Beantwoord

Problemen met roaming / service / netwerkverbinding in het buitenland [Opgelost]



Toon eerste bericht

320 reacties

Popsie schreef:

Hoe heb ik ooit het GSM-loze tijdperk overleefd? Misschien door vaste telefoons bij tankstations, in dorpjes en de praatpaal langs de weg te gebruiken?
Ik lach me rot om dat gezeur over een paar uurtjes KPN storing! Get a life
En ja, je betaalt voor service. Nou én? Zoveel service voor zo weinig geld en dan ff geen info. Tjonge jonge.



Beste Popsie,
Je reflecteert dit helemaal naar je eigen situatie. Heel mooi dat het jou niets kan deren, maar noem het geen gezeur en het gaat zeker niet om over een paar uurtjes. Als jij, zoals ik, een systeembeheerder bent, je hebt al een hele drukke werkdag achter de rug en je kleintje is jarig, maar jouw duizenden remote users/klanten zitten globaal verspreid en melden zich massaal bij je via email en chat vanuit cafeetjes en restaurantjes waar ze wifi hebben en allen schreeuwen en smeken om een oplostijd, wat er aan de hand is, hoe lang het gaat duren en om alternatieven en de info op KPN start ontbreekt of is zeer sumier en je moet je info van csp reporter bij elkaar sprokkelen, dan ben je als grote speler als KPN heel erg verkeerd bezig. Onze gebruikers kunnen kiezen en een groot aantal wil nu met spoed overstappen naar een andere carrier. Met het nodige extra werk wat daar weer bij komt kijken. Dus denk er niet te licht over. Scalple en AdeWilde zeiden het net al; het zijn enorme blunders op blunders die begaan worden. Zeer ernstige fouten, technische fouten, slecht geteste work arounds, communicatie blunders...
Reputatie 1
Ik ben geen IT-specialist en heb dus geen enkel verstand van alle termen welke hier genoemd worden. Ik weet ook niet of KPN iets eraan had kunnen doen, en kan dus ook niet beoordelen of ze nalatig zijn geweest.

Waar ik wel verstand van heb is commercie.
En de manier waarom KPN ons niet fatsoenlijk heeft geinformeerd, is echt totaal onacceptabel.

Het gaat hier niet om een kleine storing maar om een grote storing, welke een grote groep klanten heeft getroffen en ook nog eens de groep welke de mobiele telefonie vrij hard nodig heeft.
Enige interesse, acceptatie, oprechte excuses, en voorlichting is dan wel het minste wat wij mogen verwachten.
Met andere woorden een status-update elke 2 uur is niet meer dan normaal.

Het is normaal dat mensen klagen als er geen telefoonverbinding is, je zal maar iemand nodig hebben (een dokter, politie, brandweer, pechhulp) en dan geen bereik hebben.
Dus dat lijkt me nogal een issue.

Voor iedereen die het hier niet mee eens is, en aangeeft hoe zielig wij wel niet zijn omdat we niet konden bellen of internetten, hoe deden ze dat vroeger allemaal, wil ik maar 1 ding zeggen: “.Loop niet zo te klagen over ons. Als jij je nog lekker voelt bij het gevoel van 1990 dan hoor je ons toch ook niet klagen”.

Verder ben ik het eens met @Scalple
Tis goed hoor. Als jullie hoge bloeddruk willen krijgen van een KPN loze middag, moeten jullie dat zelf weten. Maar een beetje relativeringsvermogen zou niet misstaan.
Ik wil natuurlijk niet terug naar internet loze tijdperk, maar daarom mag ik nog wel zeggen dat we vroeger echt niet zeurden over slechte verbindingen en wellicht een stuk creatiever waren om problemen op te lossen.
Ik zou als ik jullie was wel een vette schadevergoeding vragen voor al het leed wat je is aangedaan....?
Reputatie 1
@Popsie het zegt meer over jou dan over ons. Blijkbaar ben je niet in staat om berichten begrijpend te lezen. Schadevergoeding...????

Vroeger zeurden we ook over heel veel zaken niet, misschien waren die toen geen issue, wil niet zeggen dat ze nu ook issue zijn. Sterker nog over 20 jaar zullen mijn kinderen een issue hebben met zaken waar ik me nu niet druk over maak, waarom, omdat ze andere prioriteiten hebben en andere gebruiken. Ik ben nu net 31 jaar, Geen idee hoe oud jij bent maar blijkbaar oud genoeg om het vroeger anders op te lossen ?.

En nu ga ik heerlijk verder, en ja met mijn iPhone.

Goedenavond!
Reputatie 1
De oorzaak van dit alles is een mislukte, maar aangemelde test aangaande de noodstroomvoorziening:
- https://www.bit.nl/news/1883/93/Stroomonderbreking-BIT-2C

Voor meer informatie zie ook:
https://tweakers.net/nieuws/139767/kpn-klanten-in-het-buitenland-ervaren-roamingproblemen-na-stroomstoring.html
Reputatie 7
Badge +30
Volgensmij staat de onderbreking bij BIT hier helemaal los van
Reputatie 1
@RobinFlikkema.. Wellicht niet, maar ook het pinnen/ATM in het buitenland deed het niet voor zowel ING als de ABN. Dit duurde echter maximaal een uur.

Op tweakers las ik dat het roaming gebeuren hierop onderuit ging.

Meer info is altijd welkom, en... Het blijft een kwalijke zaak.
Reputatie 4
Badge +1
Beste kpn klanten ,zoals u gemerkt heeft hadden wij een kleine storing ,hierdoor was u mogelijk ruim 15 uur niet mobiel bereikbaar nog kon u zelf bellen of andere diensten van kpn mobiel gebruiken, ook alle andere providers die via ons prima netwerk hun diensten aanbieden waren hierdoor getroffen, u was dus niet alleen?. Daar wij u als klant niet persoonlijk op de hoogte houden via een bericht of welke andere manier dan ook ,adviseren wij u om, zelf het initiatief te nemen om naar deze site te zoeken en te ondervinden wat er precies aan de hand was, met uw kpn simcard.
Verder wensen wij u een prettige voortzetting van uw verblijf in het buitenland.
Want KPN heeft geleerd uit het verleden, nl. blijven (ver)zwijgen geen/of minimaal als mogelijk ruchtbaarheid er aan geven. En zo weinig informatie als mogelijk geven.
HARTELIJK DANK VOOR HET AFNEMEN VAN ONZE DIENSTEN.
Reputatie 5
Badge +2
@Scalple
Ik heb helemaal niet veel noten op mijn zang. 😛 Maar het is wel duidelijk dat mensen het volgens mij maar moeilijk kunnen verkroppen dat iemand een andere mening is toegedaan en wat meer begrip heeft dat vervelende situaties nu eenmaal wel eens kunnen ontstaan ondanks je hoge inspanningen. 😉 Je moet negatief zijn en meespringen op de "alles is ***" bandwagon, anders ben je de vijand - zo blijkt. Over professionaliteit gesproken. 🙂 Ik vind het een beetje hypocriet dat iedereen hier net doen alsof ze onfeilbaar zijn en zoiets hen nooit zou overkomen, dat ze nooit in een overmacht situatie terecht zijn gekomen en/of denken dat nooit (meer) te komen in de toekomst. Volstrekt onzin. Overmacht kan de beste overkomen en in alle werksectoren. Soms gebeuren er dingen die je niet had verwacht ondanks je enorme inspanningen om het te voorkomen. Maar enkel dat benoemen wekt duidelijk de toorn op van velen die dat ofwel niet willen horen of gewoon niet willen begrijpen wat ik bedoel, het is duidelijk een mening die je niet mag hebben; en dan komen zelfs rare argumenten en aanvallen naar boven omdat er op de inhoud kennelijk weinig valt af te dingen. :P

KPN is ook prima in staat om het probleem te herkennen en aan te pakken. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat er externe experts nodig zijn. Ik heb enkel gezegd dat er mensen rondlopen die haast beweren dat ze het in hun eentje met 5 minuutjes hadden opgelost. Dat soort mensen zie je altijd als er ergens een storing is. Maar als het puntje bij paaltje komt dan valt dat in de praktijk toch behoorlijk tegen en blijkt dat ook zij dat niet kunnen. Niets meer, niets minder. :)

En nee, andere providers gaan hier niet nog jarenlang om lachen... Die snappen het namelijk wél dat dit kan gebeuren en hebben zelf ook wel eens in dat schuitje gezeten. Alle providers hebben wel eens storingen, de ene keer kort en de andere keer lang. Kijk naar Vodafone die dagenlang achter elkaar uberhaupt geen connecties had een paar jaar geleden. Kijk naar Ziggo die korte tijd geleden meer dan 3x in een week bijna de hele dag geen DNS verkeer kon verwerken; hetgeen bij Ziggo trouwens wél kwam door nalatigheid en een slecht ingerichte stack. Ik vind het dan ook amusant om te lezen dat sommige mensen denken dat als ze overstappen dat dit dan een probleem oplost. Vandaag is het KPN, over een maand is het misschien Vodafone of T-Mobile. Als je werkelijk denkt dat een andere provider nooit storingen gaat hebben of heeft gehad, dan vind ik dat nogal naïef. Dus nee hoor... Die gaan niet lachen, en bij welke provider je ook zit: als je altijd internet wilt hebben dan zul je zélf voor redundantie moeten zorgen door een simkaart van een 2e provider erbij te nemen voor noodgevallen. Altijd. Bij welke provider je ook zit.

Die andere providers zullen waarschijnlijk hetzelfde denken als ik trouwens: dit kan gebeuren. Jammer voor KPN dat het hen nu dit keer overkomt, maar die providers weten dondersgoed dat zij het morgen zelf kunnen zijn. Die gaan dus ook geen grote mond opzetten of wat dan ook en al helemaal niet lachen. Sterker nog, vaak bieden ze elkaar hulp aan om de bereikbaarheid te vergroten en storingen sneller op te kunnen pakken als het een heel groot probleem is. In het verleden hebben providers elkaar meerdere malen uit de brand geholpen. En dit was een woordgrapje, want KPN heeft Vodafone destijds bijvoorbeeld geholpen toen hun datacenter in de fik was gevlogen. KPN heeft toen een deel van het klantenbestand van Vodafone toegang gegeven tot hun systemen én werden toegelaten op het KPN-netwerk, zodat die mensen weer konden bellen/internetten (in het buitenland). 🙂 Heel netjes. De providers gaan elkaar niet uitlachen en hebben in dat geval zelfs het klantbelang voorop gesteld. Denk je werkelijk dat dat zou gebeuren als ze geen begrip hebben voor die situaties? Kom op zeg. ;)

KPN is overigens prima in control geweest en heeft de situatie naar behoren opgelost. (Even puur over de storing zelf gesproken dan.) Dat het lang heeft geduurd: tja, niet alle problemen zijn met een klikje op te lossen - even opnieuw opstarten is echt niet altijd de oplossing, al lijkt dat wel te zijn wat een aantal mensen hier denkt. Gewoon even op reset drukken en magisch gaat het allemaal weer werken. Met zulke zeer geavanceerde apparatuur gaat dat lang niet altijd en er komen verschrikkelijk veel factoren en belangen bij kijken. Het aantal managers is ook niet van belang. Weet je... Eigenlijk zou het leuk zijn als KPN eens een rondleiding geeft door het SC of een filmpje publiceert van wat er allemaal komt kijken bij zo'n grote storing en wat die technici allemaal aan het doen zijn op dat moment. Dan snapt men misschien beter wat ik bedoel en waarom ik de mening ben toegedaan dat dit geen blunder is maar een zeer onfortuinlijke situatie die helaas iedereen kan overkomen.

Dat de communicatie te wensen over laat: daar heb je mij enkel beamend horen antwoorden en dat heb ik niet tegengesproken.

