Beantwoord

Problemen met roaming / service / netwerkverbinding in het buitenland [Opgelost]

  • 12 juni 2018
  • 320 reacties
  • 28574 keer bekeken


Toon eerste bericht

320 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ik heb ernstige problemen ondervonden als gevolg van de storing.!
Ik verwach minstens excuses van KPN en vergoeding voor minimaal een hele dag geen gebruik te hebben kunnen maken van voor mijn echt essentiële informatie!
Zonder goed weerbericht is het onmogelijk te varen in de Lofoten Noorwegen!
Dus een ‘gevaarlijke’ storing!
Geen excuses!
En geen tegemoetkoming in de gemaakte kosten?
Hoeveel krediet verwacht KPN van mij?


Zij verwachten alle credit van de klant.
Maar voor de rest, reken maar nergens op.
Als er één is, die zijn klant bij dit soort problemen mis acht, is het kpn wel.
Sterkte ..
Badge
KPN.... hoe lang nog....?
Komt er nog info, of slaapt iedereen?


Tot uiterlijk morgen 16 uur als ik t goed gelezen heb.
Badge
Ze hebben allemaal geen bereik als ik die verhalen zo lees, beetje vreemd dat ze wel een berichtje op het Forum kunnen plaatsen uit het buitenland... En dan piepen over compensatie... Als jullie niet kunnen bellen en internetten, kunnen jullie ook niet iets op het Forum plaatsen. Dat moeten jullie toch eens uitleggen... ;)

Is niet heel moeilijk als je de grens met Nederland weer overgaat.

T verhaal prepaid /dual sim gaat overigens nergens over.


Er wordt geclaimd multi layer redundant te zijn maar dat is niet zo. Want dan heb je genoeg capaciteit op je andere dc's om t op te vangen. Daarnaast browser refresh zorgt bij een goeie sessie management niet voor t platgaan van een website overigens een vreemde vergelijking.

100% redundantie zal je nooit halen maar deze storing duurt onnodig lang in t slechtste geval ben je 25 uur verder voor t weer functioneerd.
Ze hebben allemaal geen bereik als ik die verhalen zo lees, beetje vreemd dat ze wel een berichtje op het Forum kunnen plaatsen uit het buitenland... En dan piepen over compensatie... Als jullie niet kunnen bellen en internetten, kunnen jullie ook niet iets op het Forum plaatsen. Dat moeten jullie toch eens uitleggen... ;) het is gewoon antworod: Wifi blijft nog duur omdat ze via hotel moeten nemen. maar er zijn wel free wifi .maar het is beperkt mogelijkheden. dus ze kunnen niet smssen of bellen. internetten kan wel maar het is echter beperkte data.. en hotel beidt hoge prijs voor gebruik wifi .. maar binnen EU moet klant gewoon eigen abonnement (binnenlands!) gebruiken ipv aanvullende buitenlandse tarieven.
Hoe heb ik ooit het GSM-loze tijdperk overleefd? Misschien door vaste telefoons bij tankstations, in dorpjes en de praatpaal langs de weg te gebruiken?
Ik lach me rot om dat gezeur over een paar uurtjes KPN storing! Get a life
En ja, je betaalt voor service. Nou én? Zoveel service voor zo weinig geld en dan ff geen info. Tjonge jonge.
Reputatie 1
We kunnen er kort of lang over bomen.
Maar als je voor wat voor een reden dan ook een product aanschaft die je in de steek laat waarbij de leverancier niets van zich laat horen, dan schaf je jezelf toch gewoon een ander product aan?

Alles draait uiteindelijk om vertrouwen.
KPN heeft dat gevoel bij velen nog niet recht kunnen zetten.
Reputatie 1
@RobinFlikkema.. Wellicht niet, maar ook het pinnen/ATM in het buitenland deed het niet voor zowel ING als de ABN. Dit duurde echter maximaal een uur.

Op tweakers las ik dat het roaming gebeuren hierop onderuit ging.

Meer info is altijd welkom, en... Het blijft een kwalijke zaak.
Reputatie 1
[quote=Scalple]@Scalple
Pfff... Nadienadienada... Hmm... Blablabla... Ah
"Ja het was zeer ernstig dat het zo lang heeft geduurd en hopelijk hebben ze ervan geleerd. Ja, de communicatie was slecht" ./quote]

Zie je wel... Het kan veel korter! Minder noten!!

Zeer ernstig... Niet goed voorbereid op calamiteiten... Keten beheer niet in control.


Een punt waar de kpn van kan leren:

"BIT staat voor openheid en eerlijkheid. Zo worden incidenten altijd gemeld via onze website en niet weggemoffeld achter een klantenlogin. Ook over de oorzaak van storingen zijn we open. Iedereen mag weten wat er mis is gegaan en waarom dat mis is gegaan. Hieronder leest u of er op dit moment storingen zijn en wat de status ervan is. "

https://www.bit.nl/nl/over-bit/incidenten
Ze hebben allemaal geen bereik als ik die verhalen zo lees, beetje vreemd dat ze wel een berichtje op het Forum kunnen plaatsen uit het buitenland... En dan piepen over compensatie... Als jullie niet kunnen bellen en internetten, kunnen jullie ook niet iets op het Forum plaatsen. Dat moeten jullie toch eens uitleggen... ;) Zoiets heet een access point zoeken xxxxx. Daarnaast Het gaat mij niet eens over compensatie het gaat mij erom dat KPN een betere failover moet hebben. Dat KPN beter moet communiceren en vooral eerlijk naar de mensen moet zijn ipv ze in te duister laten zitten. Je kan niet van mensen verwachten dat ze uren bij een mac gaan zitten in de hoop ooit eens een keertje een update te zijn. Over hoe lang het zou moeten gaan duren.
Let wel Mensen hadden niet we konden bv ook niet eens bellen laat staan gebeld worden. En daar zit de kern van het probleem ook gewoon. Helemaal geen service hebben en het ook niet kunnen krijgen via een buitenlandse provider op die manier.

admin: taalgebruik aangepast. laten we het netjes houden
Ook ik mag sinds vanmiddag in Duitsland genieten van 'No Service'. De informatie vanuit KPN vind ik persoonlijk zeker onder de maat. Mobiele telefonie is té belangrijk om zo schijnbaar laks mee om te springen. Zeker als het klanten in het buitenland betreft, voor wie de mobiele verbinding hun belangrijkste manier is om bereikbaar te zijn.

Er kan altijd iets mis gaan. Maar als het dan misgaat, wees dan overdadig duidelijk in het communiceren van het volgende:

1. Bevestiging van de storing: ja het is stuk, we zijn ermee bezig.
2. Wat is er stuk, wie heeft er last van, en wat zijn de symptomen?
3. Waarom is het stuk?
4. Wat is de eventuele workaround?
5. Wat is de huidige status?
6. Wanneer is het opgelost?
7. Post-mortem: een volledig en transparant bericht waarin stapsgewijs en gedetailleerd uiteengezet wordt wat er stuk is gegaan, hoe, waarom, wat er gedaan is om de dienstverlening te herstellen, en wat er eventueel geleerd is, en hoe die lessen naar praktijk vertaald worden. Transparantie schept vertrouwen.

Effectief zitten we nu al een paar uur vast op stap 5. Stap 6 is misschien nog niet te bepalen. Maar blijf dan voortdurend je klanten op de hoogte houden. Geen nieuws is slecht nieuws. Het geeft klanten het idee dat ze niet serieus genomen worden.

Overigens eens met @Joa. Mijn vriendin stond op het punt om van T-mobile naar KPN over te stappen, en dat plan is nu van de baan. Risico-spreiding. Zonder haar T-mobile verbinding had ik nu niet eens geweten wat de oorzaak van de issues was.
Gohh. Jij hebt het als it consultant vast heel druk nu zo te zien

Ik zal tegenover jouw verhaal 1 zinnetje plaatsen:

Mensen vergeven een leverancier (terecht) een storing maar vergeven niet een gebrek aan informatie of desinteresse in de behoeftes van de klant.
Thnx Peter!! Die melding kon ik nergens vinden gisteravond.

