Beantwoord

Rare telefoontjes uit het buitenland

  • 5 July 2019
  • 21 reacties
  • 5722 keer bekeken

goede middag,

Ik word al de hele week gebeld (ong 6 a 7 keer per dag) door vreemde nummers. Ik neem niet op, maar krijg telkens een voicemail. Wanneer ik het afluister wordt er Chinees gesproken. Ik blokkeer dan het nummer, maar vervolgens word ik door een ander nummer gebeld en krijg ik de zelfde voicemails. Dit blijft telkens doorgaan. Klinkt misschien gek, maar ik ben bang dat het een soort hacker of virus is.. Kan ik hier iets aan doen?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Bart_ 6 July 2019, 15:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Ik heb precies hetzelfde! Word er onderhand gek van! Als iemand weet hoe ik ervan af kom, graag!
Reputatie 7
Badge +28
Trek een week lang de stekker van je telefoon uit het stopcontact. (Laat je vaste contacten weten dat je alleen per mobiel bereikbaar bent)

En dan na een week kijken of het probleem is opgelost.
Waarschijnlijk is het terug te bellen nummer een erg duur betaalnummer, dan ga je flink dokken omdat je netjes terug belt.

Bij onbekende buitenlandse nummers nooit terug bellen.

Omdat je blijkbaar al een keer hebt terug gebeld ben je een extra interessant slachtoffer. De actie van Noordzee, een week de stekker eruit, is ook gewenst. Of een ander telefoonnummer nemen. Zou ik ook niet vrolijk van worden.
Ik word gebeld op mijn mobiele nummer. Het zijn geen buitenlandse nummers.
Reputatie 7
Badge +28
Dan precies andersom handelen. Je sim-kaart eruit voor een week.

Een maand geleden hadden we hier op het forum net zoiets. En dat heeft toen geholpen.
En jij denk dat de "moderne mensch" zolang zonder kan :-)
Het zijn geen buitenlandse nummers.
Wat voor nummers zijn het dan wel ?
Zoek ze eens op in :
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-doorzoeken
( nummers zonder spatie ingeven )
Dan is er een kans dat de nummers niet zijn uitgeven, heb ik al vaker gezien.
Maar ja, en dan . . . . ?
Reputatie 7
Badge +28
Als het goed is, kun je zonder Sim-kaart nog wel op WiFi .

Je moet toch wat? 6 tot 7 keer gebeld worden en soms midden in de nacht is ook geen pretje....
Ja, dat is ook zo, ik heb een "telefoon" cq veegtegel waar nog nooit een sim kaartje in zat, alleen voor niet-bel gebruik.

Ook bij dit probleem verbaas ik me weer over de (on)mogelijkheden van de betrokken technieken.
Reputatie 7
Badge +21
Dan precies andersom handelen. Je sim-kaart eruit voor een week
Zet je toestel op "Vliegtuigstand" en zet WiFi aan. Zelfde resultaat en geen risico op sim kwijtraken.

Heeft @Haimeigao niet de functie "Onbekende bellers blokkeren" in de instellingen van "Telefoon" ?
Word je niet meer gestoord door bellers die niet in je adresboek staan.

Pas op: Bekenden, die hun nummer onderdrukken, worden dan ook geblokkeerd.
Reputatie 7
Zet dan je toestel op "Vliegtuigstand" en zet WiFi aan. Zelfde resultaat en geen risico sim kwijtraken.
Maar in "vliegtuigstand" kan je de WiFi toch niet aan zetten?
Reputatie 7
Badge +21
Maar in "vliegtuigstand" kan je de WiFi toch niet aan zetten.
Mijn Samsung(s) hebben daar geen moeite mee.
Nadat je "vliegtuigstand" aangezet hebt, moet je alleen WiFi even opnieuw aanzetten.

Reputatie 7
Badge +20
@Bovdbrink en @Haimeigao Goed dat jullie dit melden hier en fijn dat er al veel goede en nuttige reacties door de community zijn gegeven. Het is inderdaad belangrijk om dit soort gesprekken niet op te nemen of om zo'n nummer terug te bellen. Je zal niet gehacked worden, maar je kan wel erg hoge telefoonkosten krijgen. We hebben op onze een site een artikel staan over deze vorm van oplichting.

Een oplossing vanuit is lastig: buitenlandse nummers kunnen we niet zo maar blokkeren en je zult ook merken dat als je één nummer wel blokkeert je de volgende keer door een ander nummer weer wordt gebeld. De andere suggesties die hier al gegeven zijn lijken me prima.
Ik werd constant gebeld op werkdagen tijdens kantooruren. Ik heb dus deze week elke dag mijn mob op vliegtuigstand gezet. Eerste 2 dagen kreeg ik per dag nog 1 voicemail bericht. Vandaag helemaal niks meer! Volgende week weer gewoon mijn mobiel op normale stand houden en hopen dat ze niet meer bellen. In ieder geval allemaal bedankt voor de goede tips!
Ik word ook gebeld en ingesproken door een chinees bandje. Elke keer een ander nummer. Nederlandse nummer, uit Denemarken en Portugal. Wordt er gek van!! Heb ze allemaal geblokkeerd!
‭+351 968847604‬
‭+45 645916287‬
‭+31 614882534‬
‭+31 615280682‬
‭+31 642710605‬
‭+31 618981722‬
‭+31 616670446‬
‭+31 611464967‬
Reputatie 7
Het heeft weinig zin om ze te blokkeren, de volgende keer is het toch weer een ander nummer.
Helaas is het kinderlijk eenvoudig om een telefoonnummer te "spoofen". De beller kan bij een telefoontje simpelweg een willekeurig telefoonnummer meegeven zodat die door jouw telefoon als beller getoond wordt.
Zolang "spoofen" niet wordt tegengegaan zullen we dit fenomeen houden.
Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Nenne
Heb je niet de functie "Onbekende bellers blokkeren" in de instellingen van "Telefoon" ?
Word je niet meer gestoord door bellers die niet in je adresboek staan.

Dan hoef je niet al die nummers apart te blokkeren. Dat is trouwens zinloos, ze veranderen toch steeds.

Ik ben nieuw op dit forum. Zie dat alles hierboven gemiddeld 1 jaar geleden is. Ben ik de enige die dan NU (1 jaar later dus) méérdere keren per dag lastig gevallen word door telefoontjes met +44, +30, +32 enz.??

Is er nu, 1 jaar later, geen andere oplossing, die KPN bieden kan? Ik ben al die nrs - net als iedereen - dan maar aan het blokkeren, maar inderdaad: het volgende buitenlandse nr. staat dan al weer in de rij…. IK WORD ER RATTENDOL VAN! :rage:
Ik wil de functie “Onbekende bellers blokkeren” liever niet gebruiken: ik zit midden in sollicitaties en dan kan er natuurlijk altijd een “onbekende” bellen; ik wil natuurlijk geen potentiële kans missen doordat ik die functie ingeschakeld heb…. Maar wat blijft er dan over?

Reputatie 7
Badge +21

…. Maar wat blijft er dan over?

Helaas niet veel @Pettegolare. Blokkeren is zinloos (nummers wijzigen constant).
Daarom kan KPN hier ook weinig aan doen, het ligt buiten hun invloedssfeer.

Hallo RBxx/Ruud,

Met dank voor de snelle reactie heb ik dan nog 1 vraag: weet u toevallig of apps als Hiya, Truecaller, Call Control enz. enigszins goed werken? Blijkbaar zijn dat (al dan niet betaalde) apps, voor het blokkeren van oproepen van derden, spam, nummerherkenning, fraudedetectie e.d.

Wanneer u (of een andere lezer) hier ervaring mee heeft, is er dan een app aan te bevelen? Ik word écht compleet plat gebeld! Zit op mijn huidige werk meer aan mijn eigen telefoon dan aan die van mijn baas….

Reputatie 7
Badge +21

Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik prijs me gelukkig dat ik het niet nodig heb. “Ze” hebben mijn 06 nog niet gevonden… :sunglasses:

Hallo RBxx/Ruud,

Je maakt me zo wel een beetje jaloers :-), maar ik ben blij voor je, dat je (vooralsnog) onder de radar bent kunnen blijven. En als je dan weet, dat ik vreselijk saai ben: ik doe helemaal NIETS met social media en gebruik mijn telefoon echt alleen maar voor bellen met vrienden/bekenden en gebruik van de agenda en dat ik dan tòch door "hen” gevonden ben….