Beantwoord

Ik heb een dubieus telefoontje gekregen, wat moet ik daar nu mee doen?

  • 14 September 2021
  • 22 reacties
  • 612 keer bekeken

Vandaag werd ik gebeld door een Amsterdams nummer en hoorde een (Engelstalig) bandje af dat het om een politieonderzoek over ‘money laundry’ gaat. Ik heb snel opgehangen en geblokkeerd. Nu wil ik hier graag een melding van maken bij kpn, maar zie ik dat dit alleen kan als iemand minstens 5x belt en ik ook opneem. Wat belachelijk! Is er een andere manier om hier melding van te doen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 14 September 2021, 16:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @AnneGent ,

Goed dat je hier scherp op bent en dat je het nummer geblokkeerd hebt in jouw mobiele telefoon. 
 

Je zou hier in dit forum het bewuste telefoonnummer kunnen melden. 
 

Maar de kans is groot dat ze in de toekomst andere nummers gaan gebruiken. 
 

En daar kan KPN dan ook niet veel aan doen. 
 

Dus allemaal scherp blijven op dit soort telefoontjes. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om geen onbekende nummers meer op te nemen. 

Thanks, het nummer was 020-2152052 trouwens

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb de eigenaar van dat nummer voor je opgezocht : 

WeCloudit Group B.V.

Nummer(s): 31202152XXX
Status: Bezet
Details

   Code: 1
   Aanvraagnummer: 20150375
   Bestemming: geografische nummers
   Datum beschikking: 10-03-2015
   Datum eind: 
   Netnummer: 020
   Nummerstatus: Toegekend
   Plaats: BEVERWIJK
   Datum mutatie: 2015-03-10 15:48:50
   Kvk-nummer: 60836717
   Kvk-vestigingsnummer: 000024478466

 

https://www.wecloudit.nl

Oja lekker, een bedrijf die VOIP services verleent.

Kun je ze iets verwijten?

 

Zelf last van een soort gelijke situatie nu al door 4 verschillende 020 nummer gebeld. 1x opgepakt en hoor je een robot iets zeggen over “We found suspicious activity” waarna ik gelijk opgehangen heb en ze geblokkeerd heb. 1x geprobeerd terug te bellen en hoor ik dat het telefoonnummer buiten gebruik is. Over deze 4 nummers kan ik bijna niets terug vinden.

Het gaat om de volgende telefoonnummers:

020-496 0089 (belde 14-09-2021 14:17)

020-673 9802 (belde 14-09-2021 15:00)

020-674 6600 (belde 14-09-2021 15:30)

020-270 1925 (belde 15-09-2021 09:07) (deze had ik opgenomen)

Reputatie 4
Badge +2

Ook hier gebeld door een nummer uit Amsterdam. Met opnemen gaat er gelijk een bandje afspelen waar verteld wordt dat er wat gevonden is in mijn browser geschiedenis. Nummer geblokkeerd. 

Hier ook gebeld, dit keer door +31626878137. Krijg een bandje aan de lijn dat me (engelstalig) verteld dat er verdachte activiteit heeft plaatsgevonden op mijn BSN en dat ik op 1 moet drukken, want als ik dat niet doe wordt er juridisch actie ondernomen tegen me. Gelijk opgehangen en nummer geblokkeerd. 

Hier ook net gebeld door +31626822407 en ook met een bandje engelstalig iets over dit nummer blah blah en ‘onder arrest’ etc.. ik heb meteen opgehangen en nummer geblokkeerd. :( 

 

Ben gisteren gebeld door iemand van de KPN over zakelijk abonnement. Hij was van al mijn gegevens goed op de hoogte. Hij vroeg om mijn Id kaart nummer en begin en einddatum van mijn ID kaart.

Mijn vraag: Vraagt KPN hiernaar en uberhaupt mag de KPN medewerker hier naar vragen of is dit een NIET Kpn medewerker. Ben benieuwd

Reputatie 7

Ben gisteren gebeld door iemand van de KPN over zakelijk abonnement. Hij was van al mijn gegevens goed op de hoogte. Hij vroeg om mijn Id kaart nummer en begin en einddatum van mijn ID kaart.

Heb je dit ook gegeven?

Gelukkig niet, maar stel dat ik dat wel zou hebben gedaan; wat kan er dan gebeuren

Reputatie 7

Gelukkig niet, maar stel dat ik dat wel zou hebben gedaan; wat kan er dan gebeuren

Identiteitsfraude is natuurlijk iets wat op de loer ligt en dus is het mijns inziens heel goed dat je dit hier aan de kaak stelt. Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren.

Persoonlijk gaat bij mij resoluut de hoorn op de haak als blijkt dat het gesprek bedoeld is om mij iets te verkopen zonder dat ik daar om gevraagd heb.

 

Overigens spreek je over een zakelijk abonnement. Als je nu ook een zakelijk abonnement hebt dan kan je de vraag beter stellen op het zakelijke forum van KPN.

Reputatie 7
Badge +20

Ben gisteren gebeld door iemand van de KPN over zakelijk abonnement. Hij was van al mijn gegevens goed op de hoogte. Hij vroeg om mijn Id kaart nummer en begin en einddatum van mijn ID kaart.

Mijn vraag: Vraagt KPN hiernaar en uberhaupt mag de KPN medewerker hier naar vragen of is dit een NIET Kpn medewerker. Ben benieuwd

Dag @RHD Heel goed dat je dit hier meldt inderdaad. Het is belangrijk om scherp te zijn op dit soort dingen.

Kun je me iets meer vertellen over het betreffende gesprek? Als je -bij wijze van spreken- een nieuw abonnement afsluit, dan is het nodig om bepaalde gegevens door te geven. Dus dat er in een verkoopgesprek over dit soort zaken gesproken wordt kan ik me wel voorstellen. Het blijft niettemin belangrijk om zeker te weten met wie je spreekt en als je 100% zeker wilt zijn, kun je het beste zelf contact opnemen voor een eventueel verkoopgesprek. 

Nu is dit forum inderdaad gericht op de consumentenmarkt en ik durf je niet precies te zeggen hoe dit soort gesprekken aan de zakelijke kant gaan. Je zou je vraag inderdaad ook eens op het zakelijke forum kunnen stellen.  

Hoi. Mijn vrouw met kpn nummer( +31 6 28 31xx) is de afgelopen weken een keer of 5 gebeld door een nummer wat begint met 2831 of 2832. Ze hoort dan een bandje waarop men zegt dat er iets mis is met haar bsn nummer. Als ze zo’n nummer terugbelt (ze had ook een keer een oproep gemist), dan krijgt ze gewoon een Nederlands persoon aan de lijn die van niets wist. De persoon die ze vandaag sprak kreeg regelmatig dezelfde telefoontjes. Weten jullie hier iets van? Wordt mijn vrouws nummer ook gebruikt hiervoor? Hoe kan dit, hoe kan men zich voordoen als iemand anders?

De KPN Twitter helpdesk adviseerde me dit hier te melden..

Ik google een onbekend nummer eigenlijk altijd even. Iemand die voicemail inspreekt en zegt dat er wat mis is met het bsn nummer vertrouw ik al helemaal niet.

https://www.anbo.nl/raad-daad/inkomen/bankzaken/oplichting/wat-is-spoofing?param1=ANBO&param2=Google_Ads&param3=Campaigns&gclid=CjwKCAiAnO2MBhApEiwA8q0HYZBAaeXMVOxJKj1nuTAusq_NFqr6lzmb_pFZUDwxME-OLplqZN8h-xoCYusQAvD_BwE

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Alexalex Dat klinkt erg verdacht en dit soort nummers zou ik niet terugbellen. Ik sluit me volledig bij Jeroen Ruiter aan. Hier lees je iets meer over spoofing; waar dit erg op lijkt. 

Hoi Bart. Dit is eigenlijk nog geen antwoord op mijn vraag. Hoe kan het het dat normale nummers gebruikt worden voor dit soort praktijken? Wordt het nummer van mijn vrouw ook gebruikt om anderen te bellen terwijl zij dit niet weet? Hoe kan dit? Is dit technisch mogelijk en wat doet kpn hiertegen?

Laat duidelijk zijn dat we van te voren al weten dat het niet pluis is, maar ze heeft toch terug gebeld uit nieuwsgierigheid, en kreeg dus een Nederlands persoon aan de lijn “hoi, jij belde mij?” Antw: “nee hoor zeker niet, en ik neem op omdat ik een telefoontje verwacht”. Na verder praten bleek dat deze persoon ook regelmatig gebeld wordt door soortgelijke nummers. Ik kan de telefoonnummers delen (via direct message) als jullie dit verder willen onderzoeken.

Reputatie 7

Hoe kan het het dat normale nummers gebruikt worden voor dit soort praktijken? 

Spoofing. Het is kinderlijk eenvoudig om het telefoonnummer van een ander mee te geven als caller-ID (nummerherkenning).

 

Wordt het nummer van mijn vrouw ook gebruikt om anderen te bellen terwijl zij dit niet weet?

Waarschijnlijk (nog) niet anders zou zij ook wel teruggebeld worden door mensen die een telefoontje "van haar" hadden ontvangen.

 

Is dit technisch mogelijk en wat doet kpn hiertegen?

Technisch zeer eenvoudig en KPN kan er niets aan doen.

 

Gelukkig is het wel zo dat die spoofers een telefoonnummer maar kort gebruiken en dan gewoon weer een volgend nummer meegeven als caller-ID.

Laat duidelijk zijn dat we van te voren al weten dat het niet pluis is, maar ze heeft toch terug gebeld uit nieuwsgierigheid, en kreeg dus een Nederlands persoon aan de lijn “hoi, jij belde mij?” Antw: “nee hoor zeker niet, en ik neem op omdat ik een telefoontje verwacht”. Na verder praten bleek dat deze persoon ook regelmatig gebeld wordt door soortgelijke nummers. Ik kan de telefoonnummers delen (via direct message) als jullie dit verder willen onderzoeken.

Als je iets niet vertouwd is het niet handig om terug te bellen. Beetje het zelfde als een link opnenen en hiermee een virus op je telefoon krijgen. Uit interesse op de link geklikt. Nooit doen.

dank,

hier nog meer recente meldingen - zou fijn zijn als KPN hier iets aan kan doen..

 

 

KPN kan er helaas niet veel aan doen. Wel verbaast het mij dat dit bij KPN zo vaak voorkomt op het forum de laatste tijd. Hebben andere providers er ook veel last van?