Om 13:30 (12 juni) lokale tijd is een datacentrum wat roaming regelt getroffen door een storing. Daardoor kan men wereldwijd geen gebruik maken van telefoons met kpn behalve in Nederland zelf (geen roaming). Men werkt zich de pleuris om de problemen op te lossen.

Info omtrent de storing:
https://www.kpn.com/service/storingen.htm#/problemen-en-storingen
en
https://forum.kpn.com/storings-en-phishingsmeldingen-25/problemen-met-roaming-service-netwerkverbinding-in-het-buitenland-storing-452509
Een noot aggregaat helpt echt niet: zit je de hele avond pinda's te doppen
Reputatie 5
Badge +2
Mja, met een abo van €15 per maand 1 dag storing is €0,50 compensatie. Die moeite kan je beter niet nemen en gewoon lekker wachten op wat KPN zelf gaat aanbieden na inventarisatie, grote kans dat dat hoger ligt dan dat en het scheelt je de moeite.

Dat terzijde, de storing zou binnen enkele uren opgelost moeten zijn als we de berichtgeving van derde partijen (kleine slag om de arm houden dus!) met info vanuit het SC moeten geloven:

—update 21:30 uur—

Meerdere links vanuit KPN datacenter verantwoordelijk voor de afhandeling van mobiel internationaal verkeer waren door de stroomstoring verbroken. De komende uren zal het verkeer gefaseerd terugkomen.

—update 00:20 uur—

KPN werkt de aankomende uren door aan volledig herstel.



Dus als morgenochtend iedereen wakker wordt, dan werkt het hopelijk weer helemaal naar behoren! :)
-edit- Het wordt gefaseerd gedaan, volgens de laatste update wordt verwacht dat iedereen uiterlijk rond 16.00 er weer op kan, de een sneller dan de ander afhankelijk van de batch en met wat mazzel veel eerder natuurlijk. Geen belofte, maar ze boeken vooruitgang! 🙂
Wat gaat KPN nu DOEN??? Is de rekening door KPN wel betaald aan de buitenlandse providers? Ondanks vele klachten. Nog steeds geen oplossing. Een stroomstoring is een kul argument. DN moet wr een noot aggregaat bijspringen. Niet OK.!
Reputatie 5
Badge +2
Er is helaas een grote storing die hopelijk binnen enkele uren is opgelost.
Wij zijn op dit moment in Mallorca en sinds vanmiddag hebben wij geen internet en telefonisch bereik meer. Hoe lang zal deze storing nog duren? Morgen verwacht ik namelijk een belangrijk telefoontje.
Reputatie 5
Badge +2

Gaan met die banaan.. las ergens dat kon bijna nooit storing heeft hoop toch echt dat je dat als grap bedoeld.. Heb enkele klanten niet kunnen informeren over verlate aankomst door dit kost mij een hoop ellende en geld.


Nee geen grap :)
KPN is zeer stabiel. Ik denk dat dit de eerste zeer grote storing is die ik in jaren tijd heb gezien op het mobiele netwerk. Het werkt eigenlijk altijd. Nu een x niet, sh*t happens.


Als t meerdaags redundant is uitgevoerd dan klopt er ergens iets niet in je noodstroom voorziening anders had dit niet gebeurt.


Dat is niet helemaal waar. Onvoorziene omstandigheden kunnen zich zelfs met tiendubbele redundantie nog voordoen. Niets is foutvrij en je kan je onmogelijk 100% indekken. Als door een samenloop van omstandigheden de apparatuur toch zonder stroom komt te staan, dan levert dat problemen op. Bijvoorbeeld een bug die daardoor wordt geraakt waardoor een sneeuwbal effect zich voordoet. Of dat het netwerk zich ongetwijfeld zelf zal willen herstellen, maar ook zal iedere mobiele aansluiting tegelijk opnieuw willen verbinden: dat overbelast dan weer de overige datacentra die t niet aankunnen (dat is natuurlijk niet berekend op tienduizenden aanvragen in één keer, dus effectief DDoS’en de klanten KPN... Ironisch genoeg. Net als dat wanneer een site het zwaar heeft en iedereen gaat op F5 rammen dat het dan geheid helemaal platgaat.), en gezien er steeds opnieuw verbinding wordt gelegd blijft zich dat herhalen; daarom vond ik de aankondiging dat ze de boel gefaseerd weer online brengen ook totaal niet onverwacht.

