Beantwoord

Whatsapp fraude, wat te doen?

  • 17 May 2019
  • 5 reacties
  • 2323 keer bekeken

Ik ben per telefoon lastig gevallen,ik kreeg een whattsapp met een voor mij onbekend nummeren en de verzender deed zich voor als mijn kind met het bericht een nieuw te hebben.
ik wilde weten wie het was omdat ik een kind heb.Ik heb terug geschreven om een afspraak te maken wat al de bedoeling was. Tijd en plaats afgesproken.
Het telefoon nummer 0684928818 bleek ,toen ik het had opgezocht via Google bleek uit Marokko te komen.
Later vroeg de persoon of ik heem wilde helpen met een bankprobleem.
Toen was het voor mij klaar dit is oplichterij.
Maar mijn vraag is : Kunnen zij verder inzage van mijn tel. hebben

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Nadia 22 May 2019, 15:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Goed gedaan, nooit reageren op berichten van een familielid of vriend met nieuwe nummer die om geld vraagt.
Zolang je alleen maar gebeld of geapped heb is er niks aan de hand. Maar de vraag is hoe ze aan jouw nummer komen, wellicht even de telefoon van je kind controleren, mogelijk is die gehacked.
Reputatie 7

Hallo @parkieten, welkom op het KPN forum.

Heel goed dat je erg alert bent geweest. Er zijn legio voorbeelden van ouders / familieleden / vrienden die hier helaas ook mee te maken hebben gehad. Deze vorm van oplichting wordt 'spear phishing' genoemd: Engels voor speervissen, een bijzondere vorm van phishing. We noemen het nu vaak WhatsApp-fraude omdat dit het medium is waar vaak gebruik van wordt gemaakt.
 

Wat is WhatsApp-fraude?

Met spear phishing wil de oplichter niet met een ‘visnet’ proberen zo veel mogelijk slachtoffers maken, maar richt hij zich specifiek op één persoon. Deze vorm bestaat al jaren, eerst via e-mail, later ook via de sociale media. De meeste slagingskans heeft de oplichter wanneer hij zich voordoet als kind van het vermeende slachtoffer. Maar, wees altijd oplettend! Een oplichter doet zich niet altijd voor als familielid, maar kan ook zich voordoen als 'vriend' die bijvoorbeeld beweert dat hij in het buitenland zonder geld zit voor accommodatie, eten en de terugreis.

Hoe controleer ik of het echt een bekende is?

Ten eerste: ga nooit zomaar in op betaalverzoeken via WhatsApp (of e-mail). Neem altijd éérst persoonlijk telefonisch contact op met het betreffende familielid of vriend die jou om een gunst vraagt. Bel ter controle het bekende en eventueel nieuwe contacttelefoonnummer. Probeer net zolang totdat je diegene hebt gesproken om het verhaal te bevestigen.

Tip: Beveilig je social media en verkoopsite accounts (Marktplaats) zodat informatie voor vreemden afgeschermd is. Op die manier wordt je minder kwetsbaar voor gerichte oplichtpraktijken. 

Hoe komt de bedrieger aan (mijn) persoonlijke informatie?

De fraudeur vindt de telefoonnummers op social media, bijvoorbeeld Marktplaats en een profielfoto kopieert hij van Facebook. Daar vindt hij ook namen van familieleden en gesprekken die hij kan gebruiken om zich in te leven in zijn rol. Ik denk dat de kans klein is dat je zoon is gehacked.

Ik ben slachtoffer van WhatsApp-fraude, wat kan ik doen?

Bel meteen met de bank om advies en eventueel meer financiële schade te beperken. Doe altijd aangifte bij de politie. Neem contact op met uw bank voordat u aangifte doet. Bankmedewerkers kunnen uw rekening blokkeren. Daarmee kunt u meer oplichting voorkomen.

Aangifte doen van Whats-appfraude doe je online. Je hebt daarvoor je DigiD nodig.

Let op: wanneer iemand jouw identiteit gebruikte of als jouw WhatsApp-account is misbruikt om hiermee anderen op te lichten, kun je hiervan geen online aangifte doen. Neem in deze gevallen contact op met de politie via 0900 – 8844 of lees informatie over identiteitsfraude.

Ik schaam mij omdat ik ‘er in ben getrapt’

Als laatste wil ik graag benoemen dat je je niet hoeft te schamen wanneer je geld hebt overgemaakt  naar een fraudeur. Deze criminelen gaan heel zorgvuldig en geraffineerd te werk. Ze maken misbruik van het vertrouwen dat je hebt in een familielid of bekende. De meeste mensen willen graag een dierbare in nood helpen. Meestal zit er ‘haast’ bij waardoor je je verplicht voelt om snel te handelen. Iedereen kan slachtoffer worden van dit soort praktijken. Krop het niet op, maar praat er juist over met mensen in je omgeving. Dat helpt om het te relativeren. 

Ik hoop dat bovenstaande uitleg meer duidelijkheid geeft over de fraude vorm en de werkwijze van de oplichter. Meer informatie over (online) fraude: fraudehelpdesk.nl

Reputatie 7
Hey @parkieten, je bent al een tijdje niet meer terug geweest in dit topic. De community stelt het zeer op prijs als je in een reactie aangeeft dat je bent geholpen, of als je misschien toch nog een vraag hebt. Laat je het weten? We horen het graag 🙂

 2 jaar geleden: “Tip, blokkeer het nummer en meld alle vorm van (mogelijke) fraude op meld.nl. De site heeft een meldpunt voor WhatsApp fraude opgericht.”

Nu nog steeds op de site: 
U KUNT NOG GEEN MELDING ACHTERLATEN, EXCUSES VOOR HET ONGEMAK; de website is in ontwikkeling” 

Nog steeds in ontwikkeling. Hahaha. :joy:

Reputatie 7

Hoi @Ben Leermakers, goed dat je een bericht achterlaat om erop te wijzen dat de site van meld.nl niet (meer) werkt. Ik heb het bericht een update gegeven. 

Helaas is WhatsApp-fraude nog altijd een lucratieve manier voor internetcriminelen om geld mee binnen te halen. Wees daarom altijd alert. Ben je slachtoffer? Doe dan altijd aangifte bij de politie!