Flubot malware op Android toestellen (track en trace sms)

  • 21 May 2021
  • 62 reacties
  • 4297 keer bekeken
Flubot malware op Android toestellen (track en trace sms)
Reputatie 7
Badge +30

Androidgebruikers opgepast voor Flubot! Er is een nieuwe malware actief voor Android telefoons. Deze malware verspreidt zich momenteel razendsnel én kan grote problemen voor jou als gebruiker veroorzaken. Omdat de risico's groot zijn attenderen we je hier graag extra om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van internetcriminelen. 
 

Update 16-11-2021: Flubot malware is op dit moment weer erg actief!

Om verspreiding te voorkomen, kan je geblokkeerd worden zo gauw we constateren dat je hier slachtoffer van bent geworden. Hoe weet je of dit voor jou van toepassing is?

  • Je kunt ineens niet meer bellen/SMS’en/internetten
  • Je ontvangt rare SMS'jes van mensen die je niet kent, waar in staat dat je hén berichten zou hebben gestuurd, maar je weet nergens van
     

Herken je dit? Dan ben je slachtoffer geworden van Flubot malware. Lees hieronder meer over wat het is en wat je er aan kan doen.

 

Wat kan ik doen?

Er is maar één oplossing: het toestel geheel resetten en dus terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Er is geen andere manier om van Flubot af te komen.

Ben je geblokkeerd? Herstel éérst je fabrieksinstellingen. Bel (via 0800-0402) of chat daarna met onze klantenservice, dan wordt de blokkade meteen voor je opgeheven.

 

Wat is malware, hoe krijg ik het?

Malware is een stukje software dat zich op je apparaat nestelt. Eenmaal aanwezig zal het proberen jouw privégegevens te stelen, en zichzelf verder verspreiden naar andere contactpersonen vanaf je apparaat.

Malware krijg je meestal binnen via een bericht (e-mail, sms, messenger, WhatsApp) met daarin een valse link. Bij het openen van de link krijg je meestal de vraag of je software wilt installeren, maar soms is het openen van de link al voldoende om software op de achtergrond van je apparaat te installeren. Hierdoor wordt er ongemerkt onrechtmatig gegevens van je ontvreemd, dit kan zeer negatieve gevolgen hebben.

 

Wat doet Flubot?

Flubot werkt op dezelfde manier. Het komt binnen als een sms’je dat er een pakje voor je is. Dit kan zeer echt lijken omdat ze wel zoveel mogelijk de namen van echte bezorgdiensten gebruiken.

In de sms staat dan een valse link voor de track & trace. Het ziet er, bijvoorbeeld, zo uit:

Als je op de link klikt kom je terecht op een phishing-pagina waar je wordt gevraagd om een app te installeren. Zogenaamd om je pakketje mee te kunnen traceren. Als je daarmee akkoord gaat wordt Flubot op je telefoon geïnstalleerd. Vervolgens stuurt Flubot dan, vanaf jouw telefoon, diezelfde valse sms’jes naar al je contactpersonen.

Ook heeft de app verder toegang tot je telefoon. Het kan kosten maken door via jouw simkaart berichten te versturen. En ook kan het toetsaanslagen meelezen. Met dat laatste kan de app je dan voor de gek houden met nep-loginpagina's voor, bijvoorbeeld, je bank. Als je daar dan je gegevens invult heeft Flubot die ook te pakken.

Inmiddels is er ook een tweede variant van de sms bekend. De valse sms die je dan krijgt lijkt erg op de sms'jes die we als KPN verzenden als je een voicemail hebt ontvangen. Ook deze SMS bevat een link die leidt naar een phishing-pagina. Die link is ook hoe je herkent dat het om een valse sms gaat. Onze voicemail sms’jes bevatten nooit een link.

 

Hoe kom ik van Flubot af?

Je telefoon terugzetten naar de fabrieksinstellingen is de enige oplossing. Dit veegt je telefoon schoon van alles wat er op geïnstalleerd is nadat hij uit de fabriek kwam. Let er dan wel op dat je van te voren eigen bestanden die je wilt bewaren (bijvoorbeeld foto's) ergens opslaat. Dat kan in de cloud ergens of door het toestel aan je PC te verbinden.