Enterprise oplossingen zijn zeer sterk, stabiel en redundant: maar als je pech hebt en het gaat net op de verkeerde manier mis, dan heb je pech. Alles 99,99999999% indekken kan wel (noot: wederom niet 100%), maar dan zou je abonnement een paar honderd euro per maand kosten. En waarom? Voor eens in de 5 jaar een dagje storing? 😛 Dat is onzin natuurlijk. 🙂 Als het dan echt zo extreem belangrijk is kan je altijd een dualsim toestel aanschaffen met een prepaid sim op een ander netwerk voor noodgevallen.

Het is en blijft techniek. Alles kan falen. Ook bij KPN kan het dus wel eens misgaan.
In Kroatië, al vanaf 13:30 geen service van wat dan ook.. pinpassen werken allemaal niet. Dit is best lastig als je net getankt hebt..
@levensgenieter: 20 jaar geleden kon je ook nog niet contacloos betalen.. nu is het 2018.
KPN hoelang gaat dit nog duren?
Reputatie 5
Badge +2

het is gewoon teveel lang. het is niet meer normaal. Sommige mensen hebben wel zakelijke abonnement . Daarom is KPN zelf verantwoordelijk voor goede systeem. Normaal gesproken moet er snel verholpen binnen 12 uur. het is nu officeel langer dan 12 uur.


Het is erg lang en zeker niet optimaal. Als het kon, dan had KPN het natuurlijk binnen 5 minuten opgelost. Het is echter gewoon niet altijd mogelijk... Zie het zo: jij moet om 16.00 bij een klant zijn. Je gaat op tijd weg. Opeens kapt om 15:00 je auto ermee, maar je moet nog 100KM. Je belt je collega op (redundantie), maar het blijkt dat die overspannen thuis zit (overbelast netwerk op het redundantie-punt) en je andere collega zit bij een andere klant (andere routering/taak binnen het netwerk). Je belt je pechhulp voor vervangend vervoer (backup verbinding), maar die kunnen er pas over een uur zijn. Intussen staat er ook nog eens dikke file (alle klanten willen tegelijk terug het netwerk op), dus je gaat er pas om 18:00 kunnen zijn. Helaas is het bedrijf dan al dicht. Moet men jou nu boos aankijken omdat je het niet hebt kunnen regelen, of heb jij gewoon je best gedaan maar is ondanks jou goede inspanningen en je driedubbele backup plan (collega, collega, pechhulp) het gewoon mis gegaan?

Het is gewoon een vaststaand feit: soms gebeuren er dingen waar jij niets aan kunt veranderen dat het nou eenmaal gebeurd is, en ondanks al je goede wil, pogingen en de extra kosten die je hebt gemaakt (zoals pechhulp) om te zorgen dat je in 99% van de gevallen toch nog om 16:00 had kunnen aankomen zijn door een samenloop van omstandigheden helaas mislukt. Dat noemen we overmacht. Dit kan KPN ook overkomen, en helaas is dat ze nu een keer, voor het eerst in lange tijd, overkomen. Met dit soort zeer geavanceerde technieken is het meestal zelfs zo dat ALS het dan toch misgaat het ook langer duurt om te herstellen omdat het dan goed verrot gaat ook. Techniek is feilbaar. Redundantie is feilbaar. Leveranciers zijn feilbaar. Het kan gebeuren, en ik vind het persoonlijk dan vreemd om zo boos te worden als sommige die ik hier zie; ondanks dat ik het volledig kan begrijpen dat ze het heel vervelend vinden. Maar KPN kan er ook gewoon niets aan doen dat dit nu eenmaal gebeurd is, dan heeft blijven zeuren ook geen nut... Ze weten best dat dit mensen raakt, en daarom zijn ze met man en macht bezig om iedereen zo snel mogelijk weer online te krijgen; meer kan je niet van ze vragen. (Ja op wat marginale compensatie na, maar kom op... Voor €0,50 a €1 zou ik de telefoon niet eens oppakken om te klagen. Maar dat is ieder voor zich.)

