Beantwoord

Mijn telefoonnummer wordt gebruikt door anderen: spoofing?

  • 14 July 2021
  • 22 reacties
  • 30258 keer bekeken

Ik kreeg gisteren een berichtje van iemand die in mijn contactenlijst staat dat ik gebeld zou hebben maar zij niet op kon nemen. Ik heb haar echter niet gebeld. De oproep staat ook niet bij mijn oproepen of in WhatsApp. Zij stuurde mij een screenshot van een berichtje dat T-Mobile waarin stond dat ze een gemiste oproep had van mij (incl nummer en tijdstip).

 

Ik heb vandaag contact gehad met de klantenservice. Hier konden ze echter niet veel zeggen over wat er aan de hand was. Ze konden wel zien dat er in mijn gegevens gebeld was naar dit nummer, maar dat er bij mijn telefoonnummer andere getallen voor stonden (530046 of 653004). Dit was het enige opmerkelijke nummer in de lijst. Als optie werd gegeven dat ik mijn telefoonnummer kon veranderen.

 

Aangezien ze het de bij de klantenservice niet echt zeker wisten allemaal, heb ik hetzelfde probleem voorgelegd bij een medewerker in een KPN-winkel. Hij zei dat ik het beter af kon wachten en dat het voor mij toch geen kosten oplevert aangezien ik onbeperkt bellen/sms’en heb. Pas als er naar landen buiten Europa gebeld zou worden zou dit kosten opleveren. Hij raadde dus aan de volgende factuur af te wachten om te kijken of er vaker gebeld werd met mijn nummer.

Twee verschillende meningen dus. Het veranderen van mijn nummer vind ik nogal een stap.

In andere topics heb ik gelezen over spoofing. Ik kan daar echter niet uit opmaken of dat soortgelijke gevallen zijn. Mijn ‘gesprek’ staat namelijk wél in de gegevens bij KPN en het gaat om een gesprek met één van mijn contacten.

Klopt het dat het voor mij geen kosten zal opleveren als ik het nog even aankijk tot de volgende factuur? Is het mogelijk dat iemand in mijn andere apps kan, aangezien deze persoon blijkbaar ook inzicht heeft in mijn contacten?Ik ben dus benieuwd of jullie mij kunnen vertellen wat hier aan de hand kan zijn en wat ik nu het beste kan doen.  Alvast bedankt!

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 15 July 2021, 22:04

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @TessGoud, goed dat je deze vraag hier neer legt. We spreken van spoofing als er kenmerken vervalst worden met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan op verschillende manieren, zo ook telefoonnummerspoofing. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Oplichters maken hierbij slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Je kunt apps downloaden waarmee je je eigen telefoonnummer kunt vervangen door een telefoonnummer van iemand anders. In beginsel kan dus ieder willekeurig telefoonnummer op deze manier worden nagebootst.

De ontvangende partij zal dan zien dat jij gebeld hebt, terwijl jij dit zelf niet gedaan hebt. Waar ik alleen een beetje over twijfel, is dat het uitgaande gesprek wel bij ons geregistreerd is. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of dit normaal is bij spoofing of niet. Ik zou zeggen van niet, daar het telefoonnummer als dekmantel dient bij spoofing. 

Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat jouw toestel gehackt is. Je kunt in zo'n geval het beste jouw toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat je je zorgen maakt over hoge kosten. Zolang er niet naar het buitenland gebeld wordt, is er niets om je zorgen over te maken als je onbeperkt bellen en sms’en hebt. Een nieuw telefoonnummer is niet direct aan de orde. Mocht het nou vaker voorkomen en je voelt je er niet prettig bij, dan kan het altijd nog. Je kunt dan het beste telefonisch contact opnemen via 0800 0402.

 

hallo ik werd vanmiddag ook gebeld door voor mij onbekenden mobiele nummers die beweerden dat ik hen gebeld had

 

 

Ik heb vandaag hetzelfde probleem. Ik heb net de klantenservice gebeld. Ik hoop dat ik hierdoor niet met extra kosten kom ze zitten.

Hallo,

 

Ik ben ook net gebeld door een onbekende die mij vertelde dat hij door mij gebeld is en er een “bandje” met computerstem te horen was.

