Sticky

Wat is phishing?

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1853 reacties
Je hebt vast wel eens een phishing bericht ontvangen in je e-mailbox. “Gefeliciteerd, je hebt 10 miljoen gewonnen, wij hebben alleen nog even je financiële gegevens nodig om het bedrag over te maken”. De meeste mensen snappen gelukkig meteen dat dit bericht niet te vertrouwen is, maar internet criminelen worden steeds slimmer en soms komen er berichten voorbij die amper van echt te onderscheiden zijn.

Met regelmaat worden er helaas ook e-mails verstuurd die afkomstig lijken van KPN. In deze phishing berichten proberen criminelen je persoonlijke gegevens te stelen, geld over te laten maken of je computer te infecteren met een virus. KPN is niet de afzender van deze e-mails. Verwijder deze e-mails daarom direct.   

Hoe herken ik een phishing bericht?
  • Kijk altijd naar de afzender van een bericht, vaak zijn dit rare e-mailadressen. KPN verstuurt alleen e-mail vanuit een mailadres dat eindigt op KPN.com
  • KPN vraagt je nooit om je wachtwoord, pincode of andere vertrouwelijke gegevens per e-mail.
  • Beweeg je muis over een link om te zien waar deze naar toe verwijst, Is dit geen link naar een pagina op KPN.com dan zal dit hoogst waarschijnlijk geen KPN pagina zijn
  • Pas op met e-mails waarin spelfouten, slechte grammatica of vreemde afbeeldingen voorkomen.
Wat kan ik doen om phishing te voorkomen?
  • Geef nooit je wachtwoord, pincode of andere vertrouwelijke gegevens via e-mail.
  • Vertrouw je een e-mail of de afzender niet, stuur dan geen bericht terug, maar verwijder de mail
  • Klik niet zomaar op links in e-mails. Typ in plaats daarvan het webadres in je internet browser.
  • Open geen bijlages als je niet zeker weet dat ze geen kwaad kunnen. Een bijlage kan een virus bevatten.
Handige tip
Bekijk je KPN facturen altijd via MijnKPN. Zo heb je een handig overzicht van welke facturen open staan en waarvoor je betaalt. Klik niet op linkjes in e-mails waarin staat dat er nog een openstaand bedrag is. KPN stuurt deze e-mails niet, wij verwijzen altijd naar MijnKPN.

Waar vind ik informatie over actuele phishing e-mails?
Op onze website hebben wij een speciale pagina over phishing, hier vind je recente berichten die bij ons zijn gemeld. Staat jouw bericht er niet tussen? Kijk dan hieronder hoe je hem kunt melden. 

Phishing melden bij KPN
Twijfel je of een ontvangen e-mail van KPN wel echt is en staat er nog geen soortgelijk bericht tussen de actuele phishing meldingen? Meld het ons. Daarvoor hebben we informatie over de afzender voor nodig en de inhoud van het bericht. Op onze pagina over phishing vind je informatie over alles wat mij nodig hebben. Stuur deze header informatie samen met de inhoud van het bericht naar valse-email@kpnmail.nl

2 reacties

Reputatie 7
Allart, ze maken wel opvallend vaak gebruik van@kpnmail.nl adressen de laatste tijd, zie ook

http://www.kpn.com/valseemail .

Dáár kan KPN toch een stokje voor steken?

Reputatie 7
Badge +25
Hey , vaak doen de mensen die dit sturen alsof het van een@kpnmail.nl e-mailadres komen. Dan kunnen we er nog niet altijd meteen iets aan doen helaas!

Reageer