Zakelijke klanten hebben compleet andere contracten dan consument, dus dat is niet te vergelijken. :)
Die kunnen afhankelijk van het contract zeker babbelen met KPN, maar dat is hier nauwelijks aan de orde.

Er is overigens niets dat voorschrijft dat de storing binnen 12 uur opgelost moet zijn bij consumenten contracten he. 🙂 Er is enkel de regel dat als de storing langer dan 12 uur duurt dat de klant dan recht heeft op 1/30e van hun maandelijkse kosten per 24 uur dat het offline is.


Dan moet KPN door klanten gemaakte kosten betalen. het is gewoon redelijk,omdat ze binnen EU kunnen bellen en internetten zonder bijkomende kosten. In elk geval heeft klant gelijk omdat ze in Spanje hebben geprobeerd.


Nee, zo werkt dat dus niet. 😉 Het is een eigen bewuste keuze om die extra kosten te maken, al helemaal als je dat zonder overleg doet.

Wettelijk gezien heb je dus recht op 1/30e van je abonnement bij consumenten contracten.
Stel jij betaald €15 per maand dan is dat dus €0,50 per dag. Stel je betaald €30 per maand dan is het €1 per dag. Niet wereldschokkend.

Alles daarboven is puur coulance vanuit KPN en aan KPN zelf om te beslissen. Het is gewoon echt niet zo dat je bij KPN doodleuk je bonnetje kan indienen voor alle gemaakte kosten. Nogmaals: als het zo extreem belangrijk voor je is dat je geen paar uur zonder kan, dan dien je zélf te regelen dat je een backup plan hebt. KPN kan er niet aan doen dat, als internet/bellen zo super extreem belangrijk voor je is dat je het echt niet kan missen, niet zelf hebt gezorgd voor redundantie. Stel je laat je telefoon in het water vallen dan heb je ook een probleem als je geen extra telefoon mee hebt... Zo'n situatie is ook je eigen probleem, zo ook hier. KPN biedt een dienst, maar biedt niet de garantie van 100% uptime. Dat weet je van tevoren, staat netjes in de voorwaarden, et cetera. Als je dan tócht zelf niet €0,10 per 6 maanden uitgeeft om een prepaid simkaartje actief te houden voor noodgevallen: ja, sorry - maar dan moet je niet zeuren ook als het plat ligt en je leven er van afhangt. 😛 Ja het is vervelend, maar als het écht zo mega mega belangrijk voor je is - dan had je zelf ook iets kunnen doen om het te voorkomen, dat kan je KPN niet aanrekenen; die leveren een consumenten dienst en basta.

KPN zal vast met een leuke compensatie komen. Bijvoorbeeld iedereen een maand extra dataverkeer en/of een paar gratis films. Wil je dat niet dan kan je natuurlijk bellen om toch je €0,50 wettelijke compensatie te krijgen i.p.v. wat KPN biedt, maar dat is aan jezelf hoeveel moeite je daarin wilt steken. (Ik zou het onzinnig vinden, maar ik ben dan ook duidelijk wat meer begrip dat dit pure overmacht is en KPN er weinig aan kan veranderen. Murphy's law, techniek is nu eenmaal niet feilloos.)

Het is echter allemaal speculatie en volstrekt onbelangrijk op dit moment. De top prioriteit is het oplossen van de storing, eventuele cadeautjes/compensatie voor de klanten zijn totaal ondergeschikt aan het belang om iedereen weer online te krijgen. :)

