het wantrouwen. KPN zou er goed aandoen hiervoor  te waarschuwen. Ik heb natuurlijk geen bankgegevens ingevuld of iets betaald want ze vroegen een creditkaarnr. maar  die heb ik niet. Kan er nu nog iets misgaan want hoe moet ik scannen?

icon

Beste antwoord door Joran 29 October 2019, 16:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi@Wilsophie, we waarschuwen hierover via deze pagina: Hoe herken ik valse e-mails (phishing)? | KPN. Deze staat er inmiddels ook tussen. Als je geen persoonlijke gegevens hebt ingevuld hoef je je niet direct zorgen te maken. Je kunt voor de zekerheid een virusscan uitvoeren, zie de link hierboven (kopje “Ik heb op een link of bestand geklikt. Wat moet ik nu doen?”).

Reputatie 4
Badge +1

Dank u wel!

Pas op, tuin er niet in!

De link zat achter eu . globalindustries . xyz


 



 

Ik krijg die boodschap op mijn MacBook. Er wordt hierboven gesuggereerd mijn virusscanner hierop los te laten Ik ga er in al mijn naïviteit nog steeds vanuit dat je op een MacBook geen virusscanner nodig hebt. Ben ik inderdaad zo naïef of is er iets anders aan de gang ?

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Gregory, welkom! Voor zover ik weet is Mac niet meer zodanig immuun voor virussen als dat het vroeger was, maar komt het alsnog wel een stuk minder voor dan op Windows apparaten. Dit soort browser popups zijn vaak scripts die aan de serverkant draaien en niet op jouw apparaat zitten. Het enige wat ze doen is je IP adres uitlezen, want die is publiek, en kijken bij welke provider die hoort, want dat is ook publiek. En dan die informatie in hun standaardtekst zetten en hopen dat je er voor valt.

Dat gezegd hebbende, het kan zeker geen kwaad om een programma als MalwareBytes eens te laten lopen om je Mac te checken. 

weer zo’n nep pop up:

***

*Admin: link verwijderd, vermoedelijk risico
 

Reputatie 7

@gjs68, Kan jij die link direct weer weghalen!!!

Daar moet je nooit op klikken en dus moet je dergelijke links natuurlijk ook niet zelf gaan publiceren.

Je kunt jouw bericht tot één uur na plaatsing aanpassen door op de drie puntjes rechtsonder het bericht te klikken.