Beantwoord

Na bestelling bij Bol.com spam/phishingmail. Ligt oorzaak daarvan bij mij of bij Bol.com?

• 26 september 2018
  • 2 reacties
  • 5285 keer bekeken

Hi,
Zondagavond bestel ik iets bij Bol.com. Daar is verder niks mis mee, maar wat ik heel irritant vind is dat ik maandag en dinsdag vervolgens 8 phishing/spammails ontvang van afzender "Bol.com" maar een of ander wazig emailadres. Dat kan toch geen toeval zijn. Ik vraag gisteravond via de site aan de klantenservice van Bol.com of dat wel vaker voor komt en of de oorzaak daarvan aan mijn kant ligt of bij hen. Vervolgens vandaag wéér een spammail met als onderwerp "het spijt ons, accepteer een geschenk om het goed te maken". Het lijkt wel of die lui achter de spam/phishingmail "zien" dat je contact hebt met die klantenservice en daaruit de conclusie trekken dat je iets te klagen had.
Van de klantenservice van Bol.com kreeg ik alleen de reactie dat de mails niet van he afkomstig zijn. Dat is een open deur en lijkt me logisch 😀 . Zij zullen natuurlijk nooit toegeven als er aan hun kant een lek zou zitten.
De mails belanden bij mij wel in de map "ongewenst", ik kijk altijd naar de mailadressen of iets betrouwbaar is en ik klik nooit op de links in dergelijke mails. Op zich dus niets ernstigs, maar het zit me toch niet lekker.
Ik zou zo graag willen weten of er nu in mijn laptop iets mis is of dat er wellicht bij Bol.com een lek zit. Is er een manier om daarachter te komen? Zo niet wat is dan het meest waarschijnlijke? En áls het dan via mijn eigen laptop gebeurt, hoe dan? Wat kan ik daar dan aan doen? Ik gebruik KPN-veilig en dat leek/lijkt me toch voldoende of is dat niet zo?
Ik ben zelf absoluut geen IT-expert dus heb geen idee....

b.v.d
m.vr.gr.
Marcel
icon

Beste antwoord door Kim_W 30 september 2018, 13:43

Goedemiddag MarcelW, wat vervelend dat je zoveel spam ontvangt! Ik verwacht niet dat dit komt door Bol.com. Zelf ook regelmatig bestellingen gedaan en nog nooit deze e-mails ontvangen. Ze worden inderdaad als ongewenst herkent door het Spamfilter begrijp ik. Dat is in elk geval fijn! Heb nog e-mails die er door heen glippen, meld deze dan bij ons door het door te sturen naar valse-email@kpn.com. Dan kunnen onze spamfilters erop aan passen. Hoe je e-mailadres bekend is bij deze spammers is altijd lastig te achterhalen, maar het kan al een enkele keer zijn dat je je e-mailadres heb ingevuld bij een enquête of dat je ergens een bepaald account hebt aangemaakt. Als je dit echt vervelend vindt, kun je zoals huistijger aangeeft een apart e-mailadres aanmaken voor dit soort dingen.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hallo @Marcelw
Ik bestel ook vaak wat bij Oom Bol, maar blijf verschoond van de spammail.
Overigens ontvang ik praktisch nooit spammail.
Wat je ook zou kunnen doen is zoals ik het doe:
Maak een apart e-mailadres aan en gebruik alleen dat e-mailadres als je (kunt) verwacht(en) dat je spam krijgt.
Dan blijft in elk geval je privé e-mailadres vrij van spam.
Reputatie 2
Badge +1
Goedemiddag MarcelW, wat vervelend dat je zoveel spam ontvangt! Ik verwacht niet dat dit komt door Bol.com. Zelf ook regelmatig bestellingen gedaan en nog nooit deze e-mails ontvangen. Ze worden inderdaad als ongewenst herkent door het Spamfilter begrijp ik. Dat is in elk geval fijn! Heb nog e-mails die er door heen glippen, meld deze dan bij ons door het door te sturen naar valse-email@kpn.com. Dan kunnen onze spamfilters erop aan passen. Hoe je e-mailadres bekend is bij deze spammers is altijd lastig te achterhalen, maar het kan al een enkele keer zijn dat je je e-mailadres heb ingevuld bij een enquête of dat je ergens een bepaald account hebt aangemaakt. Als je dit echt vervelend vindt, kun je zoals huistijger aangeeft een apart e-mailadres aanmaken voor dit soort dingen.

Reageer