Beantwoord

Thuis niet meer bereikbaar

  • 24 July 2020
  • 11 reacties
  • 110 keer bekeken

Geachte heer, mevrouw, 

 

Sinds een aantal weken ben ik thuis niet meer mobiel bereikbaar. Wanneer mensen mij bellen, krijgen ze direct mijn voicemail. Enige tijd later ontvang ik dan een sms dat ik een nieuw voicemailbericht heb. Als ik op een andere locatie dan thuis ben, kan men mij wel gewoon bereiken.

Ik woon nu 10 jaar op hetzelfde adres in Utrecht. De verbinding is nooit super geweest. Het gebeurt regelmatig dat tijdens het telefoongesprek de verbinding wegvalt. Daar ben ik inmiddels wel aan gewend en ik ben mensen daar gewoon voor gaan waarschuwen als ik gebeld wordt. Maar dat men nu standaard gelijk mijn voicemail krijgt is nieuw. Overigens kan ik zelf wel gewoon mensen bellen vanuit huis. 

Ik heb een dual sim telefoon. Op mijn telefoonnummer van werk (andere provider) speelt dit probleem niet. Zelfde toestel, zelfde locatie, maar dus geen last hiervan. 

Is dit een bekend probleem? En heeft u er wellicht een oplossing voor? 

 

Met vriendelijke groet, 

Harm

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 27 July 2020, 13:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hoi @Harm- . Welkom op het forum.

Lastig, lastig. Het zou een bereik  issue kunnen zijn maar dat kan ik vanaf hier onmogelijk met zekerheid zeggen. Wat voor toestel heb jij?

Heb je ook de mogelijkheid om het SIM kaartje (tijdelijk) even in een ander toestel te proberen?

Beste @Erwin_ ,

Dank voor uw reactie. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om de simkaart te testen in een ander toestel. Maar om eerlijk te zijn kan ik me niet zo goed voorstellen dat dat het probleem is.

Ik heb een Moto G5 plus (een dual sim), waar ook de simkaart van mijn werk in zit. Op mijn werknummer (op hetzelfde toestel dus, maar via een andere provider) ervaar ik geen problemen. En ik ervaar geen problemen als ik op een andere plek ben dan thuis. En als ik thuis ben en zelf het gesprek start gaat het meestal ook goed, alhoewel het dan vaak wel lang duurt voordat de telefoon over gaat. 

De indicator van m'n bereik is meestal heel laag als ik thuis ben (1 streepje), terwijl de indicator van mijn andere simkaart (van werk) helemaal vol is.

Overigens werd ik vrijdagavond wel thuis gebeld, het gaat dus af en toe toch wel goed. Maar erg vaak dus ook niet de laatste tijd.

 

Heeft u hiermee een beter beeld van de situatie?

Je hebt gelijkt. Het lijkt er dan op dat het bereik van onze masten niet toereikend is om in jouw woning te komen. Als de concurent zijn masten anders heeft uitgericht kan dit het verschil verklaren.

Het is een vermoeden.  Soms ligt het toch iets ingewikkelder.  Heb jij het toestel ook al eens volledig herstart? En wat gebeurt er als jij de sim kaartjes in het toestel omwisselt?

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Beste @Erwin_ , 

 

Mijn excuses, ik was even niet in de gelegenheid om dit weer op te pakken. 

Ik heb mijn toestel meerdere malen helemaal uitgeschakeld. En ik heb de simkaarten in mijn dual sim telefoon even omgewisseld, zoals je suggereerde. Ook in dat geval laat de simkaart van KPN (nu in het andere slot) weinig bereik zien, terwijl de simkaart van de andere provider een vol bereik geeft. Ik denk dus dat je gelijk hebt, en dat het bereik in mijn woning in Utrecht vanuit jullie masten niet optimaal is. Maar goed, dat is dus ook al 10 jaar het geval. Ook met mijn eerdere telefoons. 

