Beantwoord

Phishingbericht per sms?

  • 10 January 2020
  • 15 reacties
  • 2438 keer bekeken

Een extra abonnement afgesloten voor extra nummer dit wordt vermeld bij mijn normale account en nu krijg ik via dat andere nummer een sms met betalingsachterstand en de volgende dag een herinnering? Alles wordt automatisch betaald, is dit pishing? Dit was via een sms bericht.

icon

Beste antwoord door RBxx 10 January 2020, 23:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @mria, Heel goed! Een gezonde dosis wantrouwen kan geen kwaad.

Kijk in MijnKPN of de MijnKPN app. Daar staan al je facturen dus dit kun je eenvoudig controleren.

Kijk voor meer info op de KPN website:  Wat is Phishing ?

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @mria, welkom! Begrijp ik goed dat je een sms hebt gekregen met de mededeling dat er een betalingsachterstand is? Wat Ruud zegt, klopt: heb je in MijnKPN gekeken naar de openstaande facturen? Als je wilt dat ik er voor je naar kijk, vul dan gerust je forumprofiel aan met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s). Als je onder ‘persoonlijke opmerkingen’ ook het betreffende 06-nummer en het bedrag dat in de sms staat, wilt noteren, dan zoek ik het voor je uit! 

Profiel gewijzigd, gaarne even checken, thxs

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie geen openstaande bedragen, dus heel goed dat je niet gereageerd hebt op het sms’je! We versturen altijd een e-mail dat er een factuur klaar staat in MijnKPN en daar kan je de facturen in zien. Mocht je in de toekomst nog eens twijfelen, dan kan je daar altijd terecht :-).

Reputatie 7
Badge +21

Ze blijven het proberen, via mail maar ook via sms:  Smishing (phishing via sms)

Hallo KPN,

Ik kreeg net het onderstaande sms, ik vertrouw het niet omdat het nummer anders is dan wat ik in mijn mobiel heb staan. Weten jullie wat dit is? 

Groeten,

(Uw referentie: **
Beste klant, wij hebben een vraag over uw bestelling. Helaas kunnen wij u niet bereiken. Wilt u ons z.s.m. bellen op 0800-0202017 
(gratis).
Voer de code?**in.
Kies daarna optie 4 (ma t/m vrij van 08.00 tot 18.00 uur). Mvg, KPN) 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Woutervd, goede vraag.. Dit nummer komt mij niet meteen bekend voor en wordt ook niet genoemd in de veelgebruikte telefoonnummers op onze website. Heb jij recentelijk een bestelling gedaan? Als je vragen hebt hierover, kan je het beste even contact opnemen met de klantenservice via 0800-0402. Dan weet je zeker dat je een collega aan de lijn krijgt :-).

Hallo Marcia, 

Ik heb laatst alleen een verhuizing doorgegeven. 

Groeten, 

Wouter

Reputatie 7
Badge +30

En dat is al verwerkt? Je kunt dit gemakkelijk in MijnKPN zien. Ik ga er vanuit dat alles verder in orde is, hoor. 

Hallo KPN,

 

Ik heb zonet een sms’je ontvangen van een onbekend nummer en vervolgens gekeken naar mijn facturen in MijnKPN, maar zag daar geen openstaande facturen staan. Ik wou even zeker weten of hier sprake is van phishing of dat ik inderdaad een openstaand factuur heb staan. 

 

Als u het zeker wilt weten kunt u inloggen op mijn KPN en de openstaande facturen checken.

Vul u gegevens in (bij profiel) en medewerkers zullen ook meekijken in enkele dagen. Ik vertrouw deze sms niet.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Anushka, heel goed dat je hier zo alert op bent! Ik geloof ook niet dat dit een sms van ons is. De tip van Jeroen is perfect: log in op MijnKPN en zie daar of er nog iets openstaat. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, laat je het dan weten?

@Jeroen Ruiter @Marcia_ oke, dankuwel! :)

Ik kreeg vanavond ineens dit bericht binnen. Ik heb niet eens een abonnement bij kpn. Tenzij T-mobile onder kpn valt maar daar weet ik niks vanaf. Is dit ook een phishing bericht? 
groetjes Celia

Reputatie 7

Welkom op het forum @Celia.asselt, dat ziet er niet uit als een sms van ons inderdaad. De link die wordt gegeven om mee te betalen is niet een die wij gebruiken. Bij twijfel kan je altijd in MijnKPN kijken of daar een openstaande factuur staat, zoals Jeroen eerder noemde. Als dat niet zo is, weet je zeker dat er geen openstaand bedrag is :slight_smile: