Beantwoord

Gebeld voor KPN(?), ID-nummer en bankrekeningnummer werd gevraagd. Fraude?

  • 17 September 2021
  • 15 reacties
  • 334 keer bekeken

Ik ben zogezegd gebeld door een kpn medewerker. Zij vroeg om mijn ID nummer en de nummers van mijn bankrekening na de 0. Klopt dit of wordt ik nu opgelicht?

 

+31103113244 is het nummer en terug bellen is onmogelijk. 

*Admin: titel aangevuld voor een betere vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 18 September 2021, 14:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +8

@Question01 Waarom belde ze en heb je die informatie gegeven?

 

Ik heb die informatie gegeven omdat ze zei dat mijn abonnement afloopt en deze provider mijn voordelige abonnement niet meer biedt maar wel kan overstappen

Ze wist mijn naam, adres en dat we ziggo hebben. 

Reputatie 7

Wat bedoel je met ID nummer?

Bedoel je daarmee jouw klantnummer?

Nee, het nummer rechts boven op je IDENTITEITSKAART

Reputatie 7

Hmmm.…

En welke provider bedoel je met "deze provider" in

en deze provider mijn voordelige abonnement niet meer biedt maar wel kan overstappen

 

KPN bedoel ik. 

 

Zenuwachtig afwachten tot ik morgen de klantenservice kan bellen. 

Maar waarom zouden zij met zo'n nummer bellen ipv een nummer dat wel terug gebeld kan worden?

Ik hoop nog steeds dat ik me druk maak om niets. 

Reputatie 7

Waar ging dat gesprek verder over en hoe lang heeft dat gesprek geduurd?

Ongeveer 10 minuten. Ik zou een nieuwe sim kaart thuis bezorgd krijgen en dan een extra gratis zender bij ziggo. 

Reputatie 7

Wel een beetje vreemd dat een "KPN medewerker" jou een abonnement zou verkopen waarmee je extra gratis zenders zou krijgen bij de concurrent (Ziggo).

Het is sowieso een gesprek met een luchtje maar het meest verontrustende vind ik dat je jouw twee belangrijkste dingen telefonisch hebt doorgegeven.

De ID van jouw identiteitskaart en jouw bankrekeningnummer.

Reputatie 7
Badge +8

Heb je ooit ergens je tel nr achter gelaten dat je wilde overstappen?

Ergens vermoed ik namelijk dat het van die bel bedrijven zijn die klanten binnen moeten hengelen 

En in dit geval dus naar ziggo en om dat rond te maken moet je volgens mij wel vaker wat gegevens afgeven 

Ze kunnen moeilijk een Sim only toe sturen zonder gegevens 

 

Ben benieuwd wat er nou gebeurt is, hopelijk laat je dat nog even weten?

Badge +12

Misschien is er weinig aan de hand maar ik zou er voor de zekerheid maar voor zorgen dat er geen/weinig geld op die rekening staat. Een nagenoeg volledig banknummer en het nummer van een identiteitskaart telefonisch opvragen is wel heel verdacht. Geef dit dan ook nooit zomaar door.

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Question, welkom hier. 

Ook ik vind dit vreemd, zeker dat je dan een extra gratis zender via Ziggo zou krijgen. 

Wat voor abonnement heb je precies afgesloten? Een nieuw mobiel abonnement bij KPN? Dat is de enige reden dat ik kan bedenken waarom een medewerker dit zou vragen. Het telefoonnummer herken ik echter ook niet, dat is dus geen rechtsreeks nummer van ons. 

Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik in ieder geval nakijken of er een abonnement is ingelegd met jouw gegevens. 
 

Misschien ten overvloede, alleen trappen er nog genoeg mensen in de praatjes,

GEEF NOOIT JE ID NUMMER EN COMPLEET BANKNUMMER

via de telefoon door, heeft niemand wat mee te maken alleen voor het verifiëren van je identiteit bij een telefonisch consult, NAAM/GEBOORTEDATUM en de laatste 3 cijfers van je banknummer, meer is niet nodig als je klant bent bij een bedrijf.

Willen ze je wat verkopen, eerst vragen naar hun complete gegevens en ik laat dit bevestigen via de mail, heb ik een speciaal e-mail adres voor.

Reputatie 7

Ik ga nog een stapje verder en dat is:

Ga nooit telefonisch een overeenkomst aan en daarmee hoef je dan dus ook nooit dergelijke gegevens te verstrekken.

Mijn standaard reactie als een verkoper of callcenter mij telefonisch benadert:

Ik stel een vraag namens welke organisatie hij/zij belt.

Ik geef aan dat ik door dit telefoontje nooit meer een product of dienst van die organisatie zal afnemen en noteer de organisatie op de lijst van ongewenste leveranciers.

Ik bedank de persoon vriendelijk voor het korte telefoongesprek en verzoek hem/haar nooit meer te bellen.

Ik "leg de hoorn op de haak" nog voordat die verkoper heeft kunnen reageren.

Probleem is dat er veel schimmige bedrijfjes zijn die "namens”bellen en waarvan je niet weet of het klopt, de laatste werd zelf een beetje agressief omdat ik geen goedkoper energie contract wilde, ik vroeg alleen weet je het zeker, weet je wat ik nu betaal?

Maar inderdaad @wjb , telefonisch een overeenkomst afsluiten doe ik alleen als ik zelf naar het bedrijf heb gebeld, als ik gebeld word staan ze zeker met 1-0 achter.