Ik word de laatste tijd ook platgebeld door (waarschijnlijk gespoofde) 06-nummers, waarbij een bandje met engelse robot stem wordt afgespeeld als je opneemt, wat overduidelijk bedoeld is om te scammen. Ik hang altijd gelijk op. Maar nu wordt mijn nummer blijkbaar ook gebruikt door deze lui.

 

KPN, is er iets wat jullie kunnen doen tegen dit soort spoof praktijken? Hoe is t mogelijk dat iemand kan bellen en doen alsof t mijn nummer is?

Reputatie 7
Badge +17

Dag @Robert-Irma1962, @YPC en @Hanne_Keijzer, welkom. Ik wil jullie vragen om mijn antwoord op de vraag van de topic starter door te nemen. Hierin wordt uitgelegd hoe spoofing werkt. Helaas kunnen wij niet voorkomen dat anderen gebruik maken van jouw telefoonnummer voor spoofing.

Ik heb dit probleem ook , heb mijn nummer al op onbekend laten zetten maar dat werkt ook niet helemaal.  

Ik hoop dat het snel ophoud want een nieuw nummer is ook drama.

Sinds 27 oktober ervaar ik ook dit probleem. Al 5 mensen gehad die me bellen en zeggen dat ze een oproep van mij hebben gehad. Het zijn geen bekende van de nummers staan niet in mijn contact lijst.

Via de klantenservice van kpn zijn we niet veel verder gekomen. Kunnen niets doen.

Daarnaast toch ook de politie maar een melding gedaan. Ook hier is er niet veel te doen gezien telefoonnummers niet onder persoonlijke informatie. Ze gaven aan indien er meer problemen komen toch van nummer te veranderen.

Ook ik heb hier last van. Zojuist ben ik weer gebeld. Met één beller kreeg ik bijna ruzie, omdat hij bleef volhouden dat ik hem gebeld had en dat ik niet mocht ontkennen. Hallo zeg! 

Reputatie 7
Badge +17

Oh @conquista! Wat een nare ervaring..:disappointed_relieved: Heb je er nog last van? Dan raad ik je aan om je toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Maak van te voren een back-up van je bestanden.  Anders gaan die verloren. 

Oh @conquista! Wat een nare ervaring..:disappointed_relieved: Heb je er nog last van? Dan raad ik je aan om je toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Maak van te voren een back-up van je bestanden.  Anders gaan die verloren. 



Nee. Ik heb inmiddels een nieuw nummer van jullie gekregen. En ik ben behoorlijk geschrokken van wat er daarna gebeurde. Namelijk dat op het moment dat ik het nummer wijzig in Whatsapp ik een hele lading app berichten krijg van de vorige gebruiker van het nummer, waaruit blijkt dat dit nummer slechts dagen daarvoor nog in gebruik was. Ik ben nu, onrechtmatig in het bezit gekomen van allerlei documenten die aan diegene zijn verstuurd zoals corona vaccinatie bewijzen met persoonsgegevens. 

Ik heb daarop wederom een nieuw nummer aangevraagd. De dame die dat afhandelde verteld mij doodleuk dat een nummer maar 3 maanden blijft liggen tot het naar een ander gaat. Buiten het feit dat hier overal 6 maanden staat (en ze toen aangaf dat ze mogelijk wat in de war was?) was het bij dit nummer niet het geval en werd mij verteld dat het aan mijn telefoon zou liggen en ik anti virus moest installeren, wat er los van staat. 

Ik heb dus contact opgenomen met de autoriteit persoonsgegevens en zij hebben aangegeven waar ik melding moet doen. Maar dit kan natuurlijk helemaal niet! En heel eerlijk gezegd spijt van de nummer wisseling, want nu weet ik dus ook dat ik het risico heb dat mijn eigen gesprekken in iemand anders zijn of haar telefoon verschijnen. Toen ik dit heb gemeld had dit direct als urgent opgepakt moeten worden om te onderzoeken en niet iemand zeggen dat het wel aan haar telefoon zou liggen. 

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik begrijp dat je ongerust bent over het voortbestaan van je eigen nummer. Belangrijk is om contacten zoveel mogelijk op de hoogte te stellen van je nummerwisseling, dan wordt dit zoveel mogelijk voorkomen. Wat je beschrijft is niet de normale gang van zaken en moeten we uitzoeken. Nummers worden normaliter inderdaad een lange periode ‘offline’ gehouden voordat ze vrijgegeven worden. Juist om deze taferelen te voorkomen. Ik wil dit graag voorleggen bij Security. Zou ik jouw situatie als voorbeeld mogen gebruiken? In dat geval heb je abonnementsgegevens nodig. Je kunt je gegevens invullen in je profiel. Ik heb voldoende aan Postcode huisnummer, klantnummer en 06-nummer. Je mag je huidige telefoonnummer toevoegen aan 'Persoonlijke Opmerkingen’. Ik kan het vorige nummer dan opzoeken!