Je kunt ook vaak een back-up van je telefoon maken in de cloud (Google Drive). Zo'n back-up kun je dan na een reset terugzetten en die herinstalleert apps die je had en zet instellingen terug. Dat raden we in dit geval niet aan omdat je dan waarschijnlijk ook Flubot terugzet. 

Maak je gebruik van een E-Sim, dan zal een reset ook deze verwijderen. Zorg er dan ook voor dat je, voor het resetten, de E-Sim op een ander toestel activeert. Dit deactiveert de E-Sim op je geïnfecteerde toestel. Na het resetten kun je de E-Sim weer activeren op het geresette toestel. Doe je dit niet, dan zul je eerst weer een fysieke simkaart moeten aanvragen waardoor je een dag of twee niet kunt bellen/sms’en. Meer informatie over E-Sim bij KPN en het activeren daarvan vind je hier.

We hebben verder ook voorbij zien komen dat een fabrieksreset niet in alle gevallen werkt. Wellicht dat dit ligt aan een back-up die teruggezet wordt. Als je geen back-up terugzet, maar de reset helpt toch niet, dan is het nodig om ook echt de simkaart te blokkeren en een nieuwe aan te vragen. Simkaart blokkeren en een nieuwe simkaart aanvragen kun je beide via de MijnKPN doen. 

 

Veelgestelde vragen

 

Kan Flubot ook op een iPhone komen?

Nee. Je kunt wel op een iPhone een Flubot valse sms krijgen afkomstig van een andere persoon wiens telefoon geïnfecteerd is. Maar de app zelf is een Android app, en dat kan niet installeren op een iPhone.

Als je wel op de valse link klikt kom je op een aparte vangpagina terecht. Daar wordt geprobeerd om je dan je Apple ID gegevens te laten invullen zodat ze op die manier misbruik van jouw account kunnen maken. Trap hier niet in!

 

Ik verwacht wel een pakje, hoe weet ik of de sms die ik kreeg Flubot is of echt van de bezorgdienst?

Gebruik officiële apps van je bezorgdienst die je zelf via de Google Play Store download en installeert. Diensten als PostNL, DHL, DPD, etc… hebben apps beschikbaar waarin je handmatig je postcode en het track en trace nummer kunt invullen zonder dat je op een link hoeft te klikken.

 

Hoe kan ik me beschermen tegen Flubot?

Er zijn beveiligingsprogramma's beschikbaar voor mobiele telefoons. Sommige hiervan kunnen ook Flubot tegenhouden. Heb je internet van KPN, dan heb je daarbij inbegrepen ook KPN Veilig voor twee of vijf apparaten. Je kunt dit op je telefoon installeren. KPN Veilig voor de telefoon herkent Flubot en zal de installatie daarvan tegenhouden als je wel per ongeluk op een Flubot link klikt. Je kunt KPN Veilig installeren en beheren via veilig.kpn.com (inloggen met je KPN ID).

 

Laatste update: 16-11-2021


62 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Daar waar wij Flubot activiteiten zien via de vaste internet verbinding word er al druk gewaarschuwd. krijg je een mailtje van ons weet je dus hoe laat het is.

Hi,

Ik heb op de beruchte DHL link geklikt omdat ik juist op een pakje van DHL aan het wachten was. Dit kwam binnen via een sms. Via de link kon je een app installeren die je daarna niet meer kon verwijderen.

Ik heb al gebeld met de helpdesk , maar daarna ging ik verder keken en bleven de buitenlandse smsjes maar doorgaan.

Ik heb een factory reset gedaan. Maar de buitenlandse smsjes blijven maar doorgaan. Zelfs als ik mijn simkaart verwijder blijft mijn rekening maar oplopen. Ik heb mijn simkaart maar geblokkeerd maar nu kan ik mijn telefoon niet meer gebruiken.

