Beantwoord

Slachtoffer van valse PostNL app. Voor € 221,83 aan sms verzonden

  • 26 June 2020
  • 56 reacties
  • 5055 keer bekeken

Badge

Ik verwachtte een pakketje van PostNL. Enige uren ervoor kreeg ik een sms dat voor dat pakket getekend moest worden met een link om het pakket te traceren.
Dat bleek een valse link. Het gevolg was dat er 1400 sms-en verstuurt werden naar Zwitserland, Denemarken en China. Kosten € 221,83.

​Hoe kan het dat KPN deze sms-stroom verwerkt en die in rekening brengt?
Omdat ik die sms zeker niet verzonden heb, verwacht ik die rekening niet te hoeven betalen.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 July 2020, 09:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

56 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Heel vervelend @Gerard Arends !

Maar waarom zou KPN voor jouw schade moeten opdraaien?

Er wordt vaak genoeg voor gewaarschuwd: Klik nooit zomaar op een link. En neem geen telefoontjes op van onbekende nummers uit het buitenland en bel ze ook niet terug. 
 

Jij bent slachtoffer geworden van een soort phishing. 

Reputatie 7

Ik kreeg een poosje geleden, voor het eerst ever overigens,… Ook een bericht op mijn telefoon, werd gelijk al gemarkeerd als onveilig/spam op toestel. Kwam van een 06 nummer af, en ook iets over postnl met een link en tekenen voor tracing. Die link kon je letterlijk compleet uitlezen in het bericht. Weet niet meer wat er stond, maar in ieder geval niets wat leidt tot PostNL.

 

Gelijk geblokkeerd/gemarkeerd als spam uiteraard.

 

Gewoon de PostNL App op je toestel gebruiken, dát is leidend. Alles komt er in voor, je brievenbuspost en pakketjes van Coolblue tot Aliexpress :joy:

Reputatie 7
Badge +30

Ach, wat naar dat dit gebeurd is, Gerard. Goed dat je dit in ieder geval komt melden. Inhoudelijk moet ik me aansluiten bij het antwoord van Noordzee, KPN kan hierin helaas niets betekenen. Op het moment dat je op een dergelijke valse link klikt, dan maakt die vervolgens gebruik van jouw telefoon en jouw simkaart om die sms te versturen. Jij bent zelf verantwoordelijk voor wat er met jouw telefoon en simkaart gebeurd. En dus in dit geval ook voor de kosten die daar uitkomen. Waar we wel naar kunnen kijken is een betaalregeling om dit in termijnen te betalen. Als je dit zou willen, vul dan je forumprofiel in en laat hier weten als je dit gedaan hebt.

 

Voor in de toekomst: gebruik alleen de officiële PostNL apps (Android | iOS) of ga rechtstreeks naar de PostNL track en trace webpagina : https://jouw.postnl.nl/track-and-trace. Hetzelfde geldt ook voor andere vervoerders, kijk in de app store van je telefoon of er een officiële app van ze is. Of ga rechtstreeks naar hun website om daar de track en trace te openen.

Badge

Ik heb zojuist mijn forumprofiel ingevuld.

 

Badge

Ik zie helaas mijn laatste reactie niet. Wacht die nog om gemodereerd te worden?

 

Badge

Reactie op het bericht van Erik:

KPN kan hier wel degelijk iets in betekenen!
Als er in een mum van tijd 1400 berichtjes naar het buitenland verzonden worden, dient er bij de systemen van KPN een alarmbelletje afgaan.
Ze zijn niet door mij verzonden en ik heb er niets van gemerkt dat ze verzonden zijn.

En ook: Wie heeft er financieel voordeel bij? Krijgt de spammer een bepaald bedrag per SMS? Als dat niet het geval is, dan heeft KPN baat bij deze praktijken. Dat kan toch niet zo zijn!

Verder werd ik gebeld door “iemand van de fraudehelpdesk van de KPN”. Telefoon nr +31 88660 7986. Die wist mij precies te vertellen hoe hoog de rekening was. Heeft hij inzicht in de systemen van de KPN? Ik heb geen wachtwoorden of pin doorgegeven.
Tenslotte werd ik (met een privenummer) tot twee keer toe gebeld. Niet opgenomen, maar uit het ingesproken bericht (van Jessica en Jacqueline) bleek ook zij op de hoogte te zijn van het bedrag op mijn rekening en boden aan mij te helpen.

Tenslotte: Ik krijg een bericht van KPN:
Beste klant, op uw verzoek hebben wij de netwerkinstellingen van uw mobiele nummer gewijzigd. Herstart uw toestel voor een goede werking. Groet, KPN

Dit bericht kwam binnen terwijl ik de officiële helpdesk van KPN aan de lijn had. Zij konden echter niet bevestigen dat dit bericht van de KPN kwam. Vreemd.