@Lisa @Denise_ kan ik bij jullie ook een suggestie neerleggen richting KPN en de rest van de telecom met mogelijke aanpassingen om het criminelen moeilijker te maken een 06 nummer te spoofen?

Ik heb hier namelijk wel een paar ideeën voor, alleen de technische uitwerking kan ik niet beoordelen. 

Reputatie 7
Badge +17

@Lisa @Denise_ kan ik bij jullie ook een suggestie neerleggen richting KPN en de rest van de telecom met mogelijke aanpassingen om het criminelen moeilijker te maken een 06 nummer te spoofen?

Ik heb hier namelijk wel een paar ideeën voor, alleen de technische uitwerking kan ik niet beoordelen. 

Dit mag je altijd doen, @Psyco. Ik kan altijd kijken wat wij ermee kunnen.

Dat het met een app mogelijk is om een willekeurig caller ID te spoofen is gewoon een grote technisch management van de telecom providers! 
Doe daar wat aan! Dicht dit security lek, ipv klanten op te zadelen met telefoons terug zetten naar fabriekjes instellingen of nieuwe nummers. 
 

Ik heb ook nu al 3 weken op rij dat ik door mensen “terug” gebeld word die zeggen dat ik gebeld heb 

echter heb ik niet gebeld dit begint behoorlijk vervelend te worden vooral omdat er mensen tussen zitten die erg boos op mij worden terwijl ik er niks aan kan doen 

dit alles is begonnen vanaf t moment dat ik een Apple Watch heb aangeschaft nou dacht ik eerst dat het hier aan kon liggen dus mijn vriend die progameur is heeft voor mij alles wat van buiten af gebruikt kan worden uit gezet of afgesloten zo dat dit niet meer mogelijk is 

helaas heeft dit niks geholpen is er een andere optie behalve een nieuw nummer nemen?

t liefst behoud ik mijn huidige nummer aangezien ik hem al bijna 20 jaar heb 

 

(ik heb trouwens geen vreemde nummers op mijn afrekening staan dus mijn abonnement word niet gebruikt door iemand anders)

 

Heel lullig maar wel direct het juiste antwoord, de enige oplossing is helemaal geen telefoonabonnement nemen.

Helaas wordt ieder telefoonnummer langzamerhand wel gebruikt voor spoofing en kan er door de gebruiker noch de provider iets aan gedaan worden. Het is bij spoofing geen kwestie van een vinkje zetten of iets programmeren zodat het niet voor komt, bij spoofing gebruikt iemand anders jouw telefoonnummer bij uitgaande telefoongesprekken terwijl dit in werkelijkheid niet hun nummer betreft.

Om spoofing daadwerkelijk te voorkomen zullen alle providers en programmeurs voor zogenaamde PBX's (virtuele telefooncentrales) wereldwijd samen moeten werken en de mogelijkheid om outbound  willekeurige telefoonnummers te blokkeren en helaas is dat iets wat nooit zal gebeuren.

Ook een nieuw telefoonnummer of overstappen naar een andere provider zal hier geen verandering in brengen. Ook bij andere providers spelen helaas deze problemen.

Ik heb ook nu al 3 weken op rij dat ik door mensen “terug” gebeld word die zeggen dat ik gebeld heb 

echter heb ik niet gebeld dit begint behoorlijk vervelend te worden vooral omdat er mensen tussen zitten die erg boos op mij worden terwijl ik er niks aan kan doen 

dit alles is begonnen vanaf t moment dat ik een Apple Watch heb aangeschaft nou dacht ik eerst dat het hier aan kon liggen dus mijn vriend die progameur is heeft voor mij alles wat van buiten af gebruikt kan worden uit gezet of afgesloten zo dat dit niet meer mogelijk is 

helaas heeft dit niks geholpen is er een andere optie behalve een nieuw nummer nemen?

t liefst behoud ik mijn huidige nummer aangezien ik hem al bijna 20 jaar heb 

 

(ik heb trouwens geen vreemde nummers op mijn afrekening staan dus mijn abonnement word niet gebruikt door iemand anders)

 

Ik heb mijn telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen en dat hielp ook wel. 

