Beantwoord

Random aanmeld problemen bij de smtp server

  • 8 september 2016
  • 19 reacties
  • 1350 keer bekeken

Ik gebruik Thunderbird als mail client. Bij het versturen van berichten krijg ik vaak de melding dat mijn wachtwoord niet klopt. Deze wordt echter automatisch door TB verstuurd en (zou dus) altijd het zelfde moeten zijn. Na een aantal pogingen lukt het altijd wel om mijn mail te versturen.

Ik heb daarop de logging van TB aangezet en ik zie geen verschil tussen een poging die faalt en een poging die wel lukt. Dit betekent dat dat ofwel de SMTP server van de KPN 'kuren' heeft, ofwel dat TB random verschillende paswoorden verstuurd. Dit laatste kan ik helaas niet controleren omdat deze uit de log worden gehouden maar aannemelijk lijkt het mij niet. Blijft over dat de SMTP server 'raar' doet.

Herkent iemand dit probleem?

Een voorbeeld waarbij de eerste poging niet lukt en een 2e poging, 7 seconden later, wel lukt staat hieronder.
========
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Connecting to: smtp.kpnmail.nl
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 220 CPSMTPM-CMT102.kpnxchange.com kpnxchange.com Thu, 8 Sep 2016 15:29:47 +0200
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 14
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: EHLO [192.168.1.139]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CPSMTPM-CMT102.kpnxchange.com Hello [185.15.249.141]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-TURN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-SIZE 15744000
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ETRN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-PIPELINING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-DSN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ENHANCEDSTATUSCODES
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-8bitmime
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CHUNKING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-VRFY
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-TLS
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-STARTTLS
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 OK
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 4
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 21
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: STARTTLS
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 220 2.0.0 SMTP server ready
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 19
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 14
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: EHLO [192.168.1.139]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CPSMTPM-CMT102.kpnxchange.com Hello [185.15.249.141]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-AUTH=LOGIN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-AUTH LOGIN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-TURN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-SIZE 15744000
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ETRN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-PIPELINING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-DSN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ENHANCEDSTATUSCODES
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-8bitmime
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CHUNKING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-VRFY
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 OK
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 4
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 21
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP auth: server caps 0x20134, pref 0x300, failed 0x0, avail caps 0x100
-1752631488[7f9a9646b580]: (GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400)
-1752631488[7f9a9646b580]: trying auth method 0x100
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 15
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP: MSN or LOGIN auth, step 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: AUTH LOGIN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 334 VXNlcm5hbWU6
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 13
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 16
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP AuthLoginStep1() for MIJN_EMAIL_ADRES@wxs.nl@°b*”š
-1752631488[7f9a9646b580]: LOGIN auth
-1752631488[7f9a9646b580]: Logging suppressed for this command (it probably contained authentication information)
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 334 UGFzc3dvcmQ6
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 18
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Login response, code 334
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 17
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP AuthLoginStep2
-1752631488[7f9a9646b580]: PLAIN/LOGIN auth, step 2
-1752631488[7f9a9646b580]: Logging suppressed for this command (it probably contained authentication information)
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 535 5.7.0 Password not accepted
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 18
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Login response, code 535
-1752631488[7f9a9646b580]: marking auth method 0x100 failed
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP auth: server caps 0x20134, pref 0x300, failed 0x100, avail caps 0x0
-1752631488[7f9a9646b580]: (GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400)
-1752631488[7f9a9646b580]: no auth method remaining
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP: ask user what to do (after login failed): new password, retry or cancel
-1752631488[7f9a9646b580]: cancel button pressed
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: QUIT
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 221 2.0.0 CPSMTPM-CMT102.kpnxchange.com Service closing transmission channel
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 11
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 12
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP connection error quitting 80004004, ignoring