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt gelijk, we kunnen wel wat doen, en hebben dat ook gedaan. Dat zijn de dingen die je ook beschrijft. We hebben een afdeling hoogverbruik. Als daar gezien wordt dat op een aansluiting in korte tijd veel verbruik is, dan nemen we contact op om te vragen of het in orde is. Dat is ook het nummer dat jou gebeld heeft. Als dan blijkt dat het niet in orde is, dan kunnen we actie ondernemen om, vanaf dat moment, verder verbruik te stoppen. Wat in jouw geval op dat moment ook gebeurd is. We hebben de mogelijkheid om sms naar het buitenland te sturen uitgezet voor jouw simkaart. Dat is waar de sms over de netwerkinstellingen vandaan kwam. 

 

Ik bedoelde met ‘KPN kan daarin niets betekenen’ specifiek het stuk over de al gemaakte kosten. Die zullen op je komende factuur in rekening gebracht worden. Wat betekent dat er op dit moment nog geen betalingsregeling ingevoerd kan worden. Wat je nu het beste kunt doen is terugbellen naar het 088-nummer dat jou gebeld heeft. Je bent dan bij de juiste afdeling om dit verder af te handelen.

Badge

De schade is inmiddels opgelopen tot € 359,70

Die schade bestaat voor ongeveer € 21,-- omdat mijn bundel op was. Dus een soort gevolgschade.
De hoofdschade is gemaakt omdat via KPN berichtjes verstuurd zijn die ik nooit verstuurd heb. Ook heb ik geen wachtwoord of pincode ingetikt toen. Dus (beste meneer Noordzee) het ontgaat mij waarom ik (via KPN) voor die schade op moet draaien

De hulp van KPN in deze is best moeilijk. Het advies van Erik om dat 088 nummer te bellen werkt ook niet echt.  Ik heb tijden in de wacht gestaan toen ik dit nummer belde . Met als gevolg dat mijn bundel voor juli al weer half op is. Krijg je eindelijk Richard *** aan de lijn, verwijst hij je door naar Afd. Credit Risk (Jacqueline ***). Die neemt echter geen contact meer op en is ook niet bereikbaar.
Benieuwt hoe dit afloopt. Logisch dat ik de maandbetaling in de gaten hou en storneer als er geen acceptabele oplossing komt. En dan natuurlijk een andere provider zoeken.
Liever niet, want ik ben bewust bij KPN. Niet omdat het de goedkoopste is, maar omdat het een sympathiek Nederlands bedrijf is en ik er nog steeds vertrouwen in heb. 
 

Admin: achternamen medewerkers verborgen i.v.m. privacy

Reputatie 7
Badge +30

Jammer dit te horen, Gerard. Ik heb voor je gekeken naar de telefoonnummers. De afdeling Credit Risk is te bereiken op 050 582 49 33. Ik raad je dan aan om dat nummer te bellen. Dan kunnen je opties besproken worden. Vanuit het forum kan ik hierin niets betekenen. Wat ik wel wil en kan doen is de belkosten vergoeden voor het bellen naar het 088-nummer (en wat je eventueel nog kwijt bent aan het bellen naar het 050-nummer). Laat me dan even weten als je contact hebt gehad, dan regel ik die vergoeding daarna. 

Badge

Veel opties waren er niet bij de afdeling Credit Risk. Men was op de hoogte en de gewone klantenservice zou mij verder kunnen helpen. Mooi niet dus. Wel hameren dat ik toch zeker aangifte bij de politie moest doen.

Vandaag de factuur van juni met de phisingberichten op mijn account gekregen. Bedrag € 373,47. 
Normaal is dit € 15,74.
Ik had gehoopt dat KPN die rekening zou aanpassen. Er is niets mee gebeurd dus. Het volle bedrag is gewoon doorberekend. Er was beloofd dat ze contact met mij zouden opnemen, maar ik heb verder niets meer gehoord. Daarom toch maar zelf weer aktie ondernomen:
1) Na een drietal orienterende gesprekken met de politie, vandaag officieel aangifte gedaan. Daar had men nog nooit van deze fraude gehoord. Men vroeg zich af wat het verdienmodel van deze fraude was en er werd mij geadviseerd om voor een volledige schadeloosstelling te opteren bij KPN.
2) Bij de RABO bank de KPN geblokkeerd. Zodoende kan er 21 juli geen automatische incasso zijn. Een teleurstelling, want ik had gehoopt dat de KPN op voorhand de rekening zou aanpassen.
3) Bij de KPN winkel in Helmond mondeling melding gedaan van de phising en de aangifte bij de politie getoond. Ze beloofden binnen 48 uur terug te bellen.

