Beantwoord

Phishingmail melden

  • 9 November 2019
  • 17 reacties
  • 5693 keer bekeken

Ik heb zojuist phishing mail ontvangen. Ik kan mooie prijzen ontvangen van KPN. Ziet er echt uit als KPN, compleet met logo. Alleen de sitenaam begint met: “https://eu.retailexperts.icu”.

Kan ik hier een melding van maken om te voorkomen dat dit vaker gebeurd of andere te helpen?

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 11 November 2019, 11:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ja. Inloggen op webmail https://webmail.kpnmail.nl en de betreffende mail verplaatsen naar de SPAM map. Dit kan mogenlijk ook direct in je emailprogramma.

Maar…

Dan moet in je emailprogramma het email account wel ingesteld staat als IMAP. Dan kan dat.

Als in je emailprogrogramma het account ingesteld staat als POP3, dan kan het zijn dat bij ophalen van de mail alles meteen van de server verwijderd word. Inloggen op webmail om de betreffende phising mail in de SPAM map te plaatsen, dat kan dan dus niet, want daar is dan dus alle mail verdwenen.

Om het (in de toekomst) toch mogenlijk te maken, zou je in je emailprogramma bij de instellingen kunnen zoeken naar iets dat lijkt op:

Met deze instellingen op dit plaatje blijft de mail 14 dagen op de mailserver staan, en heb je dus de kans mailtjes in de SPAM map te plaatsen.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @CACvdL, welkom! Wat goed dat je er én niet ingetrapt bent én anderen hier ook op wilt attenderen. Wordt zeer gewaardeerd. Nick geeft al aan hoe je mail als spam kunt markeren. Wel is het zo dat dit alleen met de nieuwe webmail kan en nog niet met de oude/huidige webmail. Mocht je nog niet overgezet zijn, dan heeft het melden van de spam op die manier nog niet zoveel zin.

Op onze website staat meer informatie over phishing, en ook hoe je pishing mails bij ons kunt melden:

Meld phishing!

Twijfel je of een ontvangen e-mail van KPN wel echt is? Volg de stappen en stuur de melding door.

  • Kijk of jouw melding bij de actuele meldingen staat. Staat deze erbij? Dan is onze Abuse desk ermee bezig en voegt doorsturen niets toe.
  • Staat de melding er niet bij? Meld het ons! Bekijk hieronder per e-mail programma hoe je de mail in stappen door kunt sturen naar valse-email@kpn.com

Onder dit tekstblok op de website vindt je dan de uitleg per mailprogramma hoe dit te doen.

ⲕpⲛ ⲕlaⲛteⲛserviⲥe <ne-pas-repondre@raton-malin.com>

17-02-2020 Prachtige telefoon voor 2,-  als je maar met visa betaald :)

Weer een phising mail?

 

Reputatie 7
Badge +30

Ja! Dit is zéker niet van ons @Huub01!

Ik heb vannacht een fishing mail gekregen. Als ik het alleen in de spam box doe, doet er niemand aangifte van toch? 
 

dat is toch niet goed... 

Die mails zijn bekend en weggooien volstaat. Wil je toch iets doen, dan kun je de mail doorsturen aan abuse@kpn.com

Ik heb vannacht een fishing mail gekregen. Als ik het alleen in de spam box doe, doet er niemand aangifte van toch? 
 

dat is toch niet goed... 

Hallo @Tamara Jopp 

Dat klopt, je kunt het ook aan KPN melden, voor hoe zie de website van KPN.

 

vandaag fishing mail ontvangen van belastingdienst op mijn KPN mail adres vanaf < newsletter@kpnmail.nl>  Geachte heer / mevrouw (naam) uw openstaande schuld met kenmerkt etc etc……………. . wordt overgegaan tot beslaglegging  kunt u het openstaande bedrag direct voldoen via iDeal

Ik heb een e-mail ontvangen over een niet gedane betaling, stond ook een onbekend bedrag in vermeldt. Heb hierover gebeld en blijkt dus phishing te zijn.

Reputatie 7
Badge +30

Je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn, @Kaluh! Fijn dat je er zo scherp op bent! :-)

Zojuist mail gekregen, die gezien de zinsopbouw meteen al opvalt als een valse e-mail :

 

MijnKPN <ryzhikova.a@mail.zavodetalon.com>




Geachte Klant,

Onlangs heeft geprobeerd het factuurbedrag van 76,20 van uw abonnement te incasseren. Helaas is deze incasso geweigerd door de bank met foutmelding:

[IDS L33021 - Machtiging is (nog) niet geregisterd bij de bank van de debiteur]

Door het bedrag niet van uw rekening kon worden afgeschreven verzoeken wij u te handmatig te betalen. Door het openstaande bedrag van 76,20 over te maken naar: DE58 1001 1001 2620 8623 81 - KPN-NL

Opgelet: het bedrag zal worden verhoogd meteen buitengerechtelijk domiciliëring kosten van 90,50 indien het niet voor 02 november 2020 is voldaan. Wij willen u er ook op attenderen dat bij een achterstallige betaling van uw abonnement kan worden geblokkeerd.

 

Bij voorbaat dank voor uw medewerking,


Met vriendelijke groeten,

Damien van Luijhoff


KPN-Portaal

Reputatie 7
Badge +30

Goed dat je 'm meldt, @ASt0903 ! Dit ziet er inderdaad niet heel ‘echt’ uit, gelukkig.

Opgelet:

 

Wederom een vals bericht op mn handy beginnend met {RABOBANK ALERT}

Dit persoon of deze gasten zitten me constant, soms 2x per dag een telefoontje of mail te zenden.

 

Het  tel.nr. van de gasten is +31202205220 Dus wees gewaarschuwd. Gr JAC.

Geachte heer/mevrouw,

Uit onze administratie is gebleken dat wij geen (volledige) betaling hebben
ontvangen voor onderstaande factuur/facturen. Het betalingstermijnen is
reeds verstreken.

OMSCHRIJVING                      Factuurnummer            Openstaand bedrag
Openstaande facturen           3837363NL                      € 89,93

Wij verzoeken u het totaal openstaande bedrag van € 89,93 

 

 

Het leekt allemaal zo echt, dat mij moeder er bijna intrapte ook al heeft ze geen abonnement van KNP, gelukkig was ik er nog wel en ging KNP gelijk bellen voor meer informatie. Het bleek te zijn dat het een phishing mail was.
 

kan ik hier een melding van maken om te voorkomen dat dit vaker gebeurd of andere te helpen ?

Reputatie 7
Badge +30

Ha @gigi256, wat vervelend dit soort dingen :-(. Zoals je in het gemarkeerde antwoord kunt zien, hebben wij een pagina op kpn.com waar we uitleg geven over Phishing. Dit specifieke voorbeeld staat er ook bij! Het blijft uitkijken:disappointed_relieved: .

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @gigi256 , goed dat je dat hier nakijkt, maar een melding is niet meer nodig.

Het is een bekende phishing mail. Hij staat ook al op de KPN website.

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/valse-email.htm

Zie Aanmaning KPN bij de “Nieuwste Phishing e-mails”

Heb dit vandaag 27_7_2021 ook toegestuurd gekregen, nadat ik ongewild werd verbonden met de plaatselijke supermarkt als provider. Er is een stomme quiz die je binnen 1.32minuut moet invullen, dan ben je winnaar van een iPhone of smartphone, alleen moet je dan je gegevens verstrekken, met overmaken van 1euro. DOE DAT NIET!!!! Daar kun je heel arm van worden.

  Gelukkig internet_bankier ik niet. Heeft toch zijn voordelen. Anders was ik er misschien ingetrapt.