Ten slotte bagetalliseer ik helemaal niets. Ik word er ook een beetje moe van dat tien keer te moeten herhalen en mensen woorden uit hun context trekken om me zo tóch proberen aan te vallen omdat er geen inhoudelijke tegenargumenten blijken te zijn... Dus ik zeg het nog een keer, en voor iedereen die dan alsnog mijn woorden willen verdraaien of ze expres uit hun verband willen trekken: die negeer ik lekker. Zodoende: Ja, deze storing was heel vervelend. Ja het was zeer ernstig dat het zo lang heeft geduurd en hopelijk hebben ze ervan geleerd. Ja, de communicatie was slecht. Nee, dit was niet zomaar op te lossen. Nee, andere providers zijn niet vrijgesteld van soortgelijke problemen. Nee, dit is geen unieke situatie en het is gewoon pure overmacht dat iedereen kan overkomen. Dat maakt het niet leuker. Het maakt het niet beter, maar het is wel een veel accuratere weergave van de realiteit dan "dit had altijd voorkomen kunnen worden en binnen 5 minuten opgelost kunnen worden".
Doe daar verder mee wat je wilt, maar ik denk dat velen eigenlijk best begrijpen dat ik een punt heb doch dat gewoon niet willen toegeven; wellicht uit emotie omdat ze nog een beetje boos zijn over de lange storing.


Val me aan hoe je wilt of zeik me af hoe je wilt, het is mij om het even en ik lig er niet wakker van. :)
Dit is mijn mening. Als die je niet aanstaat: soit, dat kan! We mogen het met elkaar oneens zijn. Dat zal dan. Maar ik ga mijn mening niet bijstellen omdat mensen boos worden dat ik een andere kijk heb op deze situatie. 🙂 Ondanks dat ik jullie mening onterecht vind (mogelijk door weinig begrip van de complexte technologie) en het niet getuigt van veel empathie, heb ik wel respect voor jullie mening op dat punt. Het enige dat ik doe is tegenspraak bieden aan de mensen die net doen alsof dit een simpele "reboot en done!" storing was. ;)
En nogmaals: met betrekking tot de communicatie zijn we het unaniem eens! Die had beter gemoeten. Absoluut!! :)


Ik zal het hier verder bij laten. Jullie gaan mij niet overtuigen, ik ga jullie niet overtuigen.
We'll have to agree to disagree en dat is dan dat. :)

De storing is opgelost. Klaar.
Veel succes gewenst en ik hoop dat jullie een leuke compensatie krijgen van KPN voor deze storing.
En toch nog een keer de tip: bij welke provider je ook zit, als je **afhankelijk** bent van internet/bellen: zorg dan altijd voor een backupsim van een andere provider.



Groetjes en een fijne dag toegewenst! 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Aangezien kpn nu al zijn tweede grote storing binnen iets meer dan zes maanden had., en de informatie/ communicatie beneden ieder peil was/is hun arrogantie naar de klanten toe beschamend blíjft .zal kpn NOOIT het voordeel van de twijfel krijgen, bedrijven die zo een relatie willen opbouwen zullen altijd in de steek worden gelaten zodra er een passend alternatief opduikt..Het gaat er niet om of kpn het had kunnen voorkomen ,of sneller had kunnen oplossen kpn verdomd het om transparant en openlijk de klant te informeren.
Dit is geen incident, maar een structureel probleem bij kpn...
Sinds ik in Spanje ben heb ik diverse malen (ook na de storing)een bericht gekregen; u bevind zich in Spanje........etc..maar niet wij hadden een storing, mocht u via een betaalde hotspot communiceren kunt u deze uitzetten......etc excuses!!!!!

Maar mensen die niet op persoonlijke klantgerichtheid opgeleid/begeleid woren zullen het nooit begrijpen.
En stom verbaasd of geërgerd reageren als klanten om opheldering vragen.
Verder boeien 😉
Reputatie 1
[quote=Liroy]@Scalple
Pfff... Nadienadienada... Hmm... Blablabla... Ah
"Ja het was zeer ernstig dat het zo lang heeft geduurd en hopelijk hebben ze ervan geleerd. Ja, de communicatie was slecht" ./quote]

Zie je wel... Het kan veel korter! Minder noten!!

Zeer ernstig... Niet goed voorbereid op calamiteiten... Keten beheer niet in control.
Ik ben op dit moment in Georgie (Tbilisi), en het lijkt weer stuk te zijn. Ik kan diverse netwerken zien, maar aanmelden lukt niet.
Probleem was na een uur opgelost, alleen viel toen het internet in het hotel uit.
Reputatie 4
Badge +1
PeterK1838 schreef:

Probleem was na een uur opgelost, alleen viel toen het internet in het hotel uit.


Dat hotel netwerk zal toch niet door kpn onderhouden worden??????
Nee. Door de lokale IT boer, ....wat een drama. Een extender die kanaal 1 tot 9 in gebruik had....zucht.
Reputatie 1
[quote=Scalple]
Liroy schreef:

@Scalple
Pfff... Nadienadienada... Hmm... Blablabla... Ah
"Ja het was zeer ernstig dat het zo lang heeft geduurd en hopelijk hebben ze ervan geleerd. Ja, de communicatie was slecht" ./quote]

Zie je wel... Het kan veel korter! Minder noten!!

Zeer ernstig... Niet goed voorbereid op calamiteiten... Keten beheer niet in control.



Een punt waar de kpn van kan leren:

"BIT staat voor openheid en eerlijkheid. Zo worden incidenten altijd gemeld via onze website en niet weggemoffeld achter een klantenlogin. Ook over de oorzaak van storingen zijn we open. Iedereen mag weten wat er mis is gegaan en waarom dat mis is gegaan. Hieronder leest u of er op dit moment storingen zijn en wat de status ervan is. "

https://www.bit.nl/nl/over-bit/incidenten
Ik heb ernstige problemen ondervonden als gevolg van de storing.!
Ik verwach minstens excuses van KPN en vergoeding voor minimaal een hele dag geen gebruik te hebben kunnen maken van voor mijn echt essentiële informatie!
Zonder goed weerbericht is het onmogelijk te varen in de Lofoten Noorwegen!
Dus een ‘gevaarlijke’ storing!
Geen excuses!
En geen tegemoetkoming in de gemaakte kosten?
Hoeveel krediet verwacht KPN van mij?
Reputatie 4
Badge +1
Cornelis Pieter schreef:

Ik heb ernstige problemen ondervonden als gevolg van de storing.!
Ik verwach minstens excuses van KPN en vergoeding voor minimaal een hele dag geen gebruik te hebben kunnen maken van voor mijn echt essentiële informatie!
Zonder goed weerbericht is het onmogelijk te varen in de Lofoten Noorwegen!
Dus een ‘gevaarlijke’ storing!
Geen excuses!
En geen tegemoetkoming in de gemaakte kosten?
Hoeveel krediet verwacht KPN van mij?



Zij verwachten alle credit van de klant.
Maar voor de rest, reken maar nergens op.
Als er één is, die zijn klant bij dit soort problemen mis acht, is het kpn wel.
Sterkte ..
Reputatie 1
Cornelis Pieter schreef:

Ik heb ernstige problemen ondervonden als gevolg van de storing.!
Ik verwach minstens excuses van KPN en vergoeding voor minimaal een hele dag geen gebruik te hebben kunnen maken van voor mijn echt essentiële informatie!
Zonder goed weerbericht is het onmogelijk te varen in de Lofoten Noorwegen!
Dus een ‘gevaarlijke’ storing!
Geen excuses!
En geen tegemoetkoming in de gemaakte kosten?
Hoeveel krediet verwacht KPN van mij?



Inderdaad... Zeer ernstig.
Wat nog erger is, is dat men hiervan op de hoogte is geweest en bewust een keuze heeft gemaakt.
Ik kan me nml niet voorstellen dat een techneut die verantwoordelijk is voor een stuk uit de keten dit niet al een keer naar voren heeft gebracht.
interactievetv.nl/ ligt eruit.. althans krijg hier een melding dat deze dienst momenteel niet beschikbaar is.. #WKVoetbal en #FrenchGP moet ik nu missen ?

Reageer