Zo schiet het niet echt op. Ik hoop dat er nu toch concreet actie vanuit de KPN ondernomen wordt.

 

Badge

KPN blijft raadselachtig. Na mijn bezoek aan de telefoonwinkel zou ik terug gebeld worden. Nou dat schoot ook op zeg. Op zaterdag (tel nr +31 88 661 0360) werd mij kort en bondig meegedeeld dat de rekening betaal moest worden. Anders zou ik afgesloten worden. Geen discussie mogelijk!
Ok. Dan maar naar een andere provider. Die hoeven niet slechter te zijn, maar best wel goedkoper. Dat ik tijdelijk afgesloten zou worden heb ik er wel voor over.
Maar op mijnKPN app komt er bij de hoge rekening te staan BETAALD i.p.v. in behandeling. Er is echter geen geld afgeschreven. Kan ook niet, want de KPN is geblokkeerd. Ik wacht in spanning een maandje af wat er verder gaat gebeuren.
Wordt Vervolgd.

Hallo @Gerard Arends , dat er betaald staat is bij KPN normaal binnen een incassoproject dat loopt.

Dat wordt weer teruggedraaid als de incasso mislukt en dan komt er een 1e kosteloze aanmaning.

Als er niet betaald wordt volgt een 2e aanmaning inclusief € 20 aanmaningskosten, geen betaling? Dan wordt er afgesloten en kom je op een zwarte lijst te staan.

 

Reputatie 7
Badge +8

En krijg je te maken uiteindelijk met deurwaarders ben ik bang dus blokkeren is niet het slimste.

Je geeft aan geen toestemming te hebben gegeven hiervoor helaas heb je dat wel door op een valse sms te reageren.

Badge

Bedankt voor de waarschuwingen. Ik ga vandaag naar een andere provider voor het te laat is.

Reputatie 7
Badge +8

Links of rechtsom dit probleem blijft aan je broek aan hangen er voor weg lopen maakt het enkel erger.

Reputatie 7

Ja, KPN heef gedaan wat binnen hun mogelijkheden benodigd was om jou hiervoor in de toekomst te behoeden. 

Je kunt KPN niet laten opdraaien voor kosten waar jij zelf mee ‘akkoord’ bent gegaan. Al dan niet door op een link te klikken wat uiteindelijk een Fraude bericht was.

Dit heeft iedereen die in aanraking zou kunnen komen met deze fraude. Ik had precies hetzelfde bericht ontvangen. Als ik daar op had geklikt dan was ik zelf akkoord gegaan met de gevolgen die er uit voor zouden kunnen komen. Hier kun je je provider niet voor aansprakelijk stellen. Deze zullen door jou “fout” e.e.a. echt niets gaan vergoeden.

Zoals KPN voorgaand ook aangeeft zal je moeten betalen, doe je dat niet, heb je een eerste herinnering, een tweede herinnering (met nog eens extra kosten) en evt word je abonnement opgezegd wegens wanbetaling. Krijg je voor enkele jaren een streepje achter je naam (kun je waarschijnlijk elders nergens een nieuw abbo afsluiten) en je krijgt een incassobureau aan je broek. Dan worden de kosten nóg hoger,… (dit wil je niet) 

Overstappen naar een andere provider heeft in deze geen zin, als je je nummer behoud, en deze fraudeur blijft bij jou actief, gaat ook die andere provider de kosten factureren naar jou.

Of stoïcijns je hoofd linksom gooien, of bel voor een betalingsregeling, je zult er hoe raar het ook klinkt niet aan ontkomen.  

 

Maar ik blijf dit volgen, het wordt wel lachwekkend. 

Badge

Nou. Het is niet de bedoeling dat het lachwekkend is.

Het is wel de bedoeling dat er redelijk en menselijk recht wordt gedaan.

Enkel klikken op een link mag niet het gevolg zijn dat er AAN KPN! ruim € 360,00 extra betaald moet worden. Zeker niet nadat er al melding van gemaakt is aan KPN na de eerste schade van € 85,00.

Misschien komt het er wel van dat ik die kosten moet betalen, maar voorlopig niet.

Ik ben al jaren bewust en tevreden aangesloten bij KPN. Betaal gewoon de rekeningen, maar ik laat niet zo met me sollen. Uiteraard gaat dit geval door mijn kennissenkring als negatieve reclame voor KPN en ze zijn een klant kwijt.

Jammer maar helaas.

Reputatie 7
Badge +8

@Gerard Arends Je betaald het niet aan KPN, ja in eerste instantie maar zij dragen het gewoon weer over aan de derde partij.

Het is niet zo dat KPN slapende rijk word van dit soort spam zei zijn enkel een doorgeefluik en kunnen niks doen want elke keer is het een ander bedrijf wat als paddenstoelen uit de grond schieten.