=================== Poging 2 ==================================


-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Connecting to: smtp.kpnmail.nl
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 220 CPSMTPM-cmt107.kpnxchange.com kpnxchange.com Thu, 8 Sep 2016 15:29:54 +0200
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 14
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: EHLO [192.168.1.139]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CPSMTPM-cmt107.kpnxchange.com Hello [185.15.249.141]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-TURN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-SIZE 15744000
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ETRN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-PIPELINING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-DSN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ENHANCEDSTATUSCODES
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-8bitmime
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CHUNKING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-VRFY
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-TLS
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-STARTTLS
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 OK
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 4
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 21
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: STARTTLS
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 220 2.0.0 SMTP server ready
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 19
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 14
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: EHLO [192.168.1.139]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CPSMTPM-cmt107.kpnxchange.com Hello [185.15.249.141]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-AUTH=LOGIN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-AUTH LOGIN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-TURN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-SIZE 15744000
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ETRN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-PIPELINING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-DSN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-ENHANCEDSTATUSCODES
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-8bitmime
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-CHUNKING
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250-VRFY
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 OK
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 4
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 21
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP auth: server caps 0x20134, pref 0x300, failed 0x0, avail caps 0x100
-1752631488[7f9a9646b580]: (GSSAPI = 0x800, CRAM = 0x2000, NTLM = 0x4000, MSN = 0x8000, PLAIN = 0x200, LOGIN = 0x100, EXTERNAL = 0x400)
-1752631488[7f9a9646b580]: trying auth method 0x100
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 15
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP: MSN or LOGIN auth, step 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: AUTH LOGIN
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 334 VXNlcm5hbWU6
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 13
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 16
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP AuthLoginStep1() for MIJN_EMAIL_ADRES@wxs.nl@°b*”š
-1752631488[7f9a9646b580]: LOGIN auth
-1752631488[7f9a9646b580]: Logging suppressed for this command (it probably contained authentication information)
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 334 UGFzc3dvcmQ6
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 18
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Login response, code 334
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 17
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP AuthLoginStep2
-1752631488[7f9a9646b580]: PLAIN/LOGIN auth, step 2
-1752631488[7f9a9646b580]: Logging suppressed for this command (it probably contained authentication information)
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 235 2.7.0 Authentication successful
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 18
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Login response, code 235
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 3
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: MAIL FROM: SIZE=2713
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 2.1.0 MIJN_EMAIL_ADRES@MIJN_DOMEIN...Sender OK
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 5
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: RCPT TO:
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 2.1.5 Relaying to [#### removed #####]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 6
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 5
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: RCPT TO:
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 2.1.5 Relaying to [#### removed #####]
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 6
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: DATA
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 354 Start mail input; end with .
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 7
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 8
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: .
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 250 2.6.0 Queued mail for delivery
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 9
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Send: QUIT
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 0
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP Response: 221 2.0.0 CPSMTPM-cmt107.kpnxchange.com Service closing transmission channel
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 10
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP entering state: 12
-1752631488[7f9a9646b580]: SMTP connection error quitting 804b0002, ignoring
icon

Beste antwoord door Coen_b 15 september 2016, 17:46

@Paul_
Dag Paul, ik kan inderdaad bevestigen dat de problemen zijn opgelost. Ik zie dat alle SMPT servers waar ik vandaag aan verbonden ben geweest inderdaad mijn mail in een keer accepteren. Vanmorgen was dat nog niet zo maar vanaf een uur of 12 ervaar ik geen problemen meer.

Even voor mijn begrip; is dit forum de enige/juiste plek om problemen, zoals bovenstaande, te melden?
Persoonlijk zou ik het prettiger vinden als ik een probleem als dit zou kunnen melden aan een technisch onderlegd iemand. Bellen met de helpdesk is in ieder geval een zinloze exercitie..
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Dus de eerste keer pakte hij je wachtwoord niet goed?
Er is echt geen pijl op te trekken. Vanochtend kon ik de eerste paar uur meerdere mails versturen zonder een enkel probleem maar vanmiddag moest ik het iedere keer een aantal keren proberen. Niet écht een ramp allemaal, maar ik vind het wel vervelend..
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Coen, welkom op het forum! Vreemd probleem. Ik zou verwachten dat hij het of wel, of niet doet. Niet dit eerst niet maar later wel gedoe. Kun je eens checken in de accountinstellingen hoe je de smtpinstellingen hebt staan. En of je onverhoopt meerdere actief hebt. In dat geval, check of je dan wel verzend via de juiste smtp. In dit Mozilla supportartikel staan screenshots van de instellingen die ik bedoel.
Hallo,

Bij ons doet hetzelfde probleem zicht voor, maar dan via Gmail. Getest door de instellingen "aan te passen". Naar instellingen gegaan, smpt server instellen, niks aanpassen en daarna kiezen voor opslaan. In ongeveer 50% van de keren worden de instellingen wel opgeslagen, de andere 50% de foutmelding dat de inloggegevens niet correct zijn.

Dit is een van de mails die dus in ongeveer 50% van de tijd terug komen:
Delivery to the following recipient failed permanently:

[e-mailadres ontvanger]

Technical details of permanent failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the relay smtp.kpnmail.nl [213.75.63.13].

The error that the other server returned was:
334 VXNlcm5hbWU6
334 UGFzc3dvcmQ6
535 5.7.0 Password not accepted
Reputatie 7
Badge +30
Maar je wilt ook helemaal niet de KPN SMTP server gebruiken voor gmail!?
Hi Robin,

Juist wel om via het het bestaande email adres te kunnen blijven antwoorden.
Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum Boog! Opmerkelijk dat we nu twee vergelijkbare problemen zien. Ik geloof zelf niet zo in toeval, maar ik had meer meldingen verwacht als het een grote storing zou betreffen. Voor de zekerheid heb ik navraag gedaan bij het technisch beheer van het e-mailplatform. Wellicht is hun meer bekend over een mogelijke storing. Ik kom er op terug zodra ik reactie heb!
Hier hetzelfde. 3 computers met Outlook. Twee blijven vragen om het hetnet.nl wachtwoord en de derde om het kpnmail.nl wachtwoord. Dat wachtwoord staat dan al ingevuld en een keer of drie (gemiddeld) op ok klikken helpt en de e-mail komt binnen. Het is volkomen random, maar gebeurt de hele dag door.
Als aanvulling op mijn oorspronkelijke verhaal..
Wat ik zie is dat als ik een mail probeer te verzenden er een verbinding opgezet wordt met een van de mail servers van de KPN. In de log ziet dit er zo uit:
SMTP Response: 220 cpsmtpm-cmt109.kpnxchange.com kpnxchange.com Wed, 14 Sep 2016 12:16:46 +0200
Er zijn duidelijk meerdere servers waar een verbinding mee opgebouwd kan worden, zo zie ik: CPSMTPM-CMT101.kpnxchange.com
CPSMTPM-CMT102.kpnxchange.com
CPSMTPM-CMT103.kpnxchange.com
CPSMTPM-CMT104.kpnxchange.com
etc.
Alle servers, behalve CMT109, vinden mijn 'user name - password' combinatie niet goed. Alleen als bij het aanmelden er een verbinding opgebouwd wordt met deze laatste lukt het om een mail te versturen.
Ik heb dus de indruk dat het probleem ligt bij de configuratie van de mail servers van de KPN.. 😠
Reputatie 7
Badge +27
Dank je voor de aanvulling, Coen. Welkom op het forum, Marty!

Er is antwoord gekomen op Joran's navraag hierover. Het blijkt dat technisch beheer bezig is met upgrades van de mailhosts. Hierdoor kan het zijn dat je af en toe de connectie verliest of niet kan aanmelden. Dit is steeds van korte duur. Hierdoor krijg je dan het gedrag dat jullie zien dat het soms niet werkt en dan ineens weer wel. Dit stopt dan ook vanzelf wanneer ze klaar zijn met upgraden. Wanneer dat is weten we niet, maar ik verwacht niet dat dit heel lang zal duren.
Het bovenstaande probleem doet zich bij mij ook al enkele weken voor. Ik gebruik Outlook.com en krijg wanneer ik via het tandwieltje: opties-account bewerken steeds de volgende melding:
Je kunt niet worden aangemeld bij de SMTP-server. Controleer of je gebruikersnaam en wachtwoord kloppen.
[ Reactie van server: 535 5.7.0 Password not accepted ]

terwijl wel alle instellingen goed staan. De verhouding wel/niet kunnen verzenden is in mijn geval 4/96 %.
Het van korte duur is bij mij dus niet van toepassing
Bij ons duurt dit al de hele maand september. Nu na een keer of 20-30 keer proberen de mailtjes er nog niet uit of erin. Begint wel een probleem te worden.
@Erik_

