Beantwoord

3x SuperWifi geïnstalleerd en nu flinke verbindingsproblemen, wat nu?

  • 24 July 2021
  • 21 reacties
  • 1176 keer bekeken

Ik heb vandaag 3 Super Wifi punten geïnstalleerd en vanaf dat moment heb ik last van 2 problemen:

  1. Wegvallende verbinding op verschillende telefoons (iPhone 12 mini / Samsung A40 / MacBook Air).
  2. Zeer trage internetsnelheden voor mijn 200Mbps u/d verbinding: 21Mbps down op fast.com, 19Mbps down op speedtest.net - vanaf de MacBook Air, op 2 meter afstand van de Experiabox V10a en eerste Super Wifi extended.

Mijn Experiabox V10a is voorzien van de v5.00.49 build487-owl firmware update.

De afgelopen weken hebben we ook last gehad van een uitvallend modem (zie dit topic), maar met een het opnieuw starten van het glasvezel kastje lijkt dat vooralsnog verholpen te zijn.

Wat heb ik al gedaan om de problemen te verhelpen:

  1. De Experiabox verschillende keren opnieuw gestart.
  2. De devices (laptops, telefoons) opnieuw gestart.

Mijn netwerkoverzicht ziet er op dit moment zo uit:

Netwerkoverzicht uit de ExperiaBox admin

De eerst aangesloten Super Wifi extender heb ik (bedraad) bij de ExperiaBox laten staan, ik begreep uit andere posts dat met de Mesh-update deze ook ergens anders zou kunnen staan?

Zijn dit bekende problemen? En: hoe kan ik dit fixen? Hoop dat jullie kunnen helpen! ;)

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 27 July 2021, 16:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Hallo @Michiel41 , extender 2 op een andere plek proberen en/of dichter bij het modem.

Hallo @JanD, dat kan maar het lijkt me niet dat dit alle problemen oplost. Alleen de devices die verbinding maken met die extended zouden dan toch problemen moeten hebben met snelheid? 

Overigens veel vervelender dat de WiFi-verbinding steeds wegvalt. Mijn iPhone 12 mini schakelt steeds weer over op 4G en probeert dan opnieuw te verbinden met het WiFi netwerk. Denk je dat dit te maken kan hebben met het SuperWiFi punt op zolder met slechte verbinding?

Hallo @Michiel41 zet op je iphone wisseling naar 4G eens uit, vergeet je thuisnetwerk op je mobiel, herstart je mobiel en maak een nieuwe wifi verbinding met je thuisnetwerk.

 

Reputatie 7
Badge +12

Zowel je router als het eerste bedrade superwifi punt zenden wifi uit. Als deze te dicht bij elkaar staan kan zit zeker problemen opleveren. Probeer de eerste eens te verwijderen of het wifi op het modem uit te zetten. Dit zou zeker kunnen helpen.

Hallo @Michiel41 zet op je iphone wisseling naar 4G eens uit, vergeet je thuisnetwerk op je mobiel, herstart je mobiel en maak een nieuwe wifi verbinding met je thuisnetwerk.

 

Helaas, dat heeft nog niet het gewenste effect. Op mobiel lijkt de verbinding inmiddels redelijk stabiel, op mijn MacBook Air vliegt de WiFi verbinding er nog steeds uit, ook nadat ik het netwerk 'vergeten' heb en opnieuw heb toegevoegd.

Zowel je router als het eerste bedrade superwifi punt zenden wifi uit. Als deze te dicht bij elkaar staan kan zit zeker problemen opleveren. Probeer de eerste eens te verwijderen of het wifi op het modem uit te zetten. Dit zou zeker kunnen helpen.

Ik kan met de installatie van de SuperWiFi punten de WiFi van de Experiabox niet meer uitzetten, zo zien de WLAN instellingen eruit:

Ik kan hiervoor de scheduler ook niet gebruiken, want die zet dan de WiFi uit op ALLE devices, dus inclusief de SuperWiFi punten.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u op een bekabeld aangesloten pc of laptop wel een fatsoenlijk normale verbinding? 

Hallo @Michiel41 WPS onderaan zou ik uitvinken, is veiliger.

 

Heeft u op een bekabeld aangesloten pc of laptop wel een fatsoenlijk normale verbinding? 

Ja, bekabeld geen problemen.

Hallo @Michiel41 WPS onderaan zou ik uitvinken, is veiliger.

 

Bedankt voor de tip!

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Michiel41, welkom! Hoe staat het er nu voor? Heb je de mogelijkheid om het eerste Superwifi punt juist wat verder van de Experia Box te plaatsen? En dan niet de wifi op de V10A uitzetten, maar gewoon aan laten staan? Met de update die je net gehad hebt, blijft de wifi op de V10A inderdaad aan staan, dus het eerste Superwifi punt kan dan wat verder weg staan. Probeer dan de andere Superwifi punten eens wat dichterbij elkaar te zetten, zodat er niet teveel meters tussen zitten. 

Hi @Marcia_, Bedankt voor je reactie! Het lijkt inmiddels allemaal wat stabieler en de snelheden zijn ok. Dus in die zin: problem solved. :wink:

Toch nog wel wat aan te merken op het hele installatieproces en de werking van de SuperWiFi punten:

  • Tijdens de installatie wordt nog aangegeven dat het eerste SuperWiFi punt de WiFi van de Experiabox overneemt en bedraad aangesloten moet blijven. Ik begrijp nu dat dit dus niet het geval is (het SuperWiFi punt neemt de WiFi-functie niet over en hoeft niet verbonden te blijven met de Experiabox)?
  • Als ik echter het eerste SuperWiFi punt loskoppel en draadloos ergens anders plaats, werkt geen van de WiFi-punten meer. Dus: moet het eerste punt toch bedraad aangesloten blijven?
  • Het zal misschien aan mij liggen, maar ik had verwacht dat SuperWiFi meer zou werken als andere mesh-oplossingen waarbij de verschillende satellieten onderdeling verbinding maken, waardoor het punt dat het verste van de router geplaatst is gebruik maakt van satellieten die dichterbij geplaatst zijn. In het geval van SuperWiFi is dat niet zo, toch? Ik heb in eerste instantie een SuperWiFi punt op de 1ste verdieping en op zolder geplaatst, maar het punt op zolder heeft dan een slechte verbinding tot het eerste WiFi-punt (zie ook het screenshot in de eerste post). Het enige alternatief zou in dat geval zijn dat ik een ethernetkabel naar zolder trek en het SuperWiFi punt daar bedraad aansluit. Of zie ik dat verkeerd?

 

 

Hallo @Michiel41 , het 1e superwifipunt moet altijd bekabeld aangesloten zijn. Afhankelijk van het type modem, wordt met aansluiten van een superwifipunt de wifi op de modem wèl of niet uitgeschakeld. Als de betreffende modem d.m.v. een software-update ook over de mesh-functie kan beschikkend, blijft de wifi-functie op de modem aan en maakt dan onderdeel uit van het wifi-geheel.

 

Reputatie 7
Badge +30

Hi @Marcia_, Bedankt voor je reactie! Het lijkt inmiddels allemaal wat stabieler en de snelheden zijn ok. Dus in die zin: problem solved. :wink:

Toch nog wel wat aan te merken op het hele installatieproces en de werking van de SuperWiFi punten:

  • Tijdens de installatie wordt nog aangegeven dat het eerste SuperWiFi punt de WiFi van de Experiabox overneemt en bedraad aangesloten moet blijven. Ik begrijp nu dat dit dus niet het geval is (het SuperWiFi punt neemt de WiFi-functie niet over en hoeft niet verbonden te blijven met de Experiabox)?
  • Als ik echter het eerste SuperWiFi punt loskoppel en draadloos ergens anders plaats, werkt geen van de WiFi-punten meer. Dus: moet het eerste punt toch bedraad aangesloten blijven?

Dit is inderdaad niet meer nodig. Je mag na deze update het eerste SuperWifi punt ook draadloos aansluiten. Bekabeld mag altijd nog. Het installeren moet altijd wel met de kabel, maar zodra het SuperWifi punt in het netwerk is opgenomen, hoeft dat niet meer. 

  • Het zal misschien aan mij liggen, maar ik had verwacht dat SuperWiFi meer zou werken als andere mesh-oplossingen waarbij de verschillende satellieten onderdeling verbinding maken, waardoor het punt dat het verste van de router geplaatst is gebruik maakt van satellieten die dichterbij geplaatst zijn. In het geval van SuperWiFi is dat niet zo, toch? Ik heb in eerste instantie een SuperWiFi punt op de 1ste verdieping en op zolder geplaatst, maar het punt op zolder heeft dan een slechte verbinding tot het eerste WiFi-punt (zie ook het screenshot in de eerste post). Het enige alternatief zou in dat geval zijn dat ik een ethernetkabel naar zolder trek en het SuperWiFi punt daar bedraad aansluit. Of zie ik dat verkeerd?