 

Reputatie 6
Badge +6

@Gerard Arends

Elke andere provider zal je hierin van hetzelfde antwoord voorzien. Het zijn zure kosten, zeker weten. Maar dat dit als negatieve reclame door je kenniskring zal gaan….sorry dat ik het zeg maar dat is echt ontzettend kinderachtig.

Reputatie 7

Je kunt nogmaals, een provider niet aansprakelijk stellen voor gemaakte kosten die “jij” hebt gemaakt. KPN factureert alleen, Zij houden dat geld niet. Sowieso in dit geval kwam het bericht van een 06 nummer, welke instantie v.w.b. tracking doet dit?

 

Voor de meelezers, hier een printscreen van een 'vergelijkbaar’ bericht: 

 

En dat terwijl ik geen eens een pakket verwachtte :joy:

Badge

Beste Roos,

Nou dan moet KPN de betalingen aan dat bedrijf maar gauw eens stoppen.
Ik begrijp niet wat het verdienmodel van deze fraude is. De ontvanger van het bericht ontvangt toch geen geld. Ik moet enkel geld betalen aan KPN. 

Badge

Beste Jeroen B,

Hè hè. Als ik geen pakketje verwacht had had ik er ook niet op gereageerd.

Maar nogmaals: Het mag niet zo zijn dat je met enkel klikken op een bericht DOOR KPN belast wordt met € 360,--. Zeker niet als je na een eerste schade van € 85,-- er al melding van hebt gemaakt bij KPN.

En voorbeelden van waarschuwingen kan ik ook verzamelen. Dat draagt niet bij aan een zinvolle forumdiscussie. Tijd voor de moderator om hier iets van te zeggen

Reputatie 7

Wie had je factuur anders moeten verwerken? T-Mobile? Vodafone? Daar loopt je mobiel toch niet?

KPN verdient er he-le-maal niets aan,… 

 

Reputatie 7
Badge +30

Inhoudelijk heb ik hier alles al over gezegd, Gerard. Jij bent als contractant verantwoordelijk voor het gebruik dat via jouw simkaart loopt. Op het moment dat je zoiets meldt, of als wij hoogverbruik detecteren, kunnen we op dat moment bepaalde dingen blokkeren zodat er geen aanvullende kosten worden gemaakt. Maar alle kosten die tot dan toe gemaakt zijn, worden wel in rekening gebracht. Niet omdat wij dat geld graag willen hebben, maar omdat wij dat geld dus inderdaad moeten doorgeven. Het gaat hier dan ook niet om belast worden door ons, maar belast worden via ons.

Als Credit Risk hier verder niets in kan betekenen, dan zal betaling plaats moeten vinden. Anders gaat inderdaad het proces lopen wat JanD al noemt met herinneringen en uiteindelijk (als je niet betaalt) afsluiting. Let er in dat geval op dat afsluiting je niet ontslaat van de betalingsplicht. Het eindpunt van het proces, als je dan alsnog niet betaalt, is dat we overdragen aan een incassobureau. Ik kan je niet dwingen om te betalen, maar ik raad het wel sterk aan.

Tenslotte heb ik, zoals ik eerder beloofd heb, je belkosten naar ons 088- en 050-nummer gecrediteerd. Dit is een bedrag van €16,11 en wordt op je volgende factuur in mindering gebracht.

Badge

Beste Erik,

Zinvol, constructief antwoord.
Toch zijn er nog een paar onduidelijkheden. Er wordt geschermd dat KPN die kosten door moet geven. Dat zal best, maar aan wie dan? De ontvanger van een bericht ontvangt toch geen geld.

Een ander punt is dat een contractant dan wel verantwoordelijk is voor het gebruik, Maar redelijkerwijs mag je er van uitgaan dat de systemen van KPN blokkeren als er dergelijke sms massa's verstuurd worden van een particuliere verbruiker. Daarin faciliteert de KPN en is daarmee zeker mede verantwoordelijk.

Ook mag je van de KPN een menselijker gezicht verwachten. Ik ben al jaren bij de KPN en enige coulance mag toch wel verwacht worden. 

Ik vind het sympathiek dat je die belkosten naar 088 nummers en 050 nummers in mindering hebt gebracht, maar dat zijn kosten die ik WEL zelf gemaakt heb en dus ook bereid ben daarvoor te betalen. Het gaat mij niet om het geld, maar om het onrecht dat mij aangedaan wordt. Op de eerste plaats door die fraudeur, maar ook door KPN.

Ik heb gisteren contact gehad met Bernie van Credit Risk. Het proces verbaal opgestuurd en hoop op een gunstig antwoord van Credit Risk.