Kan door het blokkeren ook niet zien of het nu eindelijk stopt met die buitenlandse smsjes. In de sms app op de telefoon zie je niets gebeuren. Heb alles al gereset dus geen vreemde apps meer. Er is iemand hier heel rijk aan het worden van deze fraude … Als ik bel hebben jullie allemaal vrij dus er is waarschijnlijk bewust gekozen voor dit tijdstip om zoveel mogelijk schade aan te richten.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Jeanine1960, welkom! Wat ontzettend rot zeg:disappointed_relieved: . In dit topic staat wat meer informatie en uitleg over deze situatie. Het terugzetten naar de fabrieksinstellingen zou het probleem op moeten lossen. Ik begrijp dat dit bij jou niet het geval is geweest? Weet je zeker dat dat goed gegaan is? Je kunt hiervoor naar de KPN toestelhulp gaan en daar jouw toestel kiezen. Je kunt overigens zelf je simkaart weer deblokkeren als je het toestel daadwerkelijk teruggezet hebt naar de fabrieksinstellingen. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Ja ik heb hulp gevraagd bij 2 verschillende personen en al 2 keer een reset gedaan van toestel (vandaag en gisteren). Als ik simkaartje in een heel ander toestel doe gaat het ook gewoon door. En als ik simkaartje er uit haal loopt het aantal buitenlandse smsjes ook gewoon op. Als ik mijn simkaart weer deblokkeer zal het waarschijnlijk gewoon doorgaan. Lijkt alsof het nummer wordt misbruikt door een ander toestel.

Reputatie 7
Badge +20

Het blijft dus maar doorgaan, ook in een ander toestel met jouw simkaart. Dan is er meer aan de hand vermoed ik. Op de site vind je meer informatie over overlast. Maar als het echt uit het buitenland komt, dan kunnen wij daar niets mee. Dan is misschien een ander nummer wel de optie.

Hallo @Marcia_ , @Erik_ , @Dennis ABD , @Bart_Z ,

als dit inderdaad zo gevaarlijk is lijkt het me verstandig dat KPN iedereen per email hiervoor waarschuwt.

Want alle klanten zijn geen lid van of lezen niet op het forum.

 

Reputatie 7
Badge +24

@Jeanine1960 je zou nog kunnen proberen om een andere simkaart aan te vragen bij KPN. Misschien helpt dat.

Reputatie 7
Badge +7

@Jeanine1960 Zet je een backup terug na de reset? Dat zou het een en ander kunnen verklaren.

Ik plaats het maar hier aangezien ik KPN niet kan emailen. Dit bericht gaat over de Flubot waar ik op heb geklikt. Ik heb reeds telefonisch contact gehad met KPN. over de Flubot op mijn telefoon.

22 Mei 2021 Rond 13.00 uur heb ik contact gehad met KPN. KPN informeerde mij dat er via mijn telefoon veel SMS’jes naar het buitenland zijn verstuurd. Dit valt op aangezien ik nooit naar het buitenland SMS. Goed van KPN dat zij mij hierover informeren, echter wel erg laat aangezien er al voor € 80,- aan kosten waren gemaakt. Om het niet verder op te laten lopen heeft KPN beloofd dat zij deze SMSdienst zouden blokkeren. Er werd geadviseerd om mijn telefoon naar fabrieksinstellingen te zetten (zonder backup) en ook KPN Veilig te installeren. Beide acties heb ik opgevolgd. De fabrieksinstellingen heb ik twee maal gedaan, 1 keer zelf, 1 keer met mijn dochter.

Vervolgens kijk ik op mijn KPN en dan zie ik de bedragen nog steeds oplopen.  

21.40 een bedrag van € 84,75

21.48 een bedrag van € 85,19

Wat ik van KPN zou willen ontvangen/beantwoord zien worden:

Vraag aan jullie: Hoe kan het dat ik eerst rond 13:00 met KPN contact heb gehad, en KPN heeft beloofd dat het uit sturen van SMSjes geblokkeerd gaat worden, en het vervolgens alsnog verder op loopt? Om 21.50 toch nogmaals met KPN contact opgenomenen en verteld dat de kosten bleven oplopen. Toen toch maar de simkaart laten blokkeren. Als ik niet in had gegegrepen bleven de kosten alsnog oplopen, en KPN kon dit dan dus bij mij gaan incasseren?  

KPN was reeds op de hoogte dat ik de SMSjes niet zelf heb uitgezonden. Waarom moet ik dan alsnog dit bedrag betalen? Zoals ik het zie dan verdient KPN juist aan het gebruiken van een Flubot. Wat verdient de Flubot eigenaar hier aan?

Zoals te lezen op dit lijkt het erop dat KPN hier erg mee struggeled. Waarom waarschuwt KPN haar klanten niet actief?

Graag ontvang ik een overzicht van de nummers waar met mijn telefoon heen is gesmst. Dit heb ik nodig voor de aangifte bij de politie en het indienen van de case bij Kassa.

