Ik wil alleen 2,4 GHz selecteren op mijn Experia Box V10a

  • 15 August 2021
  • 11 reacties
  • 303 keer bekeken

Hallo,

Mijn Honeywell T6 smart thermostaat  werkt alleen met 2,4 Ghz wifi en kan niet verbinden met dual frequentie netwerken .
Had dat omzeild/geregeld door in mijn guest netwerk de 5,0 Ghz optie uit te zetten en daar mee te verbinden . Tot voor kort werkte dat probleemloos en kon ik de thermostaat met gsm of ipad bedienen.
Echter na recente (vorige week?) update(s) is de verbinding verbroken  en ik kan die op geen enkele manier meer meer tot stand brengen.
Ik zie nu in het Experia WLAN/Guest network ook geen mogelijkheid meer om de gewenste frequentie te selecteren c.q. uit te schakelen en is het dus ook een dual band wifi geworden.
Is hier een oplossing voor??


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

Mijn Honeywell T6 smart thermostaat  werkt alleen met 2,4 Ghz wifi en kan niet verbinden met dual frequentie netwerken .

Die Honeywell kan prima verbinden met dual band netwerken alleen niet met dual band netwerken op wifi apparatuur van KPN.

 

Is hier een oplossing voor??

Het laten terugzetten van de vorige firmware.

Badge +12

Het laten terugzetten van de firmware zoals @wjbaangeeft is inderdaad een optie. Dat lost het probleem voor nu.op en kan KPN gaan werken aan een update die wel doet wat ie moet doen. 

Een andere optie is ook nog steeds een eigen modem of (makkelijker) een Fritz!Box.

Die laatste werkt bij mij perfect met alle aangesloten apparaten (best wel wat IoT).

Dank voor de reactie. Firmware laten terugzetten (neem aan dat ik dat niet zelf kan!) wil ik nog ff laten, want wat gebeurt er bij de volgende update?
Ik heb nog een óude’ TP-Link single band 2,4 Ghz router waarmee ik kan proberen. Neem aan dat ik die gewoon direct op een lan poort van de experivox kan aansluiten??

Reputatie 7

Die kan je inderdaad op een LAN poort aansluiten. Zie

Let echter wel op, jouw Honeywell komt hiermee in een apart subnet te hangen en is daarmee niet zichtbaar op het netwerk van de Experia Box.

Mijn advies: Vraag kpn om de vorige firmware op jouw V10a terug te plaatsen.

Dit doen ze ook al bij abonnees die een Nefit thermostaat gebruiken waarbij precies dezelfde probleem speelt.

Ik hoop dat er snel iemand van kpn zal reageren.

Reputatie 6
Badge +8

Dhcp uitzetten op je router. Dan geeft de experiabox de ip adressen uit en heb je 2.4 ghz wifi.

Reputatie 7

Dhcp uitzetten op je router. Dan geeft de experiabox de ip adressen uit en heb je 2.4 ghz wifi.

En dan maar hopen dat die TP-Link geen IGMP proxy server heeft want anders houdt de televisie er mee op.

Lees vooral ook even het onderste gedeelte in het openingsbericht van het door mij aangehaalde topic.

Reputatie 6
Badge +8

Dhcp uitzetten op je router. Dan geeft de experiabox de ip adressen uit en heb je 2.4 ghz wifi.

En dan maar hopen dat die TP-Link geen IGMP proxy server heeft want anders houdt de televisie er mee op.

Lees vooral ook even het onderste gedeelte in het openingsbericht van het door mij aangehaalde topic.

Nee. Die router is dan alleen voor de thermostaat. De rest laat je zoals het nu is. 

Ik heb het zelf draaien met een router van de action. Perfect.

Zelfs de utp van tv en router door één kabel. Want 8 aders en je bent er per lijntje maar 4 nodig.

Werkt al 2 jaar primadeluxe.

Reputatie 7

Ik heb het zelf draaien met een router van de action. Perfect.

Wat is het IP adres dat aan die router toegekend is?

 

Zelfs de utp van tv en router door één kabel. Want 8 aders en je bent er per lijntje maar 4 nodig.

Dat betekent maximaal 100Mbps. Voor de TV ontvanger is dat prima want die werkt sowieso alleen maar op 100Mbps maar of je dat ook voor het netwerk achter de tweede router wilt is natuurlijk de vraag.

Reputatie 6
Badge +8

De router krijgt ook een ip adres van de modem. 

Die max 100Mbps is ruim voldoende voor tv en router. Op de router zit enkel een draadloze printer.

Reputatie 7
Badge +24

Veel wifi routers kun je in bridge of accespoint mode zetten. Dan kunnen ze prima dienst doen achter de Experiabox om daar 2,4 GHz apparatuur mee te verbind. Een echt accespoint aanschaffen is beter natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Je koopt dan geen apparaat waar je het grootste gedeelte niet van gebruikt.

 

Update: heb met de ‘oude’ 2, 4 Ghz TP router achter de Experiabox inderdaad de verbinding kunnen herstellen. Overigens lukte dat via mijn Android GSM niet. Bleef steeds hangen bij het verbinden. 
Onder IOS (Ipad) lukte het in 1 keer en werkt nu ook weer gewoon met de GSM.
dank voor de input adviezen.