Beantwoord

Gratis telefoon i.v.m. verjaardag KPN

  • 7 October 2019
  • 25 reacties
  • 5108 keer bekeken

Ik heb al een paar keer gehad dat als ik een site opstartte dat KPN in beeld kwam met de melding dat ik was uitgekozen om een gratis telefoon te krijgen (i.v.m) verjaardag van KPN, ik hoefde alleen de verzend kosten te betalen, was dit een fake bericht of klopte het, ik heb er verder niet op gereageerd omdat ik het niet vertrouwde.

Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Nadia 9 March 2020, 11:55

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Beste @palmpje68

Ik zou hier niet op reageren. Want als ik het zo lees geeft KPN niet zomaar telefoons weg. Hier zitten criminelen achter. Zou je van je mailtje hier een screenshot willen plaatsen? Poets wel even je eigen mailadres weg, maar die van de verzender mag je hier wel plaatsen. Hopelijk kan KPN er iets mee.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom @palmpje68! Goed dat je navraag doet. Dit is geen actie van KPN. Zie Hoe herken ik valse e-mails (phishing)? | KPN voor meer informatie over phishing.

Deze mail zie ik nog niet terug bij de actuele phishingmeldingen, zou je die door kunnen sturen? Onder het kopje "Meld phishing!" op die pagina zie je precies hoe je dat kunt doen.
Beste mensen,

Dank voor de reacties, helaas was het geen email maar een website, dus ik kan helaas niets tonen.
Reputatie 7
Badge +28
Alsnog goed dat je het meldt! Bij twijfel altijd doen. Onze acties zijn te vinden op de website, of we informeren je er over per mail.

Vandaag tot 3x toe hetzelfde gehad als palmpje68, dit is het webadres:

Admin: link verwijderd i.v.m. doorsturen naar onbetrouwbare site

Reputatie 7

Ha @cuprum, bedankt voor je melding. Goed dat je zo oplettend bent. Ik heb de link verwijderd, het is juist niet de bedoeling dat er klanten naar die onbetrouwbare site worden gelokt ;) 

Wat je wel kunt doen? De mail doorsturen. Dat doe je door de uitleg hieronder. 

  • Kies voor ‘Doorsturen als bijlage’.
  • Klik naast de ‘Beantwoorden/Allen Beantwoorden/Doorsturen’-knoppen op ‘Meer

  • Kies voor ‘Doorsturen als bijlage’.

Selecteer ‘Als Bijlage’.

  • Kies voor ‘Doorsturen als’ en vervolgens ‘Bijlage’.

  • Selecteer het bericht in het Postvak In dat doorgestuurd moet worden.
  • Klik naast de ‘Beantwoorden/Allen Beantwoorden/Doorsturen’-knoppen op ‘Meer

@Nadia Nadia, het is geen mail maar een website die spontaan opent. Kan dus geen mail doorsturen, wat moet ik dan doen? Kan de link wel mailen, maar naar welk adres?

Reputatie 7

Kan je eens een screenshot plaatsen van die website die spontaan opent?

Wel even zorgen dat er geen persoonlijke informatie zichtbaar is.

Heb je de cache van de browser al een keer opgeschoond?

Als het op Android of iOS is, heb je de browser app al een keer volledig gestopt?

Ik heb er ook last van in FIrefox.

Reputatie 7

Dan gaat mijn instructie niet op,@cuprum. Wil je in dat geval wjb zijn post opvolgen? Dan kan ik dat doorsturen. Goede tips ook!

Bedankt voor het screenshot! 

Blijft terug komen.

Reputatie 7

Had je de cache van die browser ondertussen al wel leeg gemaakt?

saki schrijft:

Blijft terug komen

Blijf JIJ ook terugkomen op diezelfde site waarbij het gebeurt? :wink: .

 

 

Overigens is dit NIET afkomstig van KPN. Precies ditzelfde kwam al enkele weken geleden ook op dit forum, maar kan het helaas even zo niet meer vinden.

Negeer dit en bewuste site niet meer bezoeken. Die hebben onbetrouwbare software op hun site, dat mag wel duidelijk zijn.

Blijkbaar de cache niet op juiste manier leeg gemaakt. Ik heb nu de instellingen van firefox aangepast en alles verwijderd wat lijkt te werken. De melding niet meer gezien.

Reputatie 7

Bedankt voor de terugkoppeling,@saki. Fijn dat je er geen last meer van hebt.

Reputatie 7

Blijkbaar de cache niet op juiste manier leeg gemaakt. 

Goed te lezen dat het probleem verholpen is.

Het legen van de cache was een paar weken terug ook de oplossing.

Vanmorgen popte bij mij ook onverwacht deze KPN Promotie op bij het bezoeken van de site van allestoringen.nl (ivm problemen bij de belastingdienst).

Het vervelende was dat ik eerder vandaag ook een herinnering had gekregen om mijn KPN Account niet te laten verlopen.

Deze herinnering heb ik op een veilige manier verwerkt via de officiële site van KPN en niet via linkjes in de mail (die er overigen niet waren; zoals dat hoort).

Maar dan is het wel heel toevallig dat een dergelijke promotieactie op popt. De vreemde URL was de trigger om nader onderzoek te doen en op dit Forum terug te vinden dat het een malafide actie betreft.

Kan KPN iets doen tegen een dergelijke misleidende actie bij allestoringen.nl ?

@GRJL Ik denk niet dat allestoringen zich er bewust van is of het bewust doet.

Het kan bv een verborgen scriptje in een advertentie (over iets heel anders) zijn die dat triggert. Die phishing-lieden zijn heel gewiekst.

Bijzonder dit.

Ik heb gisteren een nieuwe laptop gekocht, vandaag aan de slag e.e.a. te installeren. Er staan alleen nog een microsoft edge browser op. Nog geen persoonlijke gegevens op de laptop, geen e-mail, ook geen social media e.d..

Bij twee verschillende websites versprong het beeld naar de KPN verjaardags-aanbieding. "Pijltje terug” doet het niet; de zgn KPN-aanbieding overschrijft de webpagina waar ik was.

Is dit een nieuwe vorm van phishing? Heeft mijn spliksplinternieuwe laptop nu al iets opgepikt, malware, virus, wat? Ik heb nog niet eens kans gezien om m'n virusscanner te installeren!?!

Ja. Het is phishing. En nee het hoeft niet per se door je computer opgepikt te zijn danwel aan je (nieuwe) computer liggen. Het kan zelfs een verborgen scriptje in een aanwezige reclame op een website zijn (uitermate waarschijnlijk).

Ja. Het is phishing. En nee het hoeft niet per se door je computer opgepikt te zijn danwel aan je (nieuwe) computer liggen. Het kan zelfs een verborgen scriptje in een aanwezige reclame op een website zijn (uitermate waarschijnlijk).

Ok. Dus waarschijnlijk gewoon toeval dat de hernieuwde actie van deze boeven vandaag is begonnen. ;(

Reputatie 1

Vandaag heb ik ook de melding gehad dat KPN jarig is op mijn telefoon. Via een website met idd reclames. :angry:

Reputatie 7

Hallo @Sabrina M@GRJL en @JayAnne , welkom op het forum. Heel zuur dat jullie geconfronteerd worden met ‘nepacties’ die uit naam van KPN worden gegeven. Winacties en meldingen worden nooit door ons via websites van derden verspreid.  
Sinds eind vorige week zijn er verschillende phising meldingen bij ons binnengekomen. Dit keer in de vorm van een pop-up met de kans om een toestel te winnen. Uitnodiging tot een onderzoek. Of via e-mail dat er een achterstallige factuur is die je moet betalen.

Wees altijd alert op meldingen en aanbiedingen van (bekende) organisaties. Bevat het bericht een boodschap die te mooi is om waar te zijn? Of vraagt het om directe actie? Wees dan extra alert! Phishing is een misdrijf waarbij mensen worden verleid tot het delen van gevoelige informatie zoals wachtwoorden, creditcard en/of banknummers. Of er wordt meteen een directe overschrijving voor een ‘openstaand bedrag’ gevraagd. 

Wat moet je doen als je per ongeluk toch gegevens hebt achtergelaten?

Wijzig direct je wachtwoord of blokkeer bijvoorbeeld je pinpas. Hiermee maak je de inloggegevens direct onbruikbaar en kan er geen misbruik worden gepleegd. Wijzig ook je wachtwoorden van andere programma’s en websites omdat wij vaak dezelfde wachtwoorden voor verschillende programma’s en websites gebruiken. Wanneer je je wachtwoord wijzigt, maak dan vooral gebruik van zowel hoofdletters, kleine letters, cijfers en leestekens. Wil je meer tips over veilig omgaan met wachtwoorden? Lees dan het blog Zes manieren om veilig om te gaan met wachtwoorden.

We raden aan om de mail/pop-up meteen te verwijderen. Verder kan je op onze website van phising kijken welke phishing bij ons bekend is. 

Op de site veilig bankieren vind je meer informatie over (identiteits)fraude. 

Reageer