Beantwoord

Glasvezel aansluiten

  • 16 July 2020
  • 19 reacties
  • 538 keer bekeken

KPN wil mij gratis aansluiten op het glasvezelnetwerk

Tot nu toe ben ik tevreden over de kwaliteit en de mogelijkheden van de aangeboden zenders.Ik heb geen behoefte aan meer mogelijkheden.

Aan de andere kant wil KPN de aansluiting tot in de meterkast gratis leggen.

Omdat ik geen echte kruipruimte heb, slecht een kelderkast, zal er voor het aansluiten moeten worden gegraven en geboord. Voor een deel zal de kabel in huis (kelderkast,binnenberging, meterkast) zichtbaar zijn.

Mijn zorgpunt is, dat ik er niet van overtuigd ben, dat de afwerking geschiedt  in overeenkomst met wat wij gewend zijn. Ik denk hierbij aan de bestrating. Deze vereist de nodige vakkundigheid. En de isolatie. Wij hebben flink geïnverteerd op dit gebied en willen geen warmte/koude lekkages krijgen

admin: eigen topic aangemaakt

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 27 July 2020, 12:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hoi @FransVDV . Welkom op het forum.

Hoe is dit precies gegaan? Heb jij een brief gehad? Geldt dit ook voor de andere bewoners van jouw straat?

 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Hallo Erwin,

 

Sorry voor de late reactie. Ik ben op vakantie en daardoor wat minder op internet,

 

Ik heb inderdaad een brief gekregen waarin om toestemming voor de aansluiting werd gevraagd. 

Ik heb ook gevraagd mij van te voren te berichten wanneer KPN zou komen. Dat is niet gebeurd. Voordat wij het wisten waren ze a; bezig met graven. Wij waren nog net op tijd voordat er geboord zou worden in de muur van onze buitenberging. Daarna zou er een gat naar de binnen-berging en een gat naar de woonkamer worden geboord. Het was volkomen onduidelijk of ze gebruik zouden kunnen maken van de bestaande leidingengoot in de berging. De desbetreffende KPN man was van buitenlandse komaf en sprak (en verstond) onvoldoende Nederlands. WIj hebben de zaak toen stil laten zetten. Met natuurlijk een zichtbaar uit de grond stekende kabel bij de voordeur, 

Wij hadden destijds gezegd/ afgesproken, dat de werkzaamheden overeenkomstig de afwerking zoals tot nu toe was geschied.  

Steeds meer zaken gaan draadloos. Kunnen we toch wachten op een draadloze oplossing?

 

Wordt vervolgd?????????

Hallo @FransVDV , als je toestemming hebt gegeven voor monteren van een glasvezelaansluiting moet er ook iemand van KPN Netwerk zijn geweest om in jouw huis te bepalen waar de aansluiting komt te zitten. Op die plek wordt dan een kaart geplakt met de plaatsaanduiding zoals in onderstaand voorbeeld:

plek aansluiting glasvezel
 

Daarna behoor je een bericht te krijgen wanneer ze in de straat gaan graven en wordt er een glasvezel tot aan de voorpui gelegd. Op weer een later moment wordt de glasvezel in huis doorgetrokken naar het afgesproken installatiepunt en wordt een dummy aangesloten.

Als je dan een keer besluit om zelf glasvezel te nemen monteert een KPN-monteur het echte glasvezelmodem op de plek waar nu de dummy zit.

Reputatie 7
Badge +24

Steeds meer zaken gaan draadloos. Kunnen we toch wachten op een draadloze oplossing?

Dat werd 20 jaar geleden al geroepen. En over nog 20 jaar zal dat nog wel geroepen worden. Degenen die verstandig zijn laten gewoon glasvezel aanleggen. En zorgen in huis voor een fatsoenlijk bekabeld netwerk. Dan hoef je niet te wachten, dan heb je nu al snel internet 😉

Hoi @FransVDV .  Ik vind lastig om hier iets zinnigs over te zeggen.  Ik kan wel van alles roepen maar ik kan natuurlijk de situatie ter plekke heel lastig inschatten en heb ook geen controle over wat voor werkzaamheden daar uitgevoerd worden.

Ben je al weer thuis? Wat is er bij je buren gebeurd? Er ligt dus nu een kabel tot aan jouw woning?

Niet om het af te schuiven maar misschien is het verstandiger om contact te zoeken met https://www.kpnnetwerk.nl/  Zij gaan over het infra gedeelte. (wij op het forum, zijn de provider)

Wellicht kun je daar duidelijke afspraken maken over hoe de werkzaamheden verricht gaan worden. 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Beste KPN, ik krijg steeds meldingen dat ik mijn glasvezel moet aansluiten. In jullie uitleg wordt verwezen naar een rood kabeltje welke ik moet aansluiten op WAN.. Ik heb echter nergens een rood kabeltje. Er hangt nu een kaatje met een oranje glasvezel kabel. Daarnaast een klein zwart kastje. Deze 2 zijn met elkaar verbonden. En nog een experia box. Ik ben A-technisch dus als de kleuren niet kloppen haak ik af. Hoe krijg ik glasvezel dan wel aangesloten? 

@PatrickPas : Het rode kabeltje zat er van oudsher bij maar eigenlijk volstaat iedere moderne netwerkkabel. 

Ik snap de context nog niet helemaal. Wat voor diensten heb jij nu? Ben jij een nieuwe klant? Alle info is welkom.

 

Reputatie 7
Badge +24

Misschien een foto plaatsen? Lukt dat? En heeft u nu internet? Van KPN?

Zo foto. Geen rood kabeltje en schijnbaar ook geen glasvezel connectie 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Hele goede foto :thumbsup: U heeft nu een stekker in de WAN poort zitten. Waar gaat die kabel naartoe? Want die zou aan de onderkant van het zwarte kastje aangesloten moeten worden.

De WAN poort is rood. Daar hoort eigenlijk de kabel in met de rode stekkers waar over gesproken word. Maar deze kabel die u er nu in heeft zitten is ook goed. Technisch is die hetzelfde, alleen de kleur is geel ipv rood.

Deze loopt naar de dvs, volgens mij is dit een soort versterker voor digitale tv.. 

 

Hallo @PatrickPas die stekker die nu in de rode WAN-poort van het modem zit behoort in een gele LAN-poort van het modem te zitten.

Nu dien je nog een LAN-kabel te verbinden tussen het zwarte kastje en de rode WAN-poort van het modem, het modem wordt daarmee gedegradeerd tot router.

De kwaliteit van de kabel dient minimaal CAT5e te zijn, beter nog CAT6.

 

 

Dank voor de hulp. KPN stuurt nu een setje extra kabels. 

Dank voor de hulp. KPN stuurt nu een setje extra kabels. 

Hallo @PatrickPas , je kunt ook direct een passende kabel in de winkel halen, dan heb je direct aansluiting, nu duurt het weer een paar dagen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Deze loopt naar de dvs, volgens mij is dit een soort versterker voor digitale tv.. 

 

Ik kan me niet voorstellen dat dit werkt. De WAN poort is hier helemaal niet voor bedoeld.  Er zitten 4 LAN poorten op de Experiabox. Die horen hiervoor gebruikt te worden.

Okay. Dus je zit nu (nog) op een dsl/koper verbinding en er is recentelijk glasvezel aangelegd of actief geworden? 

In principe moet dan alleen de toevoer naar het modem anders worden. Nu gaat er een kabeltje van het oude hoofdaansluitpunt naar je DSL ingang van het modem.

Die komt dan te vervallen en volstaat een kabel vanaf de WAN naar het zwarte kastje.

Die constructie die er nu uit WAN komt begrijp ik niet en ik betwijfel ook , net als @Nick83  of dit uberhaupt een functie heeft. Even lostrekken en kijken of je tv hebt?

O