Ik heb mijn telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen en dat hielp ook wel. 

Dat betekent dat de misbruikers gestopt zijn met het misbruiken (spoofen) van je telefoonnummer, een telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen veranderd er n.l. niets aan dat iemand anders jouw nummer gebruikt.

Een misbruiker belt met een VoIP (virtuele telefoonlijn) maar gebruikt daarbij jouw nummer, dit is vrij instelbaar. Dat betekent dus niet dat je er iets van terugziet op bijvoorbeeld je telefoonrekening of dat het herstellen naar fabrieksinstellingen goed is verlopen. Het heeft n.l. helemaal niets met je telefoon, simkaart, abonnement, prepaid etc. te maken.

 

Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Ze bellen bijvoorbeeld met een Nederlands nummer terwijl zij zich helemaal niet in Nederland bevinden. Deze truc wordt veel gebruikt bij helpdeskfraude, waarbij oplichters je bellen namens een helpdesk van grote bedrijven zoals Microsoft. Uiteindelijk hopen ze je ertoe aan te sporen om de beller de controle over jouw computer te geven, zogenaamd om een bepaalde bug te verhelpen. 

Wil je voorkomen dat je opgelicht wordt via de telefoon? Lees de berichten in dit dossier: Oplichting via de telefoon

Bron: Wat is 'spoofing' en hoe kun je het herkennen?

 

Reputatie 7
Badge +8

Dat het met een app mogelijk is om een willekeurig caller ID te spoofen is gewoon een grote technisch management van de telecom providers! 
Doe daar wat aan! Dicht dit security lek, ipv klanten op te zadelen met telefoons terug zetten naar fabriekjes instellingen of nieuwe nummers. 
 

Dan moet je eerst een nieuw protocol bedenken en alle 10.001 providers deze laten gebruiken. Zo eenvoudig is het niet helaas. 

De kans is klein dat het iemand overkomt, en dan duurt de overlast vaak maar een paar daagjes. Je kan een voicemail instellen met uitleg en evt een tijdelijk nummer daarop doorgeven waarop je bereikbaar bent.

Ben voor de tweede keer deze week door onbekenden "terugggebeld" en heb uitgelegd dat hier een geval van spoofing speelt. Ik vraag me af welk voordeel iemand heeft bij dit soort zaken. 

Reputatie 3
Badge +2

Het volgende is mij nu meerdere keren afgelopen week overkomen. Ik werd gebeld op mijn mobiele telefoon door iemand die vertelde me dat ik hem/haar jaar gebeld. Deze, Nederlandse, mobiele telefoonnummers stonden in beeld. Zou een collega kunnen zijn, familie, whatever. Nu komt het: ze bleven dus volhouden dat ik ze had gebeld, NEE, was, en blijft, mijn antwoord. Heel vreemd vond ik dit dus. Heb eens gegoogled, en zag dat dit SPOOFING wordt genoemd. Ook dus via dit topic.

"Wat gebeurt er bij SPOOFING? U wordt gebeld door een nummer dat echt lijkt, maar het is nagemaakt. Als ontvanger heeft u dat niet snel door. Op deze manier misbruik maken van een bekend telefoonnummer wordt SPOOFING genoemd."

Let op!!! Het kan dus iedereen overkomen en het is frustrerend zoveel keer in een week tijd. Zelf zal ik ook KPN eens informeren wat ik hiermee kan doen. Hoop idd ook niet dat ik op één of andere manier gehackt ben.

Reputatie 7
Badge +8

@Frank.1969 Dat je gehackt bent is een kans van 0,0001%.  Het nummerweergave-protocol is zo lek als een mandje, en iedereen kan met wat simpele truukjes het nummer aanpassen. Dat is er ook bij jouw gebeurd, blijkbaar.

Als je vaak door anderen wordt gebeld dat je hun gebeld had, dan duurt het een paar dagen voordat je nummer weer ‘gezond' is. De scammers pakken dan weer een ander nummer.

Een oplossing is om je voicemail in te spreken met een boodschap dat je slachtoffer bent van skimming, en eventueel kan je ze doorverwijzen naar een ander telefoonnummer van je, als ze echt Frank zoeken.

Reageer