Vraag

Er is iemand binnengedrongen op mijn WiFi

• 17 december 2018
  • 7 reacties
  • 292 keer bekeken

Vanavond kreeg ik tijdens het tv kijken opeens een melding op mijn smart tv dat een apparaat genaamd Smokey nogwat verbinding probeert te maken met mijn tv en of ik de verbinding toe wil staan. Ik heb direct op nee gedrukt, maar dit houdt dus in dat deze persoon op mijn WiFi zit. Ik ben onlangs verhuisd en heb dit allemaal door de KPN monteur op laten zetten. Ik maak gebruik van een v10 Experia box en 2 WiFi extenders van KPN. Het wachtwoord en de SSID zijn al deze tijd de standaard waarden geweest van de fabrikant. Ik heb nu de extenders er uit gehaald omdat ik denk dat het lek daar misschien zit en tevens de naam en het wachtwoord van het netwerk aangepast. Maar alsnog vraag ik mij af hoe het mogelijk was dat iemand uberhaupt op mijn WiFi is gekomen in eerste instantie. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien aanbevelingen over wat ik zou kunnen doen om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt?

Alvast bedankt voor jullie input.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Hi Sinisa, welkom op het forum. Het korte antwoord is dat er niemand op je WiFi kan komen, behalve als ze je wachtwoord weten. Als je het vermoeden hebt dat iemand op je netwerk zit zou ik zo snel mogelijk het wachtwoord wijzigen. Dit kun je het makkelijkste doen via de servicetool. Weet je overigens zeker dat er niemand in je huishouden een telefoon/tablet/pc/laptop heeft die Smokey heet? Laat het me weten.
Reputatie 7
Het kan ook zijn dat er iemand met zijn/haar telefoon of tablet een wifi-direct verbinding probeert te maken met jouw televisie.
Dat zou hij/zij ook vanaf de stoep of vanuit de woning van de buren kunnen doen.
Als je dat wilt voorkomen, dan zal je de wifi-direct optie op jouw televisie uit moeten zetten.
Reputatie 7
Ik heb dat ook wel eens gehad.

Maar diegene zit dan niet op je KPN netwerk, diegene probeerd waarschijnlijk verbinding te maken met zijn eigen tv.
Maar dan pakt die toevallig jouw zichtbare WiFi naam van jouw eigen toestel.

Je kunt inderdaad voor diegene de toegang weigeren door op nee te klikken. Ook kun je voor altijd de toegang ontzeggen voor diegene. Hoe dat precies werkt zal wel per toestel verschillen. Dus kan ik je niet vertellen. Of je moet de WiFi op je tv uitzetten als dit mogelijk is.

oh, @wjb was sneller dan mij 🙂
Reputatie 7
Badge +17
Het kan ook zijn dat er iemand met zijn/haar telefoon of tablet een wifi-direct verbinding probeert te maken met jouw televisie.
Dat zou hij/zij ook vanaf de stoep of vanuit de woning van de buren kunnen doen.
Als je dat wilt voorkomen, dan zal je de wifi-direct optie op jouw televisie uit moeten zetten.

Dit helemaal over het hoofd gezien, kan ook nog eens. Dankjewel wjb!
Beste allen, dank voor jullie tijd en reacties.

Dat er direct verbinding wordt gemaakt met de tv heb ik ook aan gedacht, maar deze instelling staat uit bij mijn tv en volgens de fabrikant kan dit alleen als ik die instellingen aan zet en configureer.

De servicetool lijkt om een of andere reden bij mij niet te werken, na het laadscherm zegt hij dat de tool niet verder kan om technische redenen?

Ik heb mijn SSID en ww gewijzigd, maar mijn extender op zolder blijft nog steeds de oude SSID en het oude ww hanteren waardoor iemand die de oude gegevens had er weer op zou kunnen. De extender beneden in de woonkamer heeft wel de juiste instellingen overgenomen. Ik heb de extender op zolder voorlopig maar uit gezet en ik hou dagelijks de apparatenlijst bij op de modem om te zien of er nog vreemde nieuwe apparaten bij zijn gekomen. Voorlopig kan ik niet veel meer doen volgens mij.
Oh, en ik ben er idd 100% zeker van dat er geen apparaat in mijn huis is met de naam Smokey nogwat. 🙂
Reputatie 7
Badge +17
SInisa, ook die kun je zelf aanpassen. Sluit een laptop aan met een kabel erop en ga dan naar http://192.168.2.150/. Aan de onderkant van de Experia WiFi vind je de inloggegevens. Onder kopje instellingen kun je alles aanpassen. 🙂

Weet je zo voldoende?

Reageer