Allereerst, bedankt voor je antwoord.
Het is echter niet zo zeer dat ik niet kan verbinden met 'de' mailserver, dat lukt wel. Er staan voldoende servers online die voor de load balancing zorgen. In mijn log kom ik er in ieder geval al 8 tegen.
Probleem is meer dat deze servers onderling niet gesynchroniseerd lijken te zijn, de servers CPSMTPM-CMT101, CMT103 tot CMT108 wijzen al mijn aanmeldingsverzoeken af, alleen CPSMTPM-CMT109 accepteert ze.
Helaas lijkt deze 'achteraan' in de rij te staan en duurt het lang voordat TB daar eindelijk aan verbind.
Dit is al dagen aan de gang, en lijkt ook veel erger te worden. Vandaag werd ik in ieder geval écht een beetje zat van dat ik voor ieder mailtje dat ik wil verzenden (10-tallen per dag) telkens maar weer opnieuw een poging moet doen.

Een beetje "off-topic" ik heb geprobeerd om dit probleem ook via andere wegen bij de KPN kenbaar te maken, maar dat heb ik opgegeven. Zelfs het 'experts team' heeft geen benul waar ik het over hebt als ik dit probleem probeer uit te leggen. Eigenlijk is het bijzonder, en ook heel frustrerend, dat ik aan niemand binnen de KPN kan uitleggen dat dit probleem speelt.
Nog een kleine aanvulling;
Het aantal servers dat mijn gebruikersnaam en wachtwoord accepteert lijkt wel minder te worden. Gisteren wilde CMT107 mijn credentials nog wel accepteren maar vandaag niet meer. Dat verklaart ook waarom het vandaag zo beroerd is.. Er is nog maar één server actief die het wel doet..
Reputatie 7
Badge +27
Bedankt voor al deze uitgebreide informatie! Het lijkt me dat deze werkzaamheden niet al zo lang duren of zoveel impact moeten hebben. Ik heb opnieuw een mail gestuurd naar het technisch beheer met jullie reacties. Zodra we meer informatie hebben delen we dat direct.
Reputatie 7
Er lijkt inderdaad een behoorlijke storing te zijn met het kunnen inloggen op de smtp server vanaf netwerken anders dan het vaste KPN netwerk. Zo kan ik sinds vandaag ook geen mail meer versturen als ik buiten de deur ben. Inloggen vanaf het vaste netwerk van KPN gaat 100% van de tijd goed, maar met hetzelfde apparaat en uiteraard dezelfde instellingen en credentials lukt het niet om bijvoorbeeld via 4g in te loggen.
Ik hoop dat er spoedig een oplossing gevonden zal worden
Reputatie 7
Badge +24
@iedereen, zou iedereen het nog eens willen testen? We hebben net bericht ontvangen dat de problemen zijn opgelost. Ik hoor graag of jullie er ook geen last meer van hebben.
@Paul_
Dag Paul, ik kan inderdaad bevestigen dat de problemen zijn opgelost. Ik zie dat alle SMPT servers waar ik vandaag aan verbonden ben geweest inderdaad mijn mail in een keer accepteren. Vanmorgen was dat nog niet zo maar vanaf een uur of 12 ervaar ik geen problemen meer.

Even voor mijn begrip; is dit forum de enige/juiste plek om problemen, zoals bovenstaande, te melden?
Persoonlijk zou ik het prettiger vinden als ik een probleem als dit zou kunnen melden aan een technisch onderlegd iemand. Bellen met de helpdesk is in ieder geval een zinloze exercitie..
Reputatie 7
Badge +27
Fijn dat het allemaal weer werkt :)

Als je een 'raar' probleem hebt, dan ben je inderdaad beter af hier op het forum. De medewerkers aan de telefoon zijn wat meer gebonden door tijd en bepaalde processen die ze moeten volgen. Wij hebben net wat meer ruimte daarin, en kunnen de tijd nemen om op zoek te gaan naar een contactpersoon die kan helpen als we het zelf niet weten of kunnen.

Reageer