Beantwoord

2e Experia box aansluiten mogelijk?

  • 12 June 2019
  • 18 reacties
  • 3433 keer bekeken

ik heb een vaste telefoon aansluiting + internet en kijk (interactieve) TV via Experiabox V10
in mijn oude huis. Ik heb echter een nieuwe woning gebouwd naast mijn huidige oude huis en ik wil
dezelfde voorziening in mijn nwe huis aanleggen dus zowel internet alsook interactieve TV.
de afstand is ca.25mtr. tussen beide huizen
ik heb 2 nwe UTP kabels (8-aderig) van ca. 30mtr. ondergronds doorgelegd van het oude huis naar het nieuwe huis.
wat is het snelst en makkelijkste om zowel internet + interactieve TV te krijgen in het nwe huis?
Kan ik eventueel een 2e extra Experiabox aanschaffen en doorkoppelen van het oude naar het nwe huis
of gaat dit niet werken.
Ik heb ook inmiddels een Wifi/4G versterker via KPN besteld omdat ik wat sneller internet wil krijgen
aangezien dit vrij traag is want ik woon in het buitengebied en door er een Wifi versterker erbij te zetten zou dit sneller moeten worden?
heeft iemand hier ervaring mee?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid topic
topic verplaatst naar ander board
icon

Beste antwoord door wjb 13 June 2019, 15:07

Bekijk origineel

18 reacties

Hallo @Kemphaan ,
als dit andere huis ook een eigen huisnummer krijgt dien je dit aan te vragen via https://www.mijnaansluiting.nl/, net zoals voor gas, licht, water etc.
nee het (oude) huisnummer gaat over naar het nwe huis !
Reputatie 7
Wat gaat er met het oude huis gebeuren?
Komt daar iemand ander in te wonen?
Nee dit blijft in gebruik als bijgebouw maar het zou handig zijn als alle voorzieningen blijven zoals ze zijn dus internet, Wifi en interactieve TV vandaar mijn vraag of het mogelijk is om bijvoorbeeld een 2e Experiabox aan te sluiten want er staan er genoeg te koop zag ik op marktplaats voor een gering bedrag.
Reputatie 7
Je kunt niet twee Experia Boxen op één Internet aansluiting plaatsen.
Het eenvoudigst is in je nieuwe woning een wifi accesspoint te plaatsen en voor de vaste verbindingen een switch die IGMP snooping ondersteunt zoals de Netgear GS105EV2 (5 poorten) of de Netgear GS108Ev3 (8 poorten).
De Netgear GS105Ev2 kan je voor €29,- in de webshop van KPN kopen.
Reputatie 7
Hey @Kemphaan, welkom op het KPN forum. Heel slim dat je tijdens het aanbouwen van je nieuwe woning alvast UTP-kabels hebt gelegd. Advies van wjb is correct, een tweede Experiabox aansluiten is geen optie. Dat werkt niet! Het verkopen op bijv. Marktplaats van apparatuur die je in bruikleen hebt van KPN is ook niet toegestaan. Onder andere de Experiabox (modem) en tv-ontvangers zijn in bruikleen. Goed dat je hier informeert naar de opties. Hier kun je de Switch – Netgear GS105E bestellen, mits je aan 5 UTP-poorten voldoende hebt.

Heb je nog vragen? Stel ze hier gerust 🙂
OK dank voor jullie reactie !
Sorry maar ik heb nog wel een aantal aanvullende vragen als leek : ;-))
met die Switch-Netgear GS105E heb/creeër ik 5 éxtra poorten in mijn nieuwe huis als ik 't goed begrijp.
Hoe en wat voor apparaat moet ik in mijn nieuwe huis plaatsen als Wifi accespoint?
Welk type en/of merk bevelen jullie evt aan om aan te schaffen?

Levert KPN dit apparaat eventueel ook of moet ik hiervoor naar bijvb een Mediamarkt, etc?
Ik neem aan dat je de Switch-Netgear GS105E aansluit op het nieuw te plaatsen Wifi
accespoint is dit idd correct?
Reputatie 7
Die switch sluit je aan op de netwerkkabel die vanuit jouw oude huis komt.
Je houdt op die switch dus vier poorten over voor het aansluiten van apparatuur.
Op één van die poorten, of op de tweede netwerkkabel vanuit jouw oude huis sluit je dan het wifi accesspoint aan.

