OPGELOST - Storing Internet [03-09-2016]

  • 3 september 2016
  • 481 reacties
  • 187585 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +27

Update 16:57 uur
De herstelwerkzaamheden zijn afgerond, de storing is verholpen :)


Mocht je toch nog problemen ervaren, probeer dan in eerste instantie een herstart van je Experia Box door hem even stroomloos te maken of de aan/uit-knop te gebruiken. Als dat niet helpt, doe een reset. Let er daarbij op dat de Experia Box dan wordt teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Als je zelf aanpassingen hebt gedaan aan bijvoorbeeld de netwerknaam (SSID) en wachtwoord voor wifi zul je dat opnieuw moeten instellen. De standaard wifi-gegevens staan op de sticker op de Experia Box.

Is het alleen je telefonie die het nog niet weer doet, gebruik dan deze servicetool voor telefonie.

Update 14:51 uur
Gefaseerd zijn we alle internetverbindingen weer aan het herstellen.

Heb je nog geen internet? Dan blijft bovenstaand advies van kracht. Herstart of reset niet, het zal vanzelf weer gaan werken. We proberen het voor alle klanten zo snel mogelijk te herstellen. Zodra we daar meer over weten kom ik er op terug. Wel werkt het voor het grootste deel van de klanten inmiddels weer :)

Update 13:31 uur
Onze technici hebben het probleem gevonden en werken nu aan de oplossing.

Update 12:26 uur
Als gevolg van een landelijke storing kun je mogelijk geen of slecht gebruik maken van het internet. Indien je telefonie of Interactieve TV van ons afneemt dan kunnen deze diensten ook verstoord zijn. Ons verzoek is de tv ontvanger en het modem niet te resetten. Onze excuses voor dit ongemak. Wij stellen alles in het werk om de storing zo spoedig mogelijk op te lossen.

Verdere inhoudelijke info heb ik op dit moment nog niet. Er wordt onverminderd hard gewerkt om de storing op te lossen.

Update: 11:57 uur
We zijn er nog steeds mee bezig. Helaas is er verder op dit moment nog geen nieuwe informatie bekend.

Update 11:07 uur
Er wordt nog steeds hard gewerkt aan een oplossing. Zodra we meer informatie of een verwachte eindtijd hebben, zullen we dit natuurlijk hier melden.

Oorspronkelijke bericht
We kampen op het moment in meerdere regio's met een internetstoring. Hierdoor zal VoIP (telefoon) het ook niet doen. Televisie lijkt het wel gewoon te doen.

Er wordt hard gewerkt aan het oplossen hiervan. Helaas kan ik op dit moment nog geen oplostijd geven. Zodra we meer weten updaten we dit topic!

481 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Ik heb gelezen als een klant compensatie wilt, dan moeten ze dit zelf met KPN bespreken. Maar ik hoef ook geen compensatie. Want ik heb gewoon tv kunnen kijken. Dat is voor mij belangrijk. I.v.m. me lichamelijke beperking. 🙂 En ik heb kunnen internetten via 4G. 😉
Reputatie 2
Wil even alleen 1 ding kwijt @kpn. De storing heeft niet maar 6 uur geduurd. De storing is rond 8 uur s'morgens begonnen en pas rond 3 uur in de middag zijn jullie gefaseerd de lijn aan het herstellen. Daar kom ik op meer dan 6 uur. Voor sommige duurde het tot na 6 uur in de avond voordat we eindelijk alles hadden ( voor mij). Dan kom ik op meer dan 10 uur storing. Het gaat mij niet om compensatie, maar om eerlijkheid duurd het langst. Als er wel compensatie komt vind ik het mooi mee genomen.
Reputatie 7
Badge +27
@Dennis: De FritzBox is geen modem van ons. Deze wordt bij XS4ALL geleverd :)

Erik-Jan, het kan na storing en resetten soms even duren voor de snelheid weer op orde is. Kijk het vandaag nog even aan. Als het morgen nog zo laag is, reageer op mijn privébericht . Dan kijk ik even of er iets aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +17
Goed idee, ik zal vanochtend gelijk even bellen, hartelijk dank!Willie78, is het nog gelukt?
Reputatie 7
Badge +17
Erik, weet jij iets meer over de oorzaak van de storing? Daar ben ik nu nog wel nieuwsgierig naar.Bij deze heb ik informatie voor je:

Storing KPN kwam door verkeerde informatie in 'netwerknavigatie'

De storing bij KPN waardoor gebruikers zaterdag urenlang niet konden bellen en internetten kwam door een fout in de interne routeringsinformatie. Dat zegt de provider tegen de NOS. Deze informatie kan worden vergeleken met een navigatiesysteem: door de fout komt het verkeer niet op de goede plek.

KPN krijgt elke dag informatie aangeleverd over hoe het internetverkeer die dag moet verlopen, dat gebeurt automatisch. In deze informatie is volgens KPN een fout geslopen waardoor het verkeer urenlang een storing had, vergelijkbaar met een grote file.

De provider zegt dat het een "complex probleem" was en dat het daardoor lang duurde voordat de problemen waren opgelost. "We moesten veel uitzoeken."

Twijfel
Erik Bais, directeur van A2B-internet, een bedrijf dat diensten levert aan bedrijven en internetproviders, betwijfelt of het probleem echt zo complex was.

“Een bedrijf als KPN zou vrij snel moeten kunnen achterhalen wat het probleem is. Maar het was ook een beetje vakantietijd, dus als de juiste mensen dan niet beschikbaar zijn, dan schiet het niet op. Daarnaast blijft het uitzoeken mensenwerk.” KPN wil niet op deze kritiek reageren.

Schade
De schade van de storing, die zo’n zes uur duurde, loopt in de miljoenen euro’s voor winkeliers, denkt brancheorganisatie Inretail. Die schade komt vooral terecht bij kleine winkels, waar pinnen en het normale internet over dezelfde lijn lopen. Klanten die denken recht te hebben op compensatie kunnen dit bij KPN melden, de provider bekijkt dan per geval of er wordt uitgekeerd.

Grote ketens waar veel tegelijk wordt gepind, zoals supermarkten, hebben vaak een aparte lijn voor pintransacties. Zij hadden geen last van de storing.


(BRON: NOS)
Reputatie 1
Badge
Ik ben na de storing ongeveer de helft van mijn internet snelheid kwijt, met als gevolgd dat de HD kanalen continue 'stil staan'.

Inmiddels zijn de snelheden wel iets hoger, maar nog steeds niet de ~15MB/s (download) die ik voor de storing had.

Actual rate (Up/Down) 904/10008 kbps
Attainable rate (Up/Down) 1120/17460 kbps

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Goed idee, ik zal vanochtend gelijk even bellen, hartelijk dank!
Reputatie 7
Badge +17
Willie78, is het dan niet een idee om jou Fritz!Box om te gaan ruilen voor een nieuwere type modem? Dit kunt u doen door eventueel de klantenservice te bellen: 0800-0402 (24/7 bereikbaar) voor eventueel een V9 of een V10???
Wij hebben ook nog steeds geen internet sinds gisterenochtend. FritzBox al 3 keer aan en uit gezet, bekabeling gecontroleerd, maar geen internet, pffffff, wat nu???Heeft u het met deze Servicetool al geprobeerd?

Al geprobeerd, maar we hebben geen ExperiaBox, maar een FritzBox en die heeft geen resetknop. Verder alles al geprobeerd.
Reputatie 7
Badge +17
Wij hebben ook nog steeds geen internet sinds gisterenochtend. FritzBox al 3 keer aan en uit gezet, bekabeling gecontroleerd, maar geen internet, pffffff, wat nu???Heeft u het met deze Servicetool al geprobeerd?
Wij hebben ook nog steeds geen internet sinds gisterenochtend. FritzBox al 3 keer aan en uit gezet, bekabeling gecontroleerd, maar geen internet, pffffff, wat nu???
Reputatie 7
Internet and telephony has been down for the whole weekend. Big disappointment..!!! Is this what we are paying for. Never had this problem for so long with other providers....:(That is strange as the general disruption of services (only) lasted until Saturday afternoon.
Have you already tried to restart your Experia Box?
Internet and telephony has been down for the whole weekend. Big disappointment..!!! Is this what we are paying for. Never had this problem for so long with other providers....:(
Reputatie 1
Badge
Er zijn nogal verschillende Experiaboxen in omloop.
De meeste Experiaboxen moeten zonder al te veel problemen het gaan doen na reset.

