Beantwoord

Phishing | Telefonische overlast

  • 20 March 2020
  • 2 reacties
  • 200 keer bekeken

Ik ben gebeld door nummer 040 2097552, ik was in gesprek, ik bel terug , nummer onbekend, is dit phising ? Graag uw antwoo

icon

Beste antwoord door Noordzee 21 March 2020, 08:13

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +28

@MArikien

In jouw situatie kon je niet terugbellen, maar ik adviseer je om helemaal niet terug te bellen naar onbekende nummers. Ook niet onbekende nummers uit het buitenland opnemen! Deze vorm van Phishing noemen ze Wangiri.

Bel niet terug

De criminele organisaties achter deze telefoonnummers verdienen geld doordat jij terugbelt naar het betreffende nummer. Wij adviseren je dan ook het volgende:

  • Neem oproepen van onbekende nummers niet op.
  • Bel onbekende nummers niet terug.
  • Reageer niet op een eventueel SMS-bericht. Zorg dat je smartphone schoon is en blijft: voorkom virussen en malware door je toestel te beschermen.

 

Reputatie 7
Badge +13

@MArikien  Welkom op het KPN Forum. Ik wil mij aansluiten bij het antwoord van @Noordzee  . Het is inderdaad zaak om niet te reageren op dergelijke oproepen.,ze laten het nummer een paar keer overgaan en hopen dan dat jij dan terugbelt.

Het is helaas erg moeilijk om deze vorm van phishing te bestrijden omdat deze nummers vaak wijzigen en de mensen er achter vaak in het buitenland zitten. Excuses voor het ongemak en mocht je verder nog  vragen hebben dan beantwoord ik die graag. 

Reageer