Beantwoord

valse Sms ontvangen

  • 12 March 2020
  • 20 reacties
  • 3986 keer bekeken

Kreeg vandaag dit bericht van nr +31611423719

KPN ]: Beste klant, Er staat nog een betaling open van 92,35 euro. Op 13 maart 2020 zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot conservatoir beslag. Voorkom blokkade en betaal  het volledige bedrag via IDEAL : *****

Gekeken op wie Heeft mij gebeld en is scam

Admin: link verwijderd i.v.m. veiligheid 

icon

Beste antwoord door Nadia 13 March 2020, 14:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7

Hey @Wout1967, welkom op het KPN forum. Dank voor je melding. Helaas worden onze klanten de laatste tijd geconfronteerd met valse sms-berichten. Ook wel Smishing genoemd. 

Smishing is een vorm van cybercriminaliteit die via SMS verstuurd wordt. Het woord smishing is een samenvoeging van sms en phishing . Smishing is een vorm van phishing. Phishing is het ‘hengelen’ naar persoonlijke gegevens van de ontvanger waar het bericht naartoe wordt verzonden. Het is een vorm van cybercriminaliteit waarbij criminelen je een sms sturen om te proberen inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens van jou te achterhalen. Hiermee willen ze geld van jou (en soms ook van je bedrijf) stelen. Trap er niet in. Wees alert bij dit soort berichten en verwijder het meteen!  

Kijk voor meer informatie op: Internet gevaar en telefonische fraude

Ok valt het telefoonnummer niet te blokkeren door jullie?
 

Reputatie 7

Goede vraag, @Wout1967. Telefoonnummers die misbruik maken van ons netwerk, worden zeker geblokkeerd. Meestal is deze maatregel helaas niet erg effectief. Telefoonnummers die voor dit soort criminele activiteiten worden gebruikt zijn prepaidkaarten. Deze worden niet geregistreerd en zijn dus anoniem te gebruiken. Ook heeft de fraudeur dan allang toegeslagen en het bericht binnen enkele seconden /minuten verspreid. Het nummer wordt dan gewisseld voor de volgende ‘smishingaanslag', en dan herhaalt het proces zich weer opnieuw. 

Vandaar dat melden en bekend maken dat er een smishing aanval wel effect heeft. Zo waarschuw je anderen en blijven we allen alert. 

Heb jij nog een toevoeging, @Dennis ABD?  

Reputatie 7
Badge +7

Laat ik beginnen met te melden dat ik geen SMS expert ben (tijd om daar eens in te duiken, maar dat terzijde). SMS is een oude techniek met bijzonder veel beperkingen, daardoor is het in veel gevallen niet mogelijk een enkel nummer te blokkeren, zonder dat *alle* verkeer van de provider welke het verstuurd geblokkeerd word. In in sommige omstandigheden kan het wel, en dan gebeurt het ook, maar zeker niet altijd.

 

Of het kan heeft voornamelijk te maken met de route die een SMS aflegt om bij de bestemming te komen. Zitten hier andere providers tussen dan kan de blokkade niet. Dit is vaak het geval, daar smishing overwegend uit het buitenland komt, het afzendernummer is dan ook overwegend vervalst.

Vanmiddag heb ik een smishing bericht ontvangen, zogenaamd van ING alert met daarin de volgende tekst "Beste klant,
Door een verdachte inlog poging is uw app gedeactiveerd. Activeer uw app hier opnieuw https://mijn-ing.app"
. Kan ik deze ergens naartoe sturen of moet ik ergens anders daar melding van maken? Uiteraard heb ik nergens op geklikt of gedaan. Ik heb niks bij de ING dus het was vrij doorzichtig 🤣

En ook vannacht weer een smishing bericht. Dit keer afkomstig van 06-40536734 met de tekst "[NL-Alert]: In verband met het corona (COVID-19) virus biedt het RIVM nu een beperkt aantal zorgpakketten aan. Wij raden u aan voor 4 april zo spoedig mogelijk deze aan te schaffen via: *" Apart dat ik nooit last heb gehad van dit soort acties en nu 2 achter elkaar in nog geen 24 uur.

*Admin: link verwijderd i.v.m. veiligheid.