In afwachting van jullie reactie,

Groet

@Jeanine1960Zet je een backup terug na de reset? Dat zou het een en ander kunnen verklaren.


Nee alles helemaal opnieuw gedaan geen backups geinstalleerd. Heb de simkaart geblokkeerd en ga morgen naar de KPN winkel (vandaag waren ze helaas dicht). Smsjes blijven ook doorgaan als simkaartje niet in de telefoon zit. Dus is of een heel vaag abonnement dat niet zichtbaar is voor mij , of iemand maakt misbruik van het nummer. Ik kan niets doen om het te stoppen , de rekening blijft maar oplopen. Hopelijk dat simkaart blokkeren werkt en ze me morgen in de winkel kunnen helpen aan een nieuw nummer en simkaartje.

Reputatie 7
Badge +24

De simkaart gegevens worden gekopieerd en vervolgens op een ander toestel gesimuleerd ofzo? Kan dat? Hoe werkt het anders?

Reputatie 7
Badge +7

Simkaarten kopieren kan niet zomaar, zeker niet door een virus. Tevens is dit niet iets wat Flubot zelfs maar probeert.

Reputatie 7
Badge +24

Simkaarten kopieren kan niet zomaar, zeker niet door een virus. Tevens is dit niet iets wat Flubot zelfs maar probeert.

Hoe kan het dan dat als een toestel uit staat, of gereset is, dat het sms-en gewoon door gaat?

Reputatie 7
Badge +7

Goeie vraag en op afstand heel lastig te beantwoorden. Er kan enkel gespeculeerd worden.

  1. Backup terug geplaatst
  2. Niet correct gereset
  3. Verkeerde telefoon gereset
  4. Vertraging met het rapporteren van SMSjes op Mijn KPN (geen idee hoe dicht bij real time dit bijgewerkt word. Dat is niet mijn specialiteit).

Er zijn vast nog wat zaken die ik over het hoofd zie, zoals gezegt kan ik enkel speculeren.

Reputatie 7
Badge +17

Ik plaats het maar hier aangezien ik KPN niet kan emailen. Dit bericht gaat over de Flubot waar ik op heb geklikt. Ik heb reeds telefonisch contact gehad met KPN. over de Flubot op mijn telefoon.

22 Mei 2021 Rond 13.00 uur heb ik contact gehad met KPN. KPN informeerde mij dat er via mijn telefoon veel SMS’jes naar het buitenland zijn verstuurd. Dit valt op aangezien ik nooit naar het buitenland SMS. Goed van KPN dat zij mij hierover informeren, echter wel erg laat aangezien er al voor € 80,- aan kosten waren gemaakt. Om het niet verder op te laten lopen heeft KPN beloofd dat zij deze SMSdienst zouden blokkeren. Er werd geadviseerd om mijn telefoon naar fabrieksinstellingen te zetten (zonder backup) en ook KPN Veilig te installeren. Beide acties heb ik opgevolgd. De fabrieksinstellingen heb ik twee maal gedaan, 1 keer zelf, 1 keer met mijn dochter.

Vervolgens kijk ik op mijn KPN en dan zie ik de bedragen nog steeds oplopen.  

21.40 een bedrag van € 84,75

21.48 een bedrag van € 85,19

Wat ik van KPN zou willen ontvangen/beantwoord zien worden:

Vraag aan jullie: Hoe kan het dat ik eerst rond 13:00 met KPN contact heb gehad, en KPN heeft beloofd dat het uit sturen van SMSjes geblokkeerd gaat worden, en het vervolgens alsnog verder op loopt? Om 21.50 toch nogmaals met KPN contact opgenomen en verteld dat de kosten bleven oplopen. Toen toch maar de simkaart laten blokkeren. Als ik niet in had gegrepen bleven de kosten alsnog oplopen, en KPN kon dit dan dus bij mij gaan incasseren?

@Opgelichteklant Dat is zeker vervelend! Als je gebeld bent door onze Credit Risk afdeling met de mededeling dat zij de SMS dienst zullen blokkeren, dan mag je er ook van uitgaan dat dit gebeurt. Spijtig dat dit niet gelukt is en je toch nog extra kosten hebt gemaakt. Als ik het goed begrijp, heb je hierop al actie ondernomen en is de simkaart geblokkeerd. Heb je ook al een nieuwe simkaart aangevraagd?

