Sticky

SMS van KPN simkaart vervalt? | Phishing

• 13 december 2019
  • 34 reacties
  • 1416 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +18

Let op, bovenstaande SMS-bericht is niet afkomstig van KPN. Dit is een phishing bericht. Trap er niet in. Maak een screenshot, verwijder en blokkeer het nummer.

Het KPN Abuse team heeft de site die in het bericht wordt vermeld onderuitgehaald. De schade wordt hiermee beperkt. 

Verzoek: deel recente screenshotjes met de Phishing SMS!

Vanwege je privacy kunnen wij de inhoud van jouw sms-berichten niet inzien. Om te weten tegen welke afzenders we onze klanten zouden willen beschermen hebben we dus jullie hulp nodig. Als je een verdacht bericht met ons deelt, kunnen we actie ondernemen. Via Security zoeken we uit via welk netwerkoperator het nummer actief is. Datzelfde geldt natuurlijk voor collega telecomproviders die het melden. We zullen er alles aan doen om de nummers uit de lucht te halen en/of blokkades op te leggen.

Hoe herken je Phishing?

Net als bij e-mail is phishing via sms is niet eenvoudig te herkennen. Internetcriminelen zijn slim. Wees altijd op je hoede als je een email, een post op Facebook, een SMS of een Whatsapp bericht krijgt met een hyperlink erin. Klopt de afzender of is de naam nét anders gespeld? Herken je de website of staat er een streepje, punt of komma bij wat er normaliter niet staat? Zitten er spelfouten in het bericht of is de communicatiestijl anders dan je gewend bent? Had je überhaupt een bericht verwacht van dat bedrijf? Is de afzender dit keer geen naam maar een mobielnummer? Roepen ze op tot snelle actie? En vragen ze geld, een password reset of login gegevens? Vertrouw op je onderbuikgevoel. Bij twijfel: meld het hieronder!

Toevoeging

Een andere phishing sms die we voorbij hebben zien komen is eentje over een factuur die nog betaald moet worden. 

Beste klant, we geven u graag een herinnering, hierbij uw factuur van kpn mobiel, totaal 22,62 Je kunt de bedrag alsnog veilig afronden via kpn.finance

In de sms kun je dan klikken op kpn.finance. Als je deze sms krijgt, klik er dan vooral niet op en verwijder hem.

34 reacties

Valse sms ontvangen welke actie moet ik ondernemen

Admin: topic verplaatst naar actueel topic

Reputatie 7
Badge +20

Wat stond er in die sms @EvelynS?

Admin: post verplaatst

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @EvelynS Het beste is om dergelijke berichten direct te verwijderen en om de afzender blokkeren.

Mijn vrouw ontving op haar mobiele telefoon een berichtje van kpn.com.simkaart.website dat de simkaart op 19-12-2019 zal verlopen. Het betreft geen prépaid kaart. Ik heb nog nooit gehoord dat een simkaart verloopt. Is sprake van phishing?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Reputatie 7

Tjee, dit lijkt sterk op phishing om de inloggegevens van je MijnKPN te achterhalen. Ik vraag me sterk af of dit het echte inlogscherm van mijnkpn is! Toch niks ingevuld daar????

Badge

Ik heb volgens mij een valse sms ontvangen van nummer 0640860357 met de tekst: “Uw huidige simkaart vervalt op 19-12-2019. Voorkom blokkade en vraag kosteloos uw nieuwe simkaart aan op https://kpn.com.simkaart.website

Reputatie 7
Badge +15

Inderdaad @AssistantsOnTop , deze is zo vals als het maar kan. Vooral niet op reageren.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Marinus4476. Het klinkt niet helemaal als zuivere koffie inderdaad. Was het een sms? Ik wil je graag geruststellen over de simkaart. Kun je de gegevens invullen in je profiel (06-nummer bij persoonlijke opmerking) en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan neem ik een kijkje.

Badge

Inderdaad @AssistantsOnTop , deze is zo vals als het maar kan. Vooral niet op reageren.

Yes, verwijderd ;-)

De website leek wel op die van KPN. Geen gegevens vermeld. Als ik url nu weer invul, dan is site niet (meer) beschikbaar. Voelen misschien nattigheid? Er stond in het sms bericht overigens ook een telefoonnummer (0640075638). Bericht verder negeren lijkt me het meest logisch. Als op 19-12 het mobieltje ermee stopt, is het vroeg genoeg om KPN te benaderen over het probleem.

Reputatie 7
Badge +24

De website leek wel op die van KPN. Geen gegevens vermeld. Als ik url nu weer invul, dan is site niet (meer) beschikbaar. Voelen misschien nattigheid? Er stond in het sms bericht overigens ook een telefoonnummer (0640075638). Bericht verder negeren lijkt me het meest logisch. Als op 19-12 het mobieltje ermee stopt, is het vroeg genoeg om KPN te benaderen over het probleem.

Ja, als ik dat 06-nummer google zie ik meerdere meldingen. Goed dat je niets hebt ingevuld!

Reputatie 7
Badge +15

Hi @Paul_ , er was hier net nog een ander topic met hetzelfde bericht, alleen een ander tel nummer (0640860357). Ook daar was de melder gelukkig zo verstandig om niet te reageren.

Nummer gegoogled. https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/31640075638  Betreft inderdaad phishing. 

Hi, 

Ik heb vanmiddag van dit nummer deze sms ontvangen, ik heb geen kpn dus ik ga ervan uit dat dit een phising sms is. Wees gewaarschuwd  

Van telefoonnummer 0640075638

KPN:Beste klant,

Uw huidige simkaart vervalt op 19-12-2019.
Voorkom blokkade en vraag kosteloos uw nieuwe simkaart aan op: https://kpn.com.simkaart.website

Admin: topic verplaatst naar actueel topic

Reputatie 7
Badge +23

Klopt, 

Is inderdaad phishing. Goed dat je hier een waarschuwing plaatst. 

Je bent trouwens niet de enige die het opmerkt: 

https://wiegebeld.nl/31640075638

2019-12-12 / Linda /  Negatief

Ook zojuist bericht ontvangen dat simkaart verloopt met een bedrieglijk echt lijkende link naar een website. 

2019-12-12 / steven /  Negatief

Ik heb sms gekregen van dit nummer met de mededelingen dat mijn simkaar verloopt. Oplichter.... 

2019-12-10 / Gino

Sturen SMS met de mededeling dat je Rabobank kaar t binnenkort niet meer geldig is, en een nieuwe kunt aanvragen op de site, die men via een klikbare link dan meestuurt.... Die ziet er dan ook bedrieglijk goed uit... maar is dat niet !!!! 

2019-12-09 / Sandra /  Negatief

Oppassen! 

Toon meer reacties (6)

Reputatie 7
Badge +15

Er waren eerder vandaag op het forum ook al wat meldingen, oppassen dus.

Valse SMS  en  Verlopen simkaart

Gelukkig was iedereen alert en is er niemand ingetrapt.

Admin: post verplaats

Reputatie 7

Hier dito. Bij tweede keer leek ie verdwenen. Zelfs het aut. invullen van m'n inloggegevens deed ie! BEDRIEGLIJK ECHT DUS.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo iedereen, het valt de laatst tijd op dat we veel meldingen hier krijgen over Smishing: phishing via SMS. Daarover lees je in het startbericht meer. Ik heb al jullie topics en posts hiernaartoe verplaatst zodat we alle informatie op één plek hebben. Dank voor alle screenshots en meldingen, deze geven we door aan KPN Security! 

Kleine noot. Net als spam / phishing via mail is het een kat-en-muis-spel. De nummers die door internetcriminelen worden ingezet zijn vaak gespoofd. Toch doen we er alles aan wat in onze macht ligt om het een halt toe te roepen. 

Reputatie 7
Badge +7

Het feit dat de site uit de lucht is, is te danken aan een van mijn collega’s. Toen de eerste meldingen binnen kwamen hebben wij een takedown verzoek naar de site hoster gedaan. Deze heeft de site uit de lucht getrokken.

Hoewel de abuse afdeling niet rechtstreeks iets met smishing doet, zal ik het topic wel in de gaten houden voor eventuele nieuwe URLs om uit de lucht te trekken.

Reputatie 7
Badge +18

Dank voor de verdere toelichting, @Dennis ABD! We hebben niet totale controle over het internet, maar kunnen wel schakelen met hosts en daar het verzoek indienen om sites uit te schakelen. 

Reputatie 7
Badge +28

Een andere phishing sms die we deze week voorbij hebben zien komen is eentje over een factuur die nog betaald moet worden. Ik heb hem zojuist aan het startbericht toegevoegd, maar voor de duidelijkheid ook nog even hier in een reactie.

De tekst van de sms is

Beste klant, we geven u graag een herinnering, hierbij uw factuur van kpn mobiel, totaal 22,62 Je kunt de bedrag alsnog veilig afronden via kpn.finance

In de sms kun je dan klikken op kpn.finance. Als je deze sms krijgt, klik er dan vooral niet op en verwijder hem. 

KPN kan wel sms’jes sturen over achterstallige betalingen, echter verwijzen wij dan altijd naar een webpagina die begint met kpn.com.

All, gisteren n phising sms ontvangen :

Reputatie 7
Badge +18

Delen = lief, @fred2020 bedankt dat je de KPN community erop attendeert :)

Vanmorgen onderstaande sms ontvangen met aanmaning. Leuk geprobeerd, maar het nummer waar ze naar toe sturen is van Tmobile en KPN gebruikt geen 06 nummer voor een aanmaning.

Reputatie 7
Badge +28

Fijn dat je de moeite neemt om het te delen, @ClaudiaB80! Goed dat je er zo scherp op bent 🙂.

Reageer