Beantwoord

Na storing is het netwerk niet optimaal

Reputatie 1
Gisterenochtend rond 7 uur ineens geen internet, wifi en televisie meer.
Bij thuiskomen van mijn werk rond 17 uur nog niets.
Zelf geprobeerd met behulp van de site om erachter te komen waar de storing zit.
Er was geen storing bekend in mijn woongebied.
KPN gebeld en wat testen gedaan zoals modem resetten Experiabox V10.
Niet gelukt om het werkend te krijgen. Erg jammer want ik moest op internet vanwege mijn werk.
Ik kon een monteur bij me thuis krijgen maar pas op zaterdag. Dat maar gedaan en afspraak gemaakt.
Vandaag een sms gekregen dat de storing via het netwerk opgelost zou kunnen worden en de afspraak afgezegd is. Ik zou weer een sms krijgen als de problemen echt opgelost zouden zijn. Ik kwam om 15 uur thuis en toen bleek de modem weer te werken. Alles doet het maar nog wel traag internet.
KPN gebeld met de vraag wat nu precies het probleem is.
Het zou een updateprobleem zijn en een landelijk probleem.
Ik kan op internet bij KPN nog steeds geen melding vinden van een dergelijk landelijk probleem.
Nog steeds geen sms ontvangen met het bericht dat de problemen verholpen zijn.
Wat is nu werkelijk het probleem?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Master of disaster 24 december 2018, 12:49

Zojuist is er een monteur van KPN geweest. Moet zeggen een heel vriendelijk en behulpzame man.
Er waren echter wel wat problemen met de lijn die hij wilde gebruiken (gereserveerd was voor mijn adres) maar na wat uitzoeken en reparaties in 2 kasten aan de weg is het opgelost.
Dit was de snelheid vóór pairbonding:

En dit na:

Het is wel geen 33Mbps maar ik ben hier al blij mee.

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi Master of disaster, Welkom op het forum. Wat rot dat je verbinding na een storing nog niet optimaal is en je maar geen duidelijkheid krijgt. Ik wil graag voor je uitzoeken hoe het nu precies zit. Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf)
Reputatie 1
Bij deze gedaan Marina.
Reputatie 7
Wat zegt fourstack dat haalbaar zou moeten zijn op jouw adres?
Welke snelheid meet je via deze site vanaf een bekabeld aangesloten PC?
Reputatie 7
Badge +18
Bedankt voor het aanvullen van je gegevens. Ik zie dat er een ticket is aangemaakt, maar dat het probleem niet is opgelost. Terwijl jouw modem wel weer actief is. Dat is al wat tegenstrijdig. Om het verder uit te zoeken ben ik ook benieuwd wat je qua snelheid haalt op jouw adres. Zou je daarnaast willen toelichten hoe de lampjes; Power, Internet en Services branden. (alleen van deze 3 lampjes heb ik de informatie nodig) Welke kleur branden en/of knipperen ze?
Reputatie 1
Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
21 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
33 Mbit/s

Gemeten 13,8 Mbps
Reputatie 1
Inderdaad veel tegenstrijdigheid Marina.
Maar ook van de verhalen van het personeel van KPN. Hoe aardig ze je dan ook te woord staan.
Alle lampjes branden nu groen.
Ze knipperen niet echt maar flikkeren lichtjes.
Reputatie 7
Master of disaster schreef:

Technologie
Internet Snelheid

Koper/DSL
21 Mbit/s

Bonded Koper/DSL
33 Mbit/s

Gemeten 13,8 Mbps

Zou je ook een screenshot kunnen plaatsen van de DSL status pagina van jouw Experia Box?
Reputatie 7
Badge +18
Er is in ieder geval weer signaal op jouw locatie, maar nu ik een meting maak tot aan jouw woning, constateer ik ook een slechte verbinding. Ik heb mijn collega's die jouw ticket in behandeling hebben hierover gaan hierover geïnformeerd. Zij kunnen het probleem verder onderzoeken om het probleem om te lossen. Houd je ons hier op de hoogte? Ook als er iets onduidelijk is, hoor ik het graag.
Reputatie 1
Zeker wel als ik wist waar ik die kan vinden??😬
Reputatie 7

