Vraag

2e netwerk met extra router

• 29 januari 2017
  • 36 reacties
  • 4065 keer bekeken

Hallo, ik weet dat er al veel over dit onderwerp is geschreven en ik heb al veel geprobeerd maar ik kom er niet uit.
Mijn Experiabox V9 zit in de meterkast en zit veel te ver weg om dit signaal op te kunnen pikken en ik heb er en dus een extra router aan gehangen LAN naar WAN.
Ik heb nu dus 2 netwerken en vind dit prima.
Ik heb een huisgenoot die vlak bij de meterkast woont en hij ontvangt zijn wifi via de experiabox en ik ontvang mijn wifi via mijn extra router, een TP-Link Archer-5.
Op zich werkt dit goed. Mijn huisgenoot kan niet in mijn netwerk en dat is precies wat ik wil want ik weet niet hoe handig hij is met netwerken en ik heb controle over zijn netwerkje. Mocht hij een wanbetaler blijken dan kan ik de internet toegang ontzeggen.
Het enige probleem dat ik ondervind is dat als mijn huisgenoot aan het internetten is mijn wifi signaal steeds weg valt, er is dan nog wel verbinding met mijn extra router maar geen internetverbinding meer.
De experiabox staat gewoon op zijn fabrieksinstellingen, alleen het wachtwoord van de router en het netwerk heb ik aangepast. Ook aan de instellingen van de extra router is niets veranderd.
Wat kan ik nu het beste doen om de opstelling (2 netwerken) te behouden maar er toch het maximale uit te halen?
Ik heb ook een home-cinemaset met wifi, die ziet het netwerk wel maar ik kan er niet mee verbinden.

36 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hoe heb jij die extra router ingesteld? Het is niet de bedoeling 2 routers in je netwerk te hebben draaien.
Reputatie 7
Badge +30
Maar, als je huisgenoot de verbinding helemaal gebruikt zal jij het als "heel" traag ervaren.
Reputatie 7
Hoe heb jij die extra router ingesteld? Het is niet de bedoeling 2 routers in je netwerk te hebben draaien.Ik heb ook twee routers in mijn netwerk en dat hoeft ook helemaal geen probleem te zijn mits het allemaal goed ongericht is.. Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Reputatie 7
Badge +11
Hoe heb jij die extra router ingesteld? Het is niet de bedoeling 2 routers in je netwerk te hebben draaien.Ik heb ook twee routers in mijn netwerk en dat hoeft ook helemaal geen probleem te zijn mits het allemaal goed ongericht is.. Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Daarom vraag ik ook hoe hij die 2e router geconfigureerd heeft.
Reputatie 7
Daarom vraag ik ook hoe hij die 2e router geconfigureerd heeft.
En waarom zeg je dan ook dat het niet de bedoeling is 2 routers in je netwerk te hebben draaien?
Alvast bedankt voor jullie reacties, Ik heb beide routers gewoon in de fabrieksinstellingen draaien.
Ik heb niets aangepast in de experiabox en ook niet in de extra router. Bekabeling van experia Lan naar TP-Link WAN.
Het artikel waar door jullie naar verwezen wordt heb ik gelezen en al meerdere malen proberen toe te passen maar dan werkt er helemaal niets meer.
Er zijn heel veel artikelen te vinden op internet waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie. Ik ben geen complete digi-beet maar van netwerken heb ik geen kaas gegeten.
Ik lees ook veel over 2e router via LAN naar LAN maar als ik het goed begrijp heb ik dan maar 1 netwerk.
Zijn mijn via wifi verbonden apparaten, laptop, mobieltje en evt. home-cinema, dan door iedereen in dit netwerk, mijn huisgenoot dus, wel veilig?
Het is wel van belang dat beide routers wifi blijven uitzenden want ik woon te ver van de Experiabox af en mijn huisgenoot van mijn router. De muren zijn hier gewoon te dik om het met 1 router te doen.
Reputatie 7
Als je ooit een service op jouw netwerk bereikbaar wilt maken vanaf het Internet, dan zal je toch echt de configuratie Experia Box en eigen router zo moeten hebben zoals in dat aangehaalde topic. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een camera of een NAS.
En als je die instructies voor de configuratie van de Experia Box stapje voor stapje volgt, dan kan dat eigenlijk niet fout gaan.
Jouw mobiele apoaraten, die oo de wifi van de tweede router zijn aangesloten, zijn niet bereikbaar voor jouw huisgenoot.

Twee routers met elkaar verbinden via een LAN-LAN koppeling is wat mij betreft een doodszonde en vragen om moeilijkheden. Daar moet je mijns inziens dus nooit aan beginnen.
Dankjewel voor je duidelijke reaktie. Nu heb ik nog de vraag, moet ik direkt met een netwerkkabel aan de router waar ik de instellingen ga wijzigen aan sluiten of kan ik dit allemaal via de huidige wifi doen?
Reputatie 7
Dat kan je via jouw huidige wifi doen.
1) Login op http://192.168.2.254 (De Experia Box.)
2) Zoek je TP-Link router op in de DHCP cliënt list van de V9 en noteer het MAC adres.
3) Maak op de V9 een DHCP binding voor dat MAC adres naar IP adres 192.168.2.252.
4) Stel op de V9 het IP adres 192.168.2.252 in als DMZ Host.
5) Start de TP-Link opnieuw op.

That's it.
Ok, bedankt. Morgen ga ik het meteen proberen. Ik laat wel weten hoe het is gegaan.
Gr. Jos
Toch nog een vraag voor ik jouw voorbeeld volg, moeten de wijzigingen van mijn TP-Link dan al eerder aangepast zijn zoals in het artikel en kan ik die wijzigingen in mijn TP-Link ook gewoon via de wifi doen of beter bedraad?
Reputatie 7
Als deze anders ingesteld zou moeten worden, dan hij nu ook niet gewerkt.
Je kunt hem dus gewoon zo laten.

Je kunt alles gewoon via jouw wifi doen, daar hoef je echt niet bekabeld voor aangesloten te zijn.
Alles uitgevoerd zoals voorbeeld. Ik heb mijn router in de bridgemodus gezet via WDS instellingen. Alles op laptop gaat perfect maar ik kan nu geen wifi verbinding meer maken met mijn mobieltje
Reputatie 7
Waarom heb je hem in bridgemodus gezet, jij wilt hem juist in routermodus houden zodat jouw huisgenoot niet bij jouw apparaten kan komen.
Ok, staat hij standaard in routermode? Ik heb namelijk de tp-link weer gereset. had vanochtend en geen internet meer en ook mijn mobieltje krijgt geen verbinding
Reputatie 7
Plaats dan maar eens screenshots van de instellingen die jij op de Experia Box hebt gedaan.
ok, ik kan wel een printscreen plakken in een document maar niet hier in dit veld
Reputatie 7
Badge +30
Printscreens kan je bijvoegen via de knop onder de teksteditor.

zo heb ik ze gisteren ingesteld
Reputatie 7
Badge +30
Heb je niet het verkeerde MAC adres bij de DHCP Binding staan? Volgensmij moet die met 14:.. beginnen.
Mijn tp-link lijkt elke minuut opnieuw ververst te te worden, knippert telkens en in de taakbalg zie ik elke keer weer een cirkeltje draaien. Net of hi elke keer opnieuw wordt ingesteld

Reageer