Beantwoord

4G Modem in combinatie met VPN

  • 26 August 2019
  • 11 reacties
  • 333 keer bekeken

Vandaag een 4G modem Sagemcom Fast 4360 aangesloten op Experiabox V10. Resultaat is dat de downloadsnelheid van circa 10 naar circa 45 is gegaan. Upload is nog beter van 0,8 naar circa 10. Op dit punt dus zeer tevreden. Echter als ik VPN (NordVPN) inschakel ga ik terug naar circa 10 Mb/s. Ik vermoed dat ik met VPN alleen de kopersnelheid heb. Zijn er instellingen in de experiabox te wijzigen om wel op een hogere snelheid te komen? Ik ben een betrekkelijke leek en niet zo bekend met de diverse afkortingen en zou willen vragen om een eventueel antwoord zo simpel mogelijk te houden. Bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 29 August 2019, 11:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Waarschijnlijk gebruikt jouw NordVPN als variant OpenVPN en dat gebruikt standaard UDP IP datapaketten en die worden niet versnellt. Alleen TCP connecties hebben voordeel van hybide DSL+4G (in de basis gebaseerd op MultiPath TCP).
Als je ergens in NordVPN TCP i.p.v. UDP in kan stellen, zou dat een oplossing kunnen zijn.
Dank voor je reactie. Heb udp vervangen door TCP echter geen verbetering van de snelheid.
Dan zou ik zo ook niet weten wat de oorzaak is. Het principe van MPTCP wat KPN toepast is op zich wel bekend, maar wat voor implementatie, parameters en dynamiek KPN toepast is niet duidelijk.

Je zou nog kunnen kijken of upload vi de VPN wel sneller is dan de kale DSL snelheid en kijken of je op een ander netwerk, b.v. je smartphone in hotspot of bij iemand met glasvezel, in ieder geval wel de hogere snelheden kan halen.
Nogmaals dank. Ik heb contact gehad met NordVPN en deze gaf aan dat NordVPN deze configuratie niet aan kan. Voor thuis moet ik dus werken met “trusted networks” en zonder vpn.
Vreemd dat ze dat aangeven, want https://nordvpn.com/tutorials/linux/openvpn/ punt 8 suggeert wat anders. Maar dat is als je zelf zonder gebruikmaking van hun apps de verbinding zou regelen.
OpenVPN via TCP heeft wel wat nadelen, dus NordVPN helpdesk zal misschien standaard wel zeggen dat het niet werkt, omdat ze geen tijd kwijt willen zijn aan support en performanceproblemen m.b.t. TCP. En het overgrote deel van gebruikers zal niet-linux zijn. "trusted networks" is heel wat anders dan een VPN, pas op voor misplaatst vertouwen zou ik zeggen, maar dat terzijde.
Dat neem ik aan. Vreemd. Ik weet dat “trusted networks” slechts voor mij een pragmatische oplossing is en niet dezelfde functionaliteit heeft. Ik ga toch nog eens terug naar NordVPN met je reactie. Als het tot iets leidt laat ik het weten.
Laat het weten, @Robber . Mijn collega @Erik_ heeft in dit topic nog wat context gegeven. In principe wat @tmoesel ook al aangeeft.
https://forum.kpn.com/internet-9/sneller-internet-buitengebied-sagemcom-vpn-ondersteuning-463168
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden!
Nee het is nog niet opgelost. Ik krijg dagelijks adviezen van nordvpn die ik vervolgens uitprobeer. Echter tot nu toe geen succes en krijg na terugkoppeling van het resultaat het volgende advies. Ze zijn in ieder geval zeer vasthoudend 😀
Dus als je een oplossing weet dan heel graag.
Helaas @Robber . Ik vrees dat de oplossing van NordVPN moet komen en ik hoop dat die er is. Anders is het misschien het overwegen waard om een andere VPN dienst te zoeken die wel goed met TCP werkt. Maar dat is uiteraard aan jou.