Zeker wel als ik wist waar ik die kan vinden??😬

http://192.168.2.254
Boj de eerste keer inloggen (na een factoryreset) is het wachtwoord nog leeg en moet je er daarna één aanmaken.
Reputatie 1
Ik heb er weinig vertrouwen in dat de verbinding naar mijn woning toe te verbeteren is Marina.
Maar nu ik weet hoe het een en ander te meten is ga ik het zeker in de gaten houden en mijn conclusie trekken.
Reputatie 1

Reputatie 7
Zo te zien komt er op die lijn precies de snelheid binnen die fourstack aangeeft. Je hebt echter geen bonding terwijl dat volgens fourstack wel op jouw adres beschikbaar is.
Klopt het dat jouw Experia Box met een "gewoon" telefoonsnoertje op het ISRA punt is aangesloten en niet met een Y-kabel waarbij er twee plugjes in het ISRA punt geplaatst zijn?
Reputatie 1
En ik heb nog steeds geen goed antwoord gekregen op mijn vraag wat er nu verkeerd gin.
Waarom heb ik ruim een dag lang geen verbinding gehad en was het werkelijk een landelijke storing?
Reputatie 1
Dit is inderdaad het geval WJB.
Maar de modem is destijds door een KPN monteur geïnstalleerd.
Reputatie 1
Dat was in januari 2016
Reputatie 7

En ik heb nog steeds geen goed antwoord gekregen op mijn vraag wat er nu verkeerd gin.
Waarom heb ik ruim een dag lang geen verbinding gehad en was het werkelijk een landelijke storing?

Mij is niets bekend van een landelijke storing en ik kan je helaas ook geen antwoord geven op de vraag wat er nu verkeerd ging. Puur omdat ik, net als jij, "gewoon" klant ben van KPN en lid van dit forum.

Maar de modem is destijds door een KPN monteur geïnstalleerd.

Toch hoop ik dat @Marina_ direct ook zal zorgen voor een bonded VDSL aansluiting zodat de snelheid in ieder geval weer stuk omhoog gaat.
Reputatie 1
Ik hoop het ook WJB en ik wacht het nog even af.
Bedankt voor je deskundige hulp ook al ben je net als ik klant.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Master, Marina heeft het weekend vrij, vandaar dat ik even kort reageer. Wat er precies aan de hand was op de 14e dat je zonder diensten kwam te zitten is voor ons ook niet te achterhalen. Marina heeft een melding gemaakt om nog te kijken naar je trage verbinding, maar dat kan ook komen omdat het zich nog een beetje moet herstellen. Is het nu nog steeds traag (in verhouding tot de haalbare snelheid)?

Omzetting naar pairbonding daarentegen is iets waar we je bij kunnen helpen. Daar komen we maandag even op terug. Houd er dan wel rekening mee dat er dan een (gratis) monteur bij je thuis moet komen om de bedrading aan te passen. Meestal is de eerste mogelijkheid een week of twee, drie in de toekomst. Zou dat uitkomen?
Reputatie 1
Hoi Erik,
Ik had al rekening gehouden met een vrij weekend van Marina.
Fijn dat jij het weer even op pakt.
Ik betreur het dat de oorzaak van de storing nog niet bekend is maar ik ga ervan uit dat dit maandag wel zo zal zijn en dan verneem ik dat graag. Dit ook om evt. gelijksoortige problemen te voorkomen.

De internetsnelheid is momenteel erg traag. Ik heb de afgelopen tijd meerdere metingen gedaan en die waren allemaal lager dan de meting die ik gisteren deed.
Even een screenshot van de meting van zojuist.

Je begrijpt dat ik hier niet blij mee bent. Haalbaar zou 33 Mbps moeten zijn.
Een monteur om het een en ander aan bedrading aan te passen zou fijn zijn.
Jammer dat ik hier 2 tot 3 weken op moet wachten terwijl die andere monteur die is gecanceld al na 2 dagen kon komen.
Reputatie 7
Badge +18
Goedemorgen Master of Disaster, Ik heb de aanvraag voor Pair Bonding voor je in werking gezet. Er komt op 22 januari een monteur langs tussen 08.00 en 10.00 om Pair Bonding bij je in huis te realiseren.. Als dit niet uitkomt, dan kan ik de afspraak verzetten. Met Pair Bonding kun je 33Mbit/s halen, met je huidige lijn maar 21Mbit/s. Zou je voor de laatste keer een meting willen doen? Dan ga ik met die informatie aan de slag om ervoor te zorgen dat je tot 22 januari toch nog de 21mbit/s haalt.
Reputatie 1
Beste Marina,

Dank voor je bericht.
Er zijn een paar dingen die me niet duidelijk zijn.

1. Waarom moet ik nu nog ruim 4 weken wachten terwijl er bij de eerste storing een monteur (al) na twee dagen was beloofd die uiteindelijk was gecanceld door KPN zelf?

2. Wat is nu uiteindelijk de storing geweest waardoor ik ruim een dag geen internet, televisie en telefoon heb gehad?

3. Waarom ga je de internetsnelheid nu pas opschroeven na nog een meting (door mezelf uit te voeren)? Kon dat niet meteen gebeuren nadat gebleken was dat de snelheid veel te laag was.?

Ik kan trouwens niet op 22 januari. Ik voel er ook niet veel voor om hier een vrije ochtend voor te moeten opofferen. Na 17 uur of in de avond, op zaterdag of op vrijdagmiddag na 15 uur ben ik thuis.
Graag een reactie met wat antwoorden.
Reputatie 1
Nu momenteel om 20:06 uur nog trager.
Hoe zit het met een vergoeding?
Dit is niet waar ik voor betaal.
En als dit nog minstens 4 weken door gaat........

Reputatie 7
Badge +18

Er zijn een paar dingen die me niet duidelijk zijn.
1. Waarom moet ik nu nog ruim 4 weken wachten terwijl er bij de eerste storing een monteur (al) na twee dagen was beloofd die uiteindelijk was gecanceld door KPN zelf?

- Het gaat hierover een monteur met andere werkzaamheden. Daarnaast moet je lijn administratief worden omgezet wat ook tijd kost. Dat is de reden waarom er niet eerder een monteur kan komen om je lijn om te zetten naar Pair Bonding. Voor nu wil ik een oplossing zoeken voor de problemen met je huidige lijn.

2. Wat is nu uiteindelijk de storing geweest waardoor ik ruim een dag geen internet, televisie en telefoon heb gehad?

- Dit antwoord moet ik je schuldig blijven. Ik weet niet wat de oorzaak is geweest van de storing en waarom het nog steeds niet optimaal werkt. Mijn collega Erik heeft in dit topic al eens aangegeven dat dit voor ons moeilijk te achterhalen is. Ik heb de collega's die jouw storing hebben behandeld gemaild voor toelichting en gevraagd of ze nog eens naar jouw huidige lijn willen kijken. Hopelijk kunnen ze er ook voor zorgen dat de lijn hersteld wordt en je de snelheid die je op dit moment hoort te halen, daadwerkelijk haalt.

3. Waarom ga je de internetsnelheid nu pas opschroeven na nog een meting (door mezelf uit te voeren)? Kon dat niet meteen gebeuren nadat gebleken was dat de snelheid veel te laag was.?

- De meting heeft niets te maken met de omzet naar Pair Bonding. Deze informatie heb ik doorgezet naar mijn collega's, om ze te informeren dat jouw huidige lijn nog steeds niet optimaal is

Ik kan trouwens niet op 22 januari. Ik voel er ook niet veel voor om hier een vrije ochtend voor te moeten opofferen. Na 17 uur of in de avond, op zaterdag of op vrijdagmiddag na 15 uur ben ik thuis.
Graag een reactie met wat antwoorden.

- De monteur die bij je langs komt, kan alleen tijdens kantooruren langskomen. Uiteraard kan ik het wel op een dag inplannen die jou beter uitkomt.
Reputatie 1
Marina,
Het gaat me allemaal te lang duren.
Je schrijft dat je een oplossing wilt zoeken voor de problemen met de huidige lijn. Dat is nu direct wat ik wil en misschien wel kan eisen. Maar waarom heb je dit niet meteen gedaan??
Verder blijf ik het vreemd vinden dat niemand weet wat de oorzaak is van het probleem.
De monteur kan op vrijdagmiddag om 15 uur bij me langs komen. Dat is binnen kantooruren.

Reageer