Beantwoord

Gebeld door vreemd nummer

  • 29 January 2020
  • 3 reacties
  • 1128 keer bekeken

Ha het nummer +31 655555555 stond opeens op mijn whatsapp

Dus vroeg wie bent u

Na 1 week werd ik net gebeld door bovenstaande nummer

Heb het meteen gebloktĀ 

Las op internet dat meer mensen zijn benadert zo

Ik vroeg me alleen af of er niets met mijn gegevens of wat ook is gebeurt

Hoor het graag van u

Grt fred HoffmannĀ 

icon

Beste antwoord door Noordzee 31 January 2020, 19:23

Bekijk origineel

3 reacties

Hallo @alfredo63Ā , werd er ook iets geschreven in de whatsapp?

Goed dat je niet gereageerd hebt.

Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +28

@alfredo63

Niet opnemen, en zeker niet terugbellen!Ā 

En om op jouw vraag terug te komen: Nee, KPN heeft niet jouw gegevens verspreidt. Waarschijnlijk bellen ze gewoon random naar telefoonnummers. De kans is groot dat het in werkelijkheid een buitenlands nummer is.Ā 

Ā 

De Achtergrond :Ā 

Pas op voor Wangiri fraude: buitenlandse telefoontjes

Was ik net die leeftijd gepasseerd dat ik niet meer in spoken geloof, gaan ze je bellen? Buitenlandse telefoonfraudeurs bestoken Nederlandse mobiele bellers met spooktelefoontjes, ook wel wangiri. Je krijgt een kort belletje in de hoop dat je het onbekende nummer terugbelt en hoge kosten betaalt als je 'vergeet' op te hangen.


Deze vorm van fraude heetĀ wangiri-fraude. Wangiri betekent in het Japans iets als: Ć©Ć©n rinkel. En dat is precies wat er gebeurt. Met slimme trucs proberen de fraudeurs daarna terugbellers zolang mogelijk aan de lijn te houden. Je belt dan met een soort betaald 0900-nummer in het buitenland.

Dit soortĀ wangiri fraudeĀ speelt al meer dan tien jaar. Het aantal klachten over deze vorm van fraude is vooral de laatste maand gestegen, meldt de Fraudehelpdesk. BijĀ wangiri fraude 2019Ā Je krijgt een ingesprektoon te horen en denkt dat er geen verbinding is, terwijl er in feite een bandje meeloopt. Als je niet zelf actief de verbinding verbreekt kan de telefoonrekening vele minuten lang blijven oplopen. Komt het nummer bijvoorbeeld uit Afghanistan, dan kun je voor een minuut bellen tussen de 1 en 2 euro kwijt zijn.

Advies is dan ook om een vreemd nummer uit het buitenland niet op te nemen en ook niet terug te bellen. Dan zou er niks aan de hand moeten zijn. Lees meer over deze vorm van fraude.

Je smartphone is in feite een mini computer welke je ook moet beschermen tegen malware. Omdat er in sommige gevallen ook sprake is van bepaalde malware die wordt ingezet, waardoor klikken op een bepaalde link of een virus op de telefoon een duur gesprek ten gevolg kan hebben.

Wees slim en Google zoā€™n buitenlands telefoonnummer als je daardoor wordt gebeld of raadpleeg andere daarvoor bestemde websites om te zien of er meer klachten zijn en of dit nummer bijvoorbeeld al bekend staat als frauduleus. Laat dit nummer blokkeren.

Wat het doel van de oplichter ook is, onthoud de volgende tips van fraudehelpdesk voor het geval je telefoon rinkelt en er een vreemd nummer in beeld staat:

  • Tenzij je vaak met het buitenland belt kunt u een telefoontje vanaf een onbekend nummer uit het buitenland beter niet opnemen. Zeker als het begint met +44 70 is de kans groot dat je te maken heeft met een malafide partij.
  • Laat je niet van de wijs brengen door zielige verhalen en verbreek de verbinding.
  • Word je geconfronteerd met hoge telefoonkosten omdat je veel naar buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet zo is? Doe dan aangifte bij de politie en ga in overleg met je provider.

Ā 

Reputatie 7
Badge +21

Hi @alfredo63, ik zie dat hierboven al geruststellende antwoorden zijn gegeven. Als je een nummer hier (her)kent dan is het verstandig om er niks mee te doen inderdaad. Wat betreft je producten bij KPN, zonder een goeie verificatie kan iemand niet zomaar iets wijzigen voor je. Dus volgens mij hoef je je hier niet druk om te makenĀ :wink:

Reageer