Beantwoord

valse factuurmails

Reputatie 7
Er gaan nog steeds valse factuurmails rond. Mijn gmail heeft er weer een geblokkeerd. Dit is de tekst in gmail:

Het bericht "Uw factuur Internetdiensten" van Bob Mols (factuur@factuur.internet.nl) bevat een virus of een verdachte bijlage. Het is daarom niet via je account mijnemail@hetnet.nl* gedownload en is blijven staan op de server.

*deze heb ik hier gewijzigd i.v.m. privacy.

P.S. De officiële rekening is een dag of 2 geleden gekomen.

Bovenstaande staat bij KPN op de site met een iets ander adres factuur @ factuur.internetdiensten.nl.

icon

Beste antwoord door PeterG 3 maart 2016, 16:31

Dank voor de waarschuwing. Deze staat inderdaad 'al' op de pagina: https://www.kpn.com/prive/klantenservice/veilig-internetten/valseemail.htm .

Verder is het volgens mij zo dat klanten maar op 2 manieren echte facturen krijgen. Via de mail, betaald met aut. incasso.

en via papieren factuur met bijgevoegde acceptgiro.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +22
; top dat je dit post en je er zo alert op bent! 

Ze worden gevaarlijker. Ik kreeg er net eentje die als afzender heeft KPN (met email adres no-reply@kpnmail.nl)

wat opvalt is de aanhef, het is nu geadresseerd aan beste en dan je mailadres ipv bij een echte mail je naam.

Ze noemen in de mail een belachtlijk hoog bedrag, natuurlijk om je te verleiden gelijk de faktuur te openen.

Bij een echte mail is de faktuur bijgevoegd als pdf, nu als rar. In dit rar bestand zit een virus

Reputatie 7
Dank voor de waarschuwing. Deze staat inderdaad 'al' op de pagina: https://www.kpn.com/prive/klantenservice/veilig-internetten/valseemail.htm .

Verder is het volgens mij zo dat klanten maar op 2 manieren echte facturen krijgen. Via de mail, betaald met aut. incasso.

en via papieren factuur met bijgevoegde acceptgiro.

Reputatie 2
Badge +3
😠 Ik krijg regelmatig en altijd mijn KPN-auto-factuur in PDF vorm en hoop ik dat ik wel mocht gebeuren dat ik valse krijgen zal, die ook herkennen zal ... :$

Factuur !.jpg

P.S. Met Factuur krijg ik ook mooie en uitgebreide KPN-uitleg ( met bijbehorende KPN links ! ) ook met Bob Mols als directeur van klanten-service als afzender genoemd enz.. 

Ik weet niet dus hoe ziet e-mail bij andere systemen uit, maar bij mij is dus zo en hier bij mijn IncrediMail heb ik ook een mooie geavanceerde beveiliging's instellingen mogelijkheden enz..

Toch vraag ik me af hoe dan bij mij ( behalve in SPAM-postvak ! ... dan is makkelijk dus ! ) valse mail-factuur zal binnen kunnen komen en dat ik die niet weet of niet merken kan enz..

Reputatie 7
Als je het niet vertrouwd kun je altijd hier kijken. Daar staan nieuwe spammerts meestal heel snel vermeld:
http://www.kpn.com/valseemail .

En als je normaliter je factuur per aut. incasso betaald lijkt het me al helemaal geen probleem. Als het er een keer niet af kan, wordt het een week later nogmaals geprobeerd. Bovendien zijn de bedragen in valse mails vaak nogal hoog.

En als je het niet vertrouwd, kun je ook via dit forum advies vragen.

Reputatie 2
Badge +3
Och ooke Peter dank je wel aan die mooie gerustellende woorden...

In principe's ben ik niet echt bang van een of ander Internet-virus-(-en) ..

😳 Maar was ik wel altijd bang om iets te moeten betalen dat onterecht bij mij is, bovendien nog dat die vals is oftewel dat ik zoiets niet voortijdig herkennen kon of zal ...

Reputatie 4
Badge +5
Ook nog een andere tip, de facturen van

JoMi001 schreef op 8 mar '16 om 11:30u

Gefrustreerde smileyIk krijg regelmatig en altijd mijn KPN-auto-factuur in PDF vorm en hoop ik dat ik wel mocht gebeuren dat ik valse krijgen zal, die ook herkennen zal ... Verlegen smiley

https://

P.S. Met Factuur krijg ik ook mooie en uitgebreide KPN-uitleg ( met bijbehorende KPN links ! ) ook met Bob Mols als directeur van klanten-service als afzender genoemd enz.. 

Ik weet niet dus hoe ziet e-mail bij andere systemen uit, maar bij mij is dus zo en hier bij mijn IncrediMail heb ik ook een mooie geavanceerde beveiliging's instellingen mogelijkheden enz..

Toch vraag ik me af hoe dan bij mij ( behalve in SPAM-postvak ! ... dan is makkelijk dus ! ) valse mail-factuur zal binnen kunnen komen en dat ik die niet weet of niet merken kan enz..

Nog een tip, KPNfacturen komen altijd rond dezelfde datum (bij mij de 19evan de maand) alles wat daarnaast binnenkomt bestempel ik als phissing en gaat de prullenbak in.

Jij hebt overigens nog een geloofwaardig bedrag ik had er 3 waarvan de laagste € 379,25 en de hoogste € 724,25

Reputatie 2
Badge +3
Ja dat is mijn vaste alles-in-een glasvezel abonnement en met 100/100 MB, en ongv. elke maand betaal ik zoveel ...

Twee TV's dus en twee KPN-ontvangers plus tel. en Internet enz...

Non/stop kan je overal en rond op Internet lezen over valse ( namens KPN ! ) opgestuurde factuur-mail, en dat juist was ik altijd bang of ik die herkennen zal ....:@

Reputatie 7
Badge +22
; dat klopt inderdaad. Of via e-mail of via een brief verzenden we facturen. 
@JoMi001; een phishingmail is vaak ook te herkennen aan spelfouten etc. of een opmerkelijk e-mailadres als afzender. Als je het niet vertrouwd, we zijn er op het forum om te helpen zoals Peter ook aangeeft! 

Reputatie 4
Badge +5
Deze zien er opmerkelijk echt uit alleen had ik er geen pdf maar een rar bestand bij en de datum van binnenkomst klopte niet, verkeerde emailadres en beachelijk bedrag. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je niet goed op let zo op hier klikt en dan ben je natuurlijk de klos. Wat ik wel vreemd vind is dat gmail deze mailtjes wel als spam/phissing opmerkt en kpnmail niet (Alle mail die ik krijg gaat als back-up ook naar een gmailaccount)

Reputatie 2
Badge +3
Cindy_ schreef op 10 mar '16 om 08:38u

@PeterG; dat klopt inderdaad. Of via e-mail of via een brief verzenden we facturen. 
@JoMi01; een phishingmail is vaak ook te herkennen aan spelfouten etc. of een opmerkelijk e-mailadres als afzender. Als je het niet vertrouwd, we zijn er op het forum om te helpen zoals Peter ook aangeeft! 

Natuurlijk Cindy dat ik zoiets ook zal doen ( ik heb alle vertrouwen in KPN-help desk ! ) ben hier enige in huis dat zoiets ook kan, maar op andere kant mijn vrouwtje die kan niet herkennen ze is wel regelmatig post kijken en lezen bezig, en vervolgens mij vertel ze als maar wat nieuw binnen is etc...

😳 Hoop ik dat ze nooit op phishingmail klikken zal heh...

Hallo, Onze Muziekvereniging ontvangt via de emailboxen, iedere week 9 valse facturen over kpn. of wij 782,00 euro willen betalen. Ik kan ze natuurlijk steeds weggooien maar kunnen jullie daar iets tegen doen. Ook hier is Bob Mols directeur.

Wij hebben 3 emailboxen en daarvan wordt steeds specifiek in 1 box het bedrag genoemd terwijl in de andere 2 een factuur aanhangt.

Reputatie 7
Beste . Aan het feit dat ze verstuurd worden of ontvangen kan KPN helaas niets doen. De afzenderadressen zijn vaak ook vals namelijk. Het is moeilijk de mails te filteren aangezien ze vaak veel tekst bevatten die de echte ook hebben. Doen de oplichters natuurlijk ook niet voor niks.

Er worden momenteel inderdaad best veel valse facturen uit naam van kpn verzonden, maar daar is dus niks aan te doen. Het is zelfs maar de vraag of ze uit Nederland komen.

Tot nu blokkeert hier het virusfilter van gmail de mails die v.u. mijn hetnet mail worden opgehaald. De bijlage bevat vaak een heel link virus.

Verder rest consequent verwijderen én evt. doorgeven aan het team van KPN. Meer info via www.kpn.com/valseemail . Daar staat ook het mailadres om valse emails door te geven.

WaltherHasselo schreef op 3 mar '16 om 16:15u

Ze worden gevaarlijker. Ik kreeg er net eentje die als afzender heeft KPN (met email adres no-reply@kpnmail.nl)

wat opvalt is de aanhef, het is nu geadresseerd aan beste en dan je mailadres ipv bij een echte mail je naam.

Ze noemen in de mail een belachtlijk hoog bedrag, natuurlijk om je te verleiden gelijk de faktuur te openen.

Bij een echte mail is de faktuur bijgevoegd als pdf, nu als rar. In dit rar bestand zit een virus

-------- Original Message --------
Subject: Uw factuur
Date: 2016-05-09 09:24
From: KPN <KPN-betaalafspraak@kpn.com>
To:@xs4all.nl

Geachte@xs4all.nl,3491254654996

Deze maand is uw factuur in totaal EUR 996,27. De specificaties van de
factuur vindt u in de bijlage.3491254654996

DOWNLOADEN FACTUUR3491254654996 [1]

OVERZICHT VAN AL UW FACTUREN IN MIJNKPN

3491254654996

Wilt u een overzicht van al uw facturen of uw persoonlijke instellingen
bekijken? Klik dan hier [1] om naar MijnKPN te gaan. Dit is uw
persoonlijke en beveiligde KPN omgeving.

UITLEG VAN UW FACTUUR

3491254654996

Klik hier [1] voor uitleg over uw factuur.3491254654996

VEELGESTELDE VRAGEN

Hebt u nog vragen over uw factuur en de betaling ervan, kijk dan op
kpn.com/factuur. Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals:
de opbouw van de factuur, de betalingsmogelijkheden, de factuur online
bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze
e-mail te beantwoorden.3491254654996

KENT U KPN COMPLEET AL? HOE MEER U COMBINEERT, HOE MEER VOORDELEN U
KRIJGT. KIJK VOOR MEER INFORMATIE OP KPN.COM/KRIJGMEER3491254654996

KVK DEN HAAG NR. 254345996, NL00922056B996

[1]

Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast
antivirussoftware.
www.avast.com [2]