Het enige gekke is alleen dat er de laatste weken opeens wel iets is veranderd. Waar voorheen zo nu en dan de verbinding wegviel tijdens een gesprek, is daar nu bijgekomen dat ik in een groot deel van de gevallen helemaal niet bereikbaar ben. Dan krijg ik dus na een minuut of 10 ofzo een sms dat ik een oproep heb gemist. Degene die mij probeert te bellen krijgt een bericht dat ik niet bereikbaar ben. Dus wat is er in de afgelopen periode verandert vraag ik mij dan af.

 

Kan een melding als deze voor KPN een reden zijn om eens te onderzoeken of het bereik inderdaad slecht is en of daar een oplossing voor zou kunnen zijn? Of is het een kwestie van pech hebben voor mij?

 

In elk geval veel dank voor het meedenken tot nu toe.

 

Groet, Harm

@Harm- Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt? Ik wil eens kijken hoe het bereik bij jou volgens onze systemen zou moeten zijn.

Als daar uit rolt dat de dekking binnenshuis goed zou moeten zijn, kunnen we samen een netwerkklacht aanmaken. Dan gaat een achterliggende dienst onderzoek doen.

@Erwin_ Ik heb mijn profiel op de relevante onderdelen aangevuld. Ik ben benieuwd wat het systeem zegt. 

Misschien is het nog relevant om te melden dat ik vrij hoog in een flatgebouw woon. Hoewel me dat in een grote stad geen uitzondering lijkt... 

Ik hoor het graag als je meer weet.

Groet, Harm

Ken je ook andere mensen in de flat die KPN hebben? Hoor je wel eens vergelijkbare klachten.

Je kunt trouwens zelf ook de dekking controleren via deze site: https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm?#

Er zou toch wel een goed 4g bereik moeten zijn volgens die kaart. Ik zal je een privébericht sturen met een vragenlijst. Die kunnen we dan naar de netwerkdienst sturen.

Hoi @Erwin_ , dank, ik heb het formulier ingevuld. 

De dekking zoals die op het kaartje wordt weergegeven, lijkt wel in orde te zijn inderdaad. Als je naar 5g kijkt zie je wel een hele opvallende witte vlek precies waar ik woon. Uiteraard is 5g niet van toepassing, maar wellicht heeft het feit dat er zo'n witte vlek zit er toch iets mee te maken?

Ik weet niet zeker of anderen in de flat er ook last van hebben. Er is volgens mij een actieve facebookgroep waar veel zaken besproken worden, maar daar zit ik niet op. Ik heb dat zicht dus niet zo goed.

Ik ben benieuwd of jullie wat kunnen met mijn antwoorden op de vragenlijst.

Beste @Erwin_ , 

Ik heb vandaag contact gehad met een van jouw collega's van de technische dienst. De verbinding was echt zeldzaam slecht (zal je net zien), we hebben het een paar keer opnieuw geprobeerd en uiteindelijk ben ik maar naar beneden gegaan om op straat te bellen. 

Je collega legde uit dat de antennes gewoon niet optimaal afgesteld staan voor de hoogte waarop ik woon (22e verdieping). Voorheen ging het echter wel veel beter en dat heeft waarschijnlijk te maken met recente werkzaamheden (updates) aan de antennes in de omgeving. Het kan een behoorlijke tijd duren voordat alles weer is afgesteld zoals het voorheen was. De hoop is dus dat de slechte verbinding nog wel weer iets gaat verbeteren. 

Maar een hele goede andere tip die hij gaf, is om eens te kijken naar wifi bellen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar wifi wanneer de mobiele dekking slecht is. Je moet daar echter wel een geschikt toestel voor hebben en mijn huidige toestel is dat niet. Maar als dit gedoe verholpen kan worden met een ander toestel, dan heb ik dat er graag voor over. 

Met andere woorden: mijn problemen zijn nog niet direct opgelost, maar ik heb wel een veelbelovende oplossingsrichting die ik kan gaan onderzoeken.

 

Veel dank voor je moeite tot zover. 

 

Groet, Harm

 

Hoi @Harm- . Fijn dat je nu meer duidelijkheid en een eventuele oplossing hebt.

Op deze pagina is een lijst te vinden van de toestellen die bellen over wifi ondersteunen:

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm