Beantwoord

4K ontvanger via Sony Soundbar wordt niet herkend

  • 7 August 2019
  • 14 reacties
  • 410 keer bekeken

Ik heb sinds kort een Sony HT-ZF9 Soundbar. Is aangesloten en ingesteld via HDMI-Arc van mijn SonyTV. Nieuwste firmware is geïnstalleerd.
Wanneer ik de 4K ontvanger aansluit via deze soundbar (met HDMI 4K-UHD kabel), krijg ik de melding “There is no HDMI input signal. Please make sure that the HDMI input cable is connected correctly and the connected device is turned on.” Ontvanger staat uiteraard dan aan.
Wanneer ik vervolgens de ontvanger aan/uit (knopje) zet of reset, krijg ik wél beeld en geluid.
Bij alle andere apparaten (Mede8er, Playstation4 en AppleTV 4K) krijg ik de melding niet....
Wanneer ik de ontvanger rechtstreeks op de een andere HDMI van de TV aansluit, geen problemen. Hiervoor was de ontvanger aangesloten op een Receiver, ook geen problemen.
Iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?

Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door wjb 7 August 2019, 13:36

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Je moet de 4K ontvanger niet via de Soundbar aansluiten, maar rechtstreeks op de televisie.
Dat is juist. Als je echter radio wilt luisteren via de soundbar zonder de tv aan te zetten kun je de ontvanger tevens via een optische kabel (TOSLink) aansluiten op de soundbar. Ik heb een LG tv en soundbar en als ik alleen de soundbar aanzet verschijnt op het display van de soundbar de aanduiding "optical" en wordt het geluid van de ontvanger weergegeven. Zodra ik de tv aanzet verschijnt de aanduiding "ARC" zodat het geluid van de tv wordt weergegeven (Dolby 5.1, als de betreffende zender dat doorgeeft). Bij mij (en volgens mij ook bij wjb) werkt dat perfect. Let er wel op dat er enig (bij mij) tot nogal veel (bij wjb, zo heb ik begrepen) volumeverschil kan zijn tussen optisch en ARC.
Je moet de 4K ontvanger niet via de Soundbar aansluiten, maar rechtstreeks op de televisie.
Bedankt voor je reactie!

Ja dat kan ook, maar dan heb ik de soundbar op HDMI-ARC en de ontvanger op een andere HDMI. En ik wil het niet te lastig maken voor mijn huisgenoten hahahaa. Ben er inmiddels achter dat het wél werkt wanneer het HDMI Signal Format van de soundbar op Standard Format staat en niet op Enhanced. Resolutie in de ontvanger kan wel op UHD@60Hz blijven staan dan. Nahja, dan maar op deze manier.
Dat is juist. Als je echter radio wilt luisteren via de soundbar zonder de tv aan te zetten kun je de ontvanger tevens via een optische kabel (TOSLink) aansluiten op de soundbar. Ik heb een LG tv en soundbar en als ik alleen de soundbar aanzet verschijnt op het display van de soundbar de aanduiding "optical" en wordt het geluid van de ontvanger weergegeven. Zodra ik de tv aanzet verschijnt de aanduiding "ARC" zodat het geluid van de tv wordt weergegeven (Dolby 5.1, als de betreffende zender dat doorgeeft). Bij mij (en volgens mij ook bij wjb) werkt dat perfect. Let er wel op dat er enig (bij mij) tot nogal veel (bij wjb, zo heb ik begrepen) volumeverschil kan zijn tussen optisch en ARC.

Bedankt voor je reactie. Zie mijn antwoord op ‘wjb’.
Reputatie 7
Ben er inmiddels achter dat het wél werkt wanneer het HDMI Signal Format van de soundbar op Standard Format staat en niet op Enhanced. Resolutie in de ontvanger kan wel op UHD@60Hz blijven staan dan. Nahja, dan maar op deze manier.
Dat betekent dat er op de soundbar downscaling zal plaatsvinden naar 1080i of 1080p50.
Je zult dan dus zelfs bij de drie 😖 4K zenders geen 4K kijken maar gewoon HD.

Dat wordt ook wel een beetje chaotisch. Kijk je naar NPO 1 HD dan doet de 4K ontvanger dus upscaling van 1080i naar UHD@60Hz en de soundbar brengt het signaal weer terug naar 1080.

