Beantwoord

Wangiri fraudeurs

  • 5 January 2020
  • 8 reacties
  • 360 keer bekeken

Hoe kan het zo zijn dat bij Wangiri fraude iemand geld kan verdienen aan een terugbeller? Ik snap dat er extra kosten aan verbonden zijn wanneer je iemand belt in het buitenland, maar dat zijn dan kosten voor de provider lijkt mij… Hoe kan het zo zijn dat jullie uiteindelijk die kosten doorpassen naar die fraudeurs.. Iets gaat er niet helemaal goed hier.. Dit is echt zo krom als een banaan..

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door RBxx 5 January 2020, 10:25

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Silazamonjazamon 

Als jij een buitenlands betaalnummer belt, dan zijn daar naast de buitenland toeslag voor de provider(s) ook extra kosten bij voor het betaalnummer. Die gaan naar de houder van het nummer.    De buitenlandse provider belast deze kosten door aan KPN die het bij jou in rekening brengt. Dit geldt voor alle gesprekken, dus ook voor deze “Wangiri” nummers. KPN kan het verschil niet zien. Wat is een “legitiem” nummer of niet?.

Daarom blijft de regel: Nooit terugbellen naar onbekende buitenlandse nummers.

Hoe kan het zo zijn dat bij Wangiri fraude iemand geld kan verdienen aan een terugbeller? Ik snap dat er extra kosten aan verbonden zijn wanneer je iemand belt in het buitenland, maar dat zijn dan kosten voor de provider lijkt mij… Hoe kan het zo zijn dat jullie uiteindelijk die kosten doorpassen naar die fraudeurs.. Iets gaat er niet helemaal goed hier.. Dit is echt zo krom als een banaan..

Wangiri is geen fraude, iedereen mag jouw bellen. Als je dat niet wilt moet je je telefoon abonnement opzeggen of filters instellen (nummers blokkeren of alleen nummers toelaten van mensen die goed kent).

Dat je terug belt en daarmee hoge kosten maakt is echt je eigen keuze. Je zult gewoon het idee en gewoonte opzij moeten zetten dat je nummers terug gaat bellen.

Reputatie 7
Badge +21

Het bellen is inderdaad geen fraude. Dat begint pas na de “uitlokking” om terug te bellen en dan het gesprek zo lang mogelijk te rekken, o.a. door afspelen van belsignalen. Daardoor denkt de beller dat het gesprek (en de kosten) nog niet begonnen zijn.

Idd de gewoonte onderdrukken en niet terugbellen !!

tmoesel... Ik snap dat en heb ook nog nooit teruggebeld, mijn vraag was echter hoe het zo kan zijn dat iemand geld kan verdienen aan een terugbeller… (kom op las je daar nou overheen ofzo?) beetje apart is dat namelijk wel.. Begrijp je wel? Misschien zit daar namelijk ook het lek bij deze fraudeurs, EN FRAUDEURS ZIJN HET ZEKER. God allemachtig.

*Met “koste voor de provider” bedoelde ik dat het geld dan naar de provider gaat ipv naar diegene waar je naar terug belt, dat is mn punt, misschien had je dat verkeerd begrepen.

Reputatie 7

...mijn vraag was echter hoe het zo kan zijn dat iemand geld kan verdienen aan een terugbeller… (kom op las je daar nou overheen ofzo?) beetje apart is dat namelijk wel...

En het antwoord op die vraag is al door @RBxx gegeven.

tmoesel... Ik snap dat en heb ook nog nooit teruggebeld, mijn vraag was echter hoe het zo kan zijn dat iemand geld kan verdienen aan een terugbeller… (kom op las je daar nou overheen ofzo?) beetje apart is dat namelijk wel.. Begrijp je wel?

Ik heb je vraag wel gelezen maar er geen antwoord op gegeven; wat mij meer opviel was de term wangiri en dat i.c.m. het woord fraudeurs en verder het woord ‘jullie’. Dat laatste geeft mij dan altijd een hint dat de vraagsteller er van uit gaat dat dit forum KPN zelf is. Maar ‘jullie’ zijn klanten van KPN net als jezelf, of voormalig klanten in geval van mijzelf.

Het internationale telefoniesysteem en telefonienetwerk omvat ook betalingsmethodieken. Dat is in NL al ouderwets maar wellicht dat er landen/plekken op de wereld zijn waar dit nog veel wordt gebruikt. Hoeveel er afgerekend wordt per eenheid enz bepaalt de exploitant van het nummer. KPN moet gewoon die transacties uitvoeren.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Silazamonjazamon Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zie dat je al de nodige uitleg hebt gekregen van de verschillende forumleden. Ik hoop van harte dat nu alles duidelijker is geworden? Hier lees je ook nog het één en ander. Als je nog vragen hebt: stel ze gerust! 

Reageer