KPN was reeds op de hoogte dat ik de SMSjes niet zelf heb uitgezonden. Waarom moet ik dan alsnog dit bedrag betalen? Zoals ik het zie dan verdient KPN juist aan het gebruiken van een Flubot. Wat verdient de Flubot eigenaar hier aan?

Ik snap jouw gedachtegang. De kosten die in rekening worden gebracht, zijn voor het versturen van de sms’jes naar het buitenland. Deze kosten steken wij niet in eigen zak, maar dienen wij ook weer af te staan. Wij verdienen er dus niets aan. En wat verdient Flubot eraan? Simpel: Door jouw telefoonnummer te gebruiken om sms’jes te versturen, heeft deze meer kans om zich te verspreiden. Hoe meer sms’jes er verstuurd worden, hoe meer kans dat er iemand intrapt en op de link klikt. Vervolgens kan Flubot dan het toestel overnemen en persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden of bankgegevens, achterhalen van de gebruikers. Deze gegevens kunnen ze weer gebruiken om hun geld te verdienen.

Zoals te lezen op dit lijkt het erop dat KPN hier erg mee struggeled. Waarom waarschuwt KPN haar klanten niet actief?

Het probleem speelt niet alleen bij KPN, maar is een wereldwijd probleem. Overal op het internet wordt gewaarschuwd voor Flubot. Wij doen het hier in deze forum-post, maar we hebben op kpn.com ook een blog geschreven: Pas op voor FluBot malware via een sms.

Graag ontvang ik een overzicht van de nummers waar met mijn telefoon heen is gesmst. Dit heb ik nodig voor de aangifte bij de politie en het indienen van de case bij Kassa.

Je ontvangt een volledig overzicht met de eerst volgende factuur. Ik raad je aan deze af te wachten.

 

Reputatie 7
Badge +17

@Jeanine1960Zet je een backup terug na de reset? Dat zou het een en ander kunnen verklaren.


Nee alles helemaal opnieuw gedaan geen backups geinstalleerd. Heb de simkaart geblokkeerd en ga morgen naar de KPN winkel (vandaag waren ze helaas dicht). Smsjes blijven ook doorgaan als simkaartje niet in de telefoon zit. Dus is of een heel vaag abonnement dat niet zichtbaar is voor mij , of iemand maakt misbruik van het nummer. Ik kan niets doen om het te stoppen , de rekening blijft maar oplopen. Hopelijk dat simkaart blokkeren werkt en ze me morgen in de winkel kunnen helpen aan een nieuw nummer en simkaartje.

@Jeanine1960 Is jouw simkaart inmiddels al geblokkeerd? Zo niet, dan kan ik dit voor je in orde maken als je dat wilt. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? Jouw mobiele nummer kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je een seintje als je dit gedaan hebt? Dan zorg ik ervoor dat jouw simkaart geblokkeerd wordt en dat er meteen een nieuwe jouw kant op komt.

@Jeanine1960Zet je een backup terug na de reset? Dat zou het een en ander kunnen verklaren.


Nee alles helemaal opnieuw gedaan geen backups geinstalleerd. Heb de simkaart geblokkeerd en ga morgen naar de KPN winkel (vandaag waren ze helaas dicht). Smsjes blijven ook doorgaan als simkaartje niet in de telefoon zit. Dus is of een heel vaag abonnement dat niet zichtbaar is voor mij , of iemand maakt misbruik van het nummer. Ik kan niets doen om het te stoppen , de rekening blijft maar oplopen. Hopelijk dat simkaart blokkeren werkt en ze me morgen in de winkel kunnen helpen aan een nieuw nummer en simkaartje.

@Jeanine1960 Is jouw simkaart inmiddels al geblokkeerd? Zo niet, dan kan ik dit voor je in orde maken als je dat wilt. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? Jouw mobiele nummer kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je een seintje als je dit gedaan hebt? Dan zorg ik ervoor dat jouw simkaart geblokkeerd wordt en dat er meteen een nieuwe jouw kant op komt.


Ja ik heb ‘m uiteindelijk via de website geblokkeerd omdat de smsjes anders maar door bleven gaan. Ik heb het profiel bijgewerkt.