Goed dat er ook een servicetool is voor bij wie de broadband led op de Experiabox niet brand.
Dan maakt een device bij een klant draadloos verbinding met diens Experiabox, zet de fabrieksinstellingen terug en dan kan vanuit de wijkcentrale de data geupload worden.
Lukt het dan nog niet, dan is er mischien een ethernetkabel kreupel, denk aan een kastje die de kabel klemt en met het gewurm de verbinding niet optimaal is.
Reputatie 6
Badge +13
Dank voor het erbij zetten Dennis Datema!:D
Reputatie 6
Badge +13
Ik zie het. Ik hoop dat het nu voor u gaat werken, niels92.
Reputatie 7
Badge +17
Heeft u de Servicetool geen internet al geprobeerd? Las ik ergens in het topic.Ik heb hem erbij gezet Fame29. 😃
Reputatie 7
Badge +17
Bedankt voor de info. Helaas branden alleen de lichtjes van Power en Wireless. Broadcast knippert en de rest blijft helaas uit. Resetten werkt dus niet. Servicetool kan ik niet hanteren aangezien ik verbonden moet zijn met m'n eigen KPN netwerk. Op TV nog altijd foutcode 561. Verder nog opties?Hier heeft u de Servicetool zonder internet. Deze kunt u gebruiken zonder internet...
Reputatie 6
Badge +13
Heeft u de Servicetool geen internet al geprobeerd? Las ik ergens in het topic.
Bedankt voor de info. Helaas branden alleen de lichtjes van Power en Wireless. Broadcast knippert en de rest blijft helaas uit. Resetten werkt dus niet. Servicetool kan ik niet hanteren aangezien ik verbonden moet zijn met m'n eigen KPN netwerk. Op TV nog altijd foutcode 561. Verder nog opties?
Reputatie 7
Badge +27
Degenen die nog problemen hebben, volg de stappen zoals ze ook in het beginbericht staan. Herstart de Experia Box. Als dat niet helpt, reset hem op deze manier. Lukt dat niet, probeer het nog een keer via deze servicetool. Dat zou in het overgrote deel van de gevallen het probleem moeten verhelpen.
Reputatie 5
Badge +8
De activatie van ipv6 is al geweest vóór de storing, staat los van de daadwerkelijke storing
Reputatie 7
Badge +17
Ik heb na de storing een IPV6 adres gekregen! Waarschijnlijk wou KPN iedereen een IPV6 adres toewijzen maar dat ging volledig mis.

Gelukkig werkt weer alles naar behoren :)
Ik heb die gegevens van IPv6 ook erbij staan. Maar is nog niet actief. Alles draait nog op IPv4. :8

Reputatie 1
Badge
Bij mij, postcodegebied 6361VM, is nu alles inorde.
Zoals ik gisteren nog vermelde dat mijn wifi verbinding het nog niet deed, heb ik zojuist de wifi verbinding goed werkend.
Ik heb het via de KPN website 'vind de servicetool voor jouw probleem' gedaan.
Wel moet je echt naar de link gaan waar het probleem vermeld staat, want de eerste check koos ik voor 'ik heb geen internet verbinding' en ik kreeg de melding 'uw internet verbinding werkt goed'.

Dus bij de mensen waar de itv het nog niet doet is de keuze 'itv pincode wijzigen & problemen oplossen'.
Maar wie dit wil gaan doen, vraag eerst hier aan de KPN moderatoren wat de beste manier is om je itv aan de praat te krijgen.

Succes.
Reputatie 6
Badge +13
Dan hoop ik voor u dat er iemand is hier die u verder kan helpen.

Reageer