Het punt op zolder zou dan dichterbij het punt op de eerste verdieping moeten staan inderdaad. Is die mogelijkheid er? Kan je bijvoorbeeld het punt van zolder dichterbij/op de trap naar de 1e verdieping plaatsen? Of juist het punt van de 1e verdieping dichterbij de zolder? Je kunt dan bijvoorbeeld het punt dat je bij de V10A had staan, juist weer dichterbij de 1e verdieping plaatsen, zodat ze allemaal dichter bij elkaar staan. 

 

Je kunt sowieso eens beginnen met herstarten in de volgorde dat je ze met elkaar wilt verbinden. Mocht dat geen soelaas bieden, kijk dan even of je ze toch dichter op elkaar kunt zetten. 

@Marcia_ Ik heb even een paar dagen gewacht met een reactie omdat het leek alsof alles stabiel werkte en dat was ook zo. Helaas vielen net ineens de Super WiFi punten ineens weg. Alleen door ze uit en aan te zetten werden ze weer opgenomen in het netwerk.

Is dat een bekend probleem? Ik moet zeggen dat ik wel een beetje begin te balen van de investering in de WiFi punten… Het levert vooralsnog niet het stabiele en dekkende netwerk op waarop ik had gehoopt.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Michiel41! Marcia is vrij, vandaar dat ik nu reageer.  Wat bedoel je precies met dat ze wegvielen? Had je ineens geen wifi meer, maar wel brandende lampjes? Of viel dat ook uit? Is het nog vaker voorgekomen in de afgelopen dagen? Het is niet iets dat we als een generiek issue herkennen, vandaar dat ik wat aanvullende info zoek wat je precies ervaart. Dan kunnen we trouble shooten.

Hi @Erik_, bedankt voor je reactie!

Ja, we hadden ineens geen WiFi meer en de lampjes van de SuperWiFi punten knipperden (rood als ik me niet vergis). Het leek erop alsof de Experiabox WiFi nog wel werkte, maar het omschakelen van de devices naar de Experiabox duurde even. Bij het inloggen op de Experiabox zag ik in het netwerkoverzicht alleen de Experiabox en niet de SuperWiFi punten.

Reputatie 7
Badge +30

Rood lampje betekent dat de Superwifi geen of een hele slechte verbinding heeft met het hoofdpunt (in dit geval de V10A) of een van de andere punten. Van daaruit is het dan ook begrijpelijk dat op zo'n moment het overschakelen niet wil of heel moeizaam gaat. De vraag is dan even waarom ze ineens hun verbinding kwijt waren. Klinkt wel alsof de verbinding met de V10A kwijt omdat je de SW's in het netwerkoverzicht ook niet meer zag. Waardoor de hele bups aan Superwifi dan geen internet meer heeft.  

Misschien dat het al voldoende is om ze toch nog iets (voor zover mogelijk) dichter bij elkaar te zetten. Zodat, hopelijk, ze allemaal steeds goed veerbinding gaan maken het dichtstbijzijnde punt en ook de V10A. Het eerste Superwifipunt is op dit moment nog steeds bekabeld aangesloten? Hoe ver staat deze van de V10A af?

​​​​​​Het eerste SuperWiFi punt is bedraad aangesloten op de Experiabox met een netwerkkabel van ongeveer 2 meter. Punt 2 staat op de begane grond op ongeveer 13 meter van punt 1, punt 3 staat op de eerste verdieping. In het netwerkoverzicht staat bij beide punten dat de verbinding 'goed' is (1733Mbps).

Reputatie 7
Badge +30

Check, dank je. Dan kan het ook zijn, vooral nu de V10A de update heeft gehad en onderdeel van de mesh is, dat het eerste Superwifi nu juist te dichtbij staat. Wat ik je dan in dit geval zou aanraden is hem eens losmaken en wat verder weg zetten en kijken wat dat doet.

Bedankt voor je reactie, @Erik_! Ik heb dat al eens geprobeerd (dus: punt 1 loskoppelen en verder weg plaatsen), maar toen werkte het helemaal niet meer en ontstond er geen verbinding tussen de Experiabox en de WiFi-punten. Ik zal het nog eens proberen. Ik houd je op de hoogte!