Reputatie 7

Hey @Ramon74, welkom op het KPN forum. Goed dat je onze gebruikers hier attendeert op deze valse sms-berichten. Dank voor het doorgeven. 

Reputatie 7
Badge +7

Het domein is al down en de SMS is intern doorgezet.

Reputatie 7

Dank voor de aanvulling, Dennis :D

Ik heb ook een soortgelijke sms ontvangen.

Ik zou iets hebben besteld.

Door op de link te klikken kan ik de vermeende bestelling volgen…..ga ik niet doen natuurlijk😜

 

Reputatie 7

Dank voor het delen, @Karlas! Zo hebben andere meelezers er ook wat aan! Niet klikken, gewoon negeren en verwijderen.

Heb nu onderhand 8 sms ontvangen in 3 uur tijd van onderstaande. Is dit bekend bij jullie? 

 

Ik heb een soortgelijke email gekregen, namelijk dit: 

[KPN]: Beste klant, u ontvangt €30,00 terug. Voltooi de verificatie vandaag met uw rekening om het geld te ontvangen via: https://kpn-service.nl/kpn.html

 

Ik ga er van uit dat dit smishing is, ik zou niet begrijpen waarom ik plotseling 30 euro zou krijgen. Kan iemand dit kunnen bevestigen dat het phishing is? Dankuwel! 

Heb deze ontvangen. Geen zorgen, de échte KPN factuur is al betaald 😂

Reputatie 7

Pfieuw, gelukkig maar @Kyouhu. Bedankt voor je tijdige betaling ;)

Zonder gekheid: scherp dat je hier niet intrapt.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat internetcriminelen tegenwoordig erg vernuftig te werk gaan. Sms’jes, mailtjes of soms zelfs telefoongesprekken kunnen erg authentiek lijken van de provider, energieleverancier, bank of andere organisatie waarmee je een (lange) klantrelatie hebt. Controleer daarom altijd je eigen online omgeving zoals: MijnKPN. Dit is een betrouwbare beveiligde omgeving waarin we jou alle relevante en actuele informatie over o.a. je factuur tonen. Twijfel je nog over de status van je betaling? Bekijk de bankieren app van je bank. Of neem persoonlijk contact met ons op via de klantenservice. Dan zoeken we het samen uit :)

Meer info: KPN Veilig internetten

 

Vannacht deze SMS ontvangen.
Hengel rustig verder.
BTW, mooi nummer!

 

Reputatie 7

Bedankt voor het doorzetten van dit voorbeeld, JVi-VCS! 

Tip: Weten of je betaling goed is doorgekomen bij KPN? 
Controleer je facturen in je eigen online omgeving: MijnKPN. Dit is een betrouwbare beveiligde omgeving waarin we jou alle relevante en actuele informatie over o.a. je factuur tonen. Twijfel je nog over de status van je betaling? Bekijk de bankieren app van je bank. Of neem persoonlijk contact met ons op via de klantenservice. Dan zoeken we het samen uit :)

Meer info: KPN Veilig internetten

L.S.

Ik heb een sms-bericht gekregen of het klopt dat ik € 267,97 wilde overmaken naar een bepaalde partij . Klik even op de link, natuurlijk niet gedaan !

Ik wilde dit sms-bericht door sturen/zetten naar mijn bank, daar vraagt de bank naar ?

Maar hoe doe je dat ?

Ik heb een Samsung S9 (Android versie 10) ?

Reputatie 7

Doorsturen van een sms-bericht kan als je een 06-nummer hebt van je bank. Maar wellicht is een printscreen doorsturen via de chat of mail ook voldoende. Vraag het voor de zekerheid bij jouw bank na hoe ze precies het bericht willen ontvangen. Dan weet je zeker dat het op de juiste manier aankomt :)

Bij andere providers kan ik spam doorsturen naar 7726 (SPAM op een numeriek toetsenbord)

Voor zover ik weet is dit een standaard procedure voor GSMA leden, aangekondigd in 2010 (https://www.gsma.com/newsroom/press-release/gsma-to-address-spam-and-fraudulent-messaging-threats-for-consumers/)

Waarom werkt dit voor mij niet bij KPN?

in de screenshot gaat de eerste via m’n esim naar een Amerikaanse provider en de tweede naar kpn …