Vraag

NAT aanpassen werkt niet meer

  • 19 October 2020
  • 4 reacties
  • 95 keer bekeken

Ik heb een Experiabox V10A met firmware v5.00.43 build447. In het verleden had ik mijn eigen Draytek router omdat regelmatig de instellingen in mijn Experiabox gereset leken te worden, maar als ik de Experiabox niet zou plaatsen dan zou ik geen televisie meer kunnen kijken. Vooruit dan maar…

Voor een aantal klanten host ik websites. Gisteren waren deze niet meer bereikbaar. Na enig zoekwerk bleek dat mijn NAT-verwijzing (poort 80) verdwenen was. Tevens poort 5010, een cloudservice die op mijn NAS draait.

Poort 80 weer toevoegen lukte. Toen ik daarna poort 5010 wilde toevoegen leek de Experiabox deze op te slaan. Echter, er werd geen record bijgemaakt maar mijn poort 80 werd overschreven met poort 5010! Het lukt dus niet om meer NAT-verwijzingen aan te maken. Er staan er nu slechts 6 in, terwijl er 32 zouden moeten kunnen toegevoegd in totaal. Ik vrees dat het een fout in de firmware is, helaas kan ik op internet meerdere meldingen hiervan vinden, echter geen oplossing.

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Bij de KPN-helpdesk werd na bijna een half uur wachten de verbinding verbroken…

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


4 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Birdspider Volgens mij is @wjb goed thuis in deze materie! 

Reputatie 7

De port-forwarding functionaliteit van de V10a lijkt inderdaad een bug te bevatten waardoor entries niet opgeslagen worden dan wel overschreven worden.

Je zou de eerste paar (3 of 4) port-forwardings dummies moeten laten zijn en dan pas de door jou benodigde port-forwardings moeten vastleggen.

 

Overigens is het ook mogelijk om een eigen router te gebruiken met IPTV van KPN.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Dank je wjb. Ik heb de Experiabox eerst terug gezet naar fabrieksinstellingen. Daarna stonden er al twee onbekende poorten op nummer 1 en 2. Die heb ik laten verwijzen naar een niet bestaand IP-nummer. Daarna kon ik mijn juiste poortverwijzingen toevoegen.

Ik vrees inderdaad dat het een bug is. Snap alleen niet dat dat dan niet eens wordt opgelost. Ik had door dat gedoe boze klanten aan de telefoon waar ik o.a. websites voor host…

Nogmaals dank voor de tip!

Reputatie 7

Ik heb de Experiabox eerst terug gezet naar fabrieksinstellingen. Daarna stonden er al twee onbekende poorten op nummer 1 en 2. Die heb ik laten verwijzen naar een niet bestaand IP-nummer. Daarna kon ik mijn juiste poortverwijzingen toevoegen.

Dat zijn zeker port-forwardings met een naam beginnend met HDM_CR voor (extern) poort 90xx naar (intern) poort 7547.

Dit zijn port-forwardings voor het kunnen benaderen van door KPN geleverde apparaten zoals TV ontvangers, Experia WiFi's, "super"WiFi's en "draadloze" verbindingssets.

Reageer