Beantwoord

Wordt steeds gebeld vanuit PI

  • 17 September 2021
  • 18 reacties
  • 649 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 8 reacties

Ik word steeds gebeld door 0208909091, blijkt een nummer uit de PI te zijn. Daar ken ik niemand. Op andere sites staat dat het fraude is, ik weet niet hoe iemand kan frauderen op deze manier. Kan iemand mij helpen? Ik heb één keer opgenomen, hoorde gekraak, later nooit meer opgenomen. Ze bellen steeds achter elkaar op de gekste tijden. 

icon

Beste antwoord door GeSp 17 September 2021, 12:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7

"Uit de PI" ... wat is "de PI"?

Overigens lijkt het nummer een nummer uit Amsterdam.

Nee nummer komt niet uit Amsterdam, is officieel een centraal nummer uit elke PI in Nederland dat in beeld komt als iemand uit de PI je belt. 

Maar ik ken niemand daar. Meerdere mensen die er niemand kennen worden gebeld door dit nummer. Ik vraag mij af op welke manier iemand dan fraude pleegt. 

Reputatie 7

Nee nummer komt niet uit Amsterdam, is officieel een centraal nummer uit elke PI in Nederland dat in beeld komt als iemand uit de PI je belt. 

Nogmaals, wat is een PI?

Reputatie 7
Badge +28

"Uit de PI" ... wat is "de PI"?

Overigens lijkt het nummer een nummer uit Amsterdam.

PI = Penitentiaire Inrichting 

Oftewel een soort gevangenis. 
 

Met een penitentiaire inrichting worden alle door de overheid beheerde instellingen bedoeld waar gedetineerden een aan hen opgelegde straf uitzitten. ... veroordeeld zijn en wachten op overplaatsing naar een gevangenis of bijzondere inrichting.

 

@SCC

Ben je gebeld op je mobiele telefoon? Blokkeer dat nummer dan in jouw telefoon. 
 

Bij de meeste vaste telefoons lukt dat niet. Tenzij je bv een Fritzbox Modem hebt. Dan kun je het nummer daarin blokkeren. 
 

En anders : Gewoon niet meer onbekende nummers opnemen. 

Op mijn mobiel ja. 

 

Reputatie 7
Badge +28

@SCC

Dan kun je dat nummer dus zelf .blokkeren in jouw mobiele telefoon. 

 

Jawel dat kan ik. Maar mijn vraag is hoe iemand via het nummer van een ander, in dit geval een instelling, kan frauderen? Ze gebruiken niet voor niets een nummer dat niet teruggebeld kan worden. 

Reputatie 7
Badge +28

Als je het nummer niet terugbelt, dan zal het wel loslopen. Het kan ook zomaar iemand zijn die jou wil pesten. 

Krijg je een keer een sms of een appje van zoiets, klik dan nooit op een meegestuurde link. 

 

Nee geen sms, app of mail. Geen links.  Misschiendat ze random nummers bellen en pesten ja. Op sites als 'Wie heeft mij gebeld' staat dat het fraude is, vandaar mijn vraag. 

Reputatie 7
Badge +18

Het kan ook spoofing zijn, dan sturen ze dat telefoonnummer mee terwijl ze van een heel ander nummer bellen, zie b.v. hier voor uitleg: https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-spoofing-en-hoe-kun-je-het-herkennen/

Reputatie 7
Badge +28

Het kan ook spoofing zijn, dan sturen ze dat telefoonnummer mee terwijl ze van een heel ander nummer bellen, zie b.v. hier voor uitleg: https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-spoofing-en-hoe-kun-je-het-herkennen/

Maar dan ben je er ook vanaf nadat je het nummer geblokkeerd hebt. Toch ? 

Het kan ook spoofing zijn, dan sturen ze dat telefoonnummer mee terwijl ze van een heel ander nummer bellen, zie b.v. hier voor uitleg: https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-spoofing-en-hoe-kun-je-het-herkennen/

Bedankt voor het artikel.

Het kan ook spoofing zijn, dan sturen ze dat telefoonnummer mee terwijl ze van een heel ander nummer bellen, zie b.v. hier voor uitleg: https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-spoofing-en-hoe-kun-je-het-herkennen/

Maar dan ben je er ook vanaf nadat je het nummer geblokkeerd hebt. Toch ? 

Ja. Maar nogmaals, dat was de vraag niet. 

Reputatie 7
Badge +18

Maar dan ben je er ook vanaf nadat je het nummer geblokkeerd hebt. Toch ? 

Ja, van telefoontjes via dat nummer ben je dan af , maar dezelfde persoon kan natuurlijk ook weer een ander nummer gaan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +18

Ja. Maar nogmaals, dat was de vraag niet. 

Je komt er ook niet vanaf, tenzij spoofing onmogelijk wordt gemaakt.

Je zou wel een app op je mobiel kunnen zetten die die spam/fraude nummers herkend, die zat standaard op mijn mobiel, dat scheelt al een hoop.

En eventuele nieuwe nummers kan je dan zelf ook als spam aanmerken.

Ik heb mr. number, bedoel je zoiets? Dank voor je reactie.

 

Reputatie 7
Badge +18

Ik heb mr. number, bedoel je zoiets? Dank voor je reactie.

 

Ja, i.d.d, zoiets, je moet alleen afwachten of hij ook goed werkt in nederland, sommige zijn echt gericht op alleen de US.

Werkt het niet afdoende dan kan je altijd een andere proberen.