Vraag

4 ip adressen voor multiroom systeem

  • 4 November 2019
  • 14 reacties
  • 197 keer bekeken

Dag,

Ik heb problemen met mijn nieuwe multiroom muzieksysteem van HEOS denon. Hij maakt wireless wel verbinding maar wordt er na een tijdje uit gegooid. In de log van mijn modem staat dat het MAC adres disconnected en niet geaccepteerd wordt. Met kabel maakt hij perfect verbinding en behoudt hij ook verbinding.

Na contact gehad te hebben met de producent kwamen ze met het volgende antwoord:

Het probleem dat je ervaart heeft te maken met jouw router. Sommige routers geven niet meer dan 1 IP adres aan 1 apparaat (4 IP-adressen zijn benodigd voor de Bar, 1x subwoofer en 2x surrounds). 

Het bekabeld aansluiten is de oplossing.

 

Mijn vraag:
Hoe zorg ik ervoor dat één apparaat in totaal toegang heeft tot 5 adressen? en het modem hem er niet meer uit gooit.


14 reacties

Reputatie 7

Welke Experia Box heb je in gebruik?

 

Het is overigens heel normaal dat een apparaat maar één IP adres krijgt.

Ik denk ook dat de die producent bedoelt dat elk apparaat (bar, subwoofer en surrounds) een eigen IP adres moet krijgen.

Dag wjb,

Ik denk ook dat ze dat bedoelen idd, toch zag ik in mijn log dat het mac adres niet geaccepteerd werd.
Mijn experia box is de v10a + wifi extender (die nieuwe witte ronde).

 

Reputatie 7

Een V10a, dan laat ik het graag over aan een moderator van KPN.

Als je die V10a nog nooit een factory reset gegeven hebt, doe dat dan één keer.

Dit verhelpt in ieder geval problemen met IPv6 maar wellicht wel meer.

 

Ik heb geen enkel vertrouwen in de werking van de DHCP server van de V10a, maar ik hoop dat KPN dit issue voor jou kan tackelen.

Ik heb al eerder contact op genomen om mijn VPN aan de praat te krijgen dat kon niet op de v10a. (na een firmware update uitgevoerd door kpn wel)

Ik hoop dat een moderator mij verder kan helpen en wellicht een nieuwe firmware kan pushen.
Wel fijn om te horen dat wjb er ook niet veel vertrouwen in heeft, ik had bijna mijn multiroom speakers terug gestuurd vanwege een “kapotte” wifi module. (not the case)

Thanks @wjb  ik wacht op reactie van een moderator

Reputatie 7
Badge +24

Als je het via een LAN kabel aansluit, sluit je dan alle boxen apart met een LAN kabel aan? Of sluit je dan 1 box aan via een LAN kabel en werkt het dan?

1 apparaat met meerdere ip adressen, dan kan soms nuttig zijn, maar in dit geval kan ik me niet bedenken waarvoor dat nodig zou zijn.

De soundbar is nu aangesloten met cat6 kabel.
De overige 4 speakers zijn via wifi verbonden met de soundbar.

Ze zeggen dus dat de soundbar in totaal 5 ip adressen nodig heeft om te verdelen en door te geven.

Wat wel raar is, is dat hij met een kabel dus wel werkt maar via wifi niet. Volgens mij heb je in beide gevallen 5 ip's nodig in dit senario.

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Die soundbar creëert een eigen wifi netwerk, en daar zijn de overige boxen dan op aangesloten. Denk ik. Als je de soundbar via WiFi verbind met de Experiabox, zal dat ook zo zijn. Alleen die soundbar is dus verbonden met de Experiabox, met 1 ip adres. Dat verhaal over die 5 ip adressen aan 1 apparaat is volgens mij gewoon onzin.

Wel is het zo dat die verbinding via WiFi telkens weg valt. Dat komt waarschijnlijk omdat die Experiabox een bug bevat. Er melden zich hier ook mensen die net een nieuwe laptop hebben, en hetzelfde ervaren.

Dan is dat het waarschijnlijk!
De soundbar is wel verbonden met de extender niet de experiabox. (daarvan heb ik de wifi uitgezet)
Ik snap dat hij alsnog de instellingen kloont van de experiabox… 

 

Weet jij of er al een stabielere modem op de markt is?

Ik zit net even te kijken en ik zie wel alle speakers terug komen in de experiabox.
Neem aan dat ze dus wel allemaal een ip krijgen?

 

 

Reputatie 7

Ik zit net even te kijken en ik zie wel alle speakers terug komen in de experiabox.
Neem aan dat ze dus wel allemaal een ip krijgen?

 

 

Klopt, 4 IP adressen voor 4 apparaten ofwel 1 IP adres per apparaat.

Oke, dan is de vraag dus aan @kpn waarom 4 ip adressen een probleem is en wat ik er aan kan doen om de wifi stabieler te maken.

Mijn verwarming, verlichting en zonneschermen gaan ook via wifi en die geven geen problemen.

Wifi mobiel valt wel regelmatig weg.
En de speakers dus ook.

Reputatie 7

Oke, dan is de vraag dus aan @kpn waarom 4 ip adressen een probleem is...

Het is niet zozeer die 4 IP adressen maar het feit dat je een V10a hebt.

 

...wat ik er aan kan doen om de wifi stabieler te maken.

Als je geen vaste telefonie van KPN hebt dan kan je de Experia Box vervangen door een Fritz!Box.

Fritz!Box, welke precies? 
En moet ik deze zelf aanschaffen of via KPN?

 

Als dat de oplossing is dan graag :) Voorheen had ik Ziggo met een eigen router die de wifi verzorgde (cisco). Kan dat ook de oplossing zijn voor dit KPN (v10a) probleem?

Reputatie 7

Fritz!Box, welke precies? 

Dat is afhankelijk van jouw netwerkaansluiting. Glas, VDSL, bonded VDSL VVDSL of bonded VVDSL.

 

En moet ik deze zelf aanschaffen of via KPN?

Die zal je zelf moeten aanschaffen.

Reageer