Als wifi accesspoint zou je kunnen denken aan de
1) TP-Link Omada EAP245
2) Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE
Ik heb alles conform jullie advies aangeschaft en ik heb alle apparatuur zojuist aangesloten en het werkt perfect, Wifi, internet en interactieve TV. ;-))

Ik heb nog wel 1 vraag namelijk;
Ik zou nog mijn vaste telefoonaansluiting willen doorleggen van m'n oude huis naar 't nwe huis.
Het makkelijkst zou zijn om de vaste bestaande aansluiting in 't oude huis ook nog te handhaven.
Hoe kan ik dit 't beste doen.
Ik zag dat er op de Experiabox ook nog een "Phone 2" aansluiting zit. Kan ik deze evt. daarvoor gebruiken?
Hoeveel aderig moet deze kabel voor telefoon zijn?
Ik heb uiteraard 2x UTP 8-aderige kabels doorgelegd waarvan ik er slechts 1 heb gebruikt voor het signaal door te zetten voor interactieve TV.
Dus ik heb nog 1x 8-aderige kabel over.
Reputatie 7
Yaay, super gaaf dat internet en interactieve tv perfect werken met de Switch! Goed gedaan.

Ik heb nog wel 1 vraag namelijk;
Ik zou nog mijn vaste telefoonaansluiting willen doorleggen van m'n oude huis naar 't nwe huis.
Het makkelijkst zou zijn om de vaste bestaande aansluiting in 't oude huis ook nog te handhaven.
Hoe kan ik dit 't beste doen.
Ik zag dat er op de Experiabox ook nog een "Phone 2" aansluiting zit. Kan ik deze evt. daarvoor gebruiken?


Dat lukt niet. Phone 2 heeft een ander doeleind. Je kunt daarmee een tweede nummer inschakelen.

Ik heb wel andere suggesties om het telefoonnummer in beide woningen actief te houden. Afhankelijk van de kwaliteit van het vaste toestel en de dikte van de muren (isolatie etc), kun je een DECT-telefoon met (los) hoofdstation en meerdere handsets aansluiten. Waarbij je in de vertrekken een 'extra' handset plaatst + laadstation. Je kunt dan bij het modem (op Phone 1) een hoofdstation plaatsen, en in ieder huis een handset. Of meerdere. Je kunt tot 6 handsets verbinden met het hoofdstation.

Wat ook kan, als het niet lukt met 1 los hoofdstation, is een telefoonsplitter gebruiken. Je sluit dan in iedere woning een apart hoofdstation + handset aan. Je moet hiervoor wel ruimte hebben in een kabelgoot, of door de muur heen boren.
Reputatie 7
Dat lukt niet. Phone 2 heeft een ander doeleind. Je kunt daarmee een tweede nummer inschakelen.
Maar je kunt toch gewoon hetzelfde telefoonnummer aan beide poorten koppelen.



Ook bestaan er verloopsnoertjes van rj11 naar rj45 en daarmee kan je de tweede netwerkkabel tussen de woningen eenvoudig voor de telefoon gebruiken.
Reputatie 7
Oh, tof. Wat wjb zegt, dat is correct. Ik had daar geen idee van. Stel je dat dan in op het modem, @wjb?
Reputatie 7
Stel je dat dan in op het modem
Ja, die screenshots zijn van een Experia Box V10.
De V10A heeft helaas maar één telefoonpoort dus daarmee kan dit dus weer niet.
Reputatie 7
Thanks voor de info wjb! Heb je er wat aan, @Kemphaan? Als je nog meer informatie of advies nodig hebt, laat het hier dan gerust weten 🙂
Soortgelijke vragen komen hier regelmatig terug waar bij de plaats waar de aansluiting het huis binnenkomt en de plaats waar de diensten gebruikt gaan worden enkele 10-tallen meters uit elkaar liggen.
Dus heel jammer (heb ik al veel vaker verwoord hier) dat alles (bij DSL) in een kastje zit.
Bij glasvezel is dat al weer anders, dan kun je in huis de 2 kasten uit elkaar zetten dmv ethernet(UTP) kabel (= de gewone "internetkabel").
(althans zo is dat bij mijn niet-kpn glasvezel aansluiting)

Dus, suggestie voor een volgend model experiabox, "hak" 'm in 2 stukken, een DSL deel en een deel met de overige functie's.
En dan zo dat je de delen aan elkaar kan klikken en desgewenst van elkaar kunt halen met een kabel er tussen.
( met poe )

Zo had ik dat gedaan toen ik nog DSL internet had :
https://forum.kpn.com/internet-9/problemen-met-internetverbinding-445271#post579624
Reputatie 7
Dus, suggestie voor een volgend model experiabox, "hak" 'm in 2 stukken, een DSL deel en een deel met de overige functie's.
Zie dit topic.
:-)
Ik verzin wel vaker dingen die al bestaan, of (in dit geval) al bedacht zijn 😕
Reputatie 7
Hé @Kemphaan, al een tijdje geen post meer van je gelezen. Heb je al een idee hoe je de vaste telefoon in beide woningen aansluit? 🙂

Reageer