Nogmaals, dat gaat om de consumententak. Bij de zakelijke tak is het uiteraard afhankelijk van je contract en eventuele SLA die afgesproken is. (Eg: binnen 4 uur weer online, zo niet: dan ...)
Maar ook bij de zakelijke kant kan ik je garanderen dat je echt niet zomaar al je bonnetjes kan inleveren - veelal beperkt zich dat tot maximaal de prijs van één maand. Nevenschade wordt sowieso 9 van de 10 keer niet vergoed tenzij je echt een lel van een contract met verzekeringen en alles hebt, maar dan heb je het over contracten van honderden euro's per aansluiting die bij grote bedrijven soms in de miljoenen lopen aan jaarlijkse kosten. Als consument is dat niet zo. En dat is dan ook iets minder strak. Men wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten (obviously, als je al wilt bellen voor een paar cent compensatie :P), voor dat dubbeltje kan je geen enterprise solution verwachten waar je altijd met 5 minuutjes weer online bent; ondanks dat KPN dit in 99% van de gevallen wél netjes doet! Wat dat betreft mogen we blij zijn met een goede provider als KPN. Nu ze een keertje een zeer zeldzame zware storing hebben: kom op. Give them a break. Het werkt jaren prima, dan hoor je bijna niemand. Bijna niemand die ff de moeite neemt om "bedankt dat alles zo goed werkt" te komen zeggen. Maar één keer een downtime en men begint alweer over hoe slecht het allemaal wel niet is en dat er compensatie geëist wordt. Niet lullig bedoeld, maar zijn we echt zo enorm verwend geraakt? Ik vind het een slechte ontwikkeling, waar is de redelijkheid en inlevingsvermogen gebleven...? Afijn.

Elke netwerkprovider heeft wel eens een storing, nu is dat KPN. Soit. :)
Ik wens je in ieder geval succes met het indienen van tientallen euro's aan hotel-WiFi kosten, je hebt echt geen enkel wettelijk recht om dat van KPN op te eisen en mag al in je handjes knijpen als ze 1x €10 vergoeden. :)

Er zullen trouwens vast genoeg mensen zijn die het totaal niet met me eens zijn, of nog zo boos zijn dat ze niet willen inzien dat wat ik zeg eigenlijk best redelijk is (stel even dat het je zelf overkomt terwijl je machteloos toekeek...) - dat is dan maar zo. :)
Ja deze storing is, pardon the French, heel erg k*t. Ja het is super vervelend. Maar het kan nu eenmaal gebeuren, realiseer je dat gewoon zou ik zeggen en ken de redelijkheid en billijkheid toe die je zelf ook graag zou ontvangen in zo'n situatie. Dat maakt de wereld een stuk prettiger en vriendelijker! 🙂
Sinds vanmorgen geen mobiele netwerk verbinding meer. In Kroatië/Istrië.

Moet belangrijke zaken regelen.
Hoe lang duurt dat nog? Wat zijn de opties voor mij??

Ik kan nu de hotspot van iemand anders gebruiken.

Graag spoedig antwoord.
Reputatie 5
Badge +2
Waarom werkt dit nog niet en vooral waarom geen info over wanneer wel???

De webcare is denk ik niet aan het werk nu, maar zoals vermeld was het laatste bericht dat ik via-via hoorde dat ze hopen het uiterlijk om 16.00 opgelost te hebben. Eerder kan ook natuurlijk. En gezien het gefaseerd gaat grote kans dat klanten een voor een in batches terug online komen. (Dus misschien heeft Pietje om 7.00 alweer verbinding, maar Susanne pas om 10.30.)

Noot dat dit absoluut geen belofte was, maar een verwachting dat dat de uiterlijke tijd is.
Als het eerder klaar is, dan is dat mooi meegenomen. De verwachting was eerder eind van de nacht, maar dat gingen ze niet redden dus hebben ze een bredere marge genomen.
Sinds begin middag ook geen mobiele netwerk verbinding meer in Kroatië/Istrië.

Moet belangrijke zaken regelen.
Hoe lang duurt dat nog? Wat zijn de opties voor mij??
Waarom geen melding?
Erg slecht!!
0
Ik kan nu nog even de hotspot van iemand anders gebruiken, maar dat is niet de oplossing.
Reputatie 5
Badge +2
Ik zie hier nu alweer wat familie in het buitenland online komen, goed nieuws dus! 🙂
13.30 was er de stroomstoring. Nu is het bijna 10 uur later. Heb in Zweden nog steeds geen service.

Reageer