Ben er inmiddels achter dat het wél werkt wanneer het HDMI Signal Format van de soundbar op Standard Format staat en niet op Enhanced. Resolutie in de ontvanger kan wel op UHD@60Hz blijven staan dan. Nahja, dan maar op deze manier.Dat betekent dat er op de soundbar downscaling zal plaatsvinden naar 1080i of 1080p50.
Je zult dan dus zelfs bij de drie 😖 4K zenders geen 4K kijken maar gewoon HD.

Dat wordt ook wel een beetje chaotisch. Kijk je naar NPO 1 HD dan doet de 4K ontvanger dus upscaling van 1080i naar UHD@60Hz en de soundbar brengt het signaal weer terug naar 1080.


Ok
Wat ik dan vreemd vind is dat Apple4K (4K HDR 60Hz, Chroma 4:2:2 en Atmos) wél werkt op de andere HDMI (Enhanced) van de soundbar, zelfs met een HDMI-switch ertussen...
Reputatie 7
Wat ik dan vreemd vind is dat Apple4K (4K HDR 60Hz, Chroma 4:2:2 en Atmos) wél werkt op de andere HDMI (Enhanced) van de soundbar, zelfs met een HDMI-switch ertussen...
Sony heeft in haar handleiding opgenomen dat sommige apparaten niet werken in ENHANCED MODE. De 4K ontvanger is heel critisch t.a.v. de HDCP 2.2 handshake en dat leidt vaak tot problemen.
Reputatie 7
Hallo @RobertW., leuk dat je ons hier hebt gevonden, welkom op het KPN forum. Goeie vraag ook! Zo te zien hebben de deskundigen van onze community zich hier al gemeld om hun kennis om jou te delen. Bedankt wjb en Henk. Als ik het goed lees, is het probleem daarmee verholpen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

En, leuk je weer te zien, @wjb welcome back 🙂

Wat ik dan vreemd vind is dat Apple4K (4K HDR 60Hz, Chroma 4:2:2 en Atmos) wél werkt op de andere HDMI (Enhanced) van de soundbar, zelfs met een HDMI-switch ertussen...Sony heeft in haar handleiding opgenomen dat sommige apparaten niet werken in ENHANCED MODE. De 4K ontvanger is heel critisch t.a.v. de HDCP 2.2 handshake en dat leidt vaak tot problemen.


Nou het probleem is in z’n geheel opgelost; ontvanger even terug gezet naar 50Hz en opnieuw geprobeerd met de ‘Enhanced’ stand in de soundbar en dat werkt. Vervolgens de ontvanger weer naar 60Hz gezet en alles weer uit- en aan gezet. En nu wel direct beeld via de soundbar op de TV zonder ‘reset’ van de ontvanger.
Bedankt voor het meedenken!!
Reputatie 7
Fijn om te horen dat met hulp van het forum het probleem is opgelost. Bedankt voor de terugkoppeling, @RobertW. Veel luisterplezier 😃
Reputatie 7
Wat is de refreshrate van de televisie?
Alleen als dat deelbaar is door 60 kan je kiezen voor UHD@60Hz, anders geeft UHD@50Hz een beter resultaat.
Wat is de refreshrate van de televisie?
Alleen als dat deelbaar is door 60 kan je kiezen voor UHD@60Hz, anders geeft UHD@50Hz een beter resultaat.


Oohw is dat zo...? Heb dat even gechecked en dat is 50Hz. Ga ik aanpassen!! BEDANKT!!
Reputatie 7
Heel veel mensen denken al snel "meer is beter" 😉 maar dat is niet altijd het geval. Ook de bron heeft een frequentie van 50Hz (1080i50 voor HD en 2160p50 voor 4K) en door de instelling UHD@50Hz hoeven er dus ook geen frames "bedacht" te worden.
Heel veel mensen denken al snel "meer is beter" 😉 maar dat is niet altijd het geval. Ook de bron heeft een frequentie van 50Hz (1080i50 voor HD en 2160p50 voor 4K) en door de instelling UHD@50Hz hoeven er dus ook geen frames "bedacht" te worden.

Enorm bedankt!!!!

Reageer