Reputatie 7
Badge +17

@Jeanine1960 Is jouw simkaart inmiddels al geblokkeerd? Zo niet, dan kan ik dit voor je in orde maken als je dat wilt. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? Jouw mobiele nummer kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je een seintje als je dit gedaan hebt? Dan zorg ik ervoor dat jouw simkaart geblokkeerd wordt en dat er meteen een nieuwe jouw kant op komt.


Ja ik heb ‘m uiteindelijk via de website geblokkeerd omdat de smsjes anders maar door bleven gaan. Ik heb het profiel bijgewerkt.

@Jeanine1960 Super! Ik zie dat de simkaart geblokkeerd is, maar dat er nog geen nieuwe simkaart onderweg was. Deze heb ik je nu alsnog toegestuurd. Je zult deze binnen twee werkdagen in huis hebben.

Ligt het aan mij of is KPN in deze een beetje erg laat met waarschuwen voor deze gevaren.

T-Mobile deed dit al ruim 26 dagen geleden op hun forum, ruim 3 weken eerder dan hier is gebeurt.😱

Ik plaats het maar hier aangezien ik KPN niet kan emailen. Dit bericht gaat over de Flubot waar ik op heb geklikt. Ik heb reeds telefonisch contact gehad met KPN. over de Flubot op mijn telefoon.

22 Mei 2021 Rond 13.00 uur heb ik contact gehad met KPN. KPN informeerde mij dat er via mijn telefoon veel SMS’jes naar het buitenland zijn verstuurd. Dit valt op aangezien ik nooit naar het buitenland SMS. Goed van KPN dat zij mij hierover informeren, echter wel erg laat aangezien er al voor € 80,- aan kosten waren gemaakt. Om het niet verder op te laten lopen heeft KPN beloofd dat zij deze SMSdienst zouden blokkeren. Er werd geadviseerd om mijn telefoon naar fabrieksinstellingen te zetten (zonder backup) en ook KPN Veilig te installeren. Beide acties heb ik opgevolgd. De fabrieksinstellingen heb ik twee maal gedaan, 1 keer zelf, 1 keer met mijn dochter.

Vervolgens kijk ik op mijn KPN en dan zie ik de bedragen nog steeds oplopen.  

21.40 een bedrag van € 84,75

21.48 een bedrag van € 85,19

Wat ik van KPN zou willen ontvangen/beantwoord zien worden:

Vraag aan jullie: Hoe kan het dat ik eerst rond 13:00 met KPN contact heb gehad, en KPN heeft beloofd dat het uit sturen van SMSjes geblokkeerd gaat worden, en het vervolgens alsnog verder op loopt? Om 21.50 toch nogmaals met KPN contact opgenomen en verteld dat de kosten bleven oplopen. Toen toch maar de simkaart laten blokkeren. Als ik niet in had gegrepen bleven de kosten alsnog oplopen, en KPN kon dit dan dus bij mij gaan incasseren?

@Opgelichteklant Dat is zeker vervelend! Als je gebeld bent door onze Credit Risk afdeling met de mededeling dat zij de SMS dienst zullen blokkeren, dan mag je er ook van uitgaan dat dit gebeurt. Spijtig dat dit niet gelukt is en je toch nog extra kosten hebt gemaakt. Als ik het goed begrijp, heb je hierop al actie ondernomen en is de simkaart geblokkeerd. Heb je ook al een nieuwe simkaart aangevraagd?

KPN was reeds op de hoogte dat ik de SMSjes niet zelf heb uitgezonden. Waarom moet ik dan alsnog dit bedrag betalen? Zoals ik het zie dan verdient KPN juist aan het gebruiken van een Flubot. Wat verdient de Flubot eigenaar hier aan?

Ik snap jouw gedachtegang. De kosten die in rekening worden gebracht, zijn voor het versturen van de sms’jes naar het buitenland. Deze kosten steken wij niet in eigen zak, maar dienen wij ook weer af te staan. Wij verdienen er dus niets aan. En wat verdient Flubot eraan? Simpel: Door jouw telefoonnummer te gebruiken om sms’jes te versturen, heeft deze meer kans om zich te verspreiden. Hoe meer sms’jes er verstuurd worden, hoe meer kans dat er iemand intrapt en op de link klikt. Vervolgens kan Flubot dan het toestel overnemen en persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden of bankgegevens, achterhalen van de gebruikers. Deze gegevens kunnen ze weer gebruiken om hun geld te verdienen.

Zoals te lezen op dit lijkt het erop dat KPN hier erg mee struggeled. Waarom waarschuwt KPN haar klanten niet actief?

Het probleem speelt niet alleen bij KPN, maar is een wereldwijd probleem. Overal op het internet wordt gewaarschuwd voor Flubot. Wij doen het hier in deze forum-post, maar we hebben op kpn.com ook een blog geschreven: Pas op voor FluBot malware via een sms.

Graag ontvang ik een overzicht van de nummers waar met mijn telefoon heen is gesmst. Dit heb ik nodig voor de aangifte bij de politie en het indienen van de case bij Kassa.

Je ontvangt een volledig overzicht met de eerst volgende factuur. Ik raad je aan deze af te wachten.

 

Allereerst dank voor het reageren.

De simkaart heb ik direct aangevraagd toen ik heb verzocht aan KPN om mijn simkaart te blokkeren. 

Even voor de duidelijkheid, indien ik dus geen contact met KPN had opgenomen, ging het dus gewoon door, terwijl KPN vertelt dat alles geblocked is. 

Hoe kom ik nu  aan een officiële statement vanuit KPN? Of is de enige manier door dit op dit forum te posten? Je geeft nu dus zelf al aan dat ik er vanuit mag gaan dat wanneer KPN het blokkeert, dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Ik wil graag ook zien dat KPN haar verantwoordelijkheid in neemt en uitlegt waarom het dan alsnog mis gaat. Dit lijkt mij ook wel erg handig om duidelijk te hebben voor toekomstige gedupeerden!

 

Waarom worden mensen niet actief geïnformeerd? Denken jullie echt dat KPN haar klanten bereikt door op dit forum te posten? Voor eergisteren heb ik nog nooit van zo'n virus gehoord, dus hoe zou ik dit dan moeten vinden? De enige reden dat ik op dit forum terecht ben gekomen is omdat KPN geen email heeft waar ik dit heen kan sturen. En toen had ik de post zelf nog niet gevonden (een moderator heeft mijn artikel verplaatst naar deze thread). 

Jullie zeggen dat KPN er niets aan verdient. Dat zou dus betekenen dat jullie enkel de door KPN gemaakte kosten in rekening brengen? Of brengt KPN de tarieven in rekening die op de site worden genoemd. Indien dit laatste, dan zou dit betekenen dat KPN dus wel degelijk extra winst genereert door het actief zijn van de Flubot. Wellicht is dat de reden dat KPN haar klanten niet pro actief informeert? 

 

Graag kom ik met KPN in contact. 

Reputatie 7
Badge +24

@Opgelichteklant, gek verhaal dit. 

Mag ik misschien meekijken? Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

@Opgelichteklant, gek verhaal dit. 

Mag ik misschien meekijken? Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Zojuist aangevuld. Graag hoor ik indien je nog informatie nodig hebt. Zou je kunnen toelichten wat je bedoelt met 'gek verhaal dit’?

Reputatie 7
Badge +19

@Opgelichteklant, gek verhaal dit. 

Mag ik misschien meekijken? Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Zojuist aangevuld. Graag hoor ik indien je nog informatie nodig hebt. Zou je kunnen toelichten wat je bedoelt met 'gek verhaal dit’?

Dankjewel voor het invullen van je gegevens, ik heb ze erbij gepakt. Ik zie dat er een melding voor je open staat bij onze collega's van afdeling Credit Risk. Ik zie ook dat je vanochtend contact met ze hebt gehad. Dit is de juiste afdeling met specialisten die dit met/voor je kunnen oplossen. Zij hebben meer mogelijkheden dan wij, ik hoop dat 't tijdens dit gesprek duidelijk geworden is. 

Er gaan allemaal berichten rond over bezorgdiensten die een link sturen dat je pakket onderweg is, nu heb ik deze link helaas ook geopend😊😊 wat kan ik het beste doen nu

 

Admin: bericht verplaatst naar ander topic

Reputatie 7
Badge +24

Er gaan allemaal berichten rond over bezorgdiensten die een link sturen dat je pakket onderweg is, nu heb ik deze link helaas ook geopend😊😊 wat kan ik het beste doen nu

Heeft u alleen de link geopend of ook daadwerkelijk